Ott Tänak: elu on näidanud, et kui tahta Ogier’d edestada, tuleb võidu nimel võidelda

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kataloonia MM-ralli: mida on Ott Tänakul MM-tiitli kindlustamiseks vaja?

Juba selle nädala lõpus võib Eestil olla juures kaks maailmameistrit – Ott Tänak ja Martin Järveoja sõidavad Kataloonia rallile teadmises, et õnnestunud nädalavahetus tooks neile ihaldatud, kauaoodatud maailmameistritiitli. Mida oleks selleks vaja ning kui suur on võimalus, et Eesti rallirahvas saab pühapäeval peo püsti panna? Võtame abiks Betsafe’i ralli koefitsiendid ning vaatame üle!

Millist tulemust oleks tiitli jaoks vaja?

Kõigepealt tuleb meil ette võtta ja üle vaadata MM-sarja üldseis, sest praeguse punktiseisu juures on täiesti võimalik, et individuaalse tiitli saatus otsustatakse just eelseisval nädalavahetusel. Viimasest seitsmest rallist lausa viiel triumfeerinud Tänakul on kirjas 240 punkti, lähim jälitaja Sébastien Ogier (212) jääb maha 28 punktiga ning tiitlišansid pole veel päris kadunud ka Hyundai esisõitjal Thierry Neuville’il (199), kes kaotab aga Tänakule juba 41 silmaga. Kuna ühel etapil on võimalik maksimaalselt saada 30 punkti (25 punkti rallivõidu eest ja 5 lisapunkti punktikatselt), oleks Tänakul tiitlivõiduks tarvis, et ta kasvataks vahe nii Ogier’ kui Neuville’iga ralli järel vähemalt 30 punktile – see tähendab, et võrdluses Ogier’ga tuleb vahet vähemalt kahe punkti võrra suurendada, Neuville’ile ei tohi aga ära anda enam kui 11 punkti.

Miks just 30 punktile, mitte 31 punktile? Võrdsete punktide korral vaadatakse MM-sarja paremusjärjestust paika pannes seda, kes on hooaja jooksul võitnud kõige rohkem rallisid. Tänakul on võite kirjas juba kuus, Ogier’l kolm ning Neuville’il vaid kaks, mis tähendab, et selles arvestuses on eestlane juba hooaja parima tulemuse kindlustanud ning võrdsete punktide korral oleks eelis igal juhul just temal.

Mõistagi tasub meeles pidada, et midagi pole sugugi katki ka siis, kui Tänak Kataloonias veel tiitlit ei kindlusta – Austraalia ralli on veel niikuinii ees, nii et Tänakul on sisuliselt kaks võimalust hea tulemus ära teha.

Et tiitel aga Kataloonias ära kindlustada, piisaks Tänakule isegi näiteks sellest, kui ta tuleks neljandaks ja võtaks punktikatselt viis lisasilma, samal ajal kui Ogier teenib kolmanda koha ning ei saa lisapunkte ning Neuville võidab ralli ja saab punktikatselt kolm lisasilma. Potentsiaalseid stsenaariume on muidugi palju, nii et kõiki ei ole mõtet siinkohal välja tuua.

Tänaku lepingusaaga kogub meedias tuure

Foto: TT

Rallimaailmas on tiitliheitluse kõrval kuumimaks teemaks hetkel hoopis see, mida Ott Tänak uuel hooajal teeb – kuigi uuest lepingust hakkas eestlane rääkima juba aprillikuus, pole tema tuleviku osas veel kindlaid signaale saabunud. Eelmisel nädalal raputas Eesti rallisõpru Hispaania väljaande AS artikkel, kus väideti, et Tänak ja teda lepinguläbirääkimistel abistav Markko Märtin on Tommi Mäkineniga lausa pisut tülli läinud ning lähevad üle soomlase pea otse Jaapani bossidega kõnelema. Kuigi Mäkinen lükkas selle jutu Soome meedias ümber, on selge, et mingisugused erimeelsused kahe poole vahel veel on – miks muidu veel kokkuleppele pole jõutud.

Samal ajal tundub, et peale Toyota Tänakul erilisi variante ei olegi – Citroenil on Ogier’ ja Esapekka Lappiga lepingud sõlmitud ning rohkem ruumi ega raha pole, M-Sport on samuti Tänaku palkamise mõttest loobunud ning tegeleb muude prioriteetidega, Hyundai bossi Andrea Adamoga olevat Tänak ja Märtin aga samuti lausa raksu läinud.

Saagu mis saab – peaasi, et uus leping enne Monte Carlo rallit olemas on, nagu Tänak ise mitmel korral muigamisi on öelnud!

Kataloonia eripära: kruusalt asfaldile

Kataloonia etapi eripära on viimastel aastatel seisnenud sellest, et sõitjad võistlevad reedesel päeval kruusal, aga laupäeval-pühapäeval asfaldil. See tähendab, et meeskondadel tuleb teha tohutut tööd, et enne laupäeva auto ümber seadistada – sõitjatelgi on rohkem tööd, sest valmistuda tuleb ühtmoodi mõlemaks teekatteks. Just suurenenud kulude aspekt on aga see, miks Kataloonia ralli tänavu viimast korda sellisel kujul toimub – tulevikus naastakse tagasi vana korralduse juurde, kus ralli sõidetakse vaid asfaldil, mida mõned rallisõitjad on lausa ringraja kvaliteediga teekatteks nimetanud.

Omamoodi huvitavaks teeb selline korraldus elu MM-sarja liidritele, kes peavad reedel kruusal esimestena alustama ja teistele sõidujoone sisse sõitma, viimaste seas lõpetades aga saavad nad laupäeval jällegi esimeste sõitjatena alustada, mis asfaldil on aga hoopis väikeseks eeliseks.

Foto: TT

“Ootan Hispaania rallit ning nagu alati, üritan endast parima anda, kuid peame samal ajal tegutsema targalt. Teame, et esimesel päeval võib meil keeruline olla, sest stardime kruusal esimesena. Ilm võib samuti asju muuta – nägime mullu, et sellisel aastaajal võime ka Hispaanias vabalt vihmasadu näha,” sõnas Tänak Toyota pressiteate vahendusel.

“Usun aga, et meie auto peaks hästi töötama nii kruusal kui asfaldil: olime juba eelmisel aastal sel rallil kiired, loodetavasti on see nii ka tänavu ja saame selle tulemuse, mida vajame.”

Toyota tiimibossi Tommi Mäkineni sõnul sihib meeskond endiselt kolme MM-tiitlit: nii sõitjate, kaardilugejate kui tootjate arvestuses.

“Oleme hetkel heas hoos ning meil on vaja Hispaanias ja Austraalias kõvasti suruda, sest kõik MM-tiitlid on meil endiselt sihikul. Oleme selleks ralliks valmistunud täpselt nii nagu oleksime tahtnud, testides nii kruusal kui asfaldil. Teekatete vaheldumine võib tähendada, et sel etapil on kõike täpselt õigesti teha keeruline, aga oleme kindlad, et meie auto suudab igal kattel kiire olla. Samal ajal ei võta me midagi enesestmõistetavalt ja töötame kõvasti, et meie sõitjatel oleks võimalikult tugev auto,” lisas Mäkinen.

Ogier’d ei saa mängust välja arvata

Foto: TT

Nagu juba tavaks on saanud, on ralli eel suurimaks võidusoosikuks ikka ja jälle Ott Tänak – seekord on võimalik eestlase rallivõidule panustades täppipaneku korral raha tagasi saada 2,65-kordselt. Mööda ei saa aga kuidagi vaadata Tänaku lähimast rivaalist Sébastien Ogier’st, kelle võidukoefiks pakutakse 4,75. Ogier ja Citroen tegid Kataloonia ralli eel lausa neljapäevase testisessiooni, mis läks väidetavalt suurepäraselt ning võib arvata, et oma vahepeal kaotatud asfaldikiirusest on Citroen nüüd omajagu tagasi saanud – ning tuletame meelde, et vahepeal tuli oma tagatiiba kohendada Toyotal, kes ei ole selle järel enam teistest autodest nii palju kiirem kui varem. Seetõttu ei pruugi Tänaku võit tegelikult nii käegakatsutav olla – seda enam, et varasemalt pole ta Kataloonias kolmandast kohast enamat suutnud. Selle koefitsient, et ralli võidab keegi peale Ott Tänaku, on päris korralik 1,43, mille peale võib ehk ka isegi suurema summa panna. Võidukoefitsiendi poolest järgnevad sellele paarile Thierry Neuville (6,50), Dani Sordo ja mullune võitja Sébastien Loeb (mõlemad 9,00), Elfyn Evans (10,00) ning Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala (14,00).

Nende seast pakutakse parimat väärtust ilmselt Sordo ja Loebi peale – 9,00 on väga korralik koefitsient. Sordot ja Loebi võib aga ennustada ka lihtsalt esikolmikusse – sel juhul on mõlema koefiks 2,75.

Eripanusena pakub Betsafe Kataloonia ralli eel ka seda, kas Ott Tänak suudab Kataloonias MM-tiitli kindlustada – tuletame meelde, et selleks tuli tal Ogier’st vähemalt kaks punkti enam saada ning samal ajal Neuville’ile mitte liiga palju ära anda. Päris magusat väärtust pakub siin kusjuures vastus „ei” – sel juhul on võimalik oma panus 2,55-kordselt tagasi saada. Meie aga muidugi loodame, et Tänak suudab tiitli veel Euroopas kindlustada, sest võib mürki võtta, et Eesti fänne on Hispaania kirdeosa eelseisval nädalavahetusel pungil täis!

Viimaselt Walesi rallilt noppisid esikoha ja said boonuseks veel viis lisapunkti. Kui kergelt või raskelt see rallivõit tuli, arvestades, et kolme võistluspäeva jooksul ei olnud edu enam kui 11,1 sekundit?

Kindlasti üks raskemaid võite sel aastal. Alguses andsime kohe omajagu aega ära ja pärast seda tagasi võtta oli ilmselgelt keeruline. Reedesel päeval tundus kõige kiirem ja enesekindlam Ogier ja laupäeval Neuville, aga nad mõlemad olid kogu nädalavahetuse jooksul stabiilselt heas tempos ja see tegi võidusõidu tihedaks. Üldiselt ei olnud ühtegi katset, kus oleksime saanud vähe tagasi hoida.

Otsustasid punktikatsel minna maksimumi püüdma ja sõit oli kohati väga piiri peal. Kui suur risk viimaseks kiiruskatseks kõik mängu panemine tegelikult oli?

Tänases tiitlivõitluse olukorras ei olnud meil muud varianti, tuli lihtsalt võtta nii palju punkte kui meie kiirus vähegi võimaldas ja seekord tuli maksimum. Kui enesekindlus ja kiirus on olemas, siis tuleb anda endast parim, sest kunagi ei tea, mida tulevik võib tuua.

Oled varasemalt öelnud, et sooviksid enda auhinnakappi Monte Carlo, Soome ja Walesi etapi võite. Kolmest kaks on nüüdseks olemas, mis teeb Walesist sinu jaoks erilise etapi?

Walesi ralli on olnud läbi aegade üks kõige legendaarsemaid etappe tänu oma pikkadele traditsioonidele, keerulistele tingimustele ja ilmastikuoludele ning muidugi ka tänu sellele, et varasemalt oli just Wales see koht, kus jagati tiitleid. Seetõttu ongi selle ralli võitmine veidi erilisem ja hea saavutus, mida omada.

Järgmine etapp peetakse Hispaanias, kus esimesel päeval võisteldakse kruusateedel ning kahel viimasel võistluspäeval asfaldil. Möödunud aastal olid seal heas hoos, kuid velje purunemine võttis lootuse heidelda kõige kõrgema koha eest. Millised on need peamised tähelepanekud, et pühapäeva õhtul olla võitjana ralli finišis?

Selleks, et pühapäeval võitjana finišis olla, tuleb kõigepealt lõpuni jõuda. Ilmselt on oodata taaskord väga teravat võidusõitu, aga otseselt meil võitu vaja ei ole. Oleks hea, kui suudaksime Ogier’d paari punktiga edestada, kuid senimaani on elu näidanud, et kui tahta teda edestada, tuleb võidelda ka ralli võidu nimel. Loomulikult läheme andma endast parimat ja eks nüüd on seda vaja rohkem kui kunagi varem.

Foto: TT

Kas selle ralli puhul naudid pigem kruusa- või asfaltteedel sõitmist?

Mulle meeldivad tegelikult mõlemad pinnased, aga asfaltteed on Hispaanias väga erilised ja olen neid alati nautinud.

Citroen on viimastel hooaegadel näidanud Kataloonias head kiirust ning suurt arendustööd tehakse ka nüüd. Kui keeruliseks läheb heitlus Sebastien Ogier’ga?

Polegi kahtlust, et see heitlus saab keeruline olema.

Kaks etappi enne hooaja lõppu on sinu edu Ogier’ ees 28 punkti ning Neuville’i ees 41 punkti. Saadaval on veel 60 punkti – kuigi Thierry on matemaatiliselt küll võitluses sees, jätkub tiitli pärast heitlus pigem Ogier’ga?

Thierry on endiselt mängus sees ja loomulikult jälgime ka teda.

Teoreetiliselt võid kindlustada tiitli juba Hispaanias. Milliste mõtetega võistlusele vastu lähed?

Teame, et meid on ees ootamas tihe võitlus, mis tähendab, et nüüd on aeg olla oma parimas vormis. Loomulikult teeme, mis oskame ja eks seda näeb siis juba pühapäeval, kas sellest piisas.

Ralligurud: Hispaania ralli eelvaade

MÄRKSÕNAD

SHARE