WRC Jaapani ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

2022. aasta autoralli MM-hooaeg ongi omadega lõpusirgele jõudnud – novembri teisel nädalavahetusel sõidavad maailma kiireimad ralliautod 12-aastase pausi järel võidu Jaapanis, kus aasta viimaseks MM-etapiks on uudne asfaldiralli igas mõttes Toyota kodutandril. Mida võistluselt oodata ning kuidas läheb Ott Tänaku hüvastijätt Hyundaiga? Betsafe’i blogi teeb olulisest ülevaate!

Jaapani ralli: mitmes mõttes Toyota koduralli

Toyota jaoks on lõppev rallihooaeg läinud igati korda – nende noor sõitja Kalle Rovanperä krooniti individuaalselt maailmameistriks ning võistkonnale tervikuna tuli ka meeskondlik MM-tiitel. Sümboolselt pannakse hooajale nüüd punkt Jaapani rallil, mis on täielik Toyota koduralli – just nende mahitusel Jaapani asfaldietapp juba mõned aastad tagasi MM-kalendrisse lisati ning kõigele lisaks toimub see suure autotehase lähiümbruses – võistluskeskuseks on linn nimega… Toyota! Otse loomulikult on see ümmarguselt Tallinna suurune linn nime saanud selle järg, millise autotootja peakorter ja tehas selles asub…

Viimati kihutasid WRC ässad Jaapanis 2010. aastal, kuid toona oli ralli keskus Sapporos ning tegemist oli kruusaetapiga – muide, seal sai alles oma karjääri teise WRC etapivõidu Sébastien Ogier! Esialgu pidi Jaapani asfaldiralli MM-kalendrisse viimase etapina kuuluma juba 2020. aastal, kuid koroonapandeemia tõttu jäeti ralli toona ära – ning sellega seotud põhjused ei lubanud Jaapani rallil MM-karussellile naasta ka 2021. aastal. Nüüd on aga kord lõpuks nende käes.

Kuna tegu on MM-sarja mõttes täiesti uue etapiga, on sõitjad selle eel küllaltki võrdses olukorras – legendi koostamine saab olema suurema tähtsusega kui tavaliselt, sest keegi pole varem sellel rallil osalenud.

Kuna Jaapan on ajavööndi mõistes meie jaoks ebamugavas paigas, toimub ralli peaaegu täies ulatuses meie jaoks öösel.

Ott Tänak: uueks aastaks mul lepingut ei ole

Ralli eel Betsafe’i blogiga vesteldes sõnas Ott Tänak muuhulgas, et Toyota sõitjatel ei saa kodurallil valitseva võidukohustuse tõttu lihtne olema – samuti jagas saarlane esimesi muljeid Jaapani uutelt katsetelt.

Kataloonia ralli järel andsid teada, et ei jätka uuel hooajal Hyundais. Kuidas on pärast seda Sinu suhted tiimiga muutunud – kas oled tajunud tiimiliikmete poolset Sinusse suhtumise muutust või on kõik jäänud endiseks?

Suhete tasandil on meil jätkuvalt head suhted ja tiimisiseselt oleme eesootavaks ralliks valmistanud nagu oskame, et ka Jaapanis saaksime olla võimalikult heal tasemel! Hyundai meeskonnas on palju väga häid inimesi ja nad on mind nende aastate jooksul palju toetanud. Ühtegi võitu WRC sarjas ei tohiks alavääristada ning ükski võit ei tule ilma meeskonna koostööta.

Milline on näinud välja Sinu ettevalmistus Jaapani ralliks?

Oleme analüüsinud viimast Hispaania rallit ja üritanud leida võimalusi erinevate detailide ja seadistuse parandamiseks. Testida ülemere ralliks ei saa, aga enne starti on siiski testikatse, kus meil on võimalik mõningaid asju proovida.

Jaapani asfaldiralli on kõikide sõitjate jaoks täiesti uus etapp. Mida oskad selle kohta praegu rääkida – millised peaksid olema sealsed teed ja millise profiiliga ralliga on tegu?

Oleme hetkel reedesed ja laupäevased kiiruskatsed läbi sõitnud ning teed ei ole lihtsad. Enamasti aeglased ja tehnilised teed, kus on palju pinnasemuutusi ja mis asuvad kohati nii sügaval metsas, et paiguti on teed isegi sammaldunud. Ralli saab olema keeruline. Esimene osa rallist tundub ilmaennustuse järgi pigem kuiv, kuid hiljem on ka vihmavõimalus, mis kindlasti muudab teeolud väga keeruliseks.

Jaapani etapp on mitmes mõistes Toyota tiimi koduralli – muuhulgas asub rallipark Toyota nimelises linnas, mis on mõistagi koduks Toyota autofirmale. Kui suure eelise see Toyota sõitjatele annab, kui üldse? 

Raske öelda, kas see otseselt neile mõne eelise annab, pigem kohustuse ja pinge see ralli võita ning see ei tee nende elu lihtsamaks.

Sinu Hyundaist lahkumise teade on rallimeedias, peamiselt Soomes ja Eestis, käima pannud päris kõva meediatralli, kus igaühel on oma kindel teadmine või arvamus selle kohta, mida Sa edaspidi tegema hakkad. Oled kindlasti ka ise mõnda sellist lugu näinud või lugenud – kas võtab vahel muigama ka, kui näed, kuidas mõned nii-öelda eksperdid täiesti puusse panevad?

Vahel on ehk raske mõista, miks endast lugu pidavad inimesed sellisel kujul meedias klatšivad, aga järelikult on see vajalik ja päeva lõpuks on see kõik müra, mida meil ei ole tegelikult oma igapäevaellu vaja. Elus on palju toredamaid asju kui kollase ajakirjanduse saunalood.

Väljastpoolt vaadatuna tundub, et sõidad Jaapani etapile harukordselt pingevabas olukorras – ühest küljest on sisuliselt kõik paigas nii individuaalses kui võistkondlikus MM-sarja punktiarvestuses, teisalt ei ole ju ka Sul erilist mõtet autot uueks hooajaks arendada või testida, kui see niikuinii Sinu viimaseks ralliks Hyundais jääb. Kas selline olukord tuleb Sulle pigem kasuks või on ebamugav, kuna suuri eesmärke on keeruline seada?

Keeruline see kindlasti ei ole. Ütleks, et 2019. aasta Hispaania ralli oli keeruline ja pigem sõidaks rallit pingega, mis annaks võimaluse midagi korda saata kui et lihtsalt ilma erilise eesmärgita, aga Jaapan on kalendris esimest korda asfaldirallina ja koht kui selline mulle väga meeldib, seega loodan siit oma naudingu kätte saada.

Mis peaks viimasel etapil juhtuma, et võiksid Jaapani ralliga rahule jääda?

Sooviks saada autoga rohkem sina peale kui Hispaanias, see annaks meile rohkem kiirust ja loodetavasti ka parema lõpptulemuse.

Toyota president Akio Toyoda õnnitles Sind pärast Belgia ralli võitu ning ütles, et kindlasti juhtub Jaapanis nii, et saate poodiumil kokku ja ta pritsib Sind šampusega üle. Kui heaks pead oma võimalusi Jaapanis poodiumile jõuda, et Toyoda saaks oma lubaduse täita?

Rajaga tutvumisel olen näinud, kui keeruline see ralli saab olema, seega ei saa see üldsegi lihtne ülesanne olema, aga annan endast parima.

Kui üllatav oli Sinu jaoks see, et Toyoda toona augusti lõpus sellise lause Toyota pressiteates välja ütles? Millised olid teie omavahelised suhted sel ajal, kui Sa Toyota ridades kihutasid ning kas olete ka hiljem omavahel kokku puutunud?

Peale meie ühise tee lõppu hakkas kohe Covidi periood ja Belgia oli esimene kord kui Akio-san rallit külastas. Loomulikult me olime Toyotas need kaks aastat kui üks pere ja meil olid väga head suhted.

Lõpetuseks tuleb küsida kohustuslik küsimus – kas jätkad uuel hooajal rallisõitjana? Kas Sa ise juba tead kindlalt, mida uus aasta Sinu jaoks toob?

Hetkel ei ole mul kahjuks midagi öelda uue aasta rallimaailma plaanide kohta. Hyundai leping lõpeb mul õige pea ja järgmiseks aastaks mul midagi ei ole.

Jaapani ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 10. november

Testikatse Kuragaike Park Reverse (2,80 km) – kell 2.01

SS1 Kuragaike Park (2,75 km) – kell 10.38

Reede, 11. november

SS2 Isegami’s Tunnel 1 (23,29 km) – kell 0.02
SS3 Inabu Dam 1 (19,38 km) – kell 1.00
SS4 Shitara Town R 1 (22,44 km) – kell 1.58
Hoolduspaus
SS5 Isegami’s Tunnel 2 (23,29 km) – kell 6.31
SS6 Inabu Dam 2 (19,38 km) – kell 7.29
SS7 Shitara Town R 2 (22,44 km) – kell 8.27

Laupäev, 12. november

SS8 Nukata Forest 1 (20,56 km) – kell 0.07
SS9 Lake Mikawako 1 (14,74 km) – kell 1.08
SS10 Shinshiro City (7,08 km) – kell 2.03
Hoolduspaus
SS11 Nukata Forest 2 (20,56 km) – kell 5.37
SS12 Lake Mikawako 2 (14,74 km) – kell 6.38
SS13 Okazaki City 1 (1,40 km) – kell 8.36
SS14 Okazaki City 2 (1,40 km) – kell 8.49

Reede, 13. november

SS15 Asahi Kougen 1 (7,52 km) – kell 1.08
SS16 Ena City 1 (21,59 km) – kell 2.12
SS17 Nenoue Plateau (11,60 km) – kell 3.10
SS18 Ena City 2 (21,59 km) – kell 4.48
SS19 Asahi Kougen 2 (7,52 km) – kell 7.18 (punktikatse)

Jaapani ralli osalejad

Hooaja viimaseks etapiks on Rally1 autode stardirivi jäänud suhteliselt õhukeseks – stardinimekirjas on üles antud vaid üheksa Rally1 masinat. Ühest küljest on näiteks Hyundai senine neljas sõitja Oliver Solberg juba meeskonnast minema löödud, mistõttu on Hyundai rivis vaid kolme masinaga, teisalt on M-Spordil seekord väljas vaid kaks autot, sest leiti, et Adrien Fourmaux’l ei ole nii kauge võistluse jaoks rahaliselt mõtet starti tulla.

Kaks sõitjat on vahepeal vahetanud kaardilugejat – Sébastien Ogier’ koostöö Benjamin Veillas’ga on läbi saanud ning tema kõrvale istub viimati Pierre-Louis Loubet’le kaarti lugenud Vincent Landais. Craig Breeni senine paarimees Paul Nagle otsustas aga sportlaskarjääri lõpetada, mistap on Breeni uueks partneriks iirlane James Fulton, kes luges seni kaarti kaasmaalasele Josh McErleanile WRC2 Open sarjas.

Jaapani ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  7. Craig Breen – James Fulton (M-Sport)
  8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  9. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)

Jaapani ralli ennustused: millise punkti paneb Tänak oma perioodile Hyundais?

Kuivõrd tegu on totaalse Toyota koduralliga, tekib automaatselt kiusatus esimese hooga panustamisel vaadata just nende sõitjate suunas, kuid tegelikult ei pruugi asi olla üldse nii üheselt selge: ralli on täiesti uus kõikidele sõitjatele ning kuigi võib arvata, et Toyota masinad võivad olla varem sarnastes tingimustes testinud, ei maksa unustada, et põhitöö teeb Toyota rallimeeskond ära siiski oma Soomes asuvas keskuses ning Jaapanis asuvad lihtsalt meeskonna kõige kõrgemad bossid. Seetõttu võib head väärtust ehk leida hoopis Hyundai sõitjate koefide seast – meie jaoks on mõistagi kõige huvitavam jälgida seda, mida suudab oma viimasel etapi Hyundai ridades Ott Tänak, kes teatas pärast eelmist etappi Kataloonias, et on otsustanud selle hooaja järel meeskonnast lahkuda.

Tuletame meelde, et Belgia asfaldiralli suutis Tänak näiteks võita – samas on teised puhta asfaldiga etapid Horvaatias ja Kataloonias läinud Toyota meeste Rovanperä ja Ogier’ võiduks. Võta siis kinni – ehk on nüüd hoopis Thierry Neuville’i kord?

Kui MM-tiitlite saatus on juba täiesti selge, siis Tänaku jaoks on veel pisut lahtine ka see, kas ta lõpetab hooaja teise või kolmanda kohaga. Teine või kolmas koht iseenesest ehk midagi väga suurt ei olekski, aga see näitab ära, kas lõppeval hooajal oli parim Hyundai sõitja Tänak või Neuville – viimase etapi eel on Tänaku edu 21 punkti ja võimaliku viigi korral on eelis eestlasel, mis tähendab, et Neuville peab teiseks tõusmiseks koguma Tänakust vähemalt 22 punkti rohkem. See tähendab, et Tänakul on teise koha kindlustamiseks tarvis vähemalt üheksat punkti – selleks piisaks kas viiendast kohast või siis seitsmendast kohast koos punktikatsel kahe parema seas olemisega. Loomulikult muutub Tänaku ülesanne lihtsamaks, kui Neuville ei suuda rallit võita.

Põnevaid fakte Jaapani ralli kohta:

  • Jaapani ralli oli esimest korda MM-kalendris 2004. aastal ning kokku on seal MM-punkte jagatud vaid kuuel korral aastatel 2004-2010. Ainus sõitja, kes on Jaapani MM-etapi suutnud võita rohkem kui ühel korral, on soomlane Mikko Hirvonen.
  • 2008. aasta Jaapani ralli koosnes koguni 29 kiiruskatsest, millest lausa viis olid Sapporo Dome’i staadionil toimunud publikukatsed.
  • Ralli keskust võõrustav Toyota linn kandis kuni 1959. aastani Koromo nime. Linna põhilise tööandja ja suurtööstuse mõjul muudeti 1. jaanuari 1959 linna nimi Toyotaks.
  • Viimane Eesti ekipaaž, kes Jaapani MM-rallil osales, oli Martin Rauami ja Silver Küti duo, kes 2008. aastal paraku oma Mitsubishi mootoriprobleemide tõttu ralli katkestama pidid.
  • Eestlaste parim tulemus Jaapani rallilt pärineb 2004. aastast, kui Markko Märtin ja Michael Park tulid oma Fordil Petter Solbergi ja Sébastien Loebi järel kolmandaks.