WRC Portugali ralli: ajakava, osalejad, ennustused

13 etapist koosnev tänavune autoralli MM-hooaeg on jõudnud mai alguses oma viienda rallini – seitsmest järjestikusest kruusarallist esimene viib maailma kiireimad ralliässad traditsiooniliselt Portugali, kus sõidetakse üks hooaja vaatemängulisemaid etappe.

Mida Portugali etapist oodata, milline on selle ajakava, kes Rally1 klassis seal võidu kihutavad ning millised võiksid olla Ott Tänaku ja Martin Järveoja šansid kõrgele kohale jõuda? Nagu ikka, teeb Betsafe’i blogi uue MM-ralli eel põhjaliku eelvaate!

Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp

Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus selle salakavalalt keeruliseks.

Kuna tegu on Safari ralli kõrval alles hooaja teise kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi eripärased, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse – Portugali etapiga algab seeria, mis lõpeb alles oktoobris sõidetava Kesk-Euroopa asfaldietapiga. Enne seda peetakse koos Portugali etapiga lausa seitse kruusarallit järjest, nende seas muuhulgas ka esmakordselt MM-kavas olev Läti ralli.

Ralli keskus asub, nagu ikka, Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.

Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis ning viimastel aastatel on trassi muudatused olnud kosmeetilised, mis tähendab, et kogenumatel sõitjatel on seal kindlasti eelis – samas on tippkonkurentsi kuuluvad sõitjad kõik viimastel aastatel Portugalis kihutanud. Kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis on oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid.

Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 337,04 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga peaaegu 1700 kilomeetrit.

Portugali ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 9. mai

Testikatse Baltar (4,61 km) – kell 10.01

SS1 SSS Figueira da Foz (2,94 km) – kell 21.05

Reede, 10. mai

SS2 Mortágua 1 (18,15 km) – kell 10.05
SS3 Lousã 1 (12,28 km) – kell 11.35
SS4 Góis 1 (14,30 km) – kell 12.35
SS5 Arganil 1 (18,72 km) – kell 13.35
SS6 Lousã 2 (12,28 km) – kell 16.05
SS7 Góis 2 (14,30 km) – kell 17.05
SS8 Arganil 2 (18,72 km) – kell 18.05
SS8 Mortágua 2 (18,15 km) – kell 19.35

Laupäev, 11. mai

SS10 Felgueiras 1 (8,81 km) – kell 10.05
SS11 Montim 1 (8,69 km) . kell 11.05
SS12 Amarante 1 (37,24 km) – kell 12.05
SS13 Paredes 1 (16,09 km) – kell 13.35
Hoolduspaus
SS14 Felgueiras 1 (8,81 km) – kell 16.35
SS15 Montim 1 (8,69 km) . kell 17.35
SS16 Amarante 1 (37,24 km) – kell 18.35
SS17 Paredes 1 (16,09 km) – kell 20.05
SS18 SSS Lousada (3,36 km) – kell 21.05

Pühapäev, 12. mai

SS19 Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km) – kell 9.05
SS20 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.35
SS21 Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km) – kell 11.35
SS22 Fafe 2 (11,18 km) – kell 14.15 (punktikatse)

Portugali ralli osalejad ja stardijärjekord: Ogier ja Sordo taas platsis

Portugali ralli stardinimekirja vaadates hakkab kohe silma, et võistlustules on tavapäraste meeste kõrval ka kaks kogenud tegijat: kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier ja Ogier’st oma karjääris vaid kaks MM-rallit vähem sõitnud hispaanlane Dani Sordo. Sordo jaoks on praeguse plaani kohaselt sealjuures tegemist tema hooaja esimese ja viimase MM-ralliga. Sealjuures ei saa sugugi välistada, et Sordo jaoks on ka tegu tema karjääri viimase MM-ralliga – lõpetamismõtteid on hispaanlane juba mitmel viimasel aastal mõlgutanud ning pärast mullust Jaapani rallit sõnas ta, et sooviks kindlasti sel hooajal vähemalt Portugalis võistlustulle astuda, et saaks sõprade-sugulaste ees veel korra võistelda. Sordo saab endale istumise alla tavaliselt Esapekka Lappi kasutatava Hyundai.

Võistlejaterivi on Portugalis ka selle võrra kõvem, et stardis on ka viimasel kahel hooajal maailmameistriks tulnud Kalle Rovanperä, kes teeb sel aastal kaasa osalise hooaja.

Kokku on Rally1 masinaid stardis üheksa: kolme Hyundai kõrval on rivis neli Toyotat ja kaks M-Spordi Fordi. Kuna Portugali etapp on kruusaralli, siis on stardijärjekorral üsna oluline roll – kõige esimesed alustajad on tavaliselt teistele sisuliselt teepuhastajad ning seetõttu võib karta, et MM-sarja esimesed mehed Thierry Neuville ja Elfyn Evans avapäeval kõige kõrgemasse mängu ei sekku. Pikal reedesel päeval neljandana lähte saav Ott Tänak võiks aga olla heas positsioonis, et kohe varakult rünnakule asuda.

Tänak-Järveoja ei ole ainsad Eesti esindajad Portugalis: Rally2 autoga on rivis Georg Linnamäe koos James Morganiga.

Portugali ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sporti)
  4. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  5. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  8. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  9. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)

Portugali ralli ennustused: tavapärasest tummisem supp segab kaarte

Nagu öeldud, on Portugalis kohal tavapärasest natuke kõvem konkurents, sest stardis on kolm maailmameistrit ning veel ports heal tasemel mehi, kes võivad hea nädalavahetuse korral võidule pretendeerida. Kui mõne teise ralli eel on olukord selline, kus realistlikult võib potentsiaalseid etapivõitjaid olla vaat et vaid kolm, siis seekord on rivis kuus meest, kel on varasemast etapivõitud kogemus ette näidata.

Suurima soosikuna sõidab Portugali selle etapi viimasel kahel hooajal võitnud Kalle Rovanperä, kelle võidukoefitsient on Betsafe’is 2,00 ehk selgelt kõige väiksem. Järgnevad järgmise taseme soosikutena Ott Tänak (4,20) ja Sébastien Ogier (4,40), siis tulevad Adrien Fourmaux (7,50), Thierry Neuville (8,00) ja Elfyn Evans (8,50), Dani Sordo (16,00) jääb juba kaugemale. Nendest valikutest paistavad parimat väärtust pakkuvad Ott Tänaku võidukoef 4,20 ning Neuville’i ja Evansi „kaheksased“ koefid – kui näiteks reedene päev tuleb vihmane, on nende esimesena alustamine neile hoopis kasulik!

Kui vaadata esikolmikusse jõudmise koefitsiente, siis hakkab silma Dani Sordo üsna kõrge koef – see mees on oma karjääris 50 korral jõudnud MM-sarjas poodiumile ning seekord on võimalik tema esikolmikusse jõudmine kätte saada koefiga 4,50! Head to head koefide seast võib aga välja tuua näiteks Takamoto Katsuta ja Adrien Fourmaux’ duelli, kus Katsuta (1,61) on hinnatud prantslase ees (2,20) soosikuks – Fourmaux on sel hooajal näidanud üles head stabiilsust ning senisest neljast etapist kahel Katsutat edestanud.

Huvitavaid fakte Portugali ralli kohta:

  • Portugali ralli kuulus WRC kalendrisse juba MM-sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal.
  • Enne seda, kui Kalle Rovanperä mullu oma 2022. aasta võitu kordas, võideti seitse eelmist Portugali rallit kõik erinevate sõitjate poolt, kusjuures viis esimest neist ka erinevate autodega: 2015. aastal triumfeeris seal Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2016. aastal Kris Meeke (Citroen), 2017. aastal Sébastien Ogier (M-Sport), 2018. aastal Thierry Neuville (Hyundai), 2019. aastal Ott Tänak (Toyota), 2021. aastal Elfyn Evans (Toyota) ja 2022. aastal Kalle Rovanperä (Toyota).
  • Esialgu sõideti Portugali rallit segaformaadis, kus mõned katsed olid kruusal, mõned asfaldil.
  • 2001. aastal rikkus Portugali ralli väga tugev vihmasadu. Selle järel kaotas etapp viieks aastaks koha MM-kalendris.
  • Enim kordi on Portugali ralli võitnud Markku Alén ja Sébastien Ogier (5).
  • Fafe kiiruskatset, mille lõppu kogunevad tavapäraselt tuhanded ja tuhanded pealtvaatajad ning mis on viimastel aastatel olnud ka ralli viimaseks katseks, sõideti esimest korda WRC sarjas juba 1973. aastal.
  • Portugali ralli oli aastaid kurikuulus selle poolest, et sealsed pealtvaatajad ronisid rajale väga lähedale ning vilistasid tihtipeale ohutusnõuetele. 1986. aastal saidki kolm pealtvaatajat surma, kui kohalik sõitja Joaquim Santos auto üle kontrolli kaotas ning rahva sekka paiskus.