WRC Türgi ralli 2020: kas Ott Tänak suudab üliolulise etapi võita?

Täiendatud 09/17/2020

Väga pika koroonapausi pidanud WRC-sari jätkub Türgi ralliga. Kas Ott Tänak suudab Rally Estonia võitmise järel head hoogu jätkata?

Läbi aegade ilmselt kõige veidram ja enim ootamatusi täis autoralli MM-hooaeg on jõudnud lõpuks tagasi niivõrd-kuivõrd normaalse elu juurde: pärast ootamatult MM-sarja lisandunud Eesti rallit on aeg jõudnud kätte Türgi etapi jaoks. Sealjuures on koroonakriisi tõttu muudatusi sisse tulnud ka sellele etapile: esialgselt oleks see pidanud toimuma üks nädalavahetus varem, kuid suvel tehti otsus WRC Türgi ralli nädala võrra edasi lükata, et Eesti rallile kalendris hea koht leida.

Sisuliselt pool aastat oli ralli MM-sarjas paus, aga nüüd on kolme nädalavahetuse jooksul kaks rallit. Normaalne? Vist mitte. Paratamatu? Vist jah. Igatahes saavad Eesti rallisõbrad oma rallinäljale taas leevendust kõige kõrgemal tasemel!

SISUKORD

Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde

Betsafe live #22: WRC Türgi ralli podcast

BETSAFE’I EKSKLUSIIVINTERVJUU OTT TÄNAKUGA

1. Näib et Rally Estonia tõestas end rallimaailmale ning üritus meeldis nii FIA-le, promootorile, sõitjatele ning pealtvaatajatele. Kas sinu arvates võiks võidukihutamine toimuda 2021. aastal? Mis võib sinu arvates saada peamiseks takituseks?

2. Maailm liigub asfalteerumise suunas, mis paistis väga ilmekalt silma ka Rally Estonial, kus mitmeid kruusateid täitsid asfaldilõigud. Kui suur probleem on sõita kruusarehviga asfaldil, kuidas see mõjutab? Mida peab arvestama ning kas asfaldteed võivad seada ohtu ka Rally Estonia tuleviku?

3. Kas sulle tuli üllatusena, et Rally Estonial oli niivõrd palju rehvipurnemisi? Viimasel päeval olite koos tiimikaaslase Craig Breeniga tippudest ainsad, kes läksid välja kahe varurehviga, kui palju see kiirusele mõju avaldab?

4. Eelmisel aastal said korraldajad kriitikanooli tehishüpete pärast ning tunnistasid isegi enne tänavust rallit, et sellega mindi mullu liiale. Tehishüpped olid ka sellel aastal põhiteemaks, kas sinu arvates said korraldajad nendega seekord paremini hakkama?

5. Rallikalender läheb edasi Türgi ralliga ning hiljuti said autot testida Kreekas. Hyundai on varasematel aastatel paistnud karmidel ja aeglastel kruusateedel hästi silma, millise esmamulje sulle auto jättis? Rally Estonia näitas, et Hyundai on saanud kiiretel kruusateedel paremaks, kas üht autot on üldse võimalik arendada heaks kõikides tingimustes?

6. Paljudel etappidel tuleb viimane päev sõita ilma hoolduseta ning kõik päeva katsed samade rehvidega. Kas sinu arvates annab see võistlusele oma võlu lisades strateegiamängu, või pigem eelistaksid, et enne punktikatset oleks sõitjatel võimalik panna autole alla neli uut rehvi, et siis juba punktikatsel mees-mehe vastu täiega punktide nimel võidelda?

7. Kolm etappi enne hooaja lõppu on punktitabel äärmiselt tihe ning eksimisruumi sisuliselt pole. Varasematel aastatel oleme näinud, kui karmideks võib kujuneda Türgi rallil teede seisukord. Kuna hooaja lõpuni on jäänud vähe etappe, kas võime näha tiitliheitlejate vahel enneolematut strateegiamängu? Pilti kus esimesest kiiruskatsest ei panda tempot peale, vaid kiiruse asemel valitakse “tasa sõuad kaugele jõuad” strateegia?

8. Sinu tiimkaaslase Therry Neuville jaoks lõppes Rally Estonia pettumusega ja ta langes punktitabelis viiendale kohale, kaotades liidrile 37 punkti. Kas see tähendab, et vahe suurenedes võib Hyundai paluda tal hakata sinu kasuks sõitma?

Tänak sihib MM-sarja liidrikohta

Punktivahe Ogier’ga vähenes Rally Estonial jõudsalt

Rally Estonia oli Ott Tänaku jaoks õnnestumine: koduradadel suutis ta pingetega toime tulla ning võtta võidu, mida osad talle juba enne rallit kohustuslikuks võiduks pidasid, hoolimata sellest, et ta oli enne seda Hyundai roolis vaid kolmel MM-etapil osalenud ning neist mitte ühelgi esikohta võitnud. Nüüd on punn pealt maha saadud ning loodame, et see hoog kestab ka edasi!

Türki jõudes on seega MM-sari nii sõitjate kui tootjate arvestuses läinud ülimalt tihedaks: Sébastien Ogier on küll endiselt individuaalses arvestuses liider, kuid tiimikaaslast Elfyn Evansit edestab ta vaid üheksa ning ilmselt hetke suurimat konkurenti Ott Tänakut 13 punktiga. Arvestades seda, et Tänak suutis Eestis Ogier’lt tagasi võtta 11 punkti, võib öelda, et Tänak on prantslasest ühe Ogier’ apsaka kaugusel ning eksimisruumi on prantslasele jäetud pigem vähe. 

1. Sébastien Ogier 79
2. Elfyn Evans 70
3. Ott Tänak 66
4. Kalle Rovanperä 55
5. Thierry Neuville 42
6. Teemu Suninen 34
7. Esapekka Lappi 30
8. Craig Breen 25

1. Toyota 137
2. Hyundai 132
3. M-Sport 83

Mis meid aga Türgis ootab? Türgi etapp on teadupoolest WRC-sarjas sisuliselt kõige karmima profiiliga ralli, kus kiirused on kõige aeglasemad, teed kõige kivisemad ja rehvipurunemised kõige lihtsamad tulema – lihtsamaks ei tee asja ka kuumad temperatuurid, mis küll tänavu ralli mõneti edasi lükkumisega on ehk karvavõrra talutavamad. Kui muidu on Türgi etappi peetud ka korralikuks väljakutseks vastupidavuse osas, siis tänavune lühem formaat teeb ka selles osas asja lihtsamaks: sarnaselt Rally Estoniale sõidetakse ka Türgis vaid kaks täispikka võistluspäeva ning ka võistluskilomeetreid on mõnevõrra vähem kui mullu. Märksõnad võiksid olla aga lihtsakoelised: kuumus, kiviklibu, kitsad teed, teravad kurvid.

Varasemalt on sellised karmid olud WRC tiimidest soosinud just Hyundaid, ometi pole just nemad eelmisel kahel hooajal, kui Türgi etapp on väikese pausi järel taas WRC ralli kalendris olnud, suutnud veel seda etappi võita – parimateks tulemusteks on jäänud Hayden Paddoni ja Andreas Mikkelseni kolmandad kohad vastavalt 2018. ja 2019. aastal. Ott Tänak suutis aga lagunemise poolest „tuntud“ Toyotaga 2018. aastal selle etapi võita, nii et liiga palju ei maksaks seda narratiivi eelseisval nädalavahetusel kasutada.

Türgi ralli esialgne stardijärjestus: Tänaku positsioon soodne

Kuna tegemist on kruusaralliga ning vihma Mugla piirkonnas sel aastaajal tavaliselt liiga palju ei saja, võib julgelt öelda, et reedel ja laupäeva esimesel poolel on selge eelis neil, kes ei stardi esimeste ehk teepuhastajatena. Rallil on kavas vaid 12 kiiruskatset ning esimesel viiel tuleb esimesena rajale minna MM-sarja üldliidril Sébastien Ogier’l, kes ilmselt seetõttu omajagu aega kaotab. Eelmisel aastal oli see roll näiteks Ott Tänaku kanda, kes ei jõudnud avapäeval katsevõitudele lähedale ning kaotas tagatipuks rehvi purunemise tõttu veel ka kõvasti aega. Tänak saab lähte kolmandana, mis võiks juba anda natuke parema positsiooni heade aegade ründamiseks. Saab olema aga põnev jälgida seda, kuidas sõitjad Türgi rallil strateegia paika seavad: kui eelmisel kahel aastal oli selge, et võidab see, kes suudab rehvid ja auto terved hoida, siis tänavu on vaid 12 kiiruskatse juures ehk võimalik ka see, et näeme reaalset sekund-sekundis võidusõitu, mitte pelgalt võimalikult kiiret autode ja rehvide säästmist.

Rallile on ennast registreerinud sisuliselt kogu MM-sarja paremik: kui Toyota ja M-Spordi sõitjad üldiselt rallilt rallile ei vahetu, siis Hyundai tiimiboss Andrea Adamo teeb erinevateks rallideks suhteliselt palju muudatusi ning on vangerdanud ka seekord: Ott Tänaku ja Thierry Neuville’i kõrval on kolmanda Hyundai rooli Türgis istumas vanameister Sébastien Loeb, kelle viimased etapid ei ole väga õnnestunud olnud. Kas tema kogemused Türgis pannakse seekord maksma või hakkab Adamo kahetsema, et ei saatnud Türgi etapile Craig Breeni, kes Eesti rallil end väga heast küljest näitas?

Hyundai WRC autoga sõidab Türgis kaasa ka Pierre-Louis Loubet.

Türgi ralli osalejad võistkondade kaupa:

Toyota: Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä.
Hyundai: Ott Tänak, Thierry Neuville, Sébastien Loeb.
M-Sport: Teemu Suninen, Esapekka Lappi, Gus Greensmith.

Türgi ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Türgi ralli 2020 ajakava on Eesti rallisõbrale küllaltki sobilik ja mugav: kiiruskatsed toimuvad päevastel aegadel ning kuna suur osa rallist sõidetakse nädalavahetusel, ei sega see suurt ka tööelu.

Türgi RALLI AJAKAVA 2020 (EESTI AJA JÄRGI)

Altpoolt leiad Türgi ralli ajakava. WRC 2020 ajakava (kogu hooaja).

Reede, 18. September


Testikatse
(4,70 km) – kell 9.01
SS1 Icmeler (13,90 km) – kell 17.08
SS2 Gökce (11,32 km) – kell 18.21

Laupäev, 19. September


SS3 Yesilbelde 1
(31,79 km) – kell 8.50
SS4 Datca 1 (8,75 km) – kell 10.08
SS5 Kizlan 1 (13,15 km) – kell 11.06
Hoolduspaus
SS6 Yesilbelde 2 (31,79 km) – kell 14.50
SS7 Datca 2 (8,75 km) – kell 16.08
SS8 Kizlan 2 (13,15 km) – kell 17.06

Pühapäev, 20. September


SS9 Cetibeli 1
(38,15 km) – kell 7.30
SS10 Marmaris 1 (7,05 km) – kell 9.08
Hoolduspaus
SS11 Cetibeli 2 (38,15 km) – kell 11.10
SS12 Marmaris 2 (7,05 km) – kell 13.18

2019 meenutus: rehvipurunemine rikkus Tänaku etapi

Nagu mainitud, on Ott Tänak Türgi ralli 2018. aastal võitnud, mullu tiitlikaitsjana sinna sõites ei läinud asjad aga paraku nii hästi. Lisaks sellele, et ta pidi avapäeval teistele teed puhastama, juhtus tal esmalt reede pärastlõunal rehvipurunemine, mis talt enam kui minuti röövis – vähemalt üks rehv purunes kõigil kolmel Toyota sõitjal ja ka Dani Sordol. Tõeliselt draamat täis oli aga laupäev – kolmandat kohta hoidnud Thierry Neuville sõitis teelt välja ja kaotas üle nelja minuti, mõni hetk lagunes aga Ott Tänaku auto, mis ei lasknud eestlasel edasi liikuda. Ralli lõppes Citroeni kaksikvõiduga: kindla võidu võttis Sébastien Ogier, kes edestas Esapekka Lappit ja Andreas Mikkelseni. Tänaku lohutuseks suutis ta maksimumi võtta punktikatselt ning sellega oma tiitlilootustele lisatõuke anda.

Huvitavaid fakte Türgi WRC 2020 kohta

Türgi ralli ennustused: kas Hyundai ja Tänak on võitev kombinatsioon?

Türgi ralli eel on üht kindlat soosikut välja tuua päris keeruline – MM-sarja üldliidrit Sébastien Ogier’d hoiab ilmselt tagasi esimesena alustamine ja teepuhastaja amet, nii et tema võidukoefitsient Betsafe’is (3,75) meile väga magusat väärtust justkui ei paku. Kõige suuremaks favoriidiks on märgitud just Ott Tänak (2,37) – tuletame meelde, et korra on Tänak Türgis juba suutnud võita ning seekord on tal istumise all vähemalt teoreetiliselt ka pisut töökindlam masin, mis ei tohiks mõne suvalise ristmiku peal otsustada tööd lõpetada. Türgi ralli panustamisel võib väärtusi otsida veel ka pisut tagantpoolt: kogemused maksavad, seega võiks alguses suhteliselt tagumisest otsast alustav Thierry Neuville (5,00) olla samuti päris hea panus, eriti kui Ott Tänakuga peaks midagi juhtuma – praeguses seisus tundub lihtsalt suhteliselt võimalik, et kui Neuville on esimesel ja Tänak teisel kohal, käsib Andrea Adamo neil lõpuks omavahel kohad vahetada, et Tänakule MM-tiitli püüdmiseks paremad võimalused anda.

MÄRKSÕNAD

SHARE