WRC Safari Keenia ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Esimesed kaks etappi tänavusest autoralli MM-sarjast peeti külmades oludes: Monte Carlo etapil küll seekord palju lund-jääd ei olnud, küll aga leidus seda lademetes Rootsi talverallil. Nüüd ootab aga sõitjaid ees täiesti teistsugune katsumus: hooaja kõige eksootilisem etapp viib maailma kiireimad ralliässad Keeniasse.
Mida ainsa Aafrikas toimuva MM-ralli eel oodata, kes seal üldse starti tulevad ning millised võiksid olla Ott Tänaku võimalused kõrget kohta rünnata? Betsafe’i blogi teeb ralli eel kõigest olulisest ülevaate!
Safari ralli: moderniseeritud ootamatused
Kui „vanadel headel aegadel“ tähendas Safari ralli ülipikki kiiruskatseid avalikel teedel, kus ette võis tulla igasuguseid ootamatusi alustades metsloomakarjadest ja lõpetades kohalike külaelanikega, siis 2021. aastal MM-kalendrisse naasnud Keenia etapp on tänapäeval läbinud korraliku uuenduskuuri: oma formaadilt on ta võrreldav teiste MM-etappidega, kuid sisu juures on endiselt olemas palju seda, mis tegi Safari rallist juba ammustel aegadel kõige nõudlikuma, kõige keerulisema ja raskema MM-etapi.
Kivised, roopaid täis teed, täiesti ettearvamatu ilm, veetakistused, arvestatav võimalus kohtuda eksootiliste metsloomadega – vaatemängu pakub see ralli igatahes tohutult palju, eriti kui seda kodus mugavalt diivanilt jälgida. Kui mõnel teisel etapi saavad sõitjad igal katsel taga ajada sekundeid ja sekundikümnendikke, siis Safari etapil tuleb esmajoones tegeleda ellujäämise ja tervena katsete läbimisele – sellel sõitjal, kes kõik kiiruskatsed suuremate probleemideta läbib, on juba vägagi arvestatav võimalus kõrge koha ning rallivõidu nimel kaasa rääkida.
Heaks näiteks on jaapanlane Takamoto Katsuta, kes küll puhta kiiruse poolest kogenumatele sõitjatele kandadele reeglina ei astu, kuid suutis stabiilsuse ja probleemide vältimise abil kaks aastat järjest Safari ralli poodiumikohaga lõpetada – 2021. aastal oli ta lausa teine, 2022. aastal kolmas!
Safari ralli trass on mullusega võrreldes jäänud identseks – harvanähtavalt ei ole kahe aasta lõikes mitte ühtegi katset juurde lisatud ega ära võetud, kusjuures ka kõikide kiiruskatsete trassid on täpselt samasugused ja samapikad. Seega läbitakse sel aastal täpselt samad katsed täpselt samas järjekorras!
Vahe tuleb aga sisse ralli toimumisajas – kui viimastel aastatel toimus Safari ralli juuni lõpus, siis tänavu on see toodud juba hooaja kolmandaks etapiks märtsi lõppu. Kevadine aeg on tegelikult ajalooliselt olnud Safari ralli aeg – koolivaheaeg ja lihavõttepühade periood tähendavad seda, et korraldajad loodavad radade äärde saada palju rohkem publikut kui varem.
Safari ralli ajakava (Eesti aja järgi):
Kolmapäev, 27. märts
Testikatse Loldia (5,40 km) – kell 9.01
Neljapäev, 28. märts
SS1 SSS Kasarani (4,84 km) – kell 13.05
Reede, 29. märts
SS2 Loldia 1 (19,17 km) – kell 7.15
SS3 Geothermal 1 (13,12 km) – kell 8.33
SS4 Kedong 1 (30,62 km) – kell 9.26
Hoolduspaus
SS5 Loldia 2 (19,17 km) – kell 12.48
SS6 Geothermal 2 (13,12 km) – kell 14.06
SS7 Kedong 2 (30,62 km) – kell 14.59
Laupäev, 30. märts
SS8 Soysambu 1 (29,32 km) – kell 7.01
SS9 Elmenteita 1 (15,08 km) – kell 8.05
SS10 Sleeping Warrior 1 (31,04 km) – kell 9.03
Hoolduspaus
SS11 Soysambu 2 (29,32 km) – kell 13.34
SS12 Elmenteita 2 (15,08 km) – kell 14.35
SS13 Sleeping Warrior 2 (31,04 km) – kell 15.33
Pühapäev, 31. märts
SS14 Malewa 1 (8,33 km) – kell 6.02
SS15 Oserian 1 (18,33 km) – kell 6.57
SS16 Hell’s Gate 1 (10,53 km) – kell 8.05
Hoolduspaus
SS17 Malewa 2 (8,33 km) – kell 10.20
SS18 Oserian 2 (18,33 km) – kell 11.10
SS19 Hell’s Gate 2 (10,53 km) – kell 13.15 (punktikatse)
Safari ralli osalejad: valitsev maailmameister taas platsis
Lisaks „tavapärastele kahtlusalustele“ on teist MM-etappi järjest platsis ka valitsev maailmameister Kalle Rovanperä, kes teeb teadupoolest tänavu kaasa ainult osadel etappidel. Kaasa teeb ka hobisõitja Jourdan Serderidis, kes saab seekord võistelda oma protežee Grégoire Munsteri vastu – mõlemad sõidavad M-Spordi Fordidega.
Stardijärjekord on tavapärasega võrreldes pisut ootamatu: kuna Rootsi ralli tõi kaasa päris ootamatuid tulemusi, alustab juba kolmanda mehena M-Spordi sõitja Adrien Fourmaux, kes Rootsis kolmanda kohaga üllatas. Ott Tänak saab lähte neljandana – Safari rallil peaks see olema üsna hea positsioon, kust alustada.
Rally1 autosid on kokku stardis üheksa, teistes võistlusklassides rohkem eestlasi sedapuhku kaasa ei tee. Stardirivi on eksootilise asukoha tõttu üldse tavapäraste MM-etappidega võrreldes üsna hõre – Euroopast väljas on see ka suhteliselt tavaline.
Safari ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
- Jourdan Serderidis – Andy Malfoy (M-Sport)
Safari ralli ennustused: kiirusest pole kasu, kui pole vastupidavust
Kas teate seda vana lugu, mida lastele jutustatakse, kus kilpkonn ja jänes võidu jooksevad ja kilpkonn lõpuks võidab, sest jänes otsustas suures eduseisus väikese uinaku teha? Sisuliselt sama printsiip kehtib rohkem kui ühelgi teisel WRC etapil just Keenias, kus puhtast kiirusest pole eriti kasu, kui sellega ei kaasne töökindlust ja vastupidavust. Kuna erinevaid probleeme ja muresid võib ette tulla keskmisest tunduvalt rohkem, kipuvad vahed Keenia etapil kasvama väga suurteks: eelmisel aastal sai näiteks Ott Tänak kuuenda koha, kaotades võitjale Sébastien Ogier’le lõpuks enam kui üheksa minutit!
Kuna töökindlus on peamine märksõna, tuleks ennustamisel eelistada Toyota sõitjaid – kahel aastal järjest on nad Keenias saanud nelikvõidu ning reeglina on just Toyota masinad sellistes oludes kõige paremini vastu pidanud.
Kõige madalamat võidukoefitsienti pakutakse enne rallit just Toyota masinaga kihutavale Kalle Rovanperäle – tema võidukoefitsient on 1,70, mis on ralli eel aga natuke liiga väike, et sellest väärtust leida. Küll tasub juba mõelda järgmiste meeste peale – Toyotadest on Elfyn Evansi võit Betsafe’is saadaval 6,00-ga, äsja Rootsi ralli võitnud Esapekka Lappi võit aga suisa 15,00-ga. Takamoto Katsuta (25,00) võit oleks aga lausa sensatsioon – kui juba sensatsiooni otsida, siis võiks panustada hoopis Adrien Fourmaux’le, kelle võit tooks täpsele panustajale raha tagasi suisa 250-kordselt.
Hyundai esisõitjate koefid on samas augus – nii Ott Tänaku kui Thierry Neuville’i võidukoefitsient on 5,25, mida võib pidada üsna heaks väärtuseks. Samas ei ole Hyundai autod viimasel paaril aastal suutnud Keenias head tulemust teha.
Väärtust võib otsida ka esikolmikukoefide seast: seal tundub kõige magusam Esapekka Lappi (3,00) koef. Võitva auto puhul tasub aga usaldada Toyotat – mõne nende sõitja rallivõit on saadaval 1,39-ga. Tuletame meelde, et kahel aastal järjest on Toyota Keeniast naasnud nelikvõiduga!
Huvitavaid fakte Safari ralli kohta:
- Kõige esimene Safari ralli sõideti 1953. aastal kuninganna Elizabeth II kroonimise auks. Esimesel seitsmel aastal kandiski ralli nime Coronation Safari Rally.
- Esimest korda kuulus Safari ralli WRC kalendrisse 1973. aastal ning püsis seal ühe erandiga (1995) 2002. aastani. Selle järel otsustati aga piisava rahastuse ja korraldusvõime puudumise tõttu ralli MM-kalendrist eemaldada.
- Safari rallit peeti kõige keerulisemaks ja raskemaks MM-ralliks üldse. 1996. aastal oli näiteks ralli võitja Tommi Mäkineni lõppaeg enam kui 12 tundi!
- Safari rallil on traditsiooniliselt edukad olnud kohalikud sõitjad: WRC ajastul on enim võite (5) kogunud India juurtega Keenia sõitja Shekhar Mehta, keenialastest on võidurõõmu maitsnud ka Joginder Singh (2x) ja Ian Duncan. Poodiumile on aastate jooksul WRC sarjas jõudnud veel kaks keenialast.
- Kui Safari ralli enne 2021. aastat viimati WRC sarja kuulus, saatsid tipptiimid iga auto kohale igaks juhuks sõitma helikopteri, kelle ülesandeks oli muuhulgas kohalike hoiatamine, loomade teelt peletamine ja hädaohu korral abistamine.
- Safari ralli sõideti vanasti avatud teedel – see tähendas, et erinevalt teistest etappidest ei olnud trassi muu liikluse jaoks karmilt kinni pandud!