WRC Soome ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Suvine tempo on autoralli MM-sarjas tihe: Poola, Läti ja Soome kruusarallid, mis on oma olemuselt üksteisele üsna lähedased, tulevad mõnusalt tihedalt ning Läti ja Soome etappide vahe ongi kõige väiksem, mis tänavuses MM-kalendris on: Läti finišit ja Soome starti eraldab vaid 11 päeva.
Autoralli MM-sarja vaat et kõige populaarsem ja kuulsam ralli, Soome etapp, seisab maailma kiireimatel ralliässadel järgmiseks ees ning Betsafe’i blogi on siin selleks, et sulle selle eel kõik oluline peo peale kätte tuua!
Hüpped, täisgaas ja veelkord hüpped!
Tuhande järve ralli, MM-sarja kõige kiiremad teed ja kõige peadpööritavamad hüpped. Soome ralli on WRC kalendris olnud aegade algusest peale ning seda põhjusega: rallihullud Soome fännid raja ääres koos laiade, ülikiirete ja voolavate teedega teevad sellest paljude sõitjate jaoks lemmiketapi. Erinevalt nii mõnestki teisest rallist ei ole siin esikohal tehnika, rehvivalik või midagi muud sellist – Soomes on oluline olla julge, isegi hulljulge, ja tempot kogu kiiruskatse vältel põhjas hoida.
Ülitähtsal kohal on ka täpne legend, sest väga kiiresti võetavate pimedate kurvide taga võivad olla järgmised kurvid ning seetõttu on eluliselt tähtis auto eelnevalt õigesse asendisse saada, et olla valmis juba järgmises kurvis õige külje ette viskama. Kuna kõik sõidavad täisgaasiga, tulevad ajavahed tavaliselt väikesed ning iga viga võib olla võidu peale võideldes saatuslik.
Autode puhul hakkab suurt rolli mängima aerodünaamika ja see, kuidas sõitjad suuri hüppeid manageerivad – täisgaasiga suurtesse hüpetesse minnes on oht, et auto nina tõuseb õhus üles ja põhjustab suure avarii. Sageli näeme, kuidas sõitjad vahetult enne hüpet väikese pidurduse teevad ning siis taas gaasi põhja suruvad. Lihtne loogikagi ütleb, et mida rohkem on rehvid vastu maad, seda rohkem on võimalik autot gaasipedaali tallates kiiremini edasi liigutada.
Mõne nädala tagused Poola ja Läti rallid oli sõitjatele Soome etapi eel heaks soojenduseks – ka Eesti teed on Soome ralli omadega võrdlemisi sarnased, kuid Soome rallil kipuvad trassid olema pisut laiemad ja veidi teistsuguse kruusaga, samuti mõneti sujuvamalt looklevad.
Nagu ikka, on aasta-aastalt ralli trass pisut muutunud, aga väga suuri muudatusi võrreldes mullusega tehtud ei ole – ralli selgroog on endine, eemaldatud-lisatud on vaid mõned üksikud katsed ja mõne katse trass on pisut teistsugune kui eelmisel aastal. Uudisena on laupäeval tagasi maailmakuulus Ouninpohja katse, mis oma peaaegu 33-kilomeetrise trassi ja kahe läbimisega saab olema ilmselt päris otsustava kaaluga. Ralli finiš on sedapuhku Laajavuoris, kus punktikatse toimub mäesuusakeskuse radadel.
Soome ralli ajakava
Neljapäev, 1. august
Testikatse Ruuhimäki (4,12 km) – kell 10.01
SS1 Harju 1 (3,48 km) – kell 19.05
Reede, 2. august
SS2 Laukaa 1 (17,96 km) – kell 8.13
SS3 Saarikas 1 (15,93 km) – kell 9.20
SS4 Myhinpää 1 (15,51 km) – kell 10.35
SS5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) – kell 12.06
Hoolduspaus
SS6 Laukaa 2 (17,96 km) – kell 15.10
SS7 Saarikas 2 (15,93 km) – kell 16.17
SS8 Myhinpää 2 (15,51 km) – kell 17.32
SS9 Ruuhimäki 2 (7,76 km) – kell 19.05
SS10 Harju 2 (2,01 km) – kell 20.05
Laupäev, 3. august
SS11 Västilä 1 (18,94 km) – kell 9.05
SS12 Päijälä 1 (20,19 km) – kell 10.05
SS13 Ouninpohja 1 (32,98 km) – kell 11.05
Hoolduspaus
SS14 Västilä 2 (18,94 km) – kell 15.35
SS15 Päijälä 2 (20,19 km) – kell 16.35
SS16 Ouninpohja 2 (32,98 km) – kell 17.35
Pühapäev, 4. august
SS17 Sahloinen-Moksi 1 (14,27 km) – kell 8.55
SS18 Laajavuori 1 (4,35 km) – kell 10.05
SS19 Sahloinen-Moksi 2 (14,27 km) – kell 11.17
SS20 Laajavuori 2 (8,77 km) – kell 13.15 (punktikatse)
Soome ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
- Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
- Sami Pajari – Enni Mälkönen (Toyota)
Soome ralli on paljude sõitjate lemmik ning nii pole ka suurt imestada, et teiste seas on kohal ka maailmameistrid Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä, kes tänavu teadupoolest kogu hooaega kaasa ei sõida. Sealjuures on mõlemad mehed sellest faktist hoolimata teinud väga korraliku hooaja: Ogier’ arvel on kõige rohkem poodiumikohti (5), kusjuures ta on igal rallil, millel ta on osalenud, lõpetanud esimese kahe seas. Kalle Rovanperä on samal ajal samuti osalenud viiel etapil ning saanud sel hooajal kõige rohkem etapivõite (3).
Osalejate nimekirja vaadates on ehk kõige huvitavamaks nimeks 22aastane soomlane Sami Pajari, kes saab Toyota Rally1 autol koduradadel teha oma WRC debüüdi. Pajari on nii juunioride kui Rally2 autodega näidanud head kiirust ning arvestades seda, mida suutis eelmisel kahel etapil korraldada Rally1 klassis samuti kollanoka staatust omav Martinš Sesks, siis võib Pajarilt samuti kohe esimesel korral oodata päris head tempot ja minekut.
Eesti sõitjatest on lisaks MM-sarja liidrikohta noolivale Ott Tänakule ja Martin Järveojale stardis veel mitmeid ekipaaže: Rally2 masinatega on rivis Georg Linnamäe koos James Morganiga, Robert Virves – Aleks Lesk ning Gregor Jeets – Timo Taniel. Rally3 klassis saab pöialt hoida aga Romet Jürgensonile ja Siim Ojale. Rally2 klassis sõitvad mehed peavad sealjuures teiste seas konkureerima päris kõvade nimedega: selles klassis tulevad starti näiteks Oliver Solberg, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet, Teemu Suninen ja ei keegi muu kui Toyota tiimiboss Jari-Matti Latvala isiklikult!
Soome ralli ennustused: Rovanperä vastu on raske minna
Mitte kuidagi muudmoodi ei ole võimalik seda asja veel selgemalt välja öelda: Kalle Rovanperä on koduse Soome ralli suurfavoriit. Viimased kaks etappi Poolas ja Lätis on oma olemuselt Soome etapile WRC kalendris kõige sarnasemad ning Rovanperä võitis need mõlemad. On midagi veel teada vaja?
Mõistagi võib loota, et päris käed taskus ja kolmanda käiguga Rovanperä siiski järjekordse etapivõiduni ei kulge. Ott Tänak on tegelikult oma Hyundai saanud viimastel etappidel üsna hästi käima, kuid erinevad ja järjekordsed ebaõnne täis olukorrad on talt röövinud võiduvõimalused – kiirust on Tänakul sellest hoolimata olnud üsna palju ning kui tal need kolm-neli päeva seekord õnnestub hirvesid, rehvipurunemisi ja mehaanilisi tõrkeid vältida, võiks ta olla vabalt Rovanperäga sekund-sekundis rallivõidu eest võitlemas. Jällegi – puhta kiiruse pealt ei tohiks selles küsimust olla, elu on aga näidanud, et mõnel sõitjal lihtsalt juhtub rohkem asju ja mõnel vähem…
Eelmisel aastal suutis selle etapi võita hoopis Elfyn Evans, kelle tänavune hooaeg on aga olnud võrdlemisi vaevaline – teatud stabiilsuse ja igal etapil kohal olemise tõttu on Evans küll tehniliselt võttes tiitlimängus sees, kuid ühtegi rallivõitu waleslasel kirjas ei ole. Võimalikud mustad hobused võiksid seekordsel Soome etapil olla hoopis Esapekka Lappi ja Sami Pajari. Lappi suutis tänavu juba Rootsi etapi näiteks võita, Pajarilt ilmselt veel debüütrallil palju ei oodata, aga kui ta suudab autot teel hoida, peaks tal kiirust kindlasti jaguma.
Põnevaid fakte Soome ralli kohta:
- Esimene Soome ralli sõideti 1951. aastal – selle eesmärgiks oli välja selgitada, kellel on õigus Soomet Monte Carlo rallil esindada!
- Soome ralli oli üks esimesi, mis kasutas tänapäevast ülesehitust – ralli koosnes kiiruskatsetest juba viiekümnendate keskel.
- Esimest korda oli 1000 järve ralli nime kandnud võistlus WRC kalendris 1973. aastal, olles sellega kalendris juba kõige esimesel MM-hooajal.
- Soome rallisõitjad on kodust võistlust domineerinud: 72 rallist on võit Soome jäänud lausa 55 korral. Rekordimehed Hannu Mikkola ja Marcus Grönholm on võitjaks tulnud seitsmel korral.
- 2016. aasta Soome ralli oli MM-ajaloo kiireim: võitja Kris Meeke’i kogu ralli keskmine kiirus oli 126,62 km/h!
- Soome MM-ralli on ainus, mille on võitnud kaks Eesti sõitjat: 2003. aastal tuli võitjaks Markko Märtin, 2018., 2019. ja 2022. aastal kordas seda tempu Ott Tänak.