WRC Tšiili ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Tänavune autoralli MM-sari hakkab jõudma lõpusirgele – sõita on jäänud veel vaid kolm etappi, millest esimene viib ralliässad kaugele Lõuna-Ameerikasse, kus kolme vaheaasta järel sõidetakse taas Tšiili ralli.

Mida paljude rallisõprade jaoks ilmselt suhteliselt tundmatust etapist oodata, milliseid proovikivisid see sõitjate jaoks endast kujutab, kuidas läks see ralli 2019. aastal ning kes võiksid seekord olla soosikuteks? Betsafe’i blogi teeb rallietapi eel traditsiooniliselt põhjaliku eelvaate koos täieliku ajakavaga!

Tšiili ralli: üks uuemaid etappe MM-kalendris

Kui nii mõnegi teise MM-ralli puhul võib ajaloos tagasi minna kümnendeid ja kümnendeid, siis Tšiili ralli puhul on asi suhteliselt lihtne: esimest korda sõideti seal ralli alles 2018. aastal, kui sellest sai kohe WRC kandidaatralli, eduka pilootprojekti järel oli seesama etapp 2019. aastal aga juba täiesti ametlikult MM-sarja kavas. 2020. ja 2021. aastal oleksid WRC autod seal samuti pidanud kihutama, kuid koroonapandeemiast tulenevatel põhjustel jäi etapp kahel aastal järjest ära ning pärast seda, kui seda eelmiseks hooajaks üldse kalendrisse ei lisatud, on Tšiili etapp nüüd tagasi.

Kruusaralli viib sõitjad Biobio regioonis peamiselt käänuliste ja tehniliste metsateede peale, kuid vahepeal jõutakse välja ka päris Vaikse ookeani äärde. Kuna lõunapoolkeral on parajasti sügise asemel kevad, on sealkandis üsna tõenäoline ka see, et ilmataat kostitab sõitjaid ühel hetkel ka vihmavalingutega.

Üsna paljude sõitjate jaoks võib olla tegu täiesti uue etapiga, sest nagu öeldud, on see WRC kalendris varem vaid korra olnud. Meie jaoks on hea uudis see, et tol 2019. aastal suutis ralli võita just Ott Tänak, kes sillutas endale sellega teed maailmameistritiitli poole. Vastavalt 23 ja 30 sekundiga jäid talle lõpuks alla kaks Sébastieni, Ogier ja Loeb, väga karmi avarii tegi aga Thierry Neuville, kelle auto korduvalt üle katuse käis ja rullus.

Hea uudis on eestlaste jaoks ka see, et kuigi ralli toimub meie jaoks sisuliselt teisel pool maakera, on kellaaegade mõttes etapp meile väga mugavalt jälgitav – tavalise varahommiku asemel alustab rallipäev hoopis pärastlõunal ning kandub hilisõhtusse, aga mitte päris öösse välja.

Tšiili ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 28. september

Testikatse Bio Bio (5,75 km) – kell 14.01

Reede, 29. september

SS1 Pulperia 1 (19,77 km) – kell 14.35
SS2 Rere 1 (13,34 km) – kell 15.33
SS3 Rio Claro 1 (23,32 km) – kell 16.27
Hoolduspaus
SS4 Pulperia 2 (19,77 km) – kell 20.42
SS5 Rere 2 (13,34 km) – kell 21.40
SS6 Rio Claro 2 (23,32 km) – kell 22.34

Laupäev, 30. september

SS7 Chivilingo 1 (27,19 km) – kell 13.57
SS8 Rio Lia 1 (21,09 km) – kell 15.01
SS9 Maria de las Cruces 1 (28,72 km) – kell 16.05
Hoolduspaus
SS10 Chivilingo 2 (27,19 km) – kell 20.57
SS11 Rio Lia 2 (21,09 km) – kell 22.01
SS12 Maria de las Cruces 2 (28,72 km) – kell 23.05

Pühapäev, 1. oktoober

SS13 Las Pataguas 1 (13,20 km) – kell 14.07
SS14 El Poñen 1 (13,86 km) – kell 15.05
SS15 Las Pataguas 2 (13,20 km) – kell 17.40
SS16 El Poñen 2 (13,86 km) – kell 19.15 (punktikatse)

Tšiili ralli osalejad: Rally1 kategoorias koguni kaks uut sõitjat

Kuna tegu on Euroopast väga kaugel asuva etapiga, on Rally1 kõrval toetavatest kategooriates stardis tunduvalt vähem sõitjaid kui oleme harjunud ning nii tuleb ka Eesti rallisõpradel seekord kogu fookus seada vaid Ott Tänakule ja Martin Järveojale, sest muid Eesti sõitjaid sedapuhku stardijoonel ei ole. Kohale ei tule ka MM-sarja viies mees, senisest kümnest etapist vaid kuuel kaasa teinud Sébastien Ogier’d, küll on aga Rally1 autodega stardis kaks päris uut nime.

Üheks neist on vaid 24-aastane luksemburglane Grégoire Munster, kes on seni MM-sarjas kaasa teinud R5 autodel. 2022. aastal tuli ta näiteks Jaapani rallil oma klassis esikohale ning lõpetas etapi isegi absoluutarvestuses kõrgel seitsmendal kohal. Munster saab oma istumise alla seni Jourdan Serderidise poolt kasutatud M-Spordi Fordi – ärimehest hobisõitja Serderidis, kes on teada andnud, et tänavune hooaeg jääb talle MM-sarjas viimaseks, on nimelt Munsteri hea tuttav ning on otsustanud noore mehe karjäärile õla alla panna.

M-Spordi Forde on Rally1 arvestuses aga seekord stardis lausa neli: lisaks põhikohaga Ott Tänakule ja Adrien Fourmaux’le ja Munsterile tuleb kodupubliku rõõmuks starti ka kohalik äss Alberto Heller, kes on varasematel aastatel MM-sarjas samuti R5 autol aeg-ajalt kaasa teinud ning üsna asjalikku kiirust näidanud. Helleri trumbiks saab kindlasti olema kohalike teede ja olude suurepärane tunnetus, kuid arvata, et Munster või Heller suudavad debüüdil kohe suurde mängu sekkuda, oleks väga naiivne – selleks oleks tarvis teiste kapitaalset ja kollektiivset altminekut või ebaõnne.

Tšiili ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4. Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
5. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
7. Teemu Suninen – Mikko Markkula (Hyundai)
8. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
9. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
10. Alberto Heller – Luis Ernesto Allende (M-Sport)

Tšiili ralli ennustused: M-Spordi peale ei tasu panuseid panna

Kui oleme sellest hooajast midagigi õppinud, on see, et Ott Tänaku ja M-Spordi koostöö on osutunud lausa katastroofiliselt halvaks, kohati lausa tragikoomiliseks. See, kuidas Tänaku auto või meeskond on viimastel etappidel järjekindlalt leidnud mooduseid, kuidas eestlase ralli võimalikult varakult ära rikkuda, on võtnud lausa uskumatuid mõõtmeid! Kõige selle juures on Tänak näidanud, et kiirust tal tegelikult jagub, aga kui rallil kõrge koha püüdmise lootused juba reedese hoolduspausi ajaks tavaliselt läinud on, on arusaadav, et motivatsiooni on keeruline leida ja hoida.

Hoopis Toyota sõitjad on need, kes ikka ja jälle suudavad oma masina ühes tükis üle finišijoone tuua – juba viimased neli etappi järjest on võidetud Toyotade poolt (sealjuures kolme erineva sõitja poolt!), mistõttu tundub ka Tšiili etapi eel tõenäoline, et Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans on taas kõrges mängus sees. Enne Kreeka äpardusi näitas väga head minekut ka Thierry Neuville, kelle jaoks seostub Tšiili etapp küll nelja aasta taguse ülikarmi avariiga, ent loodetavasti on sellest nüüdseks piisavalt palju aega möödas, et tema võistlust see alateadvuses mõjutama ei hakka.

Nagu eelnevalt öeldud, ei maksa end lasta uute sõitjate värskusest pimestada – Munster ja Heller koguvad siin eelkõige kogemusi ning suurde mängu ei sekku. Esikolmikumängu võivad aga tagantpoolt startijatest kerkida soomlased Esapekka Lappi ja Teemu Suninen.

Põnevaid fakte Tšiili ralli kohta:

  • Tegu on selle hooaja kõige lõunapoolsema etapiga ning ainsa tänavuse Lõuna-Ameerikas peetava MM-ralliga.
  • Viimasel Tšiili MM-etapil WRC klassis osalejatest on tänaseks sama meeskonna juurde jäänud vaid Thierry Neuville (Hyundai), kes oli toona WRC sõitjatest ainus ralli katkestaja.
  • Tšiili ralli toimub sellisel kujul alles kolmandat korda ning MM-sarjas sõidetakse seda teist korda.
  • Hoolimata sellest ei ole tegu tänavuse MM-hooaja uusima etapiga: järgmiseks kavas olev Kesk-Euroopa ralli toimub tänavu üldse esimest korda.
  • Sarnaselt Tšiili rallile pidid nii 2020. kui 2021. aastal MM-kalendris olema veel kaks rallit, mis mõlemal juhul ära jäid: sama saatus tabas nii Walesi kui Jaapani etappe.