WRC Kataloonia ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Tänavune maailmameister on Kalle Rovanperä – see selgus juba eelmisel autoralli MM-etapil Uus-Meremaal. Hooaeg sõidetakse aga sellest hoolimata lõpuni – alles on jäänud veel kaks etappi, millest esimene peetakse 20.-23. oktoobril Kataloonias.

Mida sellest etapist oodata, milline näeb välja Kataloonia ralli ajakava, millised Rally1 autod stardijoonele tulevad ning kellele tasuks Betsafe’i spordiennustuses teha oma panused? Nagu ikka, teeb WRC etapi eel Betsafe’i blogi kõigest olulisest täpselt paraja suurusega ülevaate!

Kataloonia ralli: nüüd ainult asfaldil

Kui varasemalt olime harjunud, et Kataloonia etapp oli hooaja ainus nii-öelda segaralli, kus reedesel päeval sõideti katsed kruusal ning laupäeval-pühapäeval lõppes ralli asfaldil, siis nüüd on teist aastat järjest Kataloonia ralli kavas vaid asfaldirallina – meeskonnad tundsid, et kaheks seadistuseks tarvis läinud tehnika ja vahetamiseks kulunud töötunnid olid ühe nädalavahetuse jaoks rahaliselt liiga kulukad, mistõttu tegi FIA otsuse sellised etapid edaspidi keelata. Seega tuli Kataloonia rallil valida, kas edasi minna puhta kruusa- või puhta asfaldietapina ning muidugi valiti asfalt.

Miks muidugi? Aga seetõttu, et Kataloonia piirkonna asfaltteed on rallimaailmas kuulsad oma looklevate kurvide ja väga sileda teekatte poolest – paljud sõitjad on neid võrrelnud lausa ringradadega. Ühest küljest on kiirete aegade saavutamisel siin tähtis olla täpne ja puhas, teisalt peituvad kümnendikud ja pika peale ka sekundid just kurvide lõikamises.

Ott Tänak: Hyundai on konkurentidega võrreldes aasta jooksul enim arenenud

Ott Tänak tõdes Betsafe’i blogile Kataloonia etapi eel antud eksklusiivintervjuus, et kuigi Hyundai on aasta jooksul teinud konkurentidega võrreldes suuremad edusammud, on arenguruumi veel kõvasti – muuhulgas tuleb auto paremaks saada vahelduvates oludes, kus kuiva ilma kõrval pakub ilmataat ka vihma.

Uus-Meremaa etapist ei ole palju möödas, aga juba peagi toimub järgmine MM-ralli Kataloonias. Kui palju ja kus oled saanud selleks ralliks spetsiifiliselt ette valmistuda?

Testisime ühe päeva Hispaanias. Kuna väljaspool Euroopat toimuvate võistluste tarvis testida ei tohi, siis oli see viimane test selle aasta võistluste tarvis.

Kalle Rovanperä suutis Uus-Meremaal enda esimese MM-tiitli ära kindlustada, mistõttu on tema jaoks hooaja kaks viimast etappi puhtalt vormistamise küsimus. Kuidas võtad neid viimaseid rallisid sina – kas fookus või eesmärgid on teistsugused kui tavaolukorras?

Viimased kaks rallit on tõesti omamoodi igavad, kus enam midagi otseselt saavutada ei ole, aga samas on mõlemad ägedad asfaldirallid, kus tuleb leida motivatsioon rallist endast.

Kataloonia ralli toimus eelmisel aastal esimest korda üle tüki aja puhta asfaldirallina – eelmistel aastatel oli tegu segaetapiga, kus rallit alustati kruusal ja lõpetati asfaldil. Nüüd, kus oled kogenud mõlemat varianti – kumb Kataloonia ralli sulle endale rohkem meeldib?

Kataloonia on traditsiooniliselt olnud ikka puhas asfaldiralli ja ma usun, et sellisel kujul peaks ta ka olema. Teed on siin parimad asfaltteed, mida maailmas leida õnnestub ja neid tuleks maksimaalselt ära kasutada.

Kuidas mõjutas Kataloonia etapp segarallina sõitjate valmistumist? Palju on räägitud sellest, et meeskondade jaoks oli kahe teekatte jaoks valmistumine töömahukam ja kulukam, aga kas ka sõitjate jaoks tekitas see palju tööd juurde?

Sõitjatele jaoks ei ole suures pildis mingit vahet, mis kujul ralli toimub, aga samas erinevatel teekatetel toimuv ralli nõudis meeskondadelt palju suuremat pingutust ja ka kulutusi. See oli omamoodi väljakutse, mida paljud siiski nautisid.

Kui palju on Kataloonia etapp tänavu võrreldes mullusega muutunud?

Ei ole veel täielikult kursis rajaga, aga sel aastal on juttude järgi ka üksikud uued kiiruskatsed.

Kuidas sa Kataloonia etappi kirjeldaksid? Rallisõpradele seostub sealse ralliga eelkõige hästi sile ja kvaliteetne asfalt, kuid kas lisaks sellele on seal veel omadusi, mida näiteks teistel asfaldirallidel ei kohta?

Pigem on tegu ralliga, mis ehk kõige sarnasem oma olemuselt ringrajale siledate ja kiirete teede poolest.

Kas Kataloonia rallil saavad olema mõned lõigud, kiiruskatsed või päeva osad, mille kohta saab juba enne rallit öelda, et ilmselt otsustavad need võitja? Millised katsed on sel rallil kõige keerulisemad?

Nagu mainisin, siis ma pole veel täielikult kursis, milliseid kiiruskatseid kasutatakse. Enamasti on Hispaania pigem väga väikeste vahedega ja ralli saatus stabiilse ilma korral laheneb pigem ralli lõpus.

Tulemustekõverat vaadates on nii sinu enda kui Hyundai minek läinud hooaja edenedes üha paremaks – näiteks kui hakata punkte lugema alates Sardiinia etapist, oled selle aja jooksul isegi Kalle Rovanperäst rohkem punkte teeninud. Kas Hyundai auto, mis alustas aastat Toyota ja M-Spordi kannul, on hooaja jooksul konkurentidega võrreldes teinud suurima sammu edasi?

Ma usun küll, et oleme konkurentidega võrreldes arenenud kõige rohkem edasi. Olime esimesed pool aastat väga kehvas seisus ja suve alguses suutsime edasi areneda, aga meil on jätkuvalt palju tegemata tööd ja näeme mitmeid valdkondi, kus saame lihtsalt edasi areneda.

Kataloonia MM-ralli on üks nendest MM-rallidest, mida sul pole oma karjääri jooksul veel õnnestunud võita. Kui palju sellised mõtted või faktid sul endal ralli eel peast läbi käivad? Kas see annab stardi eel lisamotivatsiooni või tekitab hoopis pisut ebakindlust?

Ei olegi nii kunagi mõelnud, aga eks rallisid saab võita siis, kui selleks on vahendid olemas. Hispaanias loeb ainult puhas kiirus ja samas on tegu ralliga, kus auto peab hästi toimima. Sõitjana on siin keeruline auto võimekust või puudujääke ainult sõiduga kompenseerida.

Thierry Neuville ütles hiljuti intervjuus WRC ametlikule kanalile, et Hyundai ei ole vihmase ilma korral konkurentsivõimeline. Kas oled ka ise sarnast tendentsi täheldanud? Millest see tuleneb?

Vahelduvates oludes oleme hetkel tõepoolest nõrgad ja seda on keeruline kuidagi selgitada või sellele lahendusi pakkuda, seega esmalt tuleb leida põhjuseid, miks see nii on.

Kataloonia ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 20. oktoober

Testikatse Coll de la Teixeta (4,21 km) – kell 10.01

Reede, 21. oktoober

SS1 Els Omells – Malda 1 (11,05 km) – kell 9.33
SS2 Serra de la Llena 1 (11,79 km) – kell 10.33
SS3 Les Garrigues Altes 1 (22,64 km) – kell 11.26
SS4 Riba-roja 1 (13,98 km) – kell 12.26
Hoolduspaus
SS5 Els Omells – Malda 2 (11,05 km) – kell 16.09
SS6 Serra de la Llena 2 (11,79 km) – kell 17.09
SS7 Les Garrigues Altes 2 (22,64 km) – kell 18.02
SS8 Riba-roja 2 (13,98 km) – kell 19.02

Laupäev, 22. oktoober

SS9 Savalla 1 (13,93 km) – kell 9.44
SS10 Querol – Les Pobles 1 (20,19 km) – kell 10.37
SS11 El Montmell 1 (24,18 km) – kell 11.38
Hoolduspaus
SS12 Savalla 2 (13,93 km) – kell 15.14
SS13 Querol – Les Pobles 2 (20,19 km) – kell 16.07
SS14 El Montmell 2 (24,18 km) – kell 17.08
SS15 Salou (2,15 km) – kell 19.40

Pühapäev, 23. oktoober

SS16 Pratdip 1 (12,15 km) – kell 8.00
SS17 Riudecanyes 1 (15,90 km) – kell 9.08
Hoolduspaus
SS18 Pratdip 2 (12,15 km) – kell 11.29
SS17 Riudecanyes 2 (15,90 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Kataloonia ralli osalejad

MM-tiitli selgumise tõttu on loomulikult suurem osa õhku sellest hooajast välja lastud ning paistab, et ka võistkondliku tiitli kindlustamine on Toyota jaoks sisuliselt vormistamise küsimus. Sellegipoolest on hooaja eelviimase etapi stardirivi igati esinduslik ning lisaks neile sõitjatele, kes teevad niikuinii kaasa kogu hooaja, on stardirivis veel näiteks Sébastien Ogier, kes istub Toyota kolmandasse autosse, ning Dani Sordo, kes teeb sama Hyundai ridades ning saab taas kodurallil kihutada.

Ilm peaks Kataloonias rallinädalavahetusel olema suures plaanis kuiv, kuigi väikeseid vihmasabinaid ei välistata – see tähendab, et suures plaanis on eelis eestpoolt startijatel, kes saavad kihutada puhtamal rajal, sest iga kurvilõikamine toob rajale sodi, mis järgnevate jaoks pidamisolukorda halvendab. Kui reedel on seetõttu eelis MM-sarja liidritel, siis laupäeval ja pühapäeval, kui stardijärjekord tulemuste järgi ümber pööratakse, muudab see parasjagu ralli liidriks olijatele seisu pisut keerulisemaks. Suures plaanis ei ole asfaldil aga stardijärjekorra roll nii suur kui kruusa peal.

Kataloonia ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
  7. Sébastien Ogier – Benjamin Veillas (Toyota)
  8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  9. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
  10. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
  11. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  12. Jourdan Serderidis – Frederic Miclotte (M-Sport)

Kataloonia ralli ennustused: hoidke silma peal Ogier’l ja Sordol

Kataloonia etapi soosikutest rääkides tasub esmalt välja tuua MM-sarja esikolmiku mehed – Kalle Rovanperä saab MM-tiitli kindlustanuna sõita täiesti pingevabalt ning nagu oleme varasemalt sel hooajal näinud, on noor soomlane sellises olukorras väga ohtlik igal teekattel. Suurem pinge on õlgadelt maas ka teistel tippsõitjatel, mistõttu võib Kataloonia etapist saada omamoodi põnev ralli, kus liigset taktikaga mängimist ja muud sellist näha ei saa.

Stardirivi teises pooles kargavad aga kohe silma kaks nime, kes võiksid võidu peale sõita ning vähemalt esikolmikusse jõuda. Sébastien Ogier on Kataloonia ralli varem kolmel korral (2013, 2014, 2016) võitnud ning näitas Uus-Meremaal äsja, et vahepealsete etappide vahele jätmine ei ole tema tasemega midagi hullu teinud. Dani Sordol on küll koduradadel veel esimene võit puudu, ent karjääri jooksul on ta suutnud Kataloonias lausa kaheksal (!) korral poodiumile tulla, mis teeb tema esikolmikusse jõudmise koefitsiendid päris magusaks.

Võimaliku võidumehena võib eraldi välja tuua aga ka Ott Tänaku tiimikaaslase Thierry Neuville’i, kes võitis Kataloonias viimasel kahel korral, kui seal MM-ralli toimus ehk 2019. ja 2021. aastal. Ja loomulikult ei tasu unustada meie oma Ott Tänakut, kes on sel hooajal viimasel viiel etapil järjest poodiumile jõudnud!

Huvitavaid fakte Kataloonia ralli kohta:

  • 2019. aastal kindlustasid just Kataloonias Ott Tänak ja Martin Järveoja oma esimese MM-tiitli.
  • 2004. aastal võitis Kataloonia ralli Markko Märtin koos kaardilugeja Michael Parkiga. See jäi ka Märtini ja Parki viimaseks MM-rallivõiduks.
  • Kataloonia rallit domineeris aastaid Sébastien Loeb – ta võitis selle aastatel 2005-2012 koguni kaheksal korral järjest! Lisaks sellele suutis Loeb Kataloonia etapi võita ka 2018. aastal, kui ta Citroeni ridades mõned MM-rallid kaasa tegi.
  • Esimene Kataloonia ralli sõideti juba 1957. aastal. 1988. aastal liideti see senise Costa Brava ralliga.
  • Kataloonia ralli hoolduspark asub Salous Euroopa ühe suurema lõbustuspargi PortAventura Worldi kõrval, mis tähendab, et mehaanikud töötavad karussellide, ameerika mägede ja suurte veeliumägede taustal.