HORVAATIA RALLI 2021: OSALEJAD, AJAKAVA, ENNUSTUSED

Tänavuse autoralli MM-sarja esimesed kaks lumist etappi Monte Carlos ja Põhja-Soomes on sõidetud, aga teise ja kolmanda etapi vahele jääb lausa kaks kuud ootamist. Pisikese pausi järel naaseb WRC sari võistlustulle kohas, kus varem pole MM-punkte jagatud: esimest korda ajaloos väisavad maailma kiireimad ralliautod Horvaatiat, mille maalilistel asfaltteedel sõidetakse selle hooaja kolmas MM-etapp.

Mida Horvaatia ralli endast kujutab, kelle peale teha panused Betsafe’i spordiennustuses ning millised võiksid paljude jaoks täiesti uuel rallil olla Ott Tänaku võimalused? Võtame ralli pulkadeks ning vaatame üheskoos üle!

Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde

Betsafe LIVE #69: WRC Horvaatia ralli eelvaade

OTT TÄNAKU EKSKLUSIIVINTERVJUU BETSAFE’ILE

Eelmise MM-etapi ja Horvaatia ralli vahele jääb sisuliselt kaks kuud. Kui palju selle aja jooksul puhata said ning kui palju tuli teha tööd?

Horvaatia ralli teeb MM-sarjas tänavu debüüdi, kuid varem on seda sõidetud nii kohaliku etapi kui ka Euroopa meistrivõistluste etapina. Kuidas käib tippsõitjatel WRC jaoks uue etapi kohta eelinfo hankimine ja millises mahus seda tehakse? Kui oluline on üldse enne Horvaatiasse jõudmist katsetest ülevaade kätte saada?

Mida sinu „luureandmed“ räägivad – millise iseloomuga Horvaatia teed ja katsed on? Kas neid saab võrrelda mõne teise WRC asfaldietapiga?

Millised olid sinu peamised eesmärgid Sanremo rallil ning mida kasulikku sealt teada said?

Kas sul on sel hooajal plaanis osaleda veel mõnel rallil, mis ei kuulu MM-sarja?

Hyundaiga oled asfaldil senise kahe hooaja jooksul saanud sõita suhteliselt vähe, tagatipuks vahetus selleks hooajaks WRC rehvitarnija. Kui kindlalt ennast Hyundai-Pirelli komboga asfaldil tunned? Kas oled saanud lisaks Sanremo rallile veel asfaldil testida?

Kes on sel rallil sinu eessõitjateks?

Kui eelmistel „koroona-ajastu“ rallidel on katsete kogupikkus jäänud selgelt alla 300 kilomeetri, siis Horvaatias on see taas 300 kilomeetri juures, nagu viimastel aastatel muidu tavaline oli. Kui suur vahe see sõitjate jaoks on, kas võistluskilomeetreid on 250 või 300 (või isegi 340, nagu mõnel pool)? Kas see teeb nädalavahetuse märgatavalt väsitavamaks-raskemaks?

Kumba varianti ise eelistad – kas ühel rallil pigem vähem või pigem rohkem võistluskilomeetreid?

Koroonapandeemia ajal on WRC jõudnud mitmesse paika, kus varem pole käidud – uutest etappidest on kalendrisse lisaks Eestile ja Horvaatiale jõudnud veel näiteks Belgia, Monza ja Arctic Rally. Kui saaksid ise valida, siis millised uued (või unustatud vanad) rallid võiksid samuti lähiajal tee WRC-sarja leida?

Ott Tänaku blogi #5

WRC Horvaatia ralli eelvaade Betsafe’le

Intervjuu Robert Linnamäega

Betsafe Podcast #40 eetris on noor ralli tulevikulootus Georg Linnamäe, kes räägib oma teekonnast kardiroolist R5 autoni, rahast ja koostööst mentor Andrus Lauriga. Selgub, et käesoleva hooajaga soovib Linnamäe teha suurima arenguhüppe ning aasta lõpuks sõita võidu kõige kiiremate R5 meestega. Järgmise hooaja eesmärk on noorel ambitsioonikal rallisõitjal juba oma klassi MM-tiitel.

Kuue erinevat tüüpi kõvakattega asfaldiralli

Horvaatia etapp pakub sõitjatele omapärase katsumuse

Nagu mainitud, on Horvaatia ralli MM-kalendris tuliuus täiendus ning kuna suurem osa WRC sõitjatest pole seal varem üldse võistlemas käinud, pakub see etapp meile hea indikatsiooni selle kohta, milline sõitja julgeb kõige rohkem tundmatutes oludes riskida ning kes suudab kõige paremini uute oludega kohaneda. Ralli peakorraldaja, endine kohalik sõitja Daniel Šaškin sõnas intervjuus Autospordile, et etapp saab võistlejatele olema paras proovikivi. Kõigele lisaks jäid eelmisel aastal koroonapandeemia tõttu MM-sarjas kõik puhtad asfaldirallid ära, mis tähendab, et viimati toimus sellisel kujul ainult asfaldil toimuv ralli (Monte Carlot, kus on mängus ka lumi ja jää, me siinkohal ei arvesta) 2019. aasta sügisel Saksamaal. Poolteist aastat tagasi!

„Sõitjad võivad oodata segu kiiretest ja väga tehnilistest radadest. Kurve on palju,“ rääkis Šaškin Autospordile. „Sealjuures sisaldavad katsed kuni kuut erinevat tüüpi asfalti, see on sõitjatele kõvaks katsumuseks. See paneb proovile nii rehvid kui ka tiimid, kes peavad autodele sobiva seadistuse leidma.“

Šaškini sõnul on Horvaatia etapp mõnes mõttes segu Korsika, Saksamaa ja Monza rallidest, kuid kokkuvõttes ikkagi unikaalne. „Nii-öelda „valge asfaldiga“ teedel muutub pidamine kogu aeg. Pirelli jaoks saab see olema põnev katsumus – see on nende jaoks üle väga pika aja esimene WRC ralli, kus teekatteks on ainult asfalt.“

Praeguse seisuga paistab nii, et Horvaatia rallist saab esimene MM-etapp pärast mullust Eesti rallit, kus on raja äärde lubatud ka teatud arv pealtvaatajaid. Kõik vahepealsed rallid on sõidetud publikuta.

HORVAATIA RALLY AJAKAVA 2021

Neljapäev, 22. aprill

Testikatse Medvedgrad (4,60 km) – kell 10.01

Reede, 23. aprill

SS1 Rude – Plešivica 1 (6,94 km) – kell 9.39

SS2 Kostanjevac – Petruš Vrh 1 (23,76 km) – kell 10.32

SS3 Jaškovo – Mali Modruš Potok 1 (10,10 km) – kell 11.35

SS4 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 1 (9,11 km) – kell 12.38

Hoolduspaus

SS5 Rude – Plešivica 2 (6,94 km) – kell 16.01

SS6 Kostanjevac – Petruš Vrh 2 (23,76 km) – kell 16.54

SS7 Jaškovo – Mali Modruš Potok 2 (10,10 km) – kell 17.57

SS8 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 2 (9,11 km) – kell 19.00

Laupäev, 24. aprill

SS9 Mali Lipovec – Grdanjci 1 (20,30 km) – kell 9.29

SS10 Stojdraga – Gornja Vas 1 (20,77 km) – kell 10.17

SS11 Krašić – Vrškovac 1 (11,11 km) – kell 11.10

SS12 Vinski Vrh – Duga Resa 1 (8,78 km) – kell 12.08

Hoolduspaus

SS13 Mali Lipovec – Grdanjci 2 (20,30 km) – kell 15.29

SS14 Stojdraga – Gornja Vas 2 (20,77 km) – kell 16.17

SS15 Krašić – Vrškovac 2 (11,11 km) – kell 17.10

SS16 Vinski Vrh – Duga Resa 2 (8,78 km) – kell 18.08

Pühapäev, 25. aprill

SS17 Bliznec – Pila 1 (25,20 km) – kell 8.20

SS18 Zagorska Sela – Kumrovec 1 (14,09 km) – kell 9.38

SS19 Bliznec – Pila 2 (25,20 km) – kell 11.11

SS20 Zagorska Sela – Kumrovec 2 (14,09 km) – kell 14.18 (punktikatse)

Horvaatia ralli 2021 osalejad ja esialgne stardijärjekord (WRC autod):

1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
3. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)
4. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
5. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
6. Craig Breen – Paul Nagle (Hyundai)
7. Takamoto Katsuta – Daniel Barritt (Toyota)
8. Gus Greensmith – Chris Patterson (M-Sport)
9. Adrien Fourmaux – Renaud Jamoul (M-Sport)
10. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (Hyundai)

Nagu ikka, starditakse reedesel päeval MM-sarja hetkejärjekorra alusel, mis tähendab, et esimese autona lähevad rajale Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen, kes kahe etapi järel MM-sarja liidrikohta nautida saavad. Erinevalt kruusarallidest on esimesena startimine asfaldirallide puhul aga eeliseks, sest mida varem startida, seda puhtam teekate sõitja jaoks on – kurvides lõigates toob iga auto tee peale muda, mulda ja muud sodi, mis järgmiste jaoks olukorra pisut libedamaks ja keerulisemaks teeb. Olukord pöördub aga pea peale vihmasaju korral, kus just iga mööduv auto ideaaltrajektoori kuivatab ning sellega hoopis taganttulijatele eelise annab. Üldiselt mängib asfaldirallide puhul stardijärjekord aga tunduvalt väiksemat rolli kui kruusaetappide puhul.

Seekord on stardis vaid 10 WRC autot, kusjuures M-Sport on Gus Greensmithi kõrval oma teises autos vahetanud välja Teemu Sunineni – tema asemel saab võimaluse 25-aastane prantslane Adrien Fourmaux. Suninen saab siiski Horvaatias startida, kuid seda WRC2 klassis. WRC2 autodega kihutavad seal veel näiteks Andreas Mikkelsen ja Mads Östberg.

Eestlastest on lisaks Tänakule-Järveojale platsis veel Robert Virves – Sander Pruul, kes võtavad osa JWRC klassi konkurentsist.

Horvaatia ralli ennustused: kas Tänak suudab head hoogu jätkata?

Kui Arctic Rally eel peeti suureks soosikuks Soome teedele loodud Toyotasid, siis tegelikult läks nii, et talverallil oli kiireim mees hoopis Ott Tänak ning poodiumi kolmandale astmele mahtus samuti Hyundai, kui Kalle Rovanperäle jäi napilt alla Thierry Neuville. Horvaatia etapi eel on asjad tunduvalt lahtisemad: asfaldi peal on paljud sõitjad head hoogu näidanud ning praeguses WRC tippkonkurentsis selliseid asfaldispetse ei ole, kes oleksid puhtalt teekatte tõttu automaatselt soosikud nagu paar kümnendit tagasi oli näiteks Gilles Panizzi. Seetõttu on võimalike soosikute ring päris lai.

Betsafe’is on koefitsientide järgi kaheks peamiseks favoriidiks nimetatud Ott Tänakut ja Sébastien Ogier’d – mõlema võidukoefitsiendiks on võrdselt 3,30. Enam-vähem nii võiks ka jõudude vahekorda ennustada: Tänak on Saksamaa rallil viimastel aastatel edu nautinud ning sellega oma võimekust asfaldil tõestanud, kuid vanameistrit Ogier’d ei saa oma kogemustega kunagi mängust välja arvata. Kahe maailmameistri kõrval võiks häid võimalusi evida ka Thierry Neuville (võidukoef 4,25). Tundub loogiline, et just selle kolmiku seest ka ralli võitja tuleb.

Eripanusena on Betsafe’i klientidel kuni 5 eurot võimalik Ott Tänaku võidule panustada koefitsiendiga 10,00 – ära seda maha maga!

Lisaks ralli võidule on Betsafe’is Horvaatia etapi puhul võimalik panustada ka mitmete teiste asjade peale. Näiteks saab ennustada, millise autoga ralli võidetakse – siin tundub hea panusena Hyundai (1,85), sest neil on Tänaku ja Neuville’i näol kaks võidusoosikut, samal ajal kui Toyota meeste Elfyn Evansi ja Kalle Rovanperä võimalused kindlasti nii suured ei ole kui tiimi liidril Sébastien Ogier’l. Toyota võidukoefiks on pakutud 2,00, M-Spordil 22,00 – aga nende võit oleks juba väga suur üllatus, kuna tippsõitjat nende ridades hetkel pole.

Selle osas, milline sõitja võidab kõige rohkem katseid, võib ehk pilku heita Thierry Neuville’i poole, kes alustab suurest kolmikust reedel kõige paremast positsioonist – tema vastavaks koefitsiendiks on 2,50. Ott Tänak pole Hyundai roolis katsevõitude osas sellist minekut nagu Toyotas näidanud, seega ei tundu tema 2,00 siinkohal kõige ahvatlevam.

Erikoefitsient on välja töötatud ka JWRC-s osaleva Robert Virvese kohta – tema esikolmikusse tulemine on saadaval koefitsiendiga 6,00. Seal tuleb aga arvestada seda, et Virvesel varasem kogemus asfaldirallidelt sisuliselt puudub.

HUVITAVAID FAKTE HORVAATIA RALLI KOHTA

– Esimest korda toimus Horvaatia ralli aastal 1974. Toona kandis see nime INA Delta TLX Rally.

– Algusaastatel iseloomustasid Horvaatia rallit pikad distantsid ja pikad ülesõidud.

– Horvaatia ralli ajaloo rekordimees on kohalik sõitja Juraj Šebalj, kes on ralli võitjaks tulnud seitsmel korral, viimati aastal 2014.

– Aastatel 2007-2013 kuulus Horvaatia ralli Euroopa meistrivõistluste (ERC) kalendrisse.

– Vaid üks põhjaeurooplane on suutnud Horvaatia ralli võita: 2012. aastal triumfeeris seal Juho Hänninen.

– 300,32 katsekilomeetriga on Horvaatia ralli pikim WRC etapp enam kui aasta jooksul – viimati saadi 300 kilomeetrit täis 2020. aasta Monte Carlo etapil. Koroonapandeemia ajal toimunud etappidest on seni pikim olnud tänavune Monte Carlo etapp, kus lõpuks sõideti 257,64 katsekilomeetrit.

– Horvaatia rallil saavad WRC sõitjad esimest korda kasutada Pirelli kõva seguga asfaldirehve.

– Tegu on esimese „puhta“ asfaldiralliga WRC sarjas pärast 2019. aasta Saksamaa rallit.

MÄRKSÕNAD

SHARE