F1 2023: suur hooaja eelvaade

Juba sel nädalavahetusel tehakse Bahreinis algust järjekorras 74. vormel-1 MM-hooajaga. Uus hooaeg on rekordiliselt pikk, sisaldades lausa 23 MM-etappi. Mida uuelt hooajalt oodata ning mida räägivad selle kohta Betsafe’i koefitsiendid? Vaatame kogu olulise info üle!

2021. ja 2022. aasta vormel-1 hooajad ei oleks saanud olla väga palju erinevamat nägu, arvestades, et tiitlivõitja oli mõlemal üks ja sama – Max Verstappen. Kaks hooaega tagasi heitlesid Verstappen ja Lewis Hamilton sõna otseses mõttes hooaja viimase ringini välja ratas-rattas, mullu oli Verstappeni ülekaal aga lausa masendavalt suur ning huvi vormelisarja vastu kohe ka tuntavalt kahanes. Uuel hooajal alustatakse aga taas nullist ning vähemalt hooaja alguses on taas huvi kõrgel – kuidas on jõujooned talvega muutunud? Millised võistkonnad on teinud sammu edasi, millised tagasi? Kas tiitlimängu sekkub mõni uus tulija või vana olija?

Oluline info uue hooaja eel

Kalender

Nagu avalõigus mainitud, koosneb tänavune MM-sari rekordilisest 23 GP-etapist – varem pole vormel-1 sarja üks hooaeg nii palju etappe sisaldanud. Täiesti uueks tulijaks on sel aastal juba kolmas USA pinnal sõidetav etapp Las Vegase GP, aastase pausi järel on tagasi Katari GP. Esialgu oli leping tänavuseks hooajaks ka Venemaa GP-l, mis oleks pidanud Sotšist kolima Peterburi lähedale Novožilovos asuvasse Igora Drive’i ringrajale, kuid Venemaa kallaletung Ukrainale tõmbas plaanile kriipsu peale.

Märkimisväärsetest puudujatest pole tänavu GP-etappi Prantsusmaal ja Hiinas – Hiina etapp jääb juba neljandat aastat järjest koroonapandeemiast tingitud sekelduste ja raskuste tõttu ära.

Võrreldes kahe eelmise hooajaga, kus sprindisõidud peeti kolmel etapil, on tänavusel hooajal sprindisõitude osakaal suurenenud – nüüd toimuvad need kuuel etapil 23-st (tabelis märgitud tärniga).

EtappGrand PrixRingradaVõistluse kuupäev
1.Bahreini GPBahrain International5. märts
2.Saudi Araabia GPJeddah Corniche19. märts
3.Austraalia GPAlbert Park2. aprill
4.Aserbaidžaani GP*Baku City30. aprill
5.Miami GPMiami International Autodrome7. mai
6.Emilia Romagna GPImola21. mai
7.Monaco GPMonaco28. mai
8.Hispaania GPBarcelona-Catalunya4. juuni
9.Kanada GPGilles Villeneuve18. juuni
10.Austria GP*Red Bull Ring2. juuli
11.Briti GPSilverstone9. juuli
12.Ungari GPHungaroring23. juuli
13.Belgia GP*Spa-Francorchamps30. juuli
14.Hollandi GPZandvoort27. august
15.Itaalia GPMonza3. september
16.Singapuri GPMarina Bay17. september
17.Jaapani GPSuzuka24. september
18.Katari GP*Lusail8. oktoober
19.USA GP*Circuit of the Americas22. oktoober
20.Mexico City GPAutodromo Hermanos Rodriguez29. oktoober
21.Sao Paulo GP*Interlagos5. november
22.Las Vegase GPLas Vegas Street Circuit18. november
23.Abu Dhabi GPYas Marina26. november

* – toimub lisaks ka sprindisõit

Sõitjad

Muudatused tiimides

Uusi meeskondi kahe hooaja vahel lisandunud ei ole, kuid kümne meeskonna ja 20 põhisõitja peale leiame kolm nime, kellest saavad selle hooaja debütandid. McLareni ridades saab tuleristsed kaks hooaega tagasi F2 sarja võitnud Oscar Piastri, AlphaTauri meeskonnas debüteerib Nyck de Vries ja Williamsis ameeriklane Logan Sergeant.

Eelmise hooaja lõpus teatas oma karjääri lõpust Sebastian Vettel, kelle koha Aston Martinis sai endale teine vanameister Fernando Alonso, kes eelmised kaks aastat Alpine’i meeskonnas sõitis. Kuigi esialgu kuulutas Alpine oma uue sõitjana välja Oscar Piastri, tuli kentsakal kombel peagi välja, et Piastri ei kavatsegi Alpine’i eest sõitma hakata, vaid liitub hoopis McLareniga. Tema asemel sai Alpine endale Pierre Gasly. Gaslyst AlphaTauris vabaks jäänud koha sai endale debütant Nyck de Vries.

Osapoolte kokkuleppel lõpetati McLarenis Daniel Ricciardo leping – tema koha sai endale just nimelt Piastri. Williamsist lahkus Nicholas Latifi, keda asendab debütant Logan Sergeant. Haasist lahkus Mick Schumacher, kelle koha saab endale viimati 2019. aastal täiskohaga sõitnud kogenud Nico Hülkenberg.

MeeskondNumberSõitja
Red Bull1Max Verstappen
11Sergio Pérez
Ferrari16Charles Leclerc
55Carlos Sainz Jr
Mercedes44Lewis Hamilton
63George Russell
Alpine10Pierre Gasly
31Esteban Ocon
McLaren4Lando Noris
81Oscar Piastri
Alfa Romeo24Guanyu Zhou
77Valtteri Bottas
Aston Martin14Fernando Alonso
18Lance Stroll
Haas20Kevin Magnussen
27Nico Hülkenberg
AlphaTauri21Nyck de Vries
22Yuki Tsunoda
Williams2Logan Sergeant
 23Alexander Albon

Ennustused ja panustamisvihjed

Hooajaeelsed testid sõideti sedapuhku nädal enne hooaja algust Bahreinis – varasema kuue päeva asemel oli seekord meeskondadel kulude kokkuhoiu eesmärgil võimalik testida vaid kolmel päeval. Nagu alati, ei tea kõrvalolijad täpselt, mida meeskonnad iga testisõidu juures täpselt teha soovisid, millise kütuselastiga parasjagu rajal sõideti ja kõike muud taolist – kuid tavaliselt saab ametlike testide põhjal siiski teatud järeldusi juba teha ning meeskondadevahelistest jõujoontest aimu kätte.

Kõige paremat hoogu näitasid testisõitudel ikka ja jälle Red Bullid – eelmise hooaja valitseja puhul ei olnud see üllatus ning sellest võib järeldada, et ka uuel hooajal saavad Max Verstappen ja Sergio Pérez päris sageli poodiumil šampanjat pritsida. Red Bulli jaoks möödusid kolm päeva üsnagi valutult ja enesekindlalt ning nende fännide jaoks on uue hooaja eel põhjust olla elevil. Red Bulli meeskondlik tiitel on Betsafe’is hooaja eel saadaval koefiga 1,67, täpselt nagu ka Max Verstappeni individuaalne tiitel – kuigi tegu on mootorispordiga ja kõike võib juhtuda, tähendab lausa 23 etapist koosnev hooaeg seda, et juhuse roll on tänavu väiksem kui kunagi varem ning praeguse info põhjal tunduvad mõlemad panused väga hea väärtusega. Samuti on saadaval ka panus sellele, et Red Bull võidab võistkondliku JA Verstappen individuaalse tiitli – selle koefiks on veelgi magusam 2,00.

Kui mullu paistsid Ferrarid olevat esimeste etappide eel testide põhjal suursoosikud ning hooaja alguse tegi punane meeskond ka väga tugeva, siis tänavu on nad natuke Red Bullist siiski maha jäänud. Sirgekiirus on Ferraril suurepärane, testidel ilmnes aga, et eelmise hooaja teises pooles tiimi kimbutanud rehvide kiire kulumine on endiselt asi, mis neile probleeme valmistab – ning Bahreini ringrada on tagumiste rehvide osas väga nõudlik. Pigem võib arvata, et Ferrari positsioon on jäänud mullusega võrreldes sarnaseks, kuid tagantpoolt lähenev Mercedes võib nende kohta ohustada.

Toto Wolffi juhitava Mercedese positsioon on 12 kuu tagusega võrreldes tunduvalt parem ning taas on lootust, et Lewis Hamilton ja George Russell suudavad stabiilsemalt esikohtade nimel võistelda. Aasta tagasi kiirust röövinud „põrkamisest“ on jagu saadud ning testimise viimasel päeval kiitsid autot nii sõitjad kui ka tabloo. Seda aga teatud piirini – Hamilton märkis siiski, et arenguruumi on kõigest hoolimata veel kõvasti.

Eelmisel aastal meeskondlikult alles seitsmenda koha saanud Aston Martin paistab olevat meeskond, kes on teinud suurima sammu edasi – esimese kolme võistkonna järel võiksid just nemad olla keskmike seast tänavu parimad, kusjuures ka Ferrarist ja Mercedesest ei pruugi nad üldse palju maha jääda. Seetõttu tunduvad nende puhul päris head väärtust pakkuvad koefitsiendid, et Fernando Alonso ja Lance Stroll suudavad sel hooajal vähemalt ühe etapi võita – Alonso puhul on koefiks 1,50, Strollil lausa 15,00. Kuna etappe on palju, siis on tõmbeid selleks omajagu!

Hooaja alguses võiks veel küllaltki tugevaid resultaate oodata ka Alfa Romeolt – endine Sauberi meeskond on ikka ja jälle aastaid tugevalt alustanud ja seejärel tasapisi konkurendid järele lubanud. Koefitsient, et kogenud Valtteri Bottas mõne etapi tänavu kinni paneb, on päris hea 13,00! Hooaja tugeva alguse puhul võivad kõrget koefi jahtivad panustajad mõelda ka Bahreini GP-l Bottase poodiumikohale (26,00!) või esikuuikusse (4,50) jõudmise peale.