Soome MM-ralli: kas Ott Tänaku suur otsus sõltub eelseisvast nädalavahetusest?

Foto: TT

Suvepausi järel naasev WRC pakub kohe legendaarse etapi

Pisut vähem kui kahe kuu pikkune ootus on seljataha jäämas ning aeg on ennast taas rallilainele lülitada: juba sel nädalavahetusel sõidetakse Soomes, ikka ja jälle sealsamas Jyväskylä ümbruses maha järjekordne Soome MM-ralli. Tuhande järve ralli, tuhande hüppe ralli, tuhandete eestlastest pealtvaatajate ralli – heal lapsel palju nimesid.

Mäletame ju hästi, kuidas eelmisel hooajal oli selleks hetkeks Ott Tänak tiitliheitlusest sisuliselt välja langenud ning vahe Thierry Neuville’i ja Sébastien Ogier’ga kasvas meeletu kiirusega… ent siis tulid Soome, Saksamaa ja Türgi. Tänak võttis kolmelt rallilt koos punktikatse punktidega peaaegu maksimumi ning oli ühtäkki pauguga taas suures mängus tagasi.

Praegu on olukord pisut teistsugune, Eesti ralliässa jaoks tunduvalt soodsam – ta on suhteliselt napilt, aga siiski MM-sarja üldliider. Tänakul on kaheksa etapi järel kokku aetud 150 punkti, Ogier on 146 silmaga teine ning Neuville 143 punktiga kolmas. Ning mis oleks kõik võinud veel olla, kui Sardiinia ralli viimasel katsel poleks seda veidrat tehnilist riket tulnud…

MM-sarja üldliidri auks ja ühtlasi ka tüütuks kohuseks on aga kruusarallidel esimesena rajale minna. Kuiva ilma puhul tähendab see muidugi teepuhastaja rolli – samas on Tänak viimasel ajal näidanud, et suudab kõvasti surudes isegi kehva stardipositsiooni korral teiste tippudega täiesti võrreldavat kiirust näidata. Kas kas päris esimesena startides? Seda näeme juba Soomes!

Tänaku lepingu osas asjad olukord ikka ebaselge

Foto: TT

Kui mõni aeg tagasi ütles Tänak välja, et soovib oma uue lepinguga enne tänavust Soome etappi ühele poole saada, siis praegu tundub vägisi, et see minieesmärk täidetud ei saa – paistab, et läbirääkimised mitme meeskonnaga endiselt käivad. Kõige reaalsematena on laua peal olnud Toyotas jätkamine ning M-Sporti naasmine. Esimene variant pakuks kindlasti esiteks tuttavas autos ja keskkonnas jätkamist ning oma käe järgi sätitud masinaga edasi kihutamist ning ka rahaliselt paremaid variante, M-Sport oleks aga emotsionaalselt ilmselt ahvatlevam valik – saati on Toyota viimase kahe hooaja jooksul Tänaku istumise all nii mitmeid kordi ära lagunenud, et… mine tea.

Igatahes on Soome meediast kuulda olnud, et Tänaku eest käib osaliselt läbirääkimisi pidamas Markko Märtin.

„Kõik on endiselt lahtine ja kõik endiselt võimalik. Variante on palju, tahan teha parima otsuse,” rääkis Tänak Soome telekanali Yle spordiportaalile. „Kõik autod on konkurentsivõimelised, kõigiga võib võita. Tahan olla kindel, et olen järgmisel aastal õiges tiimis.”

Tänaku sõnul ei taha ta enne Soome MM-rallit oma pead tulevikuküsimustega vaevata, sestap käis testide ajal meie põhjanaabrite juures tema mänedžer Markko Märtin ja üheskoos vesteldi pikalt Toyota meeskonna bossi Tommi Mäkineniga.

„Märtin teeb läbiääkimistel peatöö, mina keskendun võidusõitmisele, eriti kui ralli on algamas,” selgitas Tänak.

Märtini kinnitusel pole see, et Tänaku Toyota on tänavu tihti lagunenud, põhjus, miks uue lepingu sõlmimine venib. Jaapani tiim on kõigi teistega samal stardijoonel.

„Toyota on üks võimalus, mida kaalume,” tõdes Märtin. „Kõik meeskonnad tahavad Tänakut oma auto rooli, sest temast on saanud kiire ja kindel võidusõitja. Tänakul pole palju puudusi, kõik toimib, sest ta on vigadest õppinud.”

WRC – Neste Rally Finland 2019: Teaser

Kaardid on mitmes mõttes segamini löödud

Soome ralli eel olnud paus lubas mitmetel teemadel rallimaailmas tavapärasest pisut suuremaks paisuda ning üheks selliseks asjaks oli kindlasti Hyundai tiimibossi Andrea Adamo probleem: keda panna Thierry Neuville’i ja Andreas Mikkelseni kõrval kolmandasse autosse?

Ei Sébastien Loeb ega Dani Sordo ei olnud Soome kiiretel teedel kihutamisest huvitatud ning nii tuligi Adamol vaadata tiimist väljapoole.

Loogiline valik oleks olnud viimastel hooaegadel Hyundais sõitnud Hayden Paddon, kes tänavuseks aastaks Loebi liitumise tõttu lepinguta jäi, ent ootamatult pakkus Adamo kohta hoopis Craig Breenile, kellel varasem kogemus Hyundaiga sootuks puudus. Breen võttis pakkumise mõistagi rõõmuga vastu, kuid Adamo tegutsemine solvas omakorda Paddonit, kes oli seni ustavalt oma võimalust oodanud. Haavu lakkuma uusmeremaalane aga kauaks ei jäänud, vaid võttis ühendust hoopis M-Spordiga, kelle kolmandas masinas ta sõitma pidi tulema. Paraku tegi ta alles selle nädala esmaspäeval testimisel suurelt kiiruselt suure avarii, mistõttu sai tema võistlusauto selliseid kahjustusi, et Soomes teda startimas näha ei saagi.

Foto: TT

M-Spordi puhul ei ole see kusjuures ainus tagasilöök: mõned nädalad tagasi toimunud Rally Estonial põrutas ühelt suurelt hüppelt halvasti maandudes selga Elfyn Evans, kes vigastuse tõttu nüüd Soomes startida ei saa. Tema asemel paneb M-Sport WRC autoga välja Gus Greensmithi ning Paddoni avarii tõttu on M-Spordi rivistus Soomes ühesõnaga tippralli mõistes verinoor: Greensmithi kõrval alustab meeskonna esinumbrina Teemu Suninen.

Kas Tänak kordab mullust rallivõitu?

Foto: TT

Viimasel ajal on rallidel kehtinud üks suur põhimõte: kui Ott Tänaku Toyota tema istumise all vastu peab, võidab eestlane ralli. Kui ei pea, ei võida. Väga lihtne. Soome ralli eel tuleks võrrandisse lisada ka reedel esimesena rajale minemise aspekti, mis võib teda pisut tagasi hoida – loodetavasti mitte nii palju, et vahe esimestega väga suureks läheks.

Ralli eel on Tänak ise igatahes välja öelnud pisut erinevaid seisukohti. „Ootan väga, et hooaja teine pool Soome ralliga alata saaks. See on etapp, mida väga naudin, sest see pakub kiireid ja siledaid teid. Eelmisel aastal oli tõeliselt imeline tunne see ralli võita, mõistagi üritame tänavu sama, kuid paistab, et ülesanne saab olema keerulisem, sest läheme reedel esimesena rajale. Paar nädalat tagasi osalesime Rally Estonial ning oli tore nii paljude fännide ees ralli võita, kuid samal ajal oli see ka Soome eel heaks testiks ning usun, et õppisime palju.

Oleme hästi valmistunud,” sõnas Tänak tiimi ametliku pressiteate vahendusel. Samas tõdes ta hiljem samuti Toyota tiimi ralli eelvaates, et ei arva, nagu oleks tema ja koduradadel võistleva Toyota kombinatsioon seal päris võitmatu.

„Meil on autos väga hea tunne, aga meie kombinatsioon pole Soomes võitmatu. Konkurents on väga tihe ja on palju sõitjaid, kes suudavad Soomes hästi esineda. Usun, et tuleb tihe lahing,” rääkis Tänak.

Igatahes on Tänak Soome ralli eel juba traditsiooniliselt soosikuks number üks: tema võidukoefitsiendiks pakutakse Betsafe’is 2,00. Lisaks on veel võimalik teha erinevaid eripanuseid – näiteks see, et Tänak võidab nii testikatse, ralli kui ka punktikatse, on saadaval koefiga 6,00.

WRC Mid-Season 2019: Championship leader Ott Tänak

Kes võiksid Tänakut ohustada?

Ülejäänud sõitjaterivi vaadates on selge, et Tänaku kõrval võiksid esikolmikukohta selgelt rünnata veel mõlemad Toyotad – nii Jari-Matti Latvalal kui Kris Meeke’il on selleks kindlasti vajalik kiirus ja hea auto olemas, kuid nende puhul on peaküsimuseks see, kas nad ise tee peal püsida suudavad. Latvala ja Meeke’i esikolmikusse jõudmise koefitsient on igatahes võrdne 2,35.

Kuigi Thierry Neuville’i pakutakse Tänaku järel võimalikuks võitjaks number kaks (tema võidukoef on 5,00), siis belglane ise ei arva, et ta võidu peale võidelda võiks.

„Jyväskyläs kihutame Toyota kodurajal ning teistel meeskondadel erilisi eduvõimalusi pole,” laiutas Neuville käsi. „Hyundai pole kunagi Soomes korralikku kiirust üles saanud ja vaevalt tänavu teistviisi on. Sel rallil on väga keeruline leida õiget seadistust. Oleks vaja testida mitu päeva, kuid sain seda teha vaid ühel ja seegi jäi poolikuks, sest vihma hakkas sadama.”

Neuville’i kõrval on võimalike võitjate rivis välja toodud veel näiteks Sébastien Ogier (7,00), kuid päris terav pilk tasuks peale heita hoopis M-Spordi olude-sunnil-esipiloodile Teemu Suninenile. Noor soomlane on tänavusel hooajal kohati näidanud väga head minekut ning kodurallil on soomlased alati nobedad olnud – ehk on just tema see, kes tänavu kordab Esapekka Lappi kahe aasta tagust sooritust ning kõigile ootamatult ralli kinni paneb? Sunineni rallivõidu koefiks pakutakse lausa 15,00, esikolmikusse jõudmise korral saab aga täpne panustaja raha tagasi 2,75-kordselt. Panustamissoovitus!

MÄRKSÕNAD

SHARE