WRC Kataloonia ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Alles see oli, kui WRC ässad Soomes Jyväskylä ümbruse ülikiiretel teedel üksteiselt mõõtu võtsid – vaid ühe puhkenädala järel siirdub MM-karussell risti teisele poole Euroopat, kui Kataloonias sõidetakse kaheaastase pausi järel taas MM-etapp.

Mida pisut uues kuues Kataloonia etapp endast kujutab, millistel aegadel sõidetakse millised katsed ning kellega hakkavad Ott Tänak ja Martin Järveoja seal konkureerima? Betsafe teeb MM-sarja eelviimasele etapile põhjaliku eelvaate!

OTT TÄNAKU EKSKLUSIIVINTERVJUU BETSAFE’ILE

Kataloonia ralli tuleb vaid kaks nädalat pärast MM-etappi Soomes. Milline on välja näinud sinu ettevalmistus konkreetseks ralliks?

Käisime kohe peale Soomet Hispaanias sõitmas, kuna saavad olema kaks viimast rallit nendele autodele, siis erilist arendust enam ei ole, katsume lihtsalt olemasolevast parima veel välja võtta.

Kahe MM-ralli vahele jääb vaid üks „tühi“ nädal. Kas sinule kui sõitjale pigem meeldib, et kahe ralli vahel on lühike paus või sooviksid pikemat vahet?

Hetkel on väga tihe periood, testisime Hispaaniaks ja sõitsime hübriidautoga ning jõudsime veel ka Saaremaa rallile, aasta lõpp saab olema igaljuhul tempokas.

Milline näeb reeglina välja sinu nädal, kui see lõpeb MM-ralliga? Kui vara sõitjad tavaliselt võistluspaika kohale jõuavad ja millest see oleneb?

Tavaliselt saabun rajaga tutvumise algusele eelneval päeval ja katsun lahkuda võimalusel pühapäeva õhtul, kohe peale võistlus või järgmise päeva varahommikul. Ülejäänud nädal on aga standard: rajaga tutvumine ja võistlus.

Mõnes mõttes võib tunduda, et hooaja viimasel kahel etapil polegi sul enam suurt millegi olulise peale enam sõita: individuaalses arvestuses on MM-tiitel püüdmatus kauguses, võistkondlikus arvestuses tundub samuti Toyota võit juba paratamatusena. Kõigele lisaks kehtivad uuest hooajast uued regulatsioonid, mis tähendab, et auto seadistuse mõttes ei ole samuti andmetega ilmselt väga palju peale hakata. Kas sellises olukorras on ennast keeruline motiveerida?

Võistlused on ikka võistlused ja kaotama ma kunagi kuskile ei lähe ja see on üldiselt piisav motivaator. Kindlasti on olnud keerulisi hetki, aga siiani oleme alati lahenduse leidnud.

Kas praegu „vana“ autoga võistlemisel ja testimisel on uue hooaja eel üldse mingisugust kasu või ei saa sellest uue hooaja jaoks mitte midagi kaasa võtta?

Pigem on informatsioon minimaalne, mida saame kasutada. Uus auto saab olema väga omapärane ja kindlasti saab olema asju, mis tahavad teistmoodi lähenemist. 

Ogier’ seljataga on MM-sarja individuaalses arvestuses mitmed sõitjad üksteisele punktide mõttes päris lähedal. Kas sinu jaoks on oluline, mitmendal kohal hooaja lõpetad, kui see koht ei ole esimene?

Ausaltöeldes ei ole, aga võistlus on võistlus ja vaatame, mis teha annab.

Kataloonia ralli toimus vahepeal tükk aega formaadis, kus etappi alustati kruusal ja lõpetati asfaldil. Sellest aastast alates on etapp aga vaid asfaldil. Teame, et tiimide jaoks oli varasem korraldus paras peavalu, kuna keset rallit tuli autod kruusalt asfaldi peale ümber seadistada ja kaasas kanda kõvasti rohkem varustust kui tavaliselt. Kuidas nii-öelda segarallid sõitjatele meeldisid?

See oli meile ainuke segaralli ja oli tegelikult omamoodi huvitav, ka meeskondade jaoks ma usun. Mehaanikutele 30min rohkem tööd päeva ja natuke suurem pingutus, aga tegelikult põnev.

Kataloonia asfaltteed näevad vähemalt ekraani kaudu välja väga siledad ja kvaliteetsed. Mis on sõitja seisukohast sealse teekatte eripärad, kui neid teiste asfaldirallidega võrrelda?

Kataloonia ja Korsika on olnud kindlasti parimad asfalti rallid kalendris, mulle isiklikult on Kataloonia lemmik asfaltil sõidetav ralli. Vähe lõikamisi ja pigem puhas kiire sõitmine. Katsed on kiired ja vahed väikesed. 

Viimati, kui sõitsid Kataloonia rallil, lõpetasid ralli teise kohaga ja kindlustasid sellega maailmameistritiitli. Millised erilised hetked, vestlused või momendid sulle praegu toonasest rallijärgsest ajast esimesena meenuvad?

Maailmameistri tiitel oli mulle kõige-kõigem eesmärk ja unistus rallis. Ütleme nii, et peale põhieesmärgi täitmist olid kõik emotsioonid valla.

Hyundai jättis uueks hooajaks meeskonna koosseisu sisuliselt samaks – kolmandat autot hakkab Dani Sordoga jagama Craig Breeni asemel Oliver Solberg. Mida sellest liigutusest arvad?

Seda me näeme uuel aastal, kuidas me teiste vastu suudame mängida. Kõige olulisem on autoga parimale tasemele jõudmine Monte stardiks.


OTT TÄNAKU BLOGI #6: WRC HISPAANIA RALLI EELVAADE BETSAFE’LE


KATALOONIA RALLI: VANA TUTTAV UUES KUUES

Viimase kümnendi jooksul oleme harjunud, et Kataloonia ralli kujutab endast tiimidele ja sõitjatele põnevat katsumust, kus rallit alustatakse kruusal ja lõpetatakse asfaldil – lisaks põnevale proovikivile oli see aga meeskondade jaoks väga kulukas ja töömahukas. Viimastel aastatel kõlas üha valjemini tiimide nurin, et sellist tüüpi ralli suurendab oluliselt nende kulusid – kruusal ja asfaldil sõitmiseks on vaja erinevat seadistust ja erinevaid osi, mistõttu oli Kataloonia ralli tiimide jaoks teistest etappidest märksa kurnavam.

“Peame kõvasti pingutama, et autod nii asfaldil kui kruusal kiiresti sõidaksid. Praegused kulud transpordi, logistika, testimise ja muu peale on sel rallil ebaproportsionaalselt suured. Vahet pole, kas sõidame pool päeva või kolm päeva, autoosad tuleb välja vahetada ning pingutused on suured,” tõdes M-Spordi endine tiimiboss ja praegugi rahalise poole eest vastutav Malcolm Wilson.

FIA tegigi ühel hetkel otsuse, et alates 2020. aastast tuleb kõik etapid pidada kas asfaldil või kruusal (mõistagi on valikus ka lumi), mis tähendas, et Kataloonia etapi korraldajatel tuli teha otsus, kas jätkata Salou ümbruse kruusa- või asfaltteedel. Otsus tehti asfaldi kasuks ning nüüd saavadki sõitjad selle etapi kihutada Barcelona lähistel asuvate väga hea kvaliteediga asfaltteede peal.


KATALOONIA RALLI AJAKAVA (EESTI AJA JÄRGI):

NELJAPÄEV 14. OKTOOBER


Testikatse Coll de la Teixeta (4,31 km) – kell 10.01

REEDE, 15. OKTOOBER


SS1 
Vilaplana 1 (20,00 km) – kell 9.43
SS2 La Granadella 1 (21,80 km) – kell 11.21
SS3 Riba-roja 1 (14,21 km) – kell 12.42

Hoolduspaus

SS4 Vilaplana 2 (20,00 km) – kell 16.00
SS5 La Granadella 2 (21,80 km) – kell 17.38
SS6 Riba-roja 2 (14,21 km) – kell 18.59

LAUPÄEV, 16. OKTOOBER


SS7 Savallà 1 (14,08 km) – kell 9.44
SS8 Querol – Les Pobles 1 (19,17 km) – kell 10.37
SS9 El Montmell 1 (24,40 km) – kell 11.38

Hoolduspaus

SS10 Savallà 2 (14,08 km) – kell 15.14
SS11 Querol – Les Pobles 2 (19,17 km) – kell 16.07
SS12 El Montmell 2 (24,40 km) – kell 17.08
SS13 Salou (2,24 km) – kell 19.00

PÜHAPÄEV, 17. OKTOOBER


SS14
 Santa Marina 1 (9,10 km) – kell 8.00
SS15 Riudecanyes 1 (16,35 km) – kell 9.08

Hoolduspaus

SS16 Santa Marina 2 (9,10 km) – kell 11.29
SS17 Riudecanyes 2 (16,35 km) – kell 13.18 (punktikatse)


KATALOONIA RALLI OSALEJAD JA ESIALGNE STARDIJÄRJEKORD (WRC AUTOD):

1. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)
2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
5. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
7. Gus Greensmith – Chris Patterson (M-Sport)
8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
9. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
10. Oliver Solberg – Craig Drew (Hyundai)
11. Nil Solans – Marc Marti (Hyundai)

Kataloonias on WRC stardinimekirjas 11 autot – tavapäraste tehasesõitjate kõrval on endiselt stardis jaapanlane Takamoto Katsuta ja kaks Hyundai „duubelmeeskonna“ sõitjat Pierre-Louis Loubet ja Oliver Solberg. Hyundai põhitiimi sõitjana saab taas koduradadel kihutama hakata Dani Sordo, keda võib pidada ka üheks selle etapi võimalikuks esikolmikukoha nõudlejaks.

Ootamatult saab oma esimese võimaluse WRC autos 29-aastane katalaan Nil Solans, kes saab koduradadel „suurte poiste“ seas kihutada Pierre-Louis Loubet’ ebaõnne tõttu – nimelt jäi prantslane auto alla, sai vigastada ning pidi seetõttu hooaja varakult lõpetama. Vigastuse küsimärk on ka Kalle Rovanperä kohal, kuid vähemalt nädal enne rallit on ta endiselt võistlustele üles antud.

Eesti sõitjatest on lisaks Tänakule-Järveojale seekord stardis veel WRC2 klassis võistlev Georg Linnamäe (kaardilugejaks britt James Morgan) ning kuna tegu on ühtlasi ka JWRC-sarja etapiga, on stardirivis ka võistluspaar Robert Virves – Aleks Lesk. Kohalikke sõitjaid on stardirivi tagumises otsas Hispaanias alati päris palju, mis tähendab, et rallist võtab kokku osa üle 70 auto!


KATALOONIA RALLI ENNUSTUSED: VANA KALA SORDO VÕIB JÕUDA KÕRGELE

Kuna tegu on tema enda koduse asfaldiralliga, tasub kindlasti pilk peale heita sellele, milliseid koefitsiente pakutakse ralli eel alati stabiilse ja kiire Dani Sordo esikolmikukohtadele. Muidugi võib panustada ka Sordo võidule, kuid elu on näidanud, et pigem on kindlam panustada tema turvalisele sõidule ja kohale esikolmikus.

Asfaldiralli tähendab muidugi alati ka seda, et head šansid võidule võitlemiseks on olemas ka Sébastien Ogier’l, kes soovib kahtlemata oma järjekordse MM-tiitli ära kindlustada ja seda samal ajal teha stiilselt. Kui teed on kuivad, on asfaldil esimesena startimine teiste ees väike eelis ning see võib antud juhul ka Ogier’le avapäeval hea positsiooni kätte mängida. See mees ei eksi tihti ning arvestades seda, et tema viimane rallivõit jäi alles suvisesse Keeniasse, võiks arvata, et võidunälg on prantslasel päris suur. Tasub ka meelde tuletada, et tegu on kõigi eelduste kohaselt tema viimase täispika WRC hooajaga!

Ott Tänak on sageli asfaldil näidanud küllaltki korralikku minekut ning mitmel korral võitnud näiteks Saksamaa ralli, ent Kataloonias pole ta seni võidumaitset tunda saanud, isegi neil aastail, kui suur osa rallist sõideti kruusal. Viimati oli ta seal Toyotaga teine ja kindlustas sellega MM-tiitli, nii et mälestused on küll toredad, ent praeguses olukorras tundub panustamise mõttes pisut keeruline võidu nimel võidelda. Samas on Tänak viimastel rallidel hakanud leidma stabiilsemat minekut ning koht esikolmikus võiks küll talle olla jõukohane.

Asfaldil on alati võiduvõimeline veel mõistagi ka Thierry Neuville, kelle puhul võiks vaadata ka võidukoefitsiendi poole.


PÕNEVAID FAKTE KATALOONIA RALLI KOHTA:

  •  2019. aastal kindlustasid just Kataloonias Ott Tänak ja Martin Järveoja oma esimese MM-tiitli.
  •  2004. aastal võitis Kataloonia ralli Markko Märtin koos kaardilugeja Michael Parkiga. See jäi ka Märtini ja Parki viimaseks MM-rallivõiduks.
  •  Kataloonia rallit domineeris aastaid Sébastien Loeb – ta võitis selle aastatel 2005-2012 koguni kaheksal korral järjest! Lisaks sellele suutis Loeb Kataloonia etapi võita ka 2018. aastal, kui ta Citroeni ridades mõned MM-rallid kaasa tegi.
  •  Esimene Kataloonia ralli sõideti juba 1957. aastal. 1988. aastal liideti see senise Costa Brava ralliga.
  •  Hyundai sõitja on Kataloonia ralli võitnud vaid ühel korral – see oli 2019. aastal, kui viimati ralli toimus. Toona tuli võitjaks Thierry Neuville.