WRC Rootsi ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Autoralli MM-sari sai jaanuari keskel Monte Carlos põneva avalöögi: jäistel asfaltteedel näitasid parimat minekut „vanad peerud“ Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier, kes juba tippkarjääri lõpetanud meestena finišis esimesed kaks kohta hõivasid. Järgmiste sõitjate osas jäi küsimärke õhku aga päris palju ning esimesed vastused tekkinud küsimustele saame kätte juba veebruari viimasel nädalavahetusel Põhja-Rootsis, kui aastase vaheaja järel sõidetakse Rootsi talveralli.

Mida Rootsi etapilt oodata, keda pidada soosikuteks, milline näeb välja ralli ajakava ning kelle peale tasuks Betsafe’i spordiennustuses teha oma panused? Vaatame üheskoos üle!

Rootsi ralli: uus toimumiskoht tagab head lumeolud

Kui viimastel aastatel oli Rootsi etapi eel peaaegu igal korral suureks küsimärgiks see, kas lund ikka rajale ja selle kõrvale jagub, siis nüüd ei tohiks sellega probleeme tekkida. Esiteks on Põhja-Euroopas olnud mõnusalt külm ja lumine talv, teiseks liigutati ralli keskus tunduvalt põhja poole: kui varem oli hoolduspark Kesk-Rootsis Torsby linnas, mis on laiuskraadilt võrreldav Oslo, Stockholmi, Tallinna ja Helsingiga, siis nüüd viidi etapp sadade kilomeetrite jagu põhja poole Umeå linna, kus talveilma ja lumega probleeme tekkida ei tohiks.

Torsbys hoiti WRC etappi pikka aega sealse väga suure publikuhuvi tõttu, mistõttu on nüüd huvitav näha, kui paljud rallisõbrad leiavad tee sealt umbes 500 kilomeetri kaugusele – rallisport on rootslastel üldiselt südames olnud ning usutavasti ei tule raja ääres publikust puudust.

See tähendab ühtlasi seda, et katsed on sõitjate jaoks uued: mõned trassid on küll kasutusel olnud Rootsi meistrivõistlustel, kuid Rally1 autodel sõitvate ässade jaoks on tegu sisuliselt puhtalt lehelt alustamisega. Eelinfo räägib seda, et oma profiililt ja tüübilt ei ole ralli palju muutunud: Rootsi etapp on alati olnud keskmise kiiruse poolest üks hooaja kõige kiiremaid rallisid ning lumised teed koos neid ümbritsevate hangedega, mis aitavad sõitjatel teatud olukordades ka autot tee peal hoida, võimaldavad laugetes kurvides kiirust kõvasti koguda.

Ott Tänak: koht esikolmikus oleks meie jaoks areng

Kui palju oled saanud Hyundai uut Rally1 masinat lumel testida? Milline nägi välja sinu programm Monte Carlo ja Rootsi rallide vahelisel ajal?

Rallide vahelisel ajal oli meil kokku kaks testipäeva, millest esimene toimus Soomes ja teine Rootsis. Koroonapandeemia algusest alates on testimine olnud piiratud, mistõttu on ühe ralli kohta kasutada vaid üks teistipäev ja nii on see senimaani, ehk siis rohkem ei olegi olnud võimalik midagi teha.

Sel hooajal toimub Rootsi ralli varasemaga võrreldes mitmesaja kilomeetri võrra põhja pool. Mida räägib sinu eelinfo: kui erinevad sealsed teed võrreldes Torsby ümbrusega on? Kui erinevad võivad tänavuse Rootsi ralli olud varasemast olla?

Usun, et olud võiksid olla talviselt head. Esimene testipäev oli meil ralliga samas regioonis ja üldiselt tunduvad sealsed teed olema kiired, kohati pikkade sirgetega ja põhiteede ühendamiseks kasutatakse aeglaseid kitsaid metsaradu.

Eelmisel hooajal oli talveralli – toona küll Arktika ralli – ainus etapp, mille suutsid võita. Kui enesekindlalt sa seekord ennast talveralli eel tunned?

Talverallisid on kalendris vaid üks, kuid kindlasti on tegu minu lemmikpinnasega. Kiiruskatsete esimesel läbimisel, kui olud on jäised, siis sõita on väga lahe, teine ring seevastu on üldiselt olnud puhas rehvide säästmine. Loomulikult loodame olla rohkem konkurentsis kui Monte Carlos, aga paraku oleme sõitnud vaid loetud päevad ja ka arenduses alles väga alguses, mistõttu tuleb pea maas hoida ja tööd teha. 

Monte Carlo rallil suutsid Hyundai sõitjad kamba peale võita vaid ühe kiiruskatse. Kas Rootsi ralli võiks teoreetiliselt Hyundaile rohkem sobida?

Asfalti autoga saime teha rohkem testipäevi kui kruusaseades autoga, seega liiga palju loota on hetkel veel vara. Aga loomulikult on selle kahe ralli vahelise ajaga asjalikult ringi käidud ja üleüldiselt peaksime olema stabiilsemad.

Monte Carlo etapil paistis, et Hyundai masinaid vaevasid kõigele lisaks ka mitmed väiksemad probleemid – Oliver Solbergi häirisid näiteks kogu ralli jooksul salongi tunginud heitegaasid. Kui palju on selliste väikeste muredega vahepeal tööd tehtud, et need elimineerida?

Esimene prioriteet on olnud muuta auto vastupidavamaks. Monte Carlo ralli tuli väga kiirelt peale ja paljud asjad said valmis päris viimasel minutil, mistõttu ei olnud võimalik detailidesse süvitsi minna, aga see vahepealne paus andis kindlasti lisaaega, et saaksime murede nimekirjast asju maha tõmmata.

Hyundai meeskonnale ei ole endiselt nimetatud ametlikult uut tiimijuhti. Kui palju selline „võimuvaakum“ igapäevast tööd segab? Kas taustal on kuulda, et lahenduse leidmisele ollakse lähemal?

Usun, et sellega tegeletakse. Aga hetkel peame toimima sellisel kujul.

Vahepeal andis Hyundai mõista, et hetkeseisuga ei plaanita WRC-sarja kõrval kohalikel rallidel Rally1 masinatega osaleda. Kuidas sõitjad sellisesse otsusesse suhtuvad?

Siin ei ole asi tahtmises või soovis, vaid võimalustes. Kuna alates autodest-varuosadest kuni inimeste töötundideni on kõik väga piiratud, siis lihtsalt ei ole see hetkel füüsiliselt võimalik. 

Hyundai võistkonna juhi asetäitja Julien Moncet ütles pressiteates välja, et ta oleks Rootsis rahul, kui kõik kolm autot jõuaksid finišisse ja vähemalt üks poodiumile. Kas tunned, et see on eesmärgina liiga tagasihoidlik või ongi see praegu Hyundai reaalne seis?

Monte Carlos nägime, et oleme selgelt Fordi ja Toyotaga võrreldes arenduses maas ehk tagasihoidlik see eesmärk ei ole, pigem oleks suures plaanis tegu arenguga.

Paistab, et loodetud Põhja-Iirimaa ralli asemel naaseb sel hooajal kalendrisse Belgia ralli. Kui oleks olnud sinu teha, kumma etapi oleksid hooaja kalendrisse võtnud?

Põhja-Iirimaal pole ma kunagi sõitmas käinud, aga Belgia oli iseenesest hästi korraldatud ja sobib kalendrisse kenasti!

Dirtfishi portaalis arutati hiljuti huvitaval teemal ning pakuti välja uitmõte, mille kohaselt kehtiks WRC-s reegel, et korraga tohiks autol all olla vaid neli ühesugust rehvi, mitte erinevad segud. Kui palju selline reeglimuudatus sõitjate elu mõjutaks ning mida sina sellest arvaksid?

Seda saab mitmeti võtta. Otseselt ei ole see halb mõte, aga esiteks saaks Monte ralli olema vähe suurem seiklus ja teiseks saaksid kruusarallidel rehvivalikud olema väga agressiivsed, mis võiks palju tugevamalt tulemust otsustada. Aga ma arvan, et mõte pole halb.

Rootsi ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 24. veebruar

Testikatse Klabböle (6,80 km) – kell 10.01

Reede, 25. veebruar

SS1 Kroksjö 1 (15,20 km) – kell 9.42
SS2 Kamsjön 1 (27,80 km) – kell 10.52
SS3 Sävar 1 (17,24 km) – kell 12.29
Hoolduspaus
SS4 Kroksjö 2 (15,20 km) – kell 15.47
SS5 Kamsjön 2 (27,80 km) – kell 16.57
SS6 Sävar 2 (17,24 km) – kell 18.34
SS7 Umeå Sprint (5,24 km) – kell 19.38

Laupäev, 26. veebruar

SS8 Brattby 1 (10,49 km) – kell 9.02
SS9 Örträsk 1 (20,52 km) – kell 10.29
SS10 Långed 1 (19,44 km) – kell 11.54
SS11 Umeå 1 (10,44 km) – kell 13.08
Hoolduspaus
SS12 Brattby 2 (10,49 km) – kell 15.32
SS13 Örträsk 2 (20,52 km) – kell 16.59
SS14 Långed 2 (19,44 km) – kell 18.24
SS15 Umeå 2 (10,44 km) – kell 19.38

Pühapäev, 27. veebruar

SS16 Vindeln 1 (14,19 km) – kell 8.00
SS17 Sarsjöliden 1 (13,93 km) – kell 9.08
SS18 Vindeln 2 (14,19 km) – kell 10.36
SS19 Sarsjöliden 2 (13,93 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Põhjapõdrakarjade liikumise tõttu otsustati rallinädalal , et laupäevased Örträski katse läbimised jäetakse ära, mistõttu lühenes ralli kogupikkus 41 km tõttu.

Rootsi ralli osalejad ja stardijärjekord: Milano moenädal tegi oma korrektuuri

Sarnaselt Monte Carlo etapile pidi ka Rootsi WRC etapil stardis olema 11 uut Rally1 autot, kusjuures kaks sõitjat pidi võrreldes hooaja avaetapiga olema vahetunud – sealjuures asendati just kaks Sébastieni, kes Monte Carlos poodiumi kaks kõrgemat astet hõivasid!

Esialgu pidi MM-sarja üldliidri Sébastien Loebi asemel seekord M-Spordi Fordiga starti tulema hobisõitja Lorenzo Bertelli, kellest oleks saanud Rally1 ajastu esimene erasõitja. Paraku jääb tal siiski Rootsis starti tulemata: kuna samal ajal toimub Milano moenädal, tuleb tal oma pere seal aidata. Nimelt on Bertelli vanemad kuulsa moemaja Prada juhid! Kuigi Bertelli ei oleks kõrgesse mängu sekkunud, siis annavad tema lennukad autodisainid ja kihvtid mehaanikud WRC-sarjale kõvasti värvi juurde.

Sébastien Ogier’st vabaks jäänud Toyota masinasse istub aga Esapekka Lappi, kes juba eelmise hooaja lõpus Toyotas kätt proovida sai ning kes peaks kiirel rajal olema igati konkurentsis – kui lumeolud on head, siis on tagantpoolt startijatel kerge eelis, mis võib Lappile head võimalused kätte mängida.

Eesti ekipaaže on lisaks Tänak-Järveojale seekord stardis veel päris mitu – Rally2 autodega lähevad rajale nii Egon Kaur – Silver Simm kui Georg Linnamäe – James Morgan, Rally3 arvestuses löövad kaasa Robert Virves – Aleks Lesk.

Rootsi ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
6. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
7. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
8. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
9. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
10. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)

Rootsi ralli ennustused: kas Hyundai saab lõpuks hoo sisse?

Kui Monte Carlo etapilt saame kaasa võtta ühe olulise asja, mida see meile edasise ralliaasta osas näidata võis, on see paraku tõsiasi, et hooajaeelsed kahtlused Hyundai osas osutusid suuresti tõeseks. Lisaks sellele, et kiiruse poolest olid Hyundai sõitjad hädas (kogu ralli peale suutis ainsa Hyundai sõitjana ühe katsevõidu kätte saada Thierry Neuville), kippusid nende masinad ka lagunema ja hädadesse sattuma. Ott Tänakul oli kogu nädalavahetuse jooksul muresid vigase mootoriga, mis saadi nüüd tema katkestamise tõttu välja vahetada, kuid üldmulje kohaselt jäid Hyundai mehed tunduvalt rohkem hädade küüsi kui Toyota ja M-Spordi sõitjad. Finišisse jõudiski lõpuks vaid üks Hyundai!

Seda arvestades tasub Hyundai meestele panustamisel olla väga ettevaatlik ja kindla peale minejad võiksid vaadata pigem Toyota ja M-Spordi meeste poole. Kalle Rovanperäle kiired rallid sobivad, aga reedesel päeval esimese startijana on tema hoog ralli alguses õige pisut piiratud. Väga hea stardipositsiooniga on aga näiteks Elfyn Evans, kiire profiiliga ralli sobib suurepäraselt ka Craig Breenile.

Ott Tänak suutis eelmisel hooajal võita vaid ühe MM-etapi, aga see oli just nimelt hooaja ainus tõeline talveralli Põhja-Soomes – seetõttu ei maksa Eesti esisõitjat ka päris mängust välja veel arvata. Monte Carlo asfaldietapp on siiski väga erinev Rootsi talverallist ning võimalik, et kui Hyundai suudab oma väikesed mured kõrvaldada, võib ka Tänak väga suurde mängu sekkuda – oskustes igatahes küsimust olla ei tohiks.

Põnevaid fakte Rootsi ralli kohta:

  • Tegu on esimese WRC etapiga pärast 2006. aasta Walesi rallit, kus stardis ei ole ei Sébastien Loebi ega Sébastien Ogier’d. Loeb jättis 2006. aastal hooaja viimased neli etappi vigastuse tõttu vahele, ent tuli sellest hoolimata maailmameistriks. Katkeb 193 MM-ralli pikkune seeria!
  • Rootsi ralli peeti esimest korda 1950. aastal – algaastatel oli tegu südasuvel toimunud etapiga. Talvel sõidetakse Rootsi rallit alates 1965. aastast.
  • Rootsi ralli oli kalendris ka ajaloo esimesel WRC hooajal 1973. aastal.
  • Sébastien Loeb oli 2004. aastal esimene sõitja väljastpoolt Põhjamaid, kes suutnud Rootsis võita.
  • Rootsi ralli rekordvõitja on kohalik mees Stig Blomqvist, kes on etapil triumfeerinud seitse korda.
  • Igas Pirelli naastrehvis on kokku 384 volframist tipuga terasest naastu. Iga naast on 20 millimeetri pikkune, kuid sellest asub rehvist väljaspool vaid seitse millimeetrit.