Ott Tänak: minu uue aasta plaanid on jätkuvalt lahtised

Foto: TT

WRC Saksamaa: Ott Tänak läheb võtma kolmandat võitu jutti

Autoralli MM-sari kihutab suvepausi järel täie hooga edasi ning kui mõned nädalad tagasi panid maailma kiiremad sõitjad masinad joonele Soome ülikiiretel teedel, siis sel nädalalõpul ootab ees järjekorras hooaja kümnes etapp – koos Saksamaa ralliga on aasta lõpuni jäänud veel vaid viis etappi.

Soome ralli 25+5 punktiskooriga võttis Ott Tänak MM-sarjas sisse oma karjääri kõige kindlama juhtpositsiooni ning läheb hooaja lõpusirgele vastu väga selge tiitlisoosikuna. Endiselt paistab kehtivat rallitõde, et kui Tänaku Toyota valule vastu peab, ei suuda keegi kiiruse poolest Eesti ekipaažile vastu saada.

Saksamaa kiiretel asfaltteedel on säärane rusikareegel toiminud juba kaks aastat: 2017. aastal sai Ott Tänak seal oma karjääri teise MM-rallivõidu, kui triumfeeris seal M-Spordi Fordiga, mullu kaitses ta rallivõitu Toyotaga. Nüüd ongi Tänak esimest korda olukorras, kus ta läheb vastu MM-rallile, mille ta on varasemalt kaks aastat järjest võitnud. Võtame appi Betsafe’i koefitsiendid ning vaatame esmalt Saksamaa rallile pisut ette – ning seejärel avaldame ka Eesti ässa eksklusiivse rallieelse intervjuu, kus Tänak puudutab muuhulgas nii oma järgmise hooaja lepinguolukorda, Toyota meeskonnakorraldusi, vormeliautosse istumise mõtteid kui ka WRC võimalikke tulevikutähti!

Esimesena startiv Tänak endiselt kindel soosik rallivõidule

Foto: TT

Kõik või mitte midagi – vahepeal tundub, et Ott Tänaku rallid lähevad just selle põhimõtte järgi. Soomes saadud rallivõit oli talle tänavu juba neljandaks etapivõiduks, kusjuures kolmel korral neist (Rootsis, Tšiilis, Soomes) on ta suutnud lisaks rallivõidule maksimumpunktid korjata ka punktikatselt.

Kuna asfaldirallil on kuivades oludes üldiselt esimesena startijal erinevalt kruusarallist väike eelis, siis pole imestada, et rallivõidu osas on Tänak taaskord etapi eel selgeks favoriidiks: Betsafe’is on võimalik Tänaku võidule panustada koefitsiendiga 2,00, järgnevad end asfaldil koduselt tundvad Sébastien Ogier (5,00) ja Thierry Neuville (6,50). Väga korralikku väärtust pakutakse Dani Sordo võidule (10,00) – tuletame meelde, et heas hoos hispaanlane suutis viimase MM-ralli, kus ta osales, ju võita.

Sordoga võrdne koefitsient on Andreas Mikkelsenil, aga 12,00 on koguni kolmel sõitjal: Esapekka Lappil, Kris Meeke’il ja Jari-Matti Latvalal. Vähem usutakse Teemu Sunineni (22,00) ja Gus Greensmithi (150,00) võimalustesse – tuletame meelde, et Eesti rallil saadud seljavigastus hoiab M-Spordi esisõitjat Elfyn Evansit endiselt pealtvaatajate seas.

Väga intrigeerivat väärtust pakuvad aga Betsafe’i eripanused: Ott Tänaku 25+5 ehk rallivõit ja punktikatse võit on väärt koefitsienti 3,50. Mullu jäi tal mäletatavasti sellest vaid 0,1 sekundit puudu – rallivõidu kõrval jäi ta punktikatsel täpselt sellise vahega alla vaid Sébastien Ogier’le, ülejäänud mehed olid punktikatsel juba vähemalt nelja sekundi kaugusel.

Lisaks saab veel keerulisema eripanuse teha sellele, et Tänak võidab lisaks rallile ja punktikatsele veel ka testikatse – sellisel juhul annab Betsafe koefitsiendiks koguni 6,00. Soomes see igatahes ju õnnestus…

Kas Citroen leiab asfaldil õige seadistuse?

Kui hooaja eel võis arvata, et just asfaldirallid on need, kus Sébastien Ogier’ ja Citroeni kombo eriti hästi töötab ning Monte Carlo ralli võidu järel said need „kahtlused” veelgi kinnitust, siis Korsika etapp tõi intrigeeriva pöörde: seal ei suutnud ei Ogier ega Esapekka Lappi kohe üldse kiirust leida ning kuigi Ogier sai seal lõpuks teise koha, ei suutnud ta seal näiteks ühtegi katsevõitu võtta ning jõudis poodiumile ainult Tänaku ja Evansi probleemide tõttu. Seega on Saksamaa erineva ilmega asfaltteedel Citroeni meeskonna ees suur ülesanne: kiirus taas üles leida. Vastasel juhul pole Ogier’l Tänaku ja Neuville’i vastu erilist võimalust.

Samas on prantslane korduvalt näidanud, et suudab esikolmikusse jõuda isegi teravama kiiruse puudumise korral: tema poodiumikoha koefitsiendiks on Betsafe’is väga magus 1,70, mis on siinkohal kindlasti panustamissoovituseks.

Foto: TT

Huvitava duellpanuse leiab ka eripanuste sektsioonist, kus saab ennustada seda, kas parema tulemuse teeb Ogier või Neuville. Prantslasele antakse siin koefitsiendi 1,69 näol edu, päris korralikku väärtust pakub aga Neuville’i 2,07 – tuletame veelkord meelde, et Korsikal sai etapivõidu just belglane.

Nüüd aga Ott Tänaku Betsafe’ile antud eksklusiivintervjuu juurde!

Nüüd, kus sa MM-sarja liidrina oled saanud maitsta esimeselt kohalt startimist, palun seleta võimalikult lihtsalt lahti, kui palju teepuhastamine sinu avapäeva ettevalmistust mõjutab. Sinu puhul tundub, et liiga palju see sind ei häiri ja kohati jääb mulje, et teised nagu ei oskakski sõita. Mida sa teed oma sõidus teistmoodi kui konkurendid?

Esiteks, kindlasti on väga vale väita, et teised ei oska sõita. Antud hetke konkurents WRC sarjas on kindlasti üle aastate kõige tihedam. Üldiselt esimesena startimise jaoks teeme kõige rohkem tööd testidel, et panna auto tööle lahtise pinnase peal ja et ma saaks autolt võimalikult palju tagasisidet ja oleks lihtne sõita. Inseneridele on see omajagu väljakutse, aga kui auto on hea, siis on ka võimalik teepuhastajana tagumistele tulijatele lähedal olla.

Mitme tiimiga lepingu osas läbirääkimisi pead või pidasid ja mille järgi lõpuks oma valiku teed/tegid?

Uue aasta plaanid on jätkuvalt lahtised ja seepärast ei ole veel midagi kommenteerida.

Latvala ja Meeke’i olukorrad Soomes – Toyotale kui meeskonnale päris karm laks. Kas teil on ka konkreetsed meeskonna koosolekud, kus pannakse mingi taktika paika, et kes ja kuidas nädalavahetusel sõitma peab?

Üldiselt on ikka koosolek juba enne rallit ja tänases seisus, kus võitleme sõitja ja meeskonna tiitlile, saab teha ka taktikaid. Üldiselt esimese poole aastas sõidavad kõik enda eest ja meeskond midagi ette ei kirjuta.

Palju räägitakse Kalle Rovanperä liitumisest suurte poistega. Oled kindlasti teda jälginud – mis mehega on tegu ja kui lihtne saab talle olema ümberistumine WRC autosse?

Kalle on WRC2 sarjas juba läbi löönud ja kogemust samuti omajagu omandanud. Kindlasti saab ta mingi hetk võimaluse proovida ka WRC autot.

Thierry Neuville sai värskelt esimest korda isaks. Kui palju laste saamine niivõrd riskantse ala kui rallispordi puhul sõitjate mõtlemist mõjutab? Kas sina ise tundsid, et isaks saamise järel oli teine tunne rallit sõita?

Thierryt ei oska kommenteerida, aga pere olemasolu kindlasti muudab prioriteete. Sõitmisega me tegeleme siiski kõik professionaalselt ja pere seda suhtumist ei muuda, niikaua kui me selle alaga tegeleme.

Sel aastal on F1 sõitja Valtteri Bottas korduvalt M-Spordi autosid testinud ning oleme ka varem näinud, kuidas vormelisõitjad ralliautos kätt proovivad (nt Räikkönen ja Kubica). Oled sa kunagi mõelnud ise hoopis ringrajal vormelautot proovida? On sulle selliseid võimalusi pakutud?

Tulevikus kindlasti võiks proovida vormelautot, aga hetkel on ajagraafik piisavalt tihe WRC toimetustega.

Saksamaa rallil tuleb sõitjatel teadupoolest sõita väga erinevatel teedel. Milliseid neist sa ise kõige rohkem naudid või on ohte nii palju, et seda ei saagi nauditavaks nimetada? Viinamarjaistandused või hinkelstein’idest ümbritsetud teed?

Kuivaga on Saksamaa teed nauditavad, enamasti väga kiired ja palju on ristmikke. Viinamarjaistandustes on nähtavus pigem piiratud ja teed kitsad, aga kiirused suured. Sõjaväepiirkonna metsades on teed laiemad, aga pinnaseks pigem katkine betoon, mis palju pidamist ei anna. See on rehvidele raske, nendega tuleb viisakalt ringi käia ja seepärast on ka raske ajalist vahet teha, isegi kui katsed on pikad.

Saksamaa rallil näeme esimest korda MM-sarjas Toyota WRC autoga sõitmas Takamoto Katsutat. Kui palju temaga varem kokku oled puutunud, arvestades seda, et tegu on sisuliselt Markko Märtini hoolealusega? Mida temalt oodata võiks?

See on tema jaoks täiesti esimene kord WRC autoga asfaldil võistelda ja võimalus anti talle pigem selleks, et WRC autoga võistlemisest aimu saada – tulemuse ootamiseks on kindlasti veel liiga vara. Loodetavasti saab ta terve ralli rahulikult läbi sõita.

Saksamaa rallist rääkides – oled seal kaks eelmist aastat triumfeerinud. Mis on Sinu hinnangul Saksamaa radadel see võidu valem?

Puhas probleemidevaba sõit annab juba hea eelduse heale tulemusele. Võidu jaoks on vaja ka kiirust, seega valem võiks olla need kaks punkti kokku.

MÄRKSÕNAD

SHARE