F1 hooaja lõpp: kas Verstappen napsab McLarenitelt tiitli?
Kui nii mõnelgi eelmisel hooajal on vormel-1 sarjas heitlus maailmameistritiitli peale olnud võrdlemisi igav, siis sel aastal seda muret ei ole – vaid neli etappi enne hooaja lõppu on suures mängus kolm meest, kellest igaüks võib vabalt tiitlini jõuda.
November ja detsember tulevad seetõttu F1 maailmas erakordselt põnevad – milline on praegune punktiseis täpsemalt ja keda võiks lugeda hetkeseisuga tiitlisoosikuks number üks?
McLarenid tagasi troonil
Alustame aga sellest, mis on seni juhtunud. Juba eelmisel aastal näitasid oranžid McLareni mehed suurepärast kiirust ning kuigi Max Verstappen võitis mullu oma neljanda järjestikuse sõitjate MM-tiitli, suutsid Lando Norris ja Oscar Piastri olla sedavõrd stabiilsed, et 26-aastase pausi järel konstruktorite MM-tiitel taas McLarenile tuua. Selle hooaja eel oligi suureks küsimuseks see, kas McLareni mehed, eelkõige eelmisel hooajal selgelt tugevam olnud Lando Norris, suudavad seekord ka individuaalselt Verstappenile vastu saada.
Hooaja esimene pool näitas väga selgelt, et saavad küll! Suvepausile mindi Ungari GP järel olukorras, kus 14 etapist lausa 11 olid võitnud kas Norris või Piastri – Verstapeni saagiks oli jäänud vaid kaks võitu ning punktivahe oli väga märkimisväärne: augusti lõpus naasti rajale seisus, kus Piastri oli 284 punktiga MM-sarja liider, Norris 275 punktiga teine ning Verstappen oli küll kolmas, kuid vaid 187 punktiga – ehk siis kõige lihtsustatumalt öeldes paistis, et hollandlane on seekord mängust täiesti väljas.
Suvepausi järel on olukord aga pöördunud: Verstappen on oma Red Bulliga kiiruse taas üles leidnud ning teinud esimeste meestega kõvasti maad tasa. Suvepausile järgnenud kuuel etapil on Verstappen olnud iga kord poodiumil ning kolm etappi võitnud, mis on koos kübekese Piastri ja Norrise ebaõnnega teinud Verstappenist ootamatult taas tiitlinõudleja: neli etappi enne hooaja lõppu on Norrisel 357, Piastril 356 ja Verstappenil 321 punkti, mis tähendab, et kui McLarenitel veel mõni ebaõnnestunud võistlus sisse tuleb ja Verstappen samas hoos jätkab, võime viimasel etapil Abu Dhabis näha tiitliheitlust lausa kolme sõitja vahel!
Üks tiitel on aga juba tükk aega enne seda välja jagatud – McLarenid kindlustasid matemaatiliselt oma teise järjestikuse konstruktorite tiitli juba 5. oktoobril toimunud Singapuri GP-l – lausa kuus etappi enne hooaja lõppu! Lähima jälitaja Ferrariga võrreldes on neil peaaegu täpselt kaks korda rohkem punkte – McLaren oleks liider isegi siis, kui neile oleks punkte toonud ainult Norris!
Verstappen tassib üksi Red Bulli
Kui mitmetel eelmistel hooaegadel kehitati Max Verstappeni võimutsemise peale õlgu ja tõdeti, et mis seal siis nii erilist on, kui hea sõitja selgelt kõige paremas autos teistest üle on, siis tänavusel hooajal on mitmete kriitikute suud taas kinni pandud. Verstappen on aasta-aastalt olnud oma tiimikaaslasest, kes iganes see parasjagu pole olnud, selgelt üle ning erandiks pole ka tänavune hooaeg, kus vahed on sarnaselt mullusele olnud väga märkimisväärsed: Verstappen üksi on teeninud sel hooajal 321 punkti, tema tiimikaaslased kamba peale kokku vaid 25!
Sellises olukorras ikkagi MM-tiitli konkurentsis püsida näitab Verstappeni erakordset andekust ja taset – olgugi et tema tiimikaaslased ei ole sel hooajal olnud kindlasti F1-sarja paremate sõitjate seas, näitab selline vahe siiski, et hollandlane suudab sellest autost välja võtta sisuliselt maksimumi. Mõistagi keskendubki Red Bull suuresti Verstappenile, kuid nii röögatut punktivahet ainult sellega kindlasti ei seleta.
Viimase nelja etapi prognoos: Verstappen teenib enim punkte, aga kas sellest piisab tiitliks?
Üks-ühele ei saa neid kindlasti nii labaselt võrrelda, aga kuna eelmisel hooajal olid viimased neli etappi täpselt samad mis sel hooajal, võtsime huvi pärast välja tiitlivõitluses osalejate mullu viimase nelja etapiga teenitud punktid, et selle abil pisut prognoosida, kuidas võiksid asjad sel korral minna.
Max Verstappen suutis eelmisel hooajal viimasest neljast etapist võita kaks (Sao Paulo ja Katar) ning teenida kokku 75 punkti. Kui need liita tema praeguse hooaja senisele saagile, saame tema lõplikuks punktisaagiks 396 punkti.
Lando Norris võitis eelmisel hooajal viimase etapi Abu Dhabis ning teenis nelja etapiga kokku 59 punkti. Kui need liita tema praeguse hooaja saagile, saame kokku 416 punkti.
Oscar Piastri parim tulemus mulluselt neljalt viimaselt etapilt oli Katari kolmas koht ning tema teenis nendega kokku 41 punkti. Praegusele punktisummale selle liitmise järel saab tema kogusaagiks 397 punkti ehk vaid üks punkt rohkem kui selle prognoosi järgi Verstappenil!
Mõistagi tasub rõhutada, et tegu on vaid väga lihtsustatud prognoosiga – selle ajaga võrreldes sõidetakse teistes autodes, kogemust on eelkõige Piastril palju rohkem juurde tulnud ning olukord on toonasega võrreldes täiesti teine, aga põnevuse kruttimise mõttes on see siiski äge mõtteharjutus.
Koefid: Norris on üsna selge tiitlisoosik
Kui vaadata seda, mida ennustavad Betsafe’i analüütikud, siis saame ette võrdlemisi sarnase pildi nagu meie prognoos näitas: Lando Norrist peetakse hetkel selgeks tiitlisoosikuks number üks – tema koefiks on 1,72. Kui meie „mudel“ näitas, et Piastri ja Verstappeni vahel läheb väga napiks andmiseks, siis koefide järgi on oodatult Piastri võimalused siiski märksa suuremad – tema tiitlikoefiks on 3,25, Verstappenil 4,50.
On küll tõsi, et Piastri on hooaja teises pooles andnud võrreldes esimesega natuke rohkem ära kui Norris, kuid juba puhtalt selle pealt, et mehed on praegu sisuliselt võrdsete punktide peal, tundub noorema austraallase peale panustamine nende koefide juures pisut parema väärtusena kui Norrise koefi kasutamine.
Samal ajal ei saa üldse mängust välja arvata ka neljakordset maailmameistrit ja suurt võitjat Verstappenit, kes on varem näidanud ja tõendanud, et ta ei kohku sellises võitluses mitte millegi ees tagasi – samal ajal jahivad Norris ja Piastri alles oma esimest titilit, mis võib meeste närvidega omasid mänge mängida. Üks on aga kindel: viimased neli etappi tulevad tohutult põnevad!





