WRC Türgi ralli. Tänak: me pole siiani veel eelmise aasta auhindagi ära kasutanud

Foto: TT

Aasta 2018. Ebaõnnestunud Sardiinia ralli järel on Ott Tänakul MM-sarjas kirjas vaid 77 punkti, samal ajal kui ülinapi ja dramaatilise rallivõidu saanud Thierry Neuville saab uhkeldada lausa 149 punktiga, Sébastien Ogier jääb belglasest maha 27 silmaga. Kui paljudele tundub, et siit algab Neuville’i võidukäik ning Tänak peab jääma kaugele maha, siis tegelikult läheb vaat et vastupidi: Neuville ei võida samal hooajal enam ühtegi rallit, Tänak võtab aga Soomest, Saksamaalt ja Türgist sisuliselt maksimumi ning tõuseb tagasi tõeliselt suurde mängu. MM-tiitliga saab Austraalias uhkustada aga hoopis Ogier…

Aasta 2019. Tänak on hooaja alguses tunduvalt paremas hoos kui mullu, ent suudab sellest hoolimata ka Soomes ja Saksamaal oma mulluseid võite korrata ning sõidab Türgi rallile 33-punktilise edumaaga Neuville’i ees, Ogier jääb liidrist maha juba 40 silmaga. Kas tänavu on siis viimaks Ott Tänaku aasta?

Türgi ralli: kas Toyota Achilleuse kand?

Kui viimase aasta-pooleteise jooksul oleme harjunud mõttega, et kui Tänaku ja Järveoja Toyota ainult vastu peab, suudavad nad oma suurepärase kiiruse abil ralli võita, siis mullune võit Türgis tuli hoopis teistmoodi. Toyotal ei olnud Türgi ülikarmides oludes konkurentidega võrreldavat kiirust, ent kuna kõigil teistel juhtus lihtsalt nii palju, piisas Tänakule ralli võitmiseks targast ja säästlikust sõidust. Katkestajaid oli nii palju, et R5 autoga kihutanud Henning Solberg sai lõpuks üldarvestuses kuuenda koha!

Kõige selle tõttu on tänavu mõistagi ralli eel küsimused taas üleval: kas Toyota on vahepealse aastaga piisavalt arendustööd teinud, et ka Türgis kiire olla või tuleb Tänakul taas konkurentide ebaõnnele loota? Kindel on muidugi ka see, et kõik teisedki on eelmise aasta hoiatavate näidete tõttu tänavu ettevaatlikumad kui mullu ning nii palju katkestamisi me ilmselt seekord nägema ei hakka. Või…?

Tänakut peetakse endiselt favoriidiks

Betsafe’i koefitsiente vaadates paistab aga, et tegu on sisuliselt tavalise „rearalliga”: etapi eel on võidusoosikuks endiselt Ott Tänak, kelle võidu korral on võimalik raha tagasi saada 2,65-kordselt. Järgnevad Thierry Neuville (võidukoefitsient 3,80) ja Sébastien Ogier (4,20). Arvestades Toyota raskusi Türgis ning Neuville’i mullust korralikku kiirust võib arvata, et belglasele pakutav väärtus on Tänaku omast mõnevõrra parem ning panustamissoovituseks oleks seega just Neuville’i võit.

Teiste huvitavamate koefitsientide seast tasuks välja noppida näiteks Jari-Matti Latvala ja Dani Sordo esikolmikusse jõudmise koefid (vastavalt 2,55 ja 3,00!), mis pakuvad väga korralikku väärtust. Kes Tänaku võitu aga näiteks hästi ei usu, võib panustada sellele, et ralli võidab ükskõik kes peale Eesti ekipaaži – sellisel juhul on Betsafe’is koefitsiendiks 1,43.

Vaatame nüüd aga üle, mida enne eelseisvat Türgi rallit rääkis Betsafe’ile antud eksklusiivses intervjuus Ott Tänak ise – mida võiksime Türgi etapist oodata ning milliste tunnetega läheb ralliäss kihutama ise?

Foto: TT

Saksamaa ralli oli nii sulle isiklikult kui ka kogu Toyota meeskonnale väga edukas, kuidas ise möödunud rallile tagasi vaatad? Kas võib öelda, et oli ideaalilähedane nädalavahetus?

Nädalavahetus oli väga pingeline. Algusest peale oli meil tihe võidusõit Thierryga, kus ajavahet teha oli pea võimatu. Esimesel päeval olime me ise justkui karvajagu kiiremad, aga teine päev oli kindlasti vastupidi, kus olime pigem aeglasemad.

Meie tugevus oli pigem stabiilsus ja suutsime alati oma soorituse ära teha, Thierryl tuli sisse üksikuid vigu ja see andis meile ruumi hingata. Esimesel pikal katsel läks tal aga rehv katki ja sealt edasi pidime lihtsalt auto koju tooma.

Saksamaa rallil pidasid põneva duelli Thierry Neuville’iga ning keegi teine ei suutnud teiega konkureerida. Kas tunned end mugavamalt sekund-sekundis kihutades või pigem konkurentide ees turvalist edu hoides?

Sekund-sekundis sõites ei ole kunagi midagi mugavat, aga see ongi parim osa spordist, kus tuleb endast anda parim ja natuke veel. Turvalise edu hoidmiseks on vaja pigem külma pead ja kogemust, see ei ole lihtne töö.

Sarnase sekund-sekundis võidukihutamise pidasite Thierry Neuville’iga maha ka 2017. aastal Poolas, kus omavahelisest võistlusest väljus võitjana tookord tema. Kas võib öelda, et said seekord selle võidu tagasi?

Isegi ei mäletanud seda enam, aga hea point…

Traditsiooniliselt külastasite peale Saksamaal peetud rallinädalavahetust Kölnis asuvat Toyota Motorsport GmbH-d, kus valmivad ralliautode mootorid. Kui palju teie meeskonnal on aastas selliseid ühisüritusi? Kuidas selle päeva seal kokku võtaksid?

TMG on suur ettevõtte ja projekte on seal palju. WRC mootor on sellest vaid üks osa, aga see tehniline tugi on väga kõrgetasemeline ja tänu neile on meie Yarisel tugev süda.

Maailmameistrivõistluste kalender liigub edasi Türki, kus peetakse hooaja 11. etapp. Möödunud aastal oli seal draamat kõvasti, kui võitjana väljusid lõpuks sina. Üldreeglina tuleb hakata rallidel kohe suruma, kas Türgi rallil tuleb pigem lähtuda „tasa sõuad, kaugele jõuad“ mõttest?

Türgis on üks aasta kõige keerulisemaid rallisid. Pikad aeglased katsed, katkised teed, kõrge temperatuur ja kõik kõige karmimad faktorid, mida saab kokku panna. Rallis üldiselt tasa sõudes kaugele jõuab kindlasti, aga mitte heale tulemusele. Konkurents on tihe ja peame kindlasti pingutama selleks, et siin korralikud punktid saada, aga eelmine aasta tõestas, et selleks peab vähe varu jätma ja pidevalt 100% sõites ei pruugi kaugele saada.

Üldiselt on kuumad ja käänulised etapid olnud Toyotale nuhtluseks. Kas olete autoga selles vallas edusamme teinud ning kui kindel auto ettevalmistuses Türgi rallile vastu minnes oled?

Üritame alati paremaks saada, aga kas see on piisav, seda näeme õige-pea.

Möödunud aastal valmistusite Türgi ralliks Lõuna-Portugalis, tänavu aga Kreekas. Kas tingimused Kreekas sobivad Türgi ralli iseloomuga paremini?

Kreeka oli oma aegadel üks kalendri kõige karmimaid rallisid ja temperatuur on seal kõrge, usume, et see võiks olla kõige sarnasem koht Türgile siin Euroopas.

Eelmisel aastal läks Türgis MM-sarja üldliidrina esimesena rajale Thierry Neuville, kes suutis üllatuslikult näidata häid katseaegu ja lõpetada avapäeva liidrina. Kas see lisab mingil määral enesekindlust juurde, arvestades, et tänavu oled samas rollis sina?

Vaevalt tänavune esimene stardikoht parem on kui eelmise aasta kolmas. Pigem Thierry oli eelmine aasta kiire ja teised aeglased.

Maailmameistrivõistluste punktitabelis oled kindel liider ning neli etappi on hooaja lõpuni minna. Kas Türgi etapp võib olla murdepunktiks, mis võib tuua olulisi pöördeid?

Kõik järelejäänud etapid on väga olulised ja kindlasti anname igal etapil endast parima.

Eelmise aasta Türgi võitjana said auhinnaks nädalase puhkuse jahiga Vahemerel. Kas sul on õnnestunud see auhind ära kasutada?

See oli pigem poliitiline atraktsioon ja selleks ei olnud meil aasta jooksul aega.

MÄRKSÕNAD

SHARE