WRC Uus-Meremaa ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Autoralli MM-sarja hooaeg läheneb päris korraliku kiirusega lõpule ning märkamatult on meil hooaja lõpuni jäänud veel vaid kolm etappi. Neist esimene sõidetakse kohas, kuhu WRC-sari pole jõudnud viimased kümme aastat: paljude sõitjate rõõmuks on tagasi Uus-Meremaa ralli maakera kuklapoolel.

Mida Uus-Meremaa etapist oodata, kes on tippsõitjatest stardis, millised on Ott Tänaku tiitlivõimalused ning mida arvab kõigest Tänak ise? Betsafe’i blogi teeb kõigest olulisest ülevaate!

Uus-Meremaa ralli: paljude sõitjate unustatud lemmik

Euroopast sisuliselt maksimaalselt kaugel toimuv Uus-Meremaa ralli on MM-sarjas juba vana kala: esimest korda kuulus see WRC kalendrisse läbi aegade viiendal MM-hooajal 1977. aastal ning sellest ajast alates on maailma tipud seal vahelduva eduga kihutanud. Aastatel 1982-2008 jäi Uus-Meremaa etapp MM-sarja kalendrist välja vaid korra, 1996. aastal! Viimati kihutasid WRC ässad seal punktide peale aga 2012. aastal – 2013-2016 ei toimunud rallit üldse, 2017 ja 2018 oli see kavas kohaliku etapina. 2020. aastal pidi Uus-Meremaa etapp tegema suure comeback’i MM-sarjas, kuid paraku tõmbas sellele plaanile vee peale koroonaviirus.

Paljud sõitjad on varem välja öelnud, et Uus-Meremaa teed on ühed nende lemmikutest: looklevad, lausa voolavad ja kiired kruusateed on toonud kaasa selle, et Uus-Meremaa ralli radu ihüütakse hellitavalt suisa kruusamaanteedeks, sest need on keskmisest WRC kruusateest märksa siledamad. Teekate on aga selle ralli juures ainus sile osa – rada käib sinka-vonka ja üles-alla ning Uus-Meremaa rallile omaselt on kurvid sageli päris suure kalde all, mis lubab küll „õige“ kalde korral kurve kiiremini võtta, „vale“ kalde puhul aga tekitab ohu kraavisõiduks.

Suur osa ralli võistluskilomeetritest läbitakse reedesel päeval, kui kavas on küll vaid kuus kiiruskatset kogu ralli 17-st, ent kõik katsed on pikad ja nõudlikud – sealjuures ei ole reedel kavas ka hoolduspausi, mistõttu võib arvata, et just reedel pannakse selle ralli jõujooned suures osas paika.

Ajavahest tulenevalt on Eesti rallisõbra jaoks selle etapi jälgimine paras katsumus – võistluspäevad algavad öö hakul ja lõppevad juba varahommikul. Aga kurta ei tasu – mõelgem kas või selle peale, et Uus-Meremaa rallifännide jaoks on sisuliselt kõik Euroopa etapid samamoodi öösel!

Ott Tänak: soovime Kalle Rovanperäle teha tiitli võitmise võimalikult keeruliseks

Nagu ikka, vastas Ott Tänak MM-etapi eel ka Betsafe’i blogi esitatud küsimustele.

Kuidas on möödunud sinu ettevalmistus Uus-Meremaa ralliks? Kas, kus ja kui palju oled saanud selle jaoks spetsiaalselt testida?

Spetsiaalselt üle ookeani rallide tarbeks on Euroopas keeruline testida. Me küll käisime Soomes sõitmas, aga pigem oli eesmärk tegeleda arendustega järgmiseks aastaks.

Oled Uus-Meremaa rallil varem korra osalenud – aga see jääb juba kümne aasta taha. Millised mälestused või meenutused sulle Uus-Meremaa etapiga seonduvad?

Ralli ise on taaskord väga spetsiifiline ja siin on omanäolised teed. Väga palju kaldeid, mis on enamasti positiivsed. Katsed on üldiselt väga kõva pinnase peal ja algselt on palju lahtist kruusa, mis puhastudes muutub peaaegu et asfaldiks.

Kas toonasest Uus-Meremaa rallist on tänaseks ka midagi alles jäänud või tuleb teil tänavu täiesti puhtalt lehelt alustada?

Alustame täiesti puhtalt lehelt – ausalt öeldes ei mäleta sellest ajast väga midagi.

Oled hetkel MM-sarjas kõige paremas hoos olev sõitja – neli poodiumikohta järjest räägivad iseenda eest. Vahe Kalle Rovanperäga on kolm rallit enne hooaja lõppu 53 punkti – kas julged veel MM-tiitlist unistada?

MM-tiitlist unistada oleks hetkel liigne optimism, aga kindlasti soovime teha Kallele selle võitmise võimalikult keeruliseks. Aasta esimesel poolel olime neist oma kiiruse ja probleemidega kaugel maas, kuid nüüd, järelejäänud hooaega arvestades ei ole see enam ilmselt reaalne.

Eelmisel etapil Kreekas ei otsustanud meeskond sinu ja Thierry Neuville’i kohti vahetada, jättes sulle andmata seitse lisapunkti. Kui palju on sellest otsusest või otsuse puudumisest tiimis ralli järel räägitud? Kas õhk on puhtaks löödud või käiakse ringi, rusikas taskus?

Kreeka ralli oli Hyundai jaoks ülimalt edukas ja samal ajal kui kõik teised meeskonnad olid hädas autode koju toomisega, oli meil nii kiirust kui vastupidavust, mis on väga hea märk.

Kreekas kindlustas JWRC tiitli eestlane Robert Virves. Kui palju oled jõudnud tema tegemistega kursis olla? Kas tal on potentsiaali, et saada järgmiseks Eesti tippsõitjaks?

Roberti tegemistega olen ikka kursis ja JWRC võitmine oli esimene asjalikum samm tema karjääris, loomulikult on hetkel veel raske öelda, kui palju temas tegelikult potentsiaali on, aga usun, et järgmine aasta annab juba palju parema pildi, kui autod muutuvad kiiremaks ja konkurents läheb tihedamaks. Järgmist tippsõitjat oleks Eestile kindlasti vaja ja võimalused selleks on hetkel olemas.

Sinu ja Hyundai koostöö ja selle võimaliku uuel hooajal jätkumise osas on avalikkuse ette toodud palju segaseid signaale. Milline see olukord siis täpsemalt on? Kas sul on uueks aastaks tehniliselt võttes leping Hyundaiga olemas või on lepingus punkt, mis lubab emmal-kummal osapoolel sellest kahe hooaja vahel taganeda?

Sõitjate lepingud on sellised dokumendid, kus kokkulepped on sõlmitud kahe osapoole vahel ja mis ei kuulu kunagi kolmandatele osapooltele avalikustamiseks, kui see just mingil erilisel juriidilisel põhjusel ei ole vajalik. Ehk pigem arusaamatu, miks selliseid küsimusi üldse küsitakse.

Uus-Meremaa ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 29. september

Testikatse Inland Road (4,09 km) – kell 0.00

SS1 Pukekawa Auckland Domain (1,40 km) – kell 9.08

SS2 Whaanga Coast 1 (29,07 km) – kell 23.33

Reede, 30. september

SS3 Te Akau South 1 (31,02 km) – kell 1.11
SS4 Te Akau North 1 (18,20 km) – kell 2.14
SS5 Whaanga Coast 2 (29,07 km) – kell 5.22
SS6 Te Akau South 2 (31,02 km) – kell 7.00
SS7 Te Akau North 2 (18,20 km) – kell 8.03

SS8 Kaipara Hills 1 (15,83 km) – kell 23.08

Laupäev, 1. oktoober

SS9 Puhoi 1 (22,63 km) – kell 0.06
SS10 Komokoriki 1 (5,60 km) – kell 1.14
Hoolduspaus
SS11 Kaipara Hills 2 (15,83 km) – kell 5.08
SS12 Puhoi 2 (22,63 km) – kell 6.06
SS13 Komokoriki 2 (5,60 km) – kell 7.24

Pühapäev, 2. oktoober

SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 (8,75 km) – kell 1.32
SS15 Jacks Ridge 1 (6,42 km) – kell 3.08
SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 (8,75 km) – kell 4.38
SS17 Jacks Ridge 2 (6,42 km) – kell 6.18 (punktikatse)

Uus-Meremaa ralli osalejad

Suureks uudiseks on osalejate nimekirja vaadates tõsiasi, et kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier on esimest korda pärast suve alguses toimunud Keenia rallit tagasi stardijoonel ning sõidab Toyota eest kaasa kõik kolm hooaja viimast etappi, mis tähendab hooaja varakut lõppu Esapekka Lappi jaoks.

Suurem tähelepanu koondub aga mõistagi MM-sarja tippu, kus on tekkimas olukord, mida saab juba tasapisi isegi tiitliheitluseks nimetada, kuigi Hyundai meeskond tegi eelmisel etapil Kreekas kukalt kratsima paneva otsuse Ott Tänakut mitte Thierry Neuville’ist ette tõsta ja sellega eestlaselt võrdluses Kalle Rovanperäga ei rohkem ega vähem kui kaheksa punkti röövida. Rovanperä edu Tänaku ees on kolm etappi enne hooaja lõppu 53 punkti, mis tähendab, et kui soomlane suudab eestlasest koguda kaheksa punkti rohkem, võib ta juba Uus-Meremaal tiitlivõidu kindlustada.

Kuna etapp toimub maakera kuklapoolel, ei ole seekord Eesti sõitjaid peale Tänaku-Järveoja rohkem stardirivis. Kokku on üles antud samuti vaid 28 ekipaaži, neist lõviosa Uus-Meremaa ja Austraalia sõitjad.

Uus-Meremaa ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Eflyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
  7. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
  8. Sébastien Ogier – Benjamin Veillas (Toyota)
  9. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)
  10. Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (M-Sport)

Uus-Meremaa ralli ennustused: kas Tänak sekkub taas suurde mängu?

Viimasel neljal etapil järjest poodiumile jõudnud Ott Tänak on puhtalt tulemusi vaadates saanud sisse päris hea hoo ning paistab, et ka Hyundai uue põlvkonna auto kasvuraskused hakkavad vaikselt üle saama – samal ajal on Kalle Rovanperä viimasel kahel etapil punkte saanud vaid punktikatselt ning mõnel pool on juba hakatud rääkima sellest, et noorel soomlasel võivad pärast laitmatut aasta esimest poolt ühtäkki närvid mängima hakata – kas ma siis tõesti võidangi MM-tiitli?…

Kruusarallile kohaselt peaks siin reedesel päeval olema eelis tagantpoolt startijatel, mis samuti Rovanperä võiduvõimalusi pisut kärbib – samas ei ole ka Ott Tänaku stardipositsioon ideaalne. Tänaku kasuks räägivad siin aga kogemused – tippaegadel oleme sageli näinud, kuidas ta hoolimata kehvast stardipositsioonist tagumiste meestega tempot hoida suudab ja vahel isegi kiiremaid aegu näitab.

Küll aga võiks kõrgete kohtade peale sõita mõned mehed tagumiste startijate seast – eelkõige peame siinkohal silmas Sébastien Ogier’d, kes läheb reedesel (ja väga pikal!) võistluspäeval rajale alles kaheksandana. Ogier’i võit võikski olla slele ralli eel hea panus – senisest kolmest etapist, mille ta on sel hooajal kaasa teinud, on tal ette näidata teine ja neljas koht.

Kõrgete kohtade peale võiks veel ennustada ka Elfyn Evansit ja Craig Breeni – nende puhul peaksid head väärtust pakkuma esikolmikusse jõudmise koefid.

Huvitavaid fakte Uus-Meremaa ralli kohta:

  • Kõigi aegade esimene Uus-Meremaa ralli sõideti 1969. aastal, mitu aastat enne MM-sarja loomist.
  • Esimest korda kuulus Uus-Meremaa etapp MM-sarja 1977. aastal.
  • Kõige rohkem kordi on Uus-Meremaa ralli suutnud võita Marcus Grönholm, kes on seal triumfeerinud viiel korral: 2000, 2002, 2003, 2006 ja 2007.
  • Grönholmi võit 2007. aastal on senimaani WRC ajaloo üks kõige napimaid võite – Sébastien Loebi suutis soomlane pärast 350 võistluskilomeetri läbimist edestada vaid 0,3 sekundiga! Sellest väiksema vahega (0,2) sekundit on võidetud vaid 2011. aasta Jordaania ralli.
  • 2012. aastal, kui Uus-Meremaa etapp viimati MM-sarja kalendrisse kuulus, osalesid rallil tänavustest Rally1 võistlejatest vaid Thierry Neuville (5.), Ott Tänak (katkestas) ja Lorenzo Bertelli (katkestas).