WRC Eesti ralli 2022: ajakava, osalejad, ennustused

Juba kolmandat aastat järjest saab rallihull Eesti spordirahvas pidada ühe tõeliselt uhke suvise nädalavahetuse, sest taaskord on maailma rallieliit kogunemas Lõuna-Eestisse, kus sõidetakse tänavuse MM-hooaja seitsmes etapp – hooaja ekvaator ületatakse just nimelt Maarjamaal.

Mida tänavuselt Rally Estonialt oodata, milline näeb välja koduse võistluse ajakava, kus toimuvad kiiruskatsed ja millist tulemust võiks oodata meie oma Ott Tänakult ja Martin Järveojalt? Betsafe’i blogi pakub teile lugemiseks traditsioonilist MM-etapi eelset eelvaadet!

Eesti ralli: esimene kahest ülikiirete kruusateedega etapist

Kui 2020. aastal oli Eesti etapp WRC kalendrisse lisatud poole hooaja pealt, et koroonapandeemiast räsitud maailmameistrivõistlused hoo tagasi sisse saaksid, siis järgneval kahel hooajal on Rally Estonia kalendris olnud algusest peale ning on igati täieõiguslik MM-sarja liige.

Sarnaselt eelmise aastaga on täiesti uus ka laupäevane plaan: ka sel aastal liigutakse Tartust ka põhja poole ning sõidetakse kaks katset (mõlemat läbitakse kahel korral) Peipsi järve läheduses asuvatel maateedel, mis jäävad Pala kanti. Ralli peakorraldaja Urmo Aava pakkus juba mullu, et just 24-kilomeetrisel Peipsiääre katsel võidakse terad sõkaldest eristada. „Seal on hästi palju elemente. Alustame Selgise karjäärist, siis läheme kiirele osale, mis lõpeb väga täpse ja tehnilise pidurdamisega, sealt hästi keerulise kitsa osa peale, siis asfaldile, siis on üle kümne kilomeetri kohati võsametsas, mis on nagu tunnel – üsna kiire minek kraavide vahel, seal on kilomeetrite kaupa selline tunne, et oled kogu aeg ühes ja samas kohas. Ka kaardilugejal on päris keeruline tajuda, kus ta on. Kuna katsel on pikkust natuke üle 24 kilomeetri, siis mina panen küll panused, et selle katse pealt tõmmatakse päris olulised vahed sisse,“ sõnas Aava.

Täpselt nii mullu ka ju läks – ralli võitnud Kalle Rovanperä edestas esimesel Peipsiääre läbimisel teisi enam kui kümne sekundiga, enam kui kümne sekundi pikkused vahed tõmmati sisse ka teisel läbimisel, kus Ott Tänak katsevõidu noppis.

Ralli keskus jääb aga endiselt Raadile Eesti Rahva Muuseumi vahetusse lähedusse ning sealsamas sõidetakse ka vanale lennuväljale kunstlikult rajatud Raadi katse, mis oli eelmisel korral punktikatseks, kuid teenis omajagu kriitikat, sest erines küllaltki palju ülejäänud rallist – teadupoolest peavad punktikatsed tegelikult olema ülejäänud rallile sarnase iseloomuga. Seekord on punktikatseks seega hoopis Kambja kiiruskatse.

Kiiruskatsete kaarte saab vaadata ralli kodulehelt!

Ott Tänak: tuleb loota, et keha peab suusahüppemägedele vastu!

Nagu ikka, vastas Ott Tänak MM-ralli eel ka Betsafe’i blogi küsimustele.

Nägime hiljuti klippe, kuidas Eesti ralli eel Lõuna-Eesti teedel testisõite tegid. Kuidas testid möödusid? Tundus, et ilmataat pakkus sulle ühe päeva jooksul nii kuiva kui märja teega tingimusi.

Siledal kiirel teel on vahelduseks päris hea sõita. Testiperiood jäi meil erinevatel põhjustel piiratuks, aga olud olid tõesti head ja väike vihm tegi olusid ainult paremaks.

Millised näevad WRC tipptasemel välja testimiste korraldamine ja kui suur sõnaõigus on selle osas sõitjatel? Lõuna-Eesti teid tead ju tiimist sina ilmselt kõige paremini – kas sul on võimalik ka ise sõna sekka öelda, millistel teedel näiteks Eesti ralli eel meeskond testimist korraldab?

Testimisel on palju erinevaid nüansse, kindlasti algselt palju oleneb, kas tegu rallieelse testi või arendustestiga. Üldiselt testi korraldamise teevad suuresti ära iga riigi kohalik korraldaja ja meeskonna poolt logistikud. Teede valikud pakuvad välja kohalikud korraldajad ja siis sõitjad ja insenerid valivad tee vastavalt testimise soovidele ja vajadustele, mida sel hetkel on oluline arendada.

Mida tähendab kodumaal sõidetav WRC etapp sinu jaoks olmelises mõttes – kas rallinädalal või selle eel on etapi Eestis toimumise tõttu midagi sinu jaoks ka teistmoodi või mugavam? Kas saad näiteks ralli eel pikemalt oma kodus olla või mingil hetkel ralli eel vahepeal suisa kodus käia?

Siseriiklikult on kindlasti võimalik nii mõnigi reisipäev kokku hoida võrreldes teiste võistlustega kalendris. Muidu kõik muu käib sama rada ja midagi otseselt erinevat ei ole.

Millised eesmärgid endale koduse etapi eel sead? Kaks aastat tagasi suutsid Eesti ralli võita, mullu läks sul etapp aga varakult aia taha. Millise tulemusega jääksid Eestis rahule?

Isiklikult sooviksin kodus loomulikult võidule sõita, aga meie fookus on suuresti sellel, et saaksime hakata rallisid lõpetama ilma suurema stressita võrreldes meie konkurentidega, kes ajavad kiirust taga. Jõupositsiooni meil kindlasti ei ole, aga omalt poolt anname maksimumpanuse tulemusse.

Oled kindlasti jõudnud Eesti ralli kiiruskatsete kavaga tutvuda. Millised on sinu esimesed muljed?

Kiiruskatsed enamasti samad, nagu ikka. Üksikud uued lõigud ja mõned pikemad lõigud vastupidi võrreldes varasemaga. Tuleb loota, et keha peab ka sel aastal vastu nendele suusahüppemägedele.

Eelmise aasta etapiga võrreldes on osad katsed jäänud samaks, osad mitte. Kas mõni lõik tänavusest rallist on sulle ka veel seni täiesti tundmatu?

Peaks olema mõni lõik kindlasti uus, mis on värskelt selleks aastaks ehitatud, aga seda näeme, kui saame rajaga tutvuda.

Millised kiiruskatsed või lõigud peaksid tänavusel Rally Estonial olema sinu seisukohast kõige nauditavamad?

Eestis on tegelikult ägedaid teid, mida sõita, Otepää piirkonnast on ehk kõik paremad teed kasutusel, mida üldse sõita saab.

Varasemalt on Rally Estonial sõitjatele pahandust tekitanud kunstlikud trampliinid. Kui palju on selliseid kohti seekord katsetele sisse pandud?

Seda näeme, kui oleme rajaga tutvuda saanud, hetkel ei tea olukorrast midagi. Üldiselt on see ralli tõesti natuke piin kogu kehale ja ühelgi aastal veel päris tervelt ei ole rallilt koju saanud.

Eesti ralli eel on palju poleemikat tekitanud Nikolai Grjazini juhtum, kes soovis küll ennast etapile üles anda, kuid sai Venemaa sportlasena Eesti riigilt sissesõidukeelu. Kui palju – kui üldse – on Venemaa sõda Ukrainas rallimaailma mõjutanud?

Sõda mõjutab meid kõiki, rallimaailm ei ole kindlasti erand.

Hiljuti saabus uudis, mille kohaselt jääb väga suure tõenäosusega ka tuleval hooajal MM-kalendrist kõrvale Suurbritannia ralli, mis üritab Walesist Põhja-Iirimaale kolida. Kui palju, kui üldse, tunned puudust Walesi teedest ning kas Põhja-Iirimaa asfaldiralli oleks etapp, mida sa pikisilmi ootaksid?

Isiklikult olen kindlasti Walesi ralli fänn, see on üks legendaarseimaid rallisid kalendris, kus on võidetud omajagu maailmameistritiitleid. Väga omapärane ralli ja pigem alati keerulistes oludes, aga samas on need teed loodud rallisõiduks. Olen kuulnud ka häid sõnu Iirimaa teedest, aga ei ole ise kokku puutunud.

Rally Estonia 2022 ajakava

Neljapäev, 14. juuli

SS1 ERM 1 (1,66 km) – kell 20.38

Reede, 15. juuli

SS2 Peipsiääre 1 (24,35 km) – kell 7.45
SS3 Mustvee 1 (17,09 km) – kell 8.43
SS4 Raanitsa 1 (21,45 km) – kell 10.26
SS5 Vastsemõisa 1 (6,70 km) – kell 11.29
Hoolduspaus
SS6 Peipsiääre 2 (24,35 km) – kell 15.16
SS7 Mustvee 2 (17,09 km) – kell 16.14
SS8 Raanitsa 2 (21,45 km) – kell 17.57
SS9 Vastsemõisa 2 (6,70 km) – kell 19.00

Laupäev, 16. juuli

SS10 Elva 1 (11,73 km) – kell 9.03
SS11 Mäeküla 1 (10,27 km) – kell 10.16
SS12 Otepää 1 (17,08 km) – kell 11.08
SS13 Neeruti 1 (7,79 km) – kell 12.02
Hoolduspaus
SS14 Elva 2 (11,73 km) – kell 15.08
SS15 Mäeküla 2 (10,27 km) – kell 16.16
SS16 Otepää 2 (17,08 km) – kell 17.08
SS17 Neeruti 2 (7,79 km) – kell 18.02
SS18 ERM 2 (1,66 km) – kell 19.08

Pühapäev, 17. juuli

SS19 Raadi 1 (6,58 km) – kell 6.48
SS20 Kanepi 1 (16,48 km) – kell 8.16
SS21 Kambja 1 (15,95 km) – kell 9.08
SS22 Raadi 2 (6,58 km) – kell 10,51
SS23 Kanepi 2 (16,48 km) – kell 12.19
SS24 Kambja 2 (15,95 km) – kell 14.18 (punktikatse)

Eesti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord: stardis kümme Eesti sõitjat

Eesti ralli on klassikaline kiire kruusaralli, mis tähendab, et stardijärjekorral on mängida oluline roll – esimestena rajale minevad sõitjad käituvad kuiva ilma korral teiste jaoks teepuhastajatena, mis tähendab, et avapäeval võiks häid tulemusi eelkõige oodata neilt sõitjatelt, kes saavad rajale tagantpoolt. Elu on aga näidanud, et ka kolmandalt stardipositsioonilt võib võidu peale sõita küll – Ott Tänak saab seekord avapäeval stardi just kolmandalt positsoonilt ning kui auto terve püsib, võiks see anda talle hea põhja, et ralli võidu peale heidelda.

Tänaku ja Thierry Neuville’i kõrval on Hyundai kolmandas autos taas Oliver Solberg, Toyota saadab Eestis Kalle Rovanperä ja Elfyn Evansi kõrval rajale Esapekka Lappi.

Kokku on stardis üles antud 42 ekipaaži, millest peaaegu neljandik ehk kümme on juhitud Eesti sõitja poolt – Rally2 arvestuses lähevad näiteks starti Egon Kaur – Silver Simm, Georg Linnamäe – James Morgan, Priit Koik – Kristo Tamm ja Gregor Jeets – Timo Taniel.

Eesti ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  5. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
  6. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  7. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
  8. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
  9. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
  10. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)
  11. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)

Eesti ralli ennustused: Tänaku šansid võiksid olla päris head

Kuigi Safari ralli oli nii Ott Tänaku kui Hyundai meeskonna jaoks tervikuna taas suur läbikukkumine, siis võiksid ootused Eesti ja Soome etappide eel olla tavapärasest pisut kõrgemad. Tänavuse senise ainsa rallivõidu noppis Tänak mäletatavasti Sardiinia võrdlemisi kiiretel kruusateedel ning ka teistel kiiretel etappidel on Tänak seni näidanud võrdlemisi head minekut, kui auto on terve püsinud. Kolmas stardipositsioon annab talle kohe avapäeval korraliku platvormi, millelt katsevõite sihtima asuda ning eelnevad ebaõnnestumised võivad ka tema rallivõidu koefitsiendi päris kõrgele kergitada.

Senist hooaega valitsenud ja eelmisel aastal Eestis triumfeerinud Kalle Rovanperä on hoolimata avapäeval esimesena startimisest samuti kindlasti võidumängus sees – puhta kiiruse poolest on talle hetkel WRC-sarjas raske vastast leida ning oma autoga on noor soomlane kiirelt leidnud ühise keele.

Potentsiaalseid rallivõitjaid on muidugi stardijoonel veel – järjekorras tagantpoolt tasub kindlasti välja tuua Craig Breeni, Elfyn Evansi ja Esapekka Lappi, kelle kõigi puhul võiks koht esikolmikus olla väga selgeks eesmärgiks ning ka võit võib heade asjaolude korral olla aktuaalne.

2020. aastal suutis Ott Tänak kodupublikut võiduga rõõmustada, mullu lörtsis tema etapi aga avapäeval juhtunud kaks järjestikust rehvipurunemist, mis tõid kaasa katkestamise. Kas sel aastal on taas eduka ralli kord?

Huvitavaid fakte Eesti ralli kohta:

  • Kõige esimese Rally Estonia võitis 2009. aastal Markko Märtin. Enim võite (4) on kirja saanud Ott Tänak, kaks võitu on kirjas norralasel Mads Östbergil.
  • 2020. aastal tehti koroonapandeemia tingimustes Rally Estoniast MM-etapp vaid 63 päevaga.
  • 24 kiiruskatsega on Eesti ralli tänavuse MM-hooaja kõige enamate katsetega etapp.
  • Rally Estonia on kogu Baltikumi suurim mootorispordiüritus.
  • Kui praegu on ralli keskus Tartu külje all Raadil, siis varasemalt on Rally Estonia keskus olnud ka Otepääl Tehvandil.