F1 2022: suur duell taas Verstappeni ja Hamiltoni vahel?

Eelmise aasta vormel-1 hooaeg oli justkui maha viksitud mõne mootorispordifänni unelmatest: pinge kahe tiitlipretendendi vahel kasvas hooaja viimasteks etappideks sisuliselt noaga lõigatavaks ning tiitlivõitlus kestis viimase etapi viimase ringini välja – kuigi Lewis Hamilton paistis olevat kindla võidu poole liikumas, paiskas ootamatu turvaauto ja sellele järgnenud vastuoluline otsus kõik pea peale – värskete rehvidega Max Verstappen suutis viimasel ringil Hamiltonist mööduda ning MM-tiitli esmakordselt võita. Kired olid lõkkel ka pärast võistlust, kuid pärast rahunemisaega on kõik osapooled juhtunuga leppinud – elu läheb edasi.

Mõnekuulise puhkuse järel ongi elu nii palju edasi läinud, et uus hooaeg koputab juba uksele – 2022. aasta esimene võistlussõit peetakse Bahreinis 20. märtsil, mis tähendab seda, et on viimane aeg ennast järjekordseks dramaatiliseks hooajaks üles soojendada. Betsafe’i blogi tuleb siinkohal appi ning varustab teid kõige olulisema infoga!

Uued tehnilised regulatsioonid: kes saab kõige paremini pakkudelt minema?

Tegelikult oleks vormel-1 sari pidanud uute tehniliste regulatsioonide järgi käima juba eelmisel hooajal, kuid koroonapandeemia ja sellest tekkinud tööseisakud ja segadused lükkasid muudatused edasi tänavuse aasta peale. Kui FIA plaanid on õnnestunud, peaksid uued regulatsioonid vähendama vahet kiiremate ja aeglasemate autode vahel, muutes võistlejaterivi ühtlasemaks ja selle võrra põnevamaks. Red Bulli ülikogenud insener Adrian Newey sõnas suisa, et tänavused muudatused on vormel-1 sarja ajaloos kõige märgilisemad alates 1983. aastast.

Lihtsustatult öeldes on auto aerodünaamikat lihtsustatud ning ekspertide paneeli toel on regulatsioonid tehtud sellise sõnastusega, et nendes ei oleks võimalik leida auke, mida tiimid kavalusega ära kasutaksid ja sellega teiste ees sellise eelise saaksid, mida regulatsioonide loojad ette ei näinud. Erinevate võtete abil on soodustatud möödasõite: nimelt on teise auto taga sõitmine muudetud lihtsamaks – kui 2019. aasta autodel oli näiteks konkurendi taga sõites kasutada vaid 55 protsenti auto tavalisest survejõust, siis tänavustel autodel peaks vastav näitaja olema 86 protsenti.

Lisaks kehtestati uued reeglid mitmete standardiseeritud osade suhtes: uuest hooajast alates on mitmed auto osad, näiteks käigukastid, kõigil täpselt samasugused ning tiimidel on keelatud neid edasi arendada. Visuaalselt võib silma torgata ka rataste suuruse erinevus: kui eelmisel aastal oli rataste diameetriks 33 cm, siis uuel hooajal 46 cm.

Sportliku poole pealt jätkab F1 sari sprindisõitudega: kolmel etapil (Emilia Romagna, Austria ja Sao Paulo) peetakse tavapärane kvalifikatsioon reedel, laupäeval on aga kavas lühike sprindisõit, mille kaheksa paremat teenivad ka punkte.  

F1 2022 kalender: 22 etappi, hooaja lõpp tavapärasest varem

Praeguse plaani kohaselt sõidetakse ka sel hooajal 22 etappi – eelmisel aastal tuli koroonapiirangute tõttu kalendrit veel ka jooksvalt päris palju muuta, kuid praegune võrdlemisi stabiliseerunud olukord sellel rindel annab alust loota, et tänavu ei tule esialgset kalendrit enam palju kohendada. Üks oluline otsus on aga juba hooaja eel tehtud: Venemaa GP Sotši ringrajal visati kalendrist välja, kuna riik alustas Ukrainas halastamatut ja provotseerimata sõda.

Mullu koroonapiirangute tõttu kalendrist eemale jäänud GP-dest on tänavu tagasi kalendris Austraalia, Kanada, Jaapan ja Singapur. Täiesti uue debütandina on vormel-1 karusselli mai alguses võõrustamas Miami GP, mis toimub sealse Hard Rocki nime kandva staadioni ümbruses spetsiaalselt konstrueeritud rajal. Eelmisel aastal toimunud etappidest pole lisaks Venemaale kavas etappe Türgis ja Kataris. Katariga on aga F1-l sel aastal siiski oma seos olemas – väikeriik loobus tänavu vormel-1 etapi korraldamisest, kuna on aasta lõpus ametis veelgi suurema ürituse, jalgpalli MMi korraldamisega ning naaseb vormel-1 kalendrisse 2023. aastaks. Nimetatud jalgpalli MM mõjutab tänavu ka vormelikalendrit: nimelt saab hooaeg lõpu juba 20. novembril, et hooaeg ei kattuks sellest järgmisel päeval algava jalgpalli MMiga.

F1 2022 kalender

EtappNimiRingradaSõidu kuupäev
1.Bahreini GPBahrain International Circuit, Sakhir20. märts
2.Saudi Araabia GPJeddah Corniche Circuit27. märts
3.Austraalia GPAlbert Park, Melbourne10. aprill
4.Emilia Romagna GP*Imola24. aprill
5.Miami GPMiami International Autodrome8. mai
6.Hispaania GPCircuit de Barcelona-Catalunya22. mai
7.Monaco GPMonaco29. mai
8.Aserbaidžaani GPBaku City Circuit12. juuni
9.Kanada GPCircuit Gilles Villeneuve, Montreal19. juuni
10.Briti GPSilverstone3. juuli
11.Austria GP*Red Bull Ring, Spielberg10. juuli
12.Prantsusmaa GPCircuit Paul Ricard, Le Castellet24. juuli
13.Ungari GPHungaroring, Mogyorod31. juuli
14.Belgia GPCircuit de Spa-Francorchamps28. august
15.Hollandi GPZandvoort4. september
16.Itaalia GPMonza11. september
17.Singapuri GPMarina Bay Street Circuit2. oktoober
18.Jaapani GPSuzuka9. oktoober
19.USA GPCircuit of the Americas, Austin23. oktoober
20.Mexico City GPAutodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City30. oktoober
21.Sao Paulo GP*Interlagos Circuit, Sao Paulo13. november
22.Abu Dhabi GPYas Marina Circuit, Abu Dhabi20. november
* – sisaldab ka sprindisõitu

Tiimide koosseisud: legend lõpetas, F1 sõitjate kaardil uus riik

Nagu ikka, on talvega nii mõnegi meeskonna koosseisus toimunud muudatusi. Kuigi kõik eelmiselgi hooajal võistlussarjas osalenud kümme meeskonda on endiselt rivis, on sõitjate osas vahepeal toimunud vahetusi, muudatusi ja täiendusi.

Eelmise hooajaga võrreldes on ehk kõige märgilisemaks lahkujaks Kimi Räikkönen – legendaarne soomlane otsustas 42-aastaselt oma tippkarjäärile joone alla tõmmata. Tema koha Alfa Romeo meeskonnas sai endale kaasmaalane Valtteri Bottas, teise Alfa Romeo autosse istub aga F1 sarja läbi aegade esimene hiinlasest sõitja Guanyu Zhou, kes tuli mullu F2 sarjas kolmandale kohale ning tegutses juba ka Alpine’i meeskonna testisõitjana.

Tipptiimidest on olulise muudatuse teinud valitsev konstruktorite maailmameister Mercedes, kes asendas eelmainitud Bottase George Russelliga. Russelli koha Williamsis täidab varasem Red Bulli mees Alexander Albon.

Viimane lahtine ots on Haasi meeskonnas: seoses Venemaa alustatud sõjaga lõpetati koostöö meeskonna suursponsori Uralkaliga, samuti lahkus meeskonnast seni nende teiseks sõitjaks olnud Nikita Mazepin. Hetkel on veel seega lahtine, kes istub Mick Schumacheri kõrval teise Haasi autosse. Võimalike kandidaatidena on läbi käinud näiteks Antonio Giovinazzi ja Kevin Magnusseni nimed.

F1 2022: kõik meeskonnad ja sõitjad

VõistkondNrSõitja
Alfa Romeo F1 Team Orlen24Guanyu Zhou
77Valtteri Bottas
Scuderia AlphaTauri10Pierre Gasly
22Yuki Tsunoda
BWT Alpine F1 Team14Fernando Alonso
31Esteban Ocon
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team5Sebastian Vettel
18Lance Stroll
Scuderia Ferrari16Charles Leclerc
55Carlos Sainz jr
Haas F1 Team47Mick Schumacher
??
McLaren F1 Team3Daniel Ricciardo
4Lando Norris
Mercedes-AMG Petronas F1 Team44Lewis Hamilton
63George Russell
Oracle Red Bull Racing1Max Verstappen
11Sergio Pérez
Williams Racing6Nicholas Latifi
23Alexander Albon

F1 2022 ennustused: kas keegi sekkub kahe suure heitlusesse?

Kuigi hooaeg peaks sportlikus mõttes tulema varasematest tihedam ja tasavägisem, on tiitlimängus siiski keeruline Mercedes ja Red Bulli meestest mööda vaadata – eriti Lewis Hamiltonist ja Max Verstappenist. Just nende meeskondadel on kõige rohkem võimalusi autot arendada, kõige rohkem võidukogemusi ja muud vajalikku, et tippkonkurentsis püsida. Red Bulli kohal olid sealjuures enne tänavust hooaega väikesed küsimärgid, sest Honda lõpetas F1-sarja mootorite tarnimise – Red Bull võttis Hondalt aga ohjad üle ning ei pea enam mootoreid teiste käest sisse ostma, vaid arendab neid nüüd hoopis ise, pakkudes neid ka AlphaTauri meeskonnale.

Tiitlisoosikutest rääkides on igatahes Verstappenist ja Hamiltonist keeruline mööda vaadata, kuid kas leidub keegi, kes võiks neid kaht ohustada? Esimese nimena tuleb välja tuua George Russell – värskelt Mercedesega liitunud britt näitas juba 2020. aastal, kui ta ühel etapil võimaluse sai, et on kohe võimeline etapivõitude eest heitlema ning arvestades seda, et Mercedes on olnud uskumatult stabiilne ja võitnud tootjate MM-tiitli juba kaheksa hooaega järjest, võib Russell mõne õnnestumise ja törtsu õnne korral vabalt tiitlimängu sekkuda.

Alahinnata ei tohi aga ka teisi meeskondi, kes on viimastel aastatel tõusuteel olnud. Ferrari paistab mõne väga kurva aasta järel olevat taas tipptiimide sekka murdmas ning kaks kogenud, aga suures plaanis veel siiski piisavalt noort ja näljast sõitjat Charles Leclerci ja Carlos Sainzi näol annavad neile hea platvormi, mille pealt kõrgeid kohti püüda. Väga hea sõitjate kombinatsioon – Daniel Ricciardo ja Lando Norris – on kasutada ka McLarenil.