Ott Tänak nimetas kaks lihtsat faktorit, mida ta uue meeskonna valikul arvestab

Foto: TT

Ott Tänak on endiselt liider, kuid kuuekordne maailmameister hingab kuklasse

Autoralli MM-sarja hooaeg on jõudnud lõpusirgele. 14 etapist on sel aastal juba ära sõidetud kümme, ent tänavuse maailmameistri osas on meil tegelikult umbes sama palju aimu kui mullu samal ajal, kui suur kolmik kõik võidukarikat vaadates keelt limpsas. Tänavune hooaeg on küll mingis mõttes kulgenud Ott Tänaku domineerimisel, kuid lõppude lõpuks ei loeta MM-tiitlit jagades rallivõite või kiiruskatsete võite, vaid MM-punkte. Neid on Tänakul hetkel küll kõige rohkem – peaasi, et see Toyota aasta viimastel rallidel ainult vastu peaks…

Ogier ähvardab. Kas laual on duell või kolme hobuse võidujooks?

Türgi etapp muutis MM-sarja punktiseisu varasemast veelgi pinevamaks. Ott Tänak on küll endiselt MM-sarja üldliider ning läheb reedel rajale esimesena, ent tema edu kuuekordse maailmameistri Sébastien Ogier’ ees sulas 17 punktile – see tähendab, et erinevalt Türgi etapi eelsest seisust ei ole enam Tänakul sees enam kui ühe ralli suurust ehk vähemalt 30-punktilist edumaad. Kaugel ei ole ka Thierry Neuville, kuigi mõned kipuvad teda juba vaat et maha kandma – Neuville kaotab Tänakule 29 silmaga ning on samuti vähemalt teoreetilises löögiulatuses.

Tuntud ralliajakirjanik Colin Clark leidis aga lausa, et hoolimata punktivahest räägivad kogemused Ogier’ kasuks ning viimastele etappidele minnes on tiitlivõidu võimalused Tänaku ja prantslase vahel lausa 50-50…

Meie ei tahaks seda loomulikult uskuda – Tänaku edu punktitabelis on korralik ning Toyota on järelejäänud rallidel kiire. Kui see ainult vastu peaks…

Walesi teed peaksid Toyotale sobima

Toyota tiimiboss Tommi Mäkinen teab, et Walesi teed sobivad tema meeskonna autole kenasti. „Eelmine ralli Türgis oli meie jaoks keeruline, kuid sõidame viimasele kolmele etapile enesekindlalt ja teadmises, et suudame kõigil neil olla kiired,” sõnas Mäkinen tiimi pressiteate vahendusel. „Toyota tiimi esimesel aastal ei olnud Walesi etapp meile väga edukas, kuid suutsime sellest palju õppida, tegime vajalikud muudatused ning olime mullu seal tugevad. Teed on Walesis kiired ja siledad, mis sobib meile väga hästi. Libedad olud võivad asja alati keeruliseks muuta, kuid usun, et kõik meie sõitjad naudivad väljakutset ning tunnevad end ralli eel hästi.”

Ka Ott Tänak tunneb, et Toyota peaks hooaja viimastel rallidel olema kõigil mõnusalt kiire – erinevalt näiteks Türgist, kus konkurentide masinad puhta kiiruse osas neile silmad ette tegid.

„Walesi ralli on alati olnud midagi erilist. See on ralli, mis mulle meeldib – teed on kiired ning mõnusalt sujuvad, kuid olud teevad siin asja keeruliseks, sest pidamine vaheldub pidevalt ning on igas kurvis täiesti erinev. Igal rallil on tarvis, et sõitja oleks autos kindel, aga just sellistes oludes võib see kindlus eriti hästi välja tulla ning sealt võivad vahed sisse tulla. Minu üldedu MM-sarja punktiarvestuses läks küll nüüd natuke väiksemaks, kuid meil on kolm rallit veel minna ning teame, et oleme kõigil neil kiired. Nüüd peame lihtsalt töö lõpule viima – alustades just Walesist,” lisas Tänak.

Hooaja lõpusirge, mida järgmisel aastal me ei näe

Foto: TT

Kui Eesti rallisõbrad (ja olgem ausad, kogu maailma rallisõbrad!) on pikisilmi oodanud Ott Tänaku teadet sellest, millise meeskonnaga ta uueks hooajaks käed on löönud, siis tõeliselt kogu rallimaailm ootas vaat et sama suure põnevusega ka uue hooaja kalendrit, mille avaldamine FIA-l tavapärasest tükk aega kauem aega võttis. Lõpuks saime teada, et põhjusega – kuigi sellekohaseid kuulujutte oli räägitud juba mitmeid kuid, sai viimaks selgeks, et uusi etappe on võrreldes tänavusega kalendris kolm tükki – Keenia, Jaapan ja Uus-Meremaa. Vahepeal sahistati isegi seda, et Suurbritannia etapp võib Walesist Põhja-Iirimaa asfaldile kolida, ent seda siiski ei juhtunud. Pisut muutus ka rallide järjestus – Walesi etapp on järgmisel aastal hooaja eelviimane, punkt pannakse ralliaastale sedapuhku aga Austraalia asemel hoopis Jaapani asfaldil täiesti uue MM-ralliga. Kalendrist on kadumas nii Kataloonia kui Austraalia etapid, mis on teadupoolest tänavu veel Walesi ralli eel üldse pidada jäänud.

Mullune südantlõhestav katkestamine ei tohiks Tänaku šansse väärata

Walesi teeolude tõttu ei ole hoolimata sellest, et tegu on tehniliselt võttes kruusaralliga, seal esimesena rajale minek sugugi kõige halvem variant – eriti sel juhul, kui peaks sadama, mis sealkandis on sellisel aastaajal ülimalt tavaline. Seetõttu on isegi kerge üllatus, et Ott Tänaku rallivõidu koefitsient on Betsafe’is Walesi etapi eel nii suur kui 2,55. Muidugi on Tänak sellega ka rallivõidu suurim soosik – järgnevad Sébastien Ogier (3,85) ning Thierry Neuville (4,75).

Eelmisel aastal nägime, kuidas Tänak teisena startides avapäeva tõeliselt domineeris ning ralli üldarvestuses väga turvalise edu sisse võttis – ent siis tuli saatuslik laupäev, saatuslik hüppelt maandumine, saatuslik põhjakaitse, saatuslik radiaatori purunemine ja saatuslik katkestamine. Pildid sellest, kuidas Tänak selili keset Walesi põlde tee ääres lamab ja ilmselt oma Toyotat neab, levisid üle kogu maailma – see oli tõeliselt südantlõhestav. Ääretult valus kaotus sisuliselt kustutas Eesti ekipaaži tiitlilootused, mis olid poole hooaja pealt juba vaat et kadunud, ent siis kolme tõeliselt tugeva rallivõiduga taas ootamatult õide puhkenud.

Ptüi-ptüi-ptüi, aga sel hooajal ei ole me Toyota juures põhjakaitsega seotud probleeme täheldanud – kuigi sisse on loomulikult tulnud igasuguseid muid probleeme alustades rehvipurunemistest ja lõpetades elektrimuredega. Loodetavasti läheb Walesis siiski kõik korda – siinkohal võib kohe päris julgelt öelda, et kui Tänakul auto vastu peab, ei tohiks talle mitte keegi sel etapil vastu saada.

Kes suure kolmiku peale panustada ei soovi, võib vaadata teiste meeste poole. Kris Meeke’i ja Jari-Matti Latvala võidukoef on ralli eel võrdselt 12,00, järgnevad Elfyn Evans ja Andreas Mikkelsen, kelle võidukoefiks on mõlemal 15,00. Nende väärtuste juures tasuks eelistada eelkõige just Elfyn Evansit – koduradadel kihutav waleslane on sel etapil alati kiire olnud ning suutis paar aastat tagasi selle etapi (küll DMACK-i rehvide abiga, aga siiski) isegi võita. Kolm etappi on pidanud Evans Eesti rallil saadud seljavigastuse tõttu vahele jätma, ent seda suurem on tema isu taas kiirelt kihutada – Evansi võidu peale võib panna väiksema, ent tema esikolmikusse jõudmise peale juba pisut suurema summa!

Intervjuu Ott Tänakuga

Türgi ralli ei läinud soovitud rada pidi, kuid lohutuseks said maksimumi kätte punktikatselt. Mis oli möödunud rallinädalavahetusel positiivne, mis negatiivne?

Positiivne ehk see, et olime paremad kui aasta varem ja negatiivne loomulikult meie jätkuvad vastupidavuse probleemid, mis teevad meie tiitli eest võitlemise keeruliseks.

Toyota meeskond kasutas Türgi rallil esmakordselt uut tagatiiva lahendust. Kui palju see mõjutas auto survejõudu ning kas see vajab ka teatavat ümberharjumist?

Insenerid tegid väga head tööd ja olid võimelised selle lühikese ajaga disainima sama efektiivse tiiva, mis meil varem kasutada oli.

Nägime juba eelmisel aasta, et Türgi etapp on Toyota meeskonnale hooaja raskeim ning teiste tiimide kiirusega on konkureerida raske. Kas tänavu tundsid, et vahepealne arendustöö on kandnud vilja ning seisu võrdsustanud?

Olime kindlasti paremad kui aasta tagasi, aga kindlasti on see jätkuvalt meie kõige nõrgem etapp ja kodutööd on vaja veel palju teha.

Palju on olnud juttu sellest, et viimasel võistluspäeval justkui võidusõitu ei toimu ning kõik säästavad rehve punktikatseks. Kas sinu arvates peaks praegust süsteemi muutma?

Ühe etapi põhjal on seda natuke liiga kriitiline arvata, tegu on ikkagi võistluse ja spordiga ehk olgu millised reeglid iganes, stsenaariumi on raske ette kirjutada. Üldiselt on viimasel ajal ikkagi võidusõit tihe olnud ja on harva, kui pühapäev pingevabaks kujuneb.

Võistluskalender liigub edasi Walesi, kus sõitjaid ootavad mudased kruusateed. Mis on Walesi ralli puhul suurimateks väljakutseteks?

Walesi väljakutse ongi tingimused – vihm, udu, pimedad katsed. Aga teed on siin väga laheda karakteristikaga ja kui auto toimib, on isegi nendes oludes nauditav sõita.

Mida võtad eelmise aasta õppetundidest kaasa?

Selleks et võita, tuleb kõigepealt ralli lõpetada.

Kas eelistad sealset rada kuiva või märjana?

Ilm on miski, mida me keegi muuta ei suuda, ehk võtame teda nii nagu meile antakse.

Kas Walesi ralli võidu saaks sinu jaoks oma tähtsuse poolest teistest ettepoole nihutada?

Seda ma ei arva, iga ralli võit on oluline. Kuid Wales läheks kindlasti samale riiulile, kus Monte Carlo ja Soome oleksid.

Foto: TT

Hooaja lõpus saab sul läbi leping Toyotaga ning palju spekuleeritakse sinu uue meeskonna üle. Millised kriteeriumid peavad olema täidetud, et ühe või teise tiimi autosse järgmisel hooajal istuksid?

Parim meeskond, kiireim auto järgmiseks paariks aastaks. Eesmärk on olla tiitlikonkurentsis.

Kas info uue lepingu kohta teete meeskonnaga avalikuks veel selle hooaja sees või peale seda?

Leping avalikustatakse enamasti kohe, kui kokkulepe on saavutatud, ehk mingit ajapiirangut ei ole. Enne Montet oleks hea ikkagi plaan selgeks saada!

MÄRKSÕNAD

SHARE