Arctic Rally 2021: osalejad, ajakava, ennustused

WRC hooaja teine etapp on meie ukse ees: kuigi teine etapp on traditsiooniliselt talveralli ning on ka seekord, ei toimu see mitte Rootsis Torsby ümbruses, vaid hoopis Põhja-Soomes Lapimaal keskusega Rovaniemis. Tõsiasi, et Rootsi rallit ei õnnestu sel aastal WRC etapina korraldada, selgus juba päris tükk aega tagasi ning kohe pärast seda hakati spekuleerima, et just väga talvine ja alati lumine ja külm Arctic Rally võib selle asemel koha MM-kalendris sisse võtta. Täpselt nii ka läks – kusjuures Arctic Rally toimub sel aastal sisuliselt juba teist korda, sest see üritus oli esialgu plaanis jaanuarikuise kohaliku rallina – uudis MM-etapist ei jätnud esimest rallit aga ära ning seega sõidetakse tänavu sisuliselt kaks (küll mitte identset) Arctic Rallyt.

Mida MM-hooaja teises etapist oodata, kui hästi võiks minna meie Ott Tänakul ja Martin Järveojal ja mida tuleks rallisõbral Arctic Rally eel teada? Vaatame üheskoos üle!

SISUKORD

Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde

Ott Tänaku blogi #4: WRC Arctic ralli eelvaade Betsafe’ile

OTT TÄNAKU EKSKLUSIIVINTERVJUU BETSAFE’ILE

Said eelseisvaks MM-ralliks valmistuda Otepääl toimunud talveralli abil. Kui sarnased olid Otepää ümbruse olud Arctic Rally omadega ning kuidas on ettevalmistus hooaja teiseks WRC etapiks sujunud?

Väga kuumades oludes toimuvate etappide aegu on räägitud, et kiiruskatse ajal võib temperatuur ralliautos tõusta sisuliselt lahjema sauna tasemele. Kui soe või külm on katse ajal autos siis, kui väljas on 20 miinuskraadi? Kas sõitjatel ja kaardilugejatel tuleb katse ajal ka tavapärasest teistmoodi riietuda?

Arctic Rally toimub teatavasti väga külmades tingimustes – ei mäletagi, millal mõni WRC etapp viimati sellises pakases peeti. Milliseid aineid või esemeid võtate sellel rallil autosse kaasa, mida “tavatingimustes” etappidel vaja ei lähe?

Paljudele Eesti rallisõpradele on Arctic Rally midagi täiesti uut. Milline asjaolu või aspekt on sellel rallil sõitjate jaoks kõige suurem katsumus? Mis saab sellel rallil otsustavaks?

Kui tee ääres on suured hanged, oleme kunagi näinud, kuidas rallisõitjad neid kasutavad ja nendele “toetuvad”, et rajal püsida. Kui palju seda tänapäeval teha saab, arvestades seda, kui palju igasuguseid aerodünaamilisi elemente WRC autode küljes on?

Kui suur roll on sellise pakasega talverallil stardijärjekorral? Kui suur vahe on selles, kas startida esimesena, kolmandana või viimaste seas?

Arctic Rally rajadirektor Kai Tarkiainen pakkus, et reedesel Sarriojärvi katsel võivad WRC autode kiirused kasvada isegi üle 200 km/h. Kui reaalseks sina sõitjana seda pead? Mis on ligikaudne suurim kiirus, mille oled WRC auto roolis saavutanud?

Kui suur vahe on sõitja jaoks selles, kas raja ääres on publikut või mitte? Kui palju jõuad üldse kiiruskatse ajal raja ääres toimuvat tähele panna?

Viimastel kuudel ja nädalatel on palju juttu olnud sellest, mis saab WRC sarjast pärast seda, kui praegune regulatsioonitsükkel lõpeb. Mõnel pool on pakutud, et WRC võiks pisut kurssi muuta ja tipptasemel liikuda pisut tagasi praeguse R5 klassi poole, et autod oleksid odavamad ja kättesaadavamad ning konkurents seetõttu tihedam. Mida sina sellest mõttest arvad?

Hyundai tiimiboss Andrea Adamo on korduvalt välja öelnud, et tal pole senimaani kinnitust selle kohta, et Hyundai üldse uuel hooajal WRC-sarjas jätkab. Kui palju sina selles plaanis tulevikule mõtled, arvestades ka seda, et sinu leping Hyundaiga lõpeb sel aastal?

Uus etapp peaaegu kõigile

Kuigi Arctic Rally on olnud sealses regioonis võrdlemisi tavaline ja traditsiooniline etapp, ei ole paljud praegused WRC sõitjad sinna varem sattunud: võib mürki võtta, et soomlased on seal ühel või teisel korral võistlemas käinud, ent teised mehed pigem mitte. Ott Tänak Arctic Rallyl on küll varem kümmekond aastat tagasi korra osalenud, kuid sellest ajast tal liiga palju kaasa võtta ei ole – õnneks sai ta väärt testikilomeetreid koguda veebruari keskel Otepää ümbruses toimunud talverallil, kus tingimused olid laias laastus sarnased ja võrreldavad.

Õnneks ei tohiks Arctic Rally oma olemuselt ka väga palju teistest tavalistest talverallidest erineda – lumi ja hanged on ikka igal pool samasugused ning teed on Põhja-Soomes väga kiired: ralli eel on pakutud, et mõnel lõigul võivad WRC autode tippkiirused küündida isegi 200 kilomeetrini tunnis, mida muudel rallidel naljalt ei näe.

Arctic Rally on sealjuures viimastel aastatel uudistesse jõudnud sellega, et seal on mitmel korral osalenud vormel-1 sõitja Valtteri Bottas, kellele meeldib kahe hooaja vahel ka rallisõiduga oma kätt soojas hoida. Lisaks Bottasele on just see ralli varem tõmmanud ka teisi Soome ringrajakuulsusi: seal on ennast proovile pannud veel näiteks Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen, Mika Salo ja JJ Lehto.

Kui selle aasta esimesel Arctic Rallyl WRC sõitjad kaasa ei teinud, siis alles eelmisel aastal triumfeeris sellel etapil (toona vaid Soome meistrivõistluste kavas) Kalle Rovanperä. Alates 1966. aastast toimuval rallil on seni vaid kahel korral läinud võit Soomest välja: 2000. aastal võitis ralli Thomas Radström, 2010. aastal aga… hispaanlane Dani Sordo!

Pealtvaatajad pole koroonapiirangute tõttu raja äärde lubatud – Soome politsei on sealjuures lubanud keelatud kohtadest inimesi leidma ja tõrjuma hakata suisa droonide abil.

Arctic Rally ajakava 2021


Testikatse Vennivaara (5,69 km) – kell 8.31

SS1 Sarriojärvi 1 (31,05 km) – kell 15.08

SS2 Sarriojärvi 2 (31,05 km) – kell 18.38


SS3 Mustalampi 1 (24,43 km) – kell 9.08

SS4 Kalhuavaara 1 (19,91 km) – kell 10.38

SS5 Siikakärnä 1 (27,68 km) – kell 12.08

Hoolduspaus

SS6 Mustalampi 2 (24,43 km) – kell 15.38

SS7 Kalhuavaara 2 (19,91 km) – kell 17.08

SS8 Siikakärnä 2 (27,68 km) – kell 18.38


SS9 Aittajärvi 1 (22,47 km) – kell 10.08

SS10 Aittajärvi 2 (22,47 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Arctic Rally 2021 osalejad ja esialgne stardijärjekord

(WRC autod):

1. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)
2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
5. Takamoto Katsuta – Daniel Barritt (Toyota)
6. Gus Greensmith – Elliott Edmondson (M-Sport)
7. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (Hyundai)
8. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
9. Teemu Suninen – Mikko Markkula (M-Sport)
10. Craig Breen – Paul Nagle (Hyundai)
11. Oliver Solberg – Aaron Johnston (Hyundai)
12. Janne Tuohino – Reeta Hämäläinen (Ford)
13. Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Ford)

WRC autosid on Arctic Rallyl stardis küll mitmeid, ent Tuohino ja Bertelli on selgelt hobisõitjad, kes suurde mängu ei sekku. Huvitavatest nimedest on seekord Hyundai kolmanda sõitjana üles antud iirlane Craig Breen, Hyundai niinimetatud teises nimekirjas on seekord aga Pierre-Louis Loubet’ kõrval nooruke Oliver Solberg, kes saab teha oma debüüdi WRC autoga MM-rallil. Saab olema väga põnev näha, mida suureks talendiks peetav 19-aastane Solberg suurte poiste mängus oma esimesel rallil suudab ning millist kiirust ta näitab.

Stardijärjekord on selline reedesel päeval, alates laupäevast sõidetakse pööratud paremusjärjestuse alusel.

Arctic Rally ennustused: kas näeme taas Toyota pidu?

Üks asi, mida tänavuse ainsa tõelise talveralli eel saab öelda, on see, et suurte soosikutena astuvad võistlustulle Toyota sõitjad – viimased hooajad on näidanud, et rallidel, kus oluline on „toores“ kiirus ja aerodünaamika, pole Toyotadele teistest tiimidest vastast olnud ning kuna Arctic Rally on oma ülikiirete teedega ehtne selline etapp, võib eeldada, et näeme sarnaselt Monte Carlo etapiga poodiumil taas ehk isegi mitut Toyota sõitjat.

Toyotade tõenäolise edu suunas tegi pärast Otepää talverallit vihje ka Ott Tänak, kes sõnas, et ilmselt saab Hyundail Arctic Rallyl Toyotade vastu olema päris keeruline.

Toyotade tõenäolisest edust hoolimata on nädal enne ralli algust Betsafe’is etapi suurimaks soosikuks märgitud siiski Ott Tänak, kelle võidu korral on võimalus raha tagasi võita 2,75-kordselt. Tänaku viimase aja tulemusi ja kiirust arvestades ei tundu see aga kõige parema väärtusega koefitsient – hoopis magusamad näevad välja Toyota meeste Kalle Rovanperä (3,20) ja Sébastien Ogier’ (6,00), aga eriti waleslase Elfyn Evansi võidukoefitsiendid – Evansi koefiks on asetatud suisa 75,00!

Kuigi mitte päris ralli võidu peale, siis võib tavatult kõrgele kohale jõuda ka Soomes rallisõitjaks treenitud Takamoto Katsuta (rallieelne võidukoef 80,00).

Suures plaanis tasuks aga eelistada just nimelt Toyota sõitjaid, kelle kiire auto on sellise profiiliga rallil väga suureks eeliseks. Toyotadest väljapoole vaadatuna tasub head minekut oodata kindlasti Tänakult (2,75), aga ka Teemu Suninenilt (12,00) ning Craig Breenilt (25,00 on samuti suurepärane koef). Janne Tuohino, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet ja Lorenzo Bertelli võidu peale ilmselt ei sõida, eriti Tuohino ja Bertelli, kel on WRC autoga tükk tegemist, et isegi WRC2 klassi meestest kiirem olla.

Huvitavaid fakte Arctic Rally kohta


– Arctic Rallyt (või Lapimaa rallit või Tunturirallit) on korraldatud järjepidevalt alles 1966. aastast.

– 2021. aastal on Arctic Rally alles esimest korda WRC kalendris.

– Arctic Rally võitjate seas on vaid kaks mittesoomlast: 2010. aastal võitis rootslane Thomas Radström, 2010. aastal hispaanlane Dani Sordo.

– Praegustest tippsõitjatest on Arctic Rallyl varem võitnud Kalle Rovanperä (2020), Esapekka Lappi (2012) ja Dani Sordo (2010).

– Arctic Rally on võitnud viis erinevat maailmameistrit: Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen, Hannu Mikkola, Timo Salonen ja Ari Vatanen.

– 2009. aastal osales Arctic Rallyl lausa neli vormel-1 sõitjat: JJ Lehto sai üheksanda, Kimi Räikkönen 13., Mika Häkkinen 19. koha, Mika Salo katkestas.

MÄRKSÕNAD

SHARE