WRC Monza ralli 2020: mida kujutab endast WRC-sarja uusim etapp?

Täiendatud 30/11/2020

Kõigi aegade kõige kummalisemaks osutunud WRC hooaeg on jõudnud kulminatsiooni lävele. Algselt kavas olnud 14 etapist on järele jäänud vaid seitse ning nendestki mitu võistlust on olnud viimase hetke lisandused – näiteks oli selline meie oma Rally Estonia, mille toimumisest on praegu justkui pool aastat möödas, aga täpselt selline on ka hooaja viimane etapp, Monza ralli.

Hooaeg pidigi lõppema asfaldiralliga: esialgses kavas pidi aastale punkti panema Jaapani ralli, vahepeal oli justkui viimaseks etapiks Belgia Ieperi ralli, nüüd aga Itaalia võidusõidupealinnas Monzas toimuv etapp.

Monzas pole WRC etappi varem mitte kunagi sõidetud, mistõttu on see paljudele sõitjatele täielik valge laik kaardil – WRC ralli tekitati küll sealsest iga-aastasest üritusest, mida on aga traditsioonilises mõttes ralliks ehk pisut palju nimetada. Suur osa tänavusi katseid ja trasse on kõigile WRC sõitjatele uued ning seetõttu on oodata väga põnevat ja intrigeerivat võistlust.

SISUKORD

Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde

Betsafe LIVE #40: WRC Monza ralli 2020 eelvaade

Põhjalik WRC Monza ralli 2020 eelvaade on teie ees! Kõigi aegade kõige kummalisemaks osutunud WRC hooaeg on jõudnud kulminatsiooni lävele. Monzas pole WRC etappi varem mitte kunagi sõidetud, mistõttu on see paljudele sõitjatele täielik valge laik kaardil – WRC ralli tekitati küll sealsest iga-aastasest üritusest, mida on aga traditsioonilises mõttes ralliks ehk pisut palju nimetada.

BETSAFE’I EKSKLUSIIVINTERVJUU OTT TÄNAKUGA

2020. aasta autoralli maailmameistrivõistluste hooajale tõmmatakse joon alla Itaalias Monza ringrajal ja selle vahetus läheduses. Eelnevatel aastatel on olnud Monza pigem ringrajal peetav showüritus, millele korraldajad on tänavu lisanud kiiruskatsed ka väljaspool kompleksi. Mida arvad sellisest uuest kontseptsioonist ja kas seda võiks näha WRC-etappidel tulevikuski?

Tänavu saab MM-kalendrit vaadates ainsaks asfaldietapiks pidada jaanuaris toimunud Monte Carlot. Hooaja keskel osalesite Martiniga küll asfaldietapil Itaalias ning tegite mitmeid teste. Kuivõrd mugavalt sa Hyundaiga end asfaldil tunned võrreldes kruusaga?

Osad sinu konkurendid, näiteks meeskonnakaaslane Thierry Neuville, on varasematel aastatel Monza rallishow osalenud, kas see võiks anda neile pigem teatava eelise või alustavad selle etapi puhul kõik nullist, ühe pulga pealt?

Millise ettevalmistusega lähed vastu Monza etapile? Kas Kehala oma kompaktsuses võis olla sarnane Monzale, mis justkui aitas ette valmistada ja seadistada Monza ralliks?

Milline osa Monza rallist võiks Sinu hinnangul saada otsustavaks ning kus vahed sisse sõidetakse, kas ringrajal või metsateedel?

Kui palju on Sul aimu, mis ringrajal ees ootab: milline on raja ülesehitus ja kas seda sinu hinnangul võib pidada ralliks?

Kuuldavasti on metsateedel ka kruusalõike. Mida see sõitja jaoks tähendab kui minnaks asfalti seade ja -rehvidega kruusalõigule?

Belgia etapp jäi küll ülemaailmse pandeemia tõttu ära, kuid jõudsid käia sealsetel mudastel ja märgadel asfaltteedel juba ettevalmistusi tegemas. Kuivõrd keeruline sellistes tingimustes sõita oli ja kas oled nõus nendega, kes tõmbasid tingimuste poolest paralleeli Monte Carloga?

Vaadates juba uuele hooajale vastu, siis järgmisel aastal on ametlikuks rehvitarnijaks Pirelli, kuivõrd suur üleminek see sõitjate jaoks on? Kuivõrd üldse erinevad võistlusrehvid tootjate lõikes?

Hooaja viimane etapp kujuneb kahtlemata huvitavaks, sest lootus tulla maailmameistriks on mitmel sõitjal, kaasaarvatud sinul. Millise eesmärgi oled seadnud Monza etapi eel?

Ott Tänaku blogi #3: üldfüüsiline ettevalmistus

Koostöös Betsafe’iga jätkab Ott Tänaku enda blogi, milles rallimeister avab autospordi maailma telgitaguseid. Kolmandas episoodis räägib Ott sellest, et milline näeb välja maailmameistri üldfüüsiline ettevalmistus.

Milline näeb Monza etapp välja?

On loomulik, et spordisõprade jaoks seostub nimi „Monza“ eelkõige sealse vormelirajaga. F1 sarja üks legendaarsemaid etappe sõidetakse ju just seal ning päris selge ülekaaluga on tegemist kõige kiirema vormel-1 etapiga üldse – ringi keskmine kiirus võib seal kvalifikatsioonis küündida isegi 260 kilomeetrini tunnis ning pikad sirged ja kiired kurvid tähendavad seda, et vormel-1 autod on seal umbes 80 protsenti ajast täisgaasi peal.

Monza Rally Show, tänavuse WRC etapi eelkäija, oli pigem sõuüritus, nagu nimigi ütleb. See hõlmas paljuski koonuste ja üksteise otsa tõstetud rehvide vahel sõitmist, mis on küll tehniliselt nõudlik, kuid mitte päris see, mida paljud WRC fännid ilmselt näha tahaksid. Lisaks sellele hõlmas Monza Rally Show osalt ka reaalselt üksteise vastu kihutamist, mis samuti ju WRC juurde ei käi.

2020. aastaks on olukord teistsugune. Koonused ja muu säärane peaks olema kadunud ning Monza on sõuüritusest muudetud tõsiseks WRC etapiks. Ralli keskus on küll endiselt ringraja juures, kuid lisaks kuulsatele kurvidele ja pühale asfaldile sõidetakse põgusalt ka kruusal. Laupäevane võistluspäev viib sõitjad aga suisa Itaalia Alpidesse, mis annab Monza etapile juurde ehedust ja vaheldust.

Reedene päev sõidetakse aga suuresti just nimelt kuulsa Monza ringraja juures. Õhtupimeduses sõidetav Grand Prix’ kiiruskatse viib WRC masinad ka ringraja peale, kus läbitakse teiste seas Parabolica, Lesmo ja Rettifilo kurvid, lisaks sellele on sel katsel aga ka mõni lühike kruusalõik.

Laupäevased Alpides toimuvad katsed venitavad selle võistluspäeva ralli pikimaks, kusjuures suures osas oli õigete teede välja valimine kahekordse maailmameistri, Miki Biasioni endise kaardilugeja Tiziano Siviero teene. Siviero tahtis Monza ralli muuta „päris“ etapiks – et võitja oleks reaalselt kiireim sõitja kiireimas autos, mitte see, kes kõige vähem koonustele pihta sõidab või kõige uhkemaid sõõrikuid teha oskab.

Monza ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev


Testikatse Monza Circuit (4,64 km) – kell 11.01

SS1 The Monza Legacy (4,33 km) – kell 15.08

Reede


SS2 Junior 1 (13,43 km) – kell 8.58

SS3 Junior 2 (13,43 km) – kell 11.08

SS4 Roggia 1 (16,22 km) – kell 13.38

SS5 Roggia 2 (16,22 km) – kell 16.08

SS6 Grand Prix 1 (10,31 km) – kell 18.38

Laupäev


SS7 Selvino 1 (25,06 km) – kell 8.52

SS8 Gerosa 1 (11,09 km) – kell 10.08

SS9 Costa Valle Imagna 1 (22,17 km) – kell 11.02

Hoolduspaus

SS10 Selvino 2 (25,06 km) – kell 14.22

SS11 Gerosa 2 (11,09 km) – kell 15.38

SS12 Costa Valle Imagna 2 (22,17 km) – kell 16.32

SS13 Grand Prix 2 (10,31 km) – kell 18.38

Pühapäev


SS14
Grand Prix 3 (10,31 km) – kell 8.48

SS15 Serraglio 1 (14,97 km) – kell 11.08

SS16 Serraglio 2 (14,97 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Monza ralli osalejad: milline saab olema stardirivi?

Hooaja viimasele WRC etapile on kokku tulemas kogu WRC-sarja koorekiht – vähemalt nende osas, kellel on veel millegi olulise peale võidelda. Kuna tegu on asfaldiralliga, võib reedel esimesena startival Elfyn Evansil olla avapäeval teiste ees kerge eelis. Samas on ilmateade mõnel pool reedeseks päevaks prognoosimas kerget vihmasabinat, mis võiks Evansi lootusi pisut pärssida.

Monza ralli stardijärjekord avapäeval:

1. Elfyn Evans (Toyota)
2. Sébastien Ogier (Toyota)
3. Thierry Neuville (Hyundai)
4. Ott Tänak (Hyundai)
5. Kalle Rovanperä (Toyota)
6. Teemu Suninen (M-Sport)
7. Esapekka Lappi (M-Sport)
8. Dani Sordo (Hyundai)

MM-sarja üldseisud enne Monza rallit

Individuaalne

1. Elfyn Evans 111
2. Sébastien Ogier 97
3. Thierry Neuville 87
4. Ott Tänak 83
5. Kalle Rovanperä 70
6. Teemu Suninen 44
7. Esapekka Lappi 38
8. Dani Sordo 26
9. Craig Breen 25

Võistkondlik

1. Hyundai 208
2. Toyota 201
3. M-Sport 117

Huvitavaid fakte Monza ralli kohta:

Kas Evans kindlustab MM-tiitli?

Sportlikus mõttes on Monza etapi eel mõistagi peamine küsimus lihtne: kes tuleb maailmameistriks? Dramaatiliselt vähenenud etappide arv on oodatult kaasa toonud palju üllatusi ning kahtlemata on suurimaks neist tõsiasi, et viimase etapi eel paistab üha tõenäolisem, et sel aastal ei võidagi tšempionitiitlit keegi kolmikust Ogier-Tänak-Neuville. Selle hooaja eel Toyotasse siirdunud Evans on seniseid väheseid etappe sõitnud suurepärase kindlusega ning omab viimase etapi eel Sébastien Ogier’ ees 14-punktilist edu. See tähendab, et Evansil on vaja Monzast 17 punkti, et olla Ogier’ käeulatusest täielikult väljas. See tähendaks kas lihtsalt ralli teist kohta; kolmandat kohta ja kaht lisapunkti punktikatselt või ralli neljandat kohta koos punktikatse võiduga.

On väga tõenäoline, et Evans suudab tiitli Monzas ära kindlustada – Ogier’, Neuville’i või isegi Ott Tänaku tiitlivõit on veel küll teoreetiliselt võimalik, kuid eeldaks mitme asja suurepärast kokkulangemist ning Evansi vastu oleks hetkel suhteliselt raske panustada. Samas – kõik oleneb ju koefitsiendist. Autoralli on tehnikasport, kus alati võib kõike juhtuda isegi viimasel katsel. Kui Evansit tabavad probleemid või teeb ta avarii, on kohe esimeses järjekorras Ogier’ jaoks uks võidule lahti. Arvestades seda, et Evans on ennast nii soodsast positsioonist leidnud väga ootamatult, võib arvata, et mängu võivad tulla ka närvid ning ülikogenud kaval rebane Ogier võib isegi omaenda tiimikaaslase vastu mõne triki varrukast välja võtta.

Ralli võidu osas on panustamine aga veelgi põnevam, sest potentsiaalseid võitjaid on palju. Dani Sordo tõendas võiduga Sardiinias järjekordselt enda taset ning asfaldiralli peaks hispaanlasele hästi sobima, aga oleme iseäranis Saksamaal näinud, et kiire asfalt sobib suurepäraselt ka meie Ott Tänakule. Tänaku tegemised on sel hooajal kahjuks pisut teiste meeste varju jäänud ning siin võiks just nimelt Tänaku rallivõidu peale panustada. Kas sellest ka MM-sarja kokkuvõttes millekski piisab, on aga küsitav.

Millised oleksid aga Ott Tänaku teoreetilised võimalused tiitliks?

Vahe Evansiga on Tänakul 28 punkti – seda oleks isegi kahe ralliga olnud väga keeruline tagasi teha. Samas pole see päris võimatu – kui Evans näiteks katkestab viisil, mis talle lõpuks ühtegi punkti ei too, vajab Tänak ralli võitu ning punktikatselt vähemalt kolme silma, et Evansist mööda tõusta. Kui Tänak saaks rallivõidu eest 25 punkti ja punktikatselt kolm lisaks ehk kokku 28, oleks tal üldarvestuses kirjas 111 punkti – täpselt nagu ka Evansil praegu. Viigilahutajaks on WRC sarjas võitude arv, seejärel teiste kohtade arv jne. Evansil ja Tänakul oleks selle stsenaariumi kohaselt mõlemal kaks etapivõitu, teisi kohti on aga Tänakul kaks Evansi mitte ühegi vastu – seetõttu edestaks eestlane sellise asjade käigu korral Evansit, kui waleslane Monza etapilt null punkti kirja saaks.

Mainitud stsenaariumi puhul edestaks Tänak kindlasti ka Thierry Neuville’i, sest isegi ralli teise koha ning punktikatse võidu korral saaks belglane maksimaalselt 110 punkti.

Kõige selle juures tuleb aga jälgida ka Sèbastien Ogier’d – hetkel 97 punktiga prantslane võiks maksimaalselt koguda 14 punkti, sest viigilahutaja on temalgi Tänakuga võrreldes eestlase kasuks. 14 punkti tähendaks näiteks ralli viiendat kohta + 4 punkti punktikatsel.

Seega – teoreetiliselt on Tänakul veel võimalus tiitli peale heidelda, kuid see eeldaks tähtede ideaalset seisu ning lisaks Eesti ekipaaži kiirele sõidule ka vastaste totaalset põrumist või ebaõnne.

Kelle peale panustada?

Betsafe’i koefitsientide järgi on Monza ralli eel peamisteks võidusoosikuteks eelnevalt Monza Rally Show’l võistelnud Thierry Neuville ja tema tiimikaaslane Ott Tänak. Nendest kahest peaks Neuville Hyundai masina asfaldiseadistusega olema pisut paremini tuttav kui Tänak. Mõlema võidukoefitsiendiks hinnatakse 3,65. Järgnevad Sébastien Ogier (4,35), Dani Sordo (7,00) ja Elfyn Evans (12,00). Nendest meestest on panustamisel kõige parem väärtus ilmselt Ogier’l: ülikogenud vanameistril ei jää muud üle kui siin endast kõik välja panna ning mingiks kavaldamiseks tal enam põhjust ei ole. Toyota on kiire nii kruusal kui asfaldil ning Ogier on näidanud, et kui on tõesti vaja, on ta suuteline nii endast kui autost maksimumi välja pigistama. Usutavasti me seda ka näeme – seega on tema 4,35 pigem hea panus. Neuville ja Tänak võivad olla sundolukorras, kus tiimipealik Andrea Adamo soovib eelkõige tiimide arvestuses maailmameistritiitli kindlustada ning seetõttu võib tekkida olukord, kus neil ei ole lubatud Ogier’ga võidu peale kihutada.

Lisaks ralli võitjale on aga Betsafe’is saadaval ka mitmed eripanused – näiteks saab ennustada ka seda, milline sõitja jõuab esimese kahe sekka. Seal on taas kõige väiksem koefitsient Tänakul ja Neuville’il (1,85), järgnevad Ogier (2,00) ja Dani Sordo (2,50).

Huvitavate panustena saab ennustada ka seda, kes saab ette pakutud võistluspaaridest parema tulemuse. Ott Tänaku ja Thierry Neuville’i duellis on näiteks väärtus selgelt Tänaku peale panustamises – eestlase koefitsient on selles duellis 1,98. Huvitava paarina on välja toodud ka MM-tiitli peale võitlevad Evans ja Ogier – seal on Evansi paremus saadaval 2,25, Ogier’ paremus 1,60-ga. Siin tasub kindlasti panustada Ogier’ peale, sest usutavasti läheb Evans suuresti turvaliselt ja kindla peale sõitma.

MÄRKSÕNAD

SHARE