Türgi ralli: Ott Tänakul tuleb võidelda mitmete takistustega

Kõik on uus septembrikuus – nii armastatakse ikka öelda. WRC ralliässade jaoks vastab see ütlus aga kohe päris otseselt tõele: 13.-16. septembrini sõidetakse Marmarise ümbruses tänavune Türgi ralli. Kuigi Türgi etapp on WRC kalendris olnud varemgi – viimati 2010. aastal -, siis on tänavune etapp kõigi sõitjate jaoks uudne – varem oli ralli keskus Antalya lähistel Kemeris, seekord aga hoopis teises kohas Marmarises. Teine koht, teistsugused teed, uus dünaamika. Kõik algab puhtalt lehelt.

Türgi etapp on kõigi eelduste kohaselt tänavuse hooaja üks raskemaid – lisaks sellele, et kõik teed on rallimeeste jaoks uued, tõotavad ka olud keerulised tulla. 30 soojakraadi ja karmi iseloomuga teed ei ole naljaasi.

Milline on olukord MM-sarja üldarvestuses?

Kui suve keskel võis tunduda, et Ott Tänak peab sel aastal MM-tiitli suurest mängust suu puhtaks pühkima, siis kaks järjestikust rallivõitu Soomes ja Saksamaal on meie mehe tagasi tiitlikonkurentsi tõstnud. Tänak hoiab küll jätkuvalt kolmandat kohta, kuid vahed esimestega ei ole enam mäekõrgused: Thierry Neuville edestab teist kohta hoidvat Sébastien Ogier’d 23 punktiga ja Tänakut 36 silmaga. 36 punkti ei ole küll vahe, mida oleks isegi teoreetiliselt võimalik ühe ralliga tagasi teha, ent praegune asjade suund on paljulubav ning tasub meelde tuletada, et koos Türgi etapiga on hooaja lõpuni jäänud veel neli rallit. Kõik on endiselt võimalik! Esapekka Lappi jääb neljandana Tänakust maha juba 48 silmaga – eestlasest edasi pole punktitabelit mõtet vaagima hakata. Väga põnev on aga seis ka tootjate arvestuses – seal on Hyundai 254 punktiga liider, Toyotal on teisena 241 silma ning M-Spordil kolmandana 224 punkti. Kolmepealine võiduheitlus käib ka seal!

Toyota valmistus Türgi etapiks Portugali teedel

Toyota rallimeeskond valmistus Türgi teedeks Portugalis, üritades võimalikult sarnaseid tingimusi imiteerida. Päris „Türgit” aga mõistagi teisel pool Euroopat luua ei saanud.

„Kaks viimast rallit on olnud meile hiilgavad ja mõistagi tahame samas rütmis jätkata. Türgis ootab kõiki meeskondi suur teadmatus, sest tegemist on uue ralliga. Oleme siiski valmistunud parimal võimalikul moel, kui testisime kuumas Lõuna-Portugalis,” rääkis ralli eel Toyota tiimiboss Tommi Mäkinen.

Ott Tänaku sõnul on ta palju kuulnud juttu, et tuleb väga keeruline etapp ning tal ei ole põhjust seda mitte uskuda. “Oleme viimasel ajal näidanud väga häid tulemusi, aga võtame ikkagi rallisid ükshaaval. Türgi etapi kohta on raske ootusi välja öelda, sest meil on väga vähe informatsiooni,” sõnas Tänak Toyota pressiteeninduse vahendusel. “Kõik räägivad, et see on väga raske ralli, peame vaatama, kuidas meil legendi koostamine kujuneb. Üks asi, mida kindlasti teame, on, et sellest tuleb kuum ralli. Usun, et testisõidud Portugalis valmistasid meid selle jaoks hästi ette ja teeme kõik selleks, et olla konkurentsivõimelised. Kuni me kohale jõuame ja rada ise näeme, pole meil palju rohkem teha.”

Oma Delfi videoblogis lisas Tänak, et sisuliselt minnakse Türki puhta lehe pealt – mis täpsemalt ees ootab, pole aimugi. „Korra oleme saanud korraldajate poolt infot videote näol, aga suurt ülevaadet meil pole. Oleme aru saanud, et tuleb raske ralli. Katsed on enamasti aeglased, pinnas on autode jaoks suht karm ja samas pole kahtlustki, et temperatuur on kõrge. See kõik kokku teebki ralli väga keeruliseks. Aga enne ei tea suurt midagi, kui oleme kohapeal kaks päeva legendi koostanud. Senimaani on vaid puhas arvamine,” lisas ralliäss.

Ka Tänaku Toyota tiimikaaslased on ettevaatlikud, aga samal ajal ootust täis. „Türgi rallil peab valmis olema ootamatusteks,” sõnas Esapekka Lappi Toyota pressiteate vahendusel. “Teame Türgi ralli kohta seda, et ees on keerulised teed, kus on palju lahtist kruusa. Rehvide eest hoolitsemine on ülioluline.

“Nägime testisõitudel, et 35-kraadise kuumusega rasketel teedel sõites kuluvad rehvid kiiresti,” lisas 27-aastane Lappi. “Üldjoontes läksid proovisõidud hästi ja usun, et saime õiged seadistused paika. Ootan uut väljakutset. See on võimalus õppida midagi uut.”

Ka ülikogenud Jari-Matti Latvala saab vahelduseks midagi päris uut kogeda. „Esmakordselt mitme aasta jooksul valmistun ma täiesti uueks ralliks. Türgi ralli osas on palju teadmatust: tuleb teha uued märkmed kiiruse osas, me ei tea kohalike teede iseloomulikke jooni. Testisõidud läksid minu jaoks hästi. Olen autoga rahul ja saime vedrustuse paremaks.”

Kui palju mõjutab tulemusi Toyota suur tagasilöök?

Päris pilvitult pole Toyotal aga ettevalmistus Türgi etapiks kujunenud – kui Tänak triumfeeris nii Soomes kui Saksamaal uue mootoriga autoga, siis Türgis tuleb Toyotadel taas kasutusele võtta vanem mootor ja vanem auto. Põhjuseks FIA homologeerimise reeglid – lühidalt öeldes pidi Toyota juba enne hooaja algust igale rallile kindla kere ära registreerima, uut mootorit saab kasutada aga ainult selle kere küljes, mis võistles Soomes ja Saksamaal. Keeruline reegel, Toyotale tagasilöök.

“Olukord pole väga hull,” lohutas Tommi Mäkinen, et Toyota mehi vana auto kasutamine liiga palju aeglustada ei tohiks. “Küsimus on eeskirjas. Ma ei tea, miks selline reegel on kasutusele võetud. See teeb olukorra vaid keerulisemaks ja pole kellelegi kasulik.”

Kellelt Türgi tingimustes võitu oodata?

Kuna Türgi ralli tingimused on kõigi jaoks uued, tuleks spordiennustuse juures eelistada vanemaid ja kogenumaid sõitjaid, kel on tallel rohkem teadmisi ja kogemusi, kuidas sellistes olukordades käituda. Lihtsustatult öeldes: unustage Lappid, Evansid, Suninenid ja Breenid – lisaks tavapärasele kolmikule (Neuville, Ogier, Tänak) tuleks näiteks eelistada ka Jari-Matti Latvalat.

Täiesti kohustuslikuks panuseks on siinkohal taas Betsafe’i saadiku Ott Tänaku peale panustamine. Olgugi et maksimaalseks panuseks on kolm eurot, siis eripakkumisena pakutakse Tänaku võidukoefitsiendiks lausa 10,00!

See on ilma igasuguse kahtluseta lihtsalt kohustuslik panus, ükskõik kui palju raha konto peal parajasti olla võib või ei või. Parim väärtus on see lihtsalt absoluutse ja raudse kaljukindlusega.

Panuseid võib mõistagi endiselt teha ka MM-sarja üldarvestuses selle peale, kes MM-tiitli võidab. Liidri Neuville’i koefitsient on seal 1,60, Ogier’ peale saab panustada koefiga 2,85 ning Ott Tänaku tiitlikoefiks on 6,00. Siililegi selge, mis siit kõige paremat väärtust pakub – mõistagi superhoos Tänak. 36 punkti ja neli rallit – miks mitte? Ükskord peab ju ebaõnn ka belglast tabama…

MÄRKSÕNAD

SHARE