Rootsi ralli 2020: Tänaku harjumatu olukord poolikul etapil

Täiendatud 10. veebruaril 2020 Ott Tänaku intervjuuga ning 12. veebruaril Betsafe’i #1 live-podcastiga (Rootsi ralli eelvaade)

Rootsi ralli on lõppenud – loe rohkem algavast Mehhiko ralli!

Rootsi ralli 2020: ajakava, osalejad, ennustused

Mida suudab Ott Tänak lumepuuduses Rootsi rallil?

Tänavune WRC ralli saab jätku aasta teise etapiga Rootsis, mis peetakse eelseisval nädalavahetusel ehk 13.-16. veebruaril. Teist aastat järjest oli Rootsi ralli 2020 etapi toimumine sooja talve ja lumepuuduse tõttu suure küsimärgi all, kuid kui mullu suudeti ralli lõppude lõpuks läbi viia täismahus, lihtsalt pisut õhema lumekihiga kui tavaliselt, siis selleks aastaks pidid korraldajad kõvasti võimlema, lumetantsu tegema ja lõpuks ajakavas tugevaid kärpeid tegema.

„Kõik tahavad võistelda, aga meil pole kunagi olnud ralli eel nii keerulisi tingimusi,“ sõnas etapi tegevjuht Glenn Olsson eelmisel nädalal toimunud pressikonverentsil, kus anti teada, et etapp keeruliste ilmaolude kiuste siiski toimub. „Kõige tähtsam teema on meie jaoks turvalisus. Kiirabi peab kiiresti rajale pääsema, seal ei tohi olla läbitamatuid kohti. Seega peavad rajad olema kõvad ja jäised.“

Varem on Rootsi etapp sootuks ära jäänud 1974. ja 1990. aastal, kusjuures väga erinevatel põhjustel: kui 1990. aastal oli lihtsalt väga soe talv ning lund polnud, siis 1974. aastal oli ärajätmise põhjuseks hoopis ülemaailmne naftakriis.

Betsafe LIVE #1: Rootsi ralli eelvaade

Täiesti uus Betsafe Live alustab oma esimese episoodiga. Kutsume külla oma ala spetsialiste ning räägime kogu aasta jooksul erinevatest üritustest nii maailmas kui ka Eesti pinnal. Seekord on stuudios Kalev Kruus, Karl Kruuda, Rauno Paltser, Gustav Kruuda ja loomulikult on teemaks Rootsi ralli.

Intervjuu Ott Tänakuga

1) Rootsi ralli 2020 toimumise või mittetoimumise osas on viimastel nädalatel palju juttu olnud. Mida arvad viimasest otsusest, et ralli läbitakse 180 kilomeetril ja lühendatud ralli eest antakse siiski täispunktid? Kas see muudab sinu jaoks oluliselt midagi?

2) Saad üle tüki aja olla olukorras, kus stardid reedesel võistluspäeval järjekorra tagumisest otsast. Kuidas võiks see sinu väljavaateid Rootsi rallil mõjutada?

3) Ajakirjanduses on spekuleeritud, et lumepuuduse tõttu võib Rootsi rallist saada suur “rehvisäästmise nädalavahetus”, sest külmunud, aga lumevaese tee jaoks ei leidu head rehvivalikut. Kuidas sellistes oludes rehvidega manageerida?

4) Mida näitas sinu jaoks Monte Carlo ralli, kui teiste sõitjate minekut jälgisid? Kes jättis kõige parema mulje, kas keegi üllatas?

5) Kas olete Martiniga Monte Carlos tehtud raskest avariist füüsiliselt täielikult taastunud või on veel mõni sinikas või muhk seda meenutama jäänud? Milline kehaosa kõige kõvema koslepi sai?

6) Kuidas nii raske avarii järel mentaalne taastumine toimub? Kas leidub nippe, kuidas hirmus üleelamine kiirelt peast minema pühkida?

7) Millised on esimesed muljed sinu uuest tiimibossist Andrea Adamost? Kohe esimese etapi järel tegi ta ju märgilise lükke, asendades Rootsi etapiks Sébastien Loebi Craig Breeniga.

8) Kuidas on läbisaamine uute tiimikaaslastega, eesotsas ühe suurima konkurendi Neuville’iga? Kas oled märganud mõnda suurt erinevust teie tööeetikas või harjumustes, mida varem väljaspool meeskonda tähele pole pannud?

9) Eesti Virtuaalne Autospordi Liit on korraldanud virtuaalseid võidusõite juba mitmeid aastaid, tänavu sõitsid seal sellised nimed nagu Kevin Korjus, Johannes Moor, Raimo Kulli jpt. Kas sind võiks ka kunagi näha istumas hubases toas rallitooli ja tegema kaasa mõne sõidu?

10) Räägi oma kokkupuudetest espordiga, su isa mainis ühes intervjuus, et sa mängisid rallimänge ja harjutasid seal? Tänapäeva rallimängud on palju arenenud – kas nende mängimisest võiks olla abi ka ralliauto roolis?

Põnevaid fakte Rootsi ralli kohta

WRC Rootsi ralli 2020: säästuprogramm identsete päevadega

Reede ja laupäev on üksteise koopiateks

Tänavune etapp aga kõigi eelduste kohaselt siiski vähendatud mahus toimub ning kui esialgu pidi võistluskilomeetreid olema 300 ringis, siis nüüd on neid alles jäänud vaid 172. WRC regulatsioonid ütlevad sealjuures, et kui sõitmata jäävad enam kui pooled esialgu kavas olnud võistluskilomeetrid, antakse välja ka poolitatud punktid – see oht on nüüd tugevalt õhus, kuna kui mõned katsed veel pidamata jääksid, langeks kilometraaž 150-le ohtlikult lähedale.

Lumekriis on igatahes olukorra teinud selliseks, et kokku sõidetakse 11 kiiruskatset, kuid seda vaid kuuel erineval trassil, millest kaks on lühikesed publikukatsed. Reedene ja laupäeval päev on sealjuures harvanähtavalt identsed: kui vahel sõidetakse hommikul ja pärastlõunal samu katseid läbi, siis Rootsi etapil on seekord üks neljakatseline plokk tõstetud reede peale, teine laupäeva peale – kusjuures isegi katsete alguskellaajad on täpipealt samad!

Pühapäeval on kavas 21-kilomeetrine Likenäsi katse, mida läbitakse kahel korral, kusjuures teine kord on ka ühtlasi punktikatseks. Võtmekatseteks võivad kujuneda reedesed Hof-Finnskogi ja Finnskogeni katsed, millega pannakse paika esimesed jõujooned ning stardijärjestus laupäevaks.

Tänak läheb rallivõitu kaitsma harjumatus olukorras

Avaetapi avarii viib Tänaku ja Järveoja rajale viimaste seas

Lisaks vähendatud programmile on Ott Tänaku ja Martin Järveoja jaoks Rootsi etapp muuski mõttes harjumatu. Hooaja esimesel etapil Monte Carlos tehtud jõhker avarii ja katkestamine tähendavad seda, et seekord ei tulegi neil avapäeval teistele teed puhastada, vaid Eesti ekipaaž saab startida WRC masinatest kaheksandana – teised ässad saavad teed puhastada, meie mehed aga puhtamal teel vajutada. Kui kõik läheb plaanipäraselt, võib arvata, et Tänak ja Järveoja võiksid juba reede õhtuks olla teravaimas tipus, kui mitte liidrid.

Eelmisel aastal suutsid Tänak ja Järveoja mäletatavasti Rootsi etapi võita ning ühtlasi ka MM-sarja üldliidriteks tõusta. Kaasa aitas sellele Sébastien Ogier’ avarii – ta ei lõhkunud küll oma autot reedesel päeval lumevalli rammides väga palju ära, kuid jäi pealtvaatajate mõttes suhteliselt kõrvalises kohas lume sisse kinni ning ei saanud sealt väga tükk aega enam välja, langedes seega suurest mängust. Lõpuks oli Tänaku edu Esapekka Lappi ja Thierry Neuville’i ees üle 50 sekundi ning võit ka punktikatselt tõi Tänakule täistabamuse.

Foto: TT

Meeskondlikus mõttes on keeruline ühte tiimi teisele eelistada – kuna Toyota oli juba varasemalt sel aastal lumistes oludes testinud, ei hakanud nemad enam WRC Rootsi ralli 2020 eel seda võimalust kasutama, samal ajal kui ülejäänud võistkonnad eelmisel nädalal Rootsi etapiks testisid. Ilmselt ei ole selles osas suurt vahet, kuid kui kellelegi selles osas väike eelis anda, siis ilmselt Toyotale, kelle puhas kiirus on viimastel aastatel olnud Hyundaist ja M-Spordist ehk karvavõrra parem.

Keda pidada Rootsi ralli soosikuks?

Rootsi ralli ennustused: Ott Tänaku võiduvõimalused parimad

Kui Monte Carlo etapi eel olid koefitsiendid selles osas pisut huvitavamad, siis Rootsi ralli eel oleme taas vanas tuttavas olukorras – etapi põhisoosikuks peavad Betsafe’i analüütikud ei kedagi muud kui Ott Tänakut, kelle võidukoefitsiendiks on ralli eel märgitud 3,30. Järgnevad Monte Carlos triumfeerinud Thierry Neuville (3,55), siis kuuekordne maailmameister Sébastien Ogier (4,00), mullune teise koha mees Esapekka Lappi (4,15) ja Elfyn Evans (5,50). Väärtuse mõttes on ilmselt sellest viisikust kõige parema koefitsiendiga Ogier’ koefitsient – Tänak on küll mõistagi ilmselt ka Hyundai ridades kiire, kuid halbade teeolude tõttu võib tal tekkida olukord, kus reedesel päeval ei õnnestu tal tagantpoolt startijana kõige suuremasse mängu sekkuda.

agumistest meestest pakuvad aga väga head väärtust kaks soomlast, kelle jaoks ei tohiks lume peal kihutamine olla kohe üldse mitte võõras. Teemu Sunineni võidukoefitsiendiks on lausa ootamatult suur 15,00, erasõitjana WRC autol kihutava Jari-Matti Latvala koefiks on samuti 15,00. Just Latvala sõit ongi ehk üheks suureks küsimärgiks – selles, et ta endiselt kiiresti sõita oskab, ei kahtle ilmselt keegi, kuid väikesed küsimärgid tekivad esiteks selle kohale, kas ta suudab ka erasõitjana tippkonkurentsis kaasa mängida ning teiseks selle kohale, kas ta suudab uue kaardilugejaga kohaneda – tema kõrvale istub tavapäraselt hoopis ise rooli keerav Juho Hänninen, mitte Latvala tavapärane paarimees Miikka Anttila.

Kui sellest seltskonnast kellegi võidu peale panustada, siis võiksid need kaks nime olla igatahes Sébastien Ogier ja Teemu Suninen – parim väärtus näib just seal peituvat.

Rootsi ralli stardijärjekord

Ott Tänak läheb rajale tagumises otsas

Rootsi ralli ajakava

Altpoolt leiad Rootsi ralli ajakava. WRC 2020 ajakava (kogu hooaja).

Testikatse (Skalla, 7,21 km) – kell 10.01
SS1 SSS Karlstad 1 (1,90 km) – kell 21.08

SS2 Hof-Finnskog 1 (21,26 km) – kell 9.42
SS3 Finnskogen 1 (20,68 km) – kell 11.08
SS4 Nyckelvattnet 1 (18,94 km) – kell 12.08
SS5 Torsby Sprint 1 (2,80 km) – kell 16.00

SS2 Hof-Finnskog 2 (21,26 km) – kell 9.42
SS3 Finnskogen 2 (20,68 km) – kell 11.08
SS4 Nyckelvattnet 2 (18,94 km) – kell 12.08
SS5 Torsby Sprint 2 (2,80 km) – kell 16.00

SS10 Likenäs 1 (21,19 km) – kell 11.08
SS11 Likenäs 2 (21,19 km) – kell 13.18 (punktikatse)

MÄRKSÕNAD

SHARE