WRC Belgia ralli 2022: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Autoralli MM-karussell jätkub juba vähem kui kaks nädalat pärast Ott Tänaku jaoks imeliselt kulgenud Soome ralli lõppu juba Kesk-Euroopas Belgias, kus peetakse ära hooaja üheksas MM-etapp. Ieperi ralli on MM-kalendris alles teist korda – 2020. aastal jäi see koroonapandeemia tõttu ära, mullu suutis aga Thierry Neuville kodupublikut rallivõiduga rõõmustada. Seega on suurema osa sõitjate jaoks tegu võrdlemisi uue ja mitte väga tuttava ralliga, mis võib pakkuda ootamatusi ja üllatusi.

Belgia ralli: hingetõmbeaega ei ole – gaas on mitmes mõttes põhjas!

Belgia asfaldiralli meenutab oma olemuselt viimase aja tuntud etappidest kõige rohkem Saksamaad – ka seal on Lääne-Euroopale iseloomulikult korraliku kvaliteediga asfaltteed talude ja maapiirkondade vahel, mida ääristavad kraavid, telefonipostid ja keerukad ristmikud, kus tuleb tihti käsipiduriga mängida ja 90-kraadiseid kurve osavalt võtta. Belgia üheks omapäraks on aga väga kompaktne ja korrapärane ajakava, mis tähendab, et pikki ülesõite või suuri pause päevas ei ole – kõikidel päevadel on ringid tihedad ja naelutavad rallifänni ekraani ette järjepanu tundideks.

Belgia ralli firmamärgiks on jalgrattasõidust tuntud Kemmelbergi tõus, mis pakub sõitjatele sellise proovikivi, mida mujalt naljalt ei leia – munakiviteedega palistatud tõus nõuab pisut teistsugust pidamist ja sõidustiili, eriti märjalt, ning just seda paika läbib pühapäevase punktikatse trass.

Sõitjatel on veel oluline jälgida seda, kuidas teeolud muutuvad – iga rada läbiv auto tõmbab asfaldi kõrvalt sõidujoonele sodi, muda ja muud prahti, mis muudab järgmistele pidamisolud mõnevõrra kehvemaks ning seetõttu on Belgias eelis stardijärjekorras eespool alustavatel sõitjatel. Asfaldirallile omaselt ei mängi stardijärjekord aga nii suurt rolli nagu kruusaetappidel.

Ott Tänak: Belgias läheb meeskonna energia Thierry toetuseks

Belgia ralli eel Betsafe’iga vesteldes tõi Ott Tänak välja, et Hyundai meeskonna suurem energia läheb eelseisval nädalavahetusel koduradadel kihutava Thierry Neuville’i toetuseks, kes suutis mullu kodupublikut võiduga rõõmustada. Eestlane leiab, et Belgia radadel mängivad kogemused väga olulist rolli.

Vähem kui kaks nädalat pärast Soome ralli lõppu ootab ees asfaldiralli Belgias. Kas ja millal oled saanud selleks etapiks testida ning kuidas testid möödusid?

Testisime kohe peale Soome rallit. Asfaldiautoga ei ole jõudnud meeskond peale Horvaatiat edasi tegeleda erinevate kriitilisemate probleemide tõttu, seega katsume võtta hetkeolukorrast parima.

Belgia ralli on MM-kalendris alles teist korda. Millise mulje sulle eelmise aasta ralli jättis – kas pigem sobis ja meeldis või mitte?

Ralli ise on kindlasti aasta kõige kompaktsem ja sõitjasõbralikum. Katsed on üksteisele lähedal ja samas ka hoolduspargi lähistel. Üldiselt sujus ka korraldus ladusalt ehk midagi negatiivset selle ralli kohta leida on keeruline. Ralli ise ei ole kindlasti lihtne, on palju lõikamisi ja väga palju ristmikke, kus eksida on pigem lihtne. Samuti väga palju pinnasemuutusi, mida saab teada vaid kogemusega ehk üldiselt teine aasta võiks juba parem olla siin.

Mis eelmise aasta põhjal otsustades Belgia etapil kõige olulisemat rolli mängib? Millised faktorid saavad otsustavaks?

Kogemus loeb Belgias palju, tuleb tunda olusid ja osata teekatet lugeda.

Kas Belgia etapi puhul saab välja tuua ka mõne sellise omaduse või ralli “iseloomujoone”, mille poolest see etapp kõikidest teistest erineb?Kas mõni nüanss on iseloomulik just Belgia rallile?

Belgia on unikaalne ja ei sarnane ühelegi teisele kalendris olevale rallile. Kui paraleele tõmmata, siis ta on sarnane kunagi toimunud Saksamaa rallile, aga ka sellega võrreldes on omajagu erinevusi. Enamasti on teed sirged paljude ristmikega, aga suured lõikamised läbi kraavide ja pinnasemuutused teevad selle ralli keeruliseks.

Kahe MM-etapi vahel on seekord taas vaid üks vaba nädal. Kas sulle endale pigem sobib see, kui rallid toimuvad teineteisele ajaliselt lähestikku ja saab pidevalt võistlusrütmis elada või eelistad kahe etapi vahel pikemat pausi?

Vaba aeg on alati eelistatum variant.

Õnnitlused Soomes saadud suurepärase võidu puhul! Mõnel pool on seda nimetatud lausa sinu karjääri kõige paremaks võiduks MM-rallil. Kas oled selle väitega nõus? Mõni julgem on isegi väitnud, et see on kogu WRC-sarja viimase 20 aasta vägevaim võit!

Arvestades tööriistu, millega selle ralli võitsime, siis kindlasti üks parimaid. Ei olnud minu parim sõit, aga oli üks parimaid võite.

Toyota sõitja Esapekka Lappi rääkis Soome meediale, et tema teada töötas sinu auto Soome rallil hästi ja ajakirjandusele jutustasid muinasjutte! Kas harrastasid meediaga suheldes natuke ka mõttemänge?

Oleneb olukorrast, teadlikult sel korral ei harrastanud. Aga kui nad nii arvavad ja meie lõpuks võitsime, siis iseenesest mulle sobib!

Soomes näidatud agressiivset sõidustiili Belgia asfaltteedel ilmselt sellisel kujul kasutada ei saa – samas olid viimasel asfaldirallil Horvaatias lõpuni suures mängus sees ning kaotasid Kalle Rovanperäle lõpuks vähem kui viie sekundiga. Milliste ootustega Belgia rallile vastu lähed?

Horvaatias me ei olnud suures mängus oma hea kiiruse tõttu, pigem tarkade valikute pärast ja eks näis, mis Belgia nädalavahetus meile pakub. Seal läheb meeskonna poolt kindlasti kogu energia Thierry toetuseks.

Nüüdseks juba traditsiooniks saanud küsimus: millise tulemusega sellelt etapilt rahule jääksid?

Siis tuleb tekitada traditsiooniline vastus… Eks ralli näitab, milleks oleme võimelised.

Hoolimata sinu võidust Soomes paistab punktitabelisse vaadates, et Kalle Rovanperä MM-tiitlit ei väära enam miski. Kas oled hooaja lõpusirgeks seadnud endale ka mõne konkreetse eesmärgi? Kas nii keerulise hooaja järel oleks sinu jaoks väärtus ka MM-sarja teisel kohal?

Isiklikult ei ole ühtegi tulemuslikku eesmärki. Põhiliselt tegeleme meeskonna tööle saamisega ja katsume rongile jõuda, et uuel aastal taas konkurentsis olla.

Belgia ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 18. august

Testikaste Nieuwkerke (7,34 km) – kell 17.01

Reede, 19. august

SS1 Vleteren 1 (11,97 km) – kell 11.16
SS2 Westouter-Boeschepe 1 (19,60 km) – kell 12.08
SS3 Mesen-Middelhoek 1 (7,99 km) – kell 13.03
SS4 Langemark 1 (8,95 km) – kell 13.53
Hoolduspaus
SS5 Vleteren 2 (11,97 km) – kell 16.16
SS6 Westouter-Boeschepe 2 (19,60 km) – kell 17.08
SS7 Mesen-Middelhoek 2 (7,99 km) – kell 18.03
SS8 Langemark 2 (8,95 km) – kell 18.53

Laupäev, 20. august

SS9 Reninge 1 (15,00 km) – kell 11.13
SS10 Dikkebus 1 (14,29 km) – kell 12.08
SS11 Wijtschate 1 (15,00 km) – kell 13.00
SS12 Hollebeke 1 (22,32 km) – kell 13.55
Hoolduspaus
SS13 Reninge 2 (15,00 km) – kell 16.13
SS14 Dikkebus 2 (14,29 km) – kell 17.08
SS15 Wijtschate 2 (15,00 km) – kell 18.00
SS16 Hollebeke 2 (22,32 km) – kell 18.55

Pühapäev, 21. august

SS17 Watou 1 (12,36 km) – kell 9.43
SS18 Kemmelberg 1 (13,31 km) – kell 10.38
SS19 Watou 2 (12,36 km) – kell 12.49
SS20 Kemmelberg 2 (13,31 km) – kell 14.18 (punktikatse)

Belgia ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord

Belgia ralliks on üles antud vaid kümme Rally1 autot – tavapärase nelja Toyota (Sébastien Ogier’ autos lööb seekord taas kaasa Esapekka Lappi) ja kolme Hyundai (Dani Sordo asemel on kolmandaks sõitjaks taas Oliver Solberg) kõrval on M-Sport sedapuhku väljas kolme masinaga, kusjuures ka nemad ei ole oma kogenuimat sõitjat Sébastien Loebi seekord stardijoonele meelitanud.

Lisaks Ott Tänaku ja Martin Järveoja duole on Eesti sõitjaid Belgias rivis veel: R5 autoga on Rally2 arvestuses konkurentsi pakkumas Georg Linnamäe koos kaardilugeja James Morganiga. Huvitav on kindlasti jälgida ka seda, mida suudab F1 maailmameistri Max Verstappeni isa Jos, samuti endine vormelisõitja, kes on stardis Citroeni Rally2 klassi masinaga.

Belgia ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
  7. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
  8. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
  9. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)
  10. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)

Belgia ralli ennustused: Tänaku võidust Soomes ei maksa liigseid järeldusi teha. Või…?

Ott Tänaku värskelt Soome rallil saadud vägev etapivõit kergitab Eesti rallisõprade lootused Belgia ralli eel muidugi kõrgemale kui tavaliselt – tagataskus veel teadmine, et eelmisel asfaldirallil Horvaatias hoidis Tänak veel viimase katse alguses liidrikohta…  Tegelikult tuleb kaks jalga maa peal hoida ning arvestada sellega, et ülejäänud hooaeg on meile siiski pidevalt meelde tuletanud, et Toyotad ja eriti Kalle Rovanperä on tänavu siiski olnud klass omaette – seega ei maksa Belgia etapi eel raha pimesi Tänaku võidule loopida, kuid tagasihoidliku summa võib ehk heas hoos eestlase peale panna küll.

Kõigest hoolimata tuleks Kalle Rovanperät pidada siiski ralli suurimaks soosikuks – noor soomlane on sel hooajal võitnud enam kui pooled MM-etapid ning tuli ka eelmisel hooajal Belgias poodiumile.

Küll aga võiks koduralli olla lõpuks sel hooajal esimene kord, kui ka Thierry Neuville võidumängu võiks sekkuda. Avapäeval kolmandana lähte saav Neuville suutis mullu koduradadel võita ning arvestades seda, et Ott Tänak on tänavu juba kahel korral näidanud, et Hyundaiga on võimalik võidu peale sõita, peaks ka belglane lõpuks jalad kõhu alt välja võtma. Igal juhul peaks head väärtust pakkuma Neuville’i esikolmikusse jõudmise koefitsient.

Mustadest hobustest võiks välja tuua ehk Craig Breeni, kes pole veel tänavu suutnud väga head rallit kokku panna, kuid on paaril korral juba poodiumile jõudnud ning põleb tõestamissoovist. Alati võib võidu peale välja minna ka Elfyn Evans, kellel on mõneti üllatuslikult tänavu rallivõit veel puudu.

Huvitavaid fakte Belgia ralli kohta

  • Belgiast sai mullu 35. riik, kes on korraldanud MM-ralli. Eesti oli selles nimekirjas 33. riik, vahepeal debüteeris MM-sarjas ka Horvaatia.
  • Ieperi rallil on kõige enam võite saanud belglaste endine WRC sõitja Freddy Loix, kes oli esimest korda parim juba 1996. aastal, aga triumfeeris viimati seal vaid viis aastat tagasi ehk 2016. aastal!
  • Esimest korda sõideti Ieperi ralli 1965. aastal. Pikki aastaid oli tegu Euroopa meistrivõistluste ehk ERC etapiga.
  • Ieperi ralli ei olnud küll enne mullust MM-sarja kuulunud, kuid sellest hoolimata on selle võitnud kaks maailmameistrit: Walter Röhrl ja Miki Biaison.
  • Esimest korda pidi Belgia etapp MM-sarjas toimuma asendusrallina juba 2020. aastal, kuid koroonapandeemiast tulenenud takistused tõmbasid sellele plaanile lõpuks kriipsu peale.