WRC Jaapani ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Ja saabki läbi! 2023. aasta autoralli MM-hooaeg ongi omadega lõpusirgele jõudnud – novembri kolmandal nädalavahetusel pannakse hooajale punkt Jaapanis, kuhu MM-karussell mullu 12-aastase pausi järel naasis. Kuna tegu on sisuliselt Toyota koduralliga, on kodupublikul veel lisapõhjuseid rõõmustamiseks – oma MM-tiitli vormistavad seal nii Kalle Rovanperä kui Toyota meeskond.

Mida hooaja viimasest rallist täpsemalt oodata ning kuidas võiks minna meie Ott Tänakul? Betsafe’i blogi teeb olulisest ülevaate!

Jaapani ralli: mitmes mõttes Toyota koduralli

Toyota jaoks on lõppev rallihooaeg läinud taaskord igati korda – nende noor sõitja Kalle Rovanperä kroonitakse juba teist aastat järjest individuaalselt maailmameistriks ning võistkonnale tervikuna tuli ka meeskondlik MM-tiitel. Sümboolselt pannakse hooajale nüüd punkt Jaapani rallil, mis on täielik Toyota koduralli – just nende mahitusel Jaapani asfaldietapp juba mõned aastad tagasi MM-kalendrisse lisati ning kõigele lisaks toimub see suure autotehase lähiümbruses – võistluskeskuseks on linn nimega… Toyota! Otse loomulikult on see ümmarguselt Tallinna suurune linn nime saanud selle järgi, millise autotootja peakorter ja tehas selles asub.

Enne eelmist hooaega kihutasid WRC ässad Jaapanis viimati 2010. aastal, kuid toona oli ralli keskus Sapporos ning tegemist oli kruusaetapiga – muide, seal sai alles oma karjääri teise WRC etapivõidu Sébastien Ogier! Esialgu pidi Jaapani asfaldiralli MM-kalendrisse viimase etapina kuuluma juba 2020. aastal, kuid koroonapandeemia tõttu jäeti ralli toona ära – ning sellega seotud põhjused ei lubanud Jaapani rallil MM-karussellile naasta ka 2021. aastal. 2022. aasta hooajal sai Jaapani ralli lõpuks toimuda.

Hoolimata Toyota koduetapiks olemisest suutsid Hyundaid „kodumeeskonna“ pidu eelmisel aastal pisut lörtsida: mäletatavasti sai Hyundai Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku abil kaksikvõidu, aga poodiumikohale kerkis kohalik sõitja Takamoto Katusta.

Kuna Jaapan on ajavööndi mõistes meie jaoks ebamugavas paigas, toimub ralli peaaegu täies ulatuses meie jaoks öösel. Ralli ülesehitus ja katsed on väga sarnased mulluse etapiga ja vaid üksikute muudatustega.

Jaapani ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 16. november

Testikatse Kuragaike Park (2,75 km) – kell 2.01

SS1 SSS Toyota Stadium 1 (2,10 km) – kell 12.05

Reede, 17. november

SS2 Isegami’s Tunnel 1 (23,60 km) – kell 0.04
SS3 Inabu Dam 1 (19,38 km) – kell 1.04
SS4 Shitara Town 1 (22,53 km) – kell 2.02
Hoolduspaus
SS5 Isegami’s Tunnel 2 (23,60 km) – kell 6.36
SS6 Inabu Dam 2 (19,38 km) – kell 7.36
SS7 Shitara Town 2 (22,53 km) – kell 8.34
SS8 SSS Toyota Stadium 2 (2,10 km) – kell 12.35

Laupäev, 18. november

SS9 Nukata Forest 1 (20,32 km) – kell 1.04
SS10 Lake Mikawako 1 (14,78 km) – kell 2.05
SS11 SSSOkazaki City 1 (3,18 km) – kell 4.15
SS12 SSS Okazaki City 2 (3,18 km) – kell 4.26
SS13
Nukata Forest 2 (20,32 km) – kell 6.04
SS14 Lake Mikawako 2 (14,78 km) – kell 7.05
SS15 Shinshiro City (6,70 km) – kell 8.11
SS16 SSS Toyota Stadium 3 (2,10 km) – kell 12.35

Pühapäev, 19. november

SS15 Asahi Kougen 1 (7,52 km) – kell 0.05
SS16 Ena City 1 (22,92 km) – kell 1.03
SS17 Nenoue Kougen 1 (11,60 km) – kell 1.56
SS18 Ena City 2 (22,92 km) – kell 4.04
SS19 Nenoue Kougen 2 (11,60 km) – kell 4.57
SS20 Asahi Kougen 2 (7,52 km) – kell 7.15 (punktikatse)

Jaapani ralli osalejad: Ogier taas platsis

Hooaja viimasele etapile on taas starti tulnud ka kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier, kes võtab koha sisse Toyota kolmandas autos. Hyundai eest on Thierry Neuville’i ja Esapekka Lappi kõrval asfaldirallil kihutamas Dani Sordo, kes sõidab tõenäoliselt oma karjääri viimase (regulaarse) MM-ralli, sest on rääkinud tippkarjääri lõpetamisest. M-Sport on seekord stardis kahe Rally1 autoga, kusjuures Ott Tänaku kõrval ei ole stardis mitte Pierre-Louis Loubet, vaid hoopis Adrien Fourmaux.

Kaugele Ida-Aasiasse peale Ott Tänaku ja Martin Järveoja seekord rohkem Eesti sõitjaid ei ole reisinud – rallit alustab kõigi klasside peale üldse kokku vaid 36 ekipaaži, neist suur osa kohalikud Jaapani sõitjad.

Jaapani ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
  5. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  6. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  7. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  9. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)

Jaapani ralli ennustused: kas seekord panevad Toyotad tõelise oma peo püsti?

Jaapani etapi mulluseid tulemusi vaadates võib tekkida tunne, et ehk ei ole seekord taas koduradadest hoolimata Toyota kord särada: siis tasub aga meelde tuletada, et eelmisel aastal oli Toyotadel kummaline ebaõnn rehvipurunemistega: need kukutasid suurest mängust nii Rovanperä, Evansi kui ka Ogieri. Kui selles osas seekord vähegi paremini läheb, tasub Toyotadele edu ennustada, sest sõidukiiruse poolest olid nad enne rehvipurunemisi siiski tipus.

Alati on aga ohtlik ka Thierry Neuville, kes on asfaldil oma nobedust varemgi tõestanud ning peaks ka seekord olema suures mängus sees. Ott Tänak sõidab oma viimast rallit M-Spordi ridades ning kaotada tal midagi pole – paraku on tema puhul olukord ka selline, et võita pole samuti midagi, mis tema motivatsiooni kindlasti pisut kahandab. Probleemide vältimise korral on aga Tänak kindlasti võimeline esikolmikusse kerkima.

Võimaliku üllatajana võib aga kõrges mängus taas kaasa lüüa ka kohalik mees Takamoto Katsuta – eriti siis, kui teistel tippudel peaks probleeme tekkima.

Põnevaid fakte Jaapani ralli kohta:

  • Jaapani ralli oli esimest korda MM-kalendris 2004. aastal ning kokku on seal MM-punkte jagatud vaid seitsmel korral: aastatel 2004-2010 ja 2022. Ainus sõitja, kes on Jaapani MM-etapi suutnud võita rohkem kui ühel korral, on soomlane Mikko Hirvonen.
  • 2008. aasta Jaapani ralli koosnes koguni 29 kiiruskatsest, millest lausa viis olid Sapporo Dome’i staadionil toimunud publikukatsed.
  • Ralli keskust võõrustav Toyota linn kandis kuni 1959. aastani Koromo nime. Linna põhilise tööandja ja suurtööstuse mõjul muudeti 1. jaanuari 1959 linna nimi Toyotaks.
  • Viimane Eesti ekipaaž, kes enne 2022. aastat Jaapani MM-rallil osales, oli Martin Rauami ja Silver Küti duo, kes 2008. aastal paraku oma Mitsubishi mootoriprobleemide tõttu ralli katkestama pidid.
  • Eestlaste parim tulemus Jaapani ralli „esimesest ajastust“ pärineb 2004. aastast, kui Markko Märtin ja Michael Park tulid oma Fordil Petter Solbergi ja Sébastien Loebi järel kolmandaks. Mullu suutsid Ott Tänak ja Martin Järveoja aga tulla teiseks.