WRC Sardiinia ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Kui WRC hooaja alguses tulid rallid väga suure vahega ning vahepeal jõudis ehk mõni spordihuviline juba ära unustada, et MM-hooaeg sai juba jaanuari lõpus alguse, siis nüüd on pihta hakanud hooaja tõeline tihe sisu: vaid ühe vahenädala järel on Portugalist MM-karussell liikunud Itaaliasse Sardiiniasse, kus toimub tänavuse hooaja järjekorras viies etapp.

Mida Sardiinia rallist oodata, millised sõitjad on seekord stardijoonel, mida etapilt oodata ning mida arvab ralli eel Ott Tänak ise – kõike seda pakub teile Betsafe’i blogi eelvaade Sardiinia rallile!

Sardiinia ralli: kuum ja karm, aga kiire

Sardiinia etapil on Eesti ralliajaloos igaveseks olemas aukoht: 2017. aastal võttis just seal oma karjääri esimese etapivõidu Ott Tänak ning sealsed kruusateed peaksid eestlastele väga hästi sobima.

Ilmad on hiliskevadel Vahemere saarel mõnusalt soojad, teed kruusased ja kiired, aga võrdlemisi kitsad – eksimisruumi sõitjatele palju jäetud ei ole, samal ajal saavad rehvid kuumuse ja karmide teede tõttu kõvasti vatti.

Kui Portugali rallil sõideti pikk avapäev ilma hoolduspausita, mis tähendas, et vahed kärisesid juba reedel, siis Sardiinias on hoolduspausita päevaks laupäev, mis peaks vähemalt teoorias tähendama, et tihedat kihutamist jagub kauemaks.

Kui eelmisel aastal liigutati ralli keskus ja hoolduspark saare läänekaldalt Algherost idakaldale Olbiasse, siis nüüd liigub see tagasi Algherosse.

Ott Tänak Rally1 autode suurest probleemist: mulle väga meeldib saunas käia, aga eelistan seda teha riieteta…

Nagu ikka, andis ralli eel Betsafe’i blogile eksklusiivintervjuu ka Ott Tänak.

Portugali ralli ja Sardiinia etapi vahele jääb vaid üks „tühi“ nädal. Kuidas selle sisustasid – kas jõudsid vahepeal koju või oli see tihe tööperiood?

Me planeerisime oma testipäeva peale Portugali rallit eeldusega, et saame sealt hulga informatsiooni, millega testis juba edasi tegeleda. Tegime ühe testipäeva Sardiinias ja Eestis vaatasime paar päeva läbi eelmiste aastate videosid ning tegelesime üldise ettevalmistuse ja mäluvärskendusega varasematest aastatest.

Enne Portugali etappi said kruusal läbida võrdlemisi vähe testikilomeetreid. Kas kahe ralli vahel said ka Sardiinia etapiks eraldi testida?

Sardiinia test oli juba palju lubavam kui test enne Portugali. Saime sõita rohkem kilomeetreid ja Portugalis mittetoiminud alapeatükke tuunisime samuti positiivsemaks.

Portugali etapil ütlesid ka välja, et Hyundai auto juures olid mõned asjad, mida on sul raske omaks võtta ja nendega harjuda. Kas need on asjad, mida ei olegi võimalik paremaks timmida või on lootust, et pikkamööda loksuvad need asjad sinu jaoks paremini paika?

Hetkel ei ole meil väga valikut, peame tegema tööd nende vahenditega, mis meil praegusel momendil kasutada on. Neid elemente, mida saaks minu perspektiivist parendada, on omajagu, kuid enamasti oleme kõik ikkagi ühel meelel. Keeruliseks muudab olukorra asjaolu, et suur osa autost on homologeeritud ning seetõttu tuleb teha valikuid, millised arendust vajavad detailid on prioriteetsemad. Vastavalt prioriteetsusele hakatakse soovitud detaile ümber disainima ning seejärel tootma uusi osasid. Järgmine faas on uute arenduste testimine, kontrollimaks nende vastupidavust ning alles seejärel algab homologeerimise protsess, et kasutada seda juba rallil, kuid paraku võtab see kõik kõvasti aega.

Kas auto juures on nii lühikese aja jooksul kahe ralli vahel võimalik midagi oluliselt paremaks seadistada või muuta?

Mingeid drastilisi muudatusi koheselt loomulikult teha ei õnnestu ja üldjuhul võtavad suuremad füüsilised muudatused ka rohkem aega. Olemasolevate vahenditega annab aga auto seadistust kindlasti liigutada rohkem sinna aknasse, kus see võiks meie jaoks paremini toimida.

Ütlesid Portugali etapi järel, et Hyundai meeskonnal on punktiseisust palju tõsisemaid probleeme. Mida selle all silmas pidasid?

Meeskonnas on hetkel keeruline periood, juhtkond pole päris paigas ja tulemused ei ole päris need, mida me kõik ootame-loodame. Selline olukord loob paratamatult pingeid, kuid usun, et Portugalis saime ennast kenasti välja elada ja teame väga selgelt, kus me oleme. Nüüd tuleb anda kõik, mis meil on ja Sardiinias kavatseme kindlasti oma konkurentidele avaldada maksimaalselt survet.

Mida võime Sardiinia etapilt oodata? Sel aastal naaseb võistluskeskus pärast mullust taas Algherosse, kus oled suurema osa oma WRC-s oldud ajast Sardiinia etappidel kihutanud. Kas see tähendab, et kõik on vanaviisi ja tuttav?

Sardiinia on piisavalt väike saar, et enamasti katsed on alati samad. Võrreldes eelmise aastaga on sel aastal kohati sõidusuund vastupidine ja kasutusel erinevad uued jupid, kuid enamasti oleme ikka samadel teedel. Suures plaanis tundub, et tuleb soe ralli.

Sardiinia etapil said mäletatavasti viis aastat tagasi oma esimese etapivõidu WRC-s. Kas sul on sellel etapil omad lemmikud kiiruskatsed, lõigud või osad?

Katsed on siin kitsad ja kohati tegelikult päris kiired. Mingit haljasala ei ole siin teede ja puude/kivide vahele rajanud, ehk tegu on päris tõsiste radadega. Kõige keerulisemaks teguriks on erinevad üllatused lahtiste kivide näol, aga muidu on mulle siinsed teed üldiselt meeldinud.

Portugali etapil jäi kõlama sõitjate ja kaardilugejate mure salongis valitsenud kuumuse pärast. Kas ka sinul ja Martinil oli sellega probleeme? Mida annaks selles vallas ära teha?

Sel aastal on autodel vormelite stiilis kinnised põhjad, mis tähendab et turbo ja väljalase ei saa mingit jahutust ja kui väljalaske temperatuur mängib 900-1000 kraadi vahel, siis see lõpuks kiirgab ikka tuppa ka ning selle tulemusena läheb katsete lõpus toas päris soojaks. Mulle väga meeldib saunas käia, aga eelistan seda teha ilma riieteta ja nii, et saan käia vahepeal väljas jahtumas. Päevas 12 tundi kinnises ja kuumas autos istumine oli Portugalis kehadele päris koormav. Esimeste sammudena oleks vaja vähemalt väljast tulev päikesekiirgus tagasi suunata ja siis peab meeskond ise vaatama, kuidas auto enda temperatuure paremini kontrollida.

Ajakirjanik Peep Pahv kirjutas eelmise etapi valguses arvamusartikli, kus kritiseeris juunioride sarja korraldust – tema hinnangul kukuvad selle sarja etapid liiga sageli välja sellised, kus autod terved ei püsi, vahesid saab mõõta kümnetes minutites ja pingelist võitlust ei toimu. Kui palju oled sina juunioride sarja üldse jälgida jõudnud ja kas nõustud Pahvi kriitikaga? Kas selles osas oleks midagi võimalik ära teha, et olukorda parandada?

Omal ajal, kui ise alustasin WRC sarjas sõitmist, tulin sarnase ettevalmistusega MM-rallile nagu Eestis sõitsime, kuid loomulikult need autod ei kannata sellist katsumust ja probleemid on kiired tulema. Isegi tipptasemel WRC autodele on see keeruline väljakutse… Praeguse formaadi järgi saavad juuniorid võimaluse alustada madalamas sarjas õppimist, kuniks tekib arusaam, et ralli võitmiseks tuleb see esmalt lõpetada ja selleks et lõpetada, ei pea igal kiiruskatsel ja igas kurvis kiireim olema.

FIA uus president Mohammed Ben Sulayem käis hiljuti välja omapärase mõttekäigu: nimelt pakkus ta, et vormel-1 sari võiks uusi võistlusdirektoreid saada WRC kaardilugejate seast, sest nad on suurepäraste organisatoorsete võimetega ja harjunud suurtes pingeolukordades tegutsema. Kuidas saaks sinu hinnangul vormel-1 võistlusdirektorina hakkama Martin Järveoja?

Ma ei ütle, et siit seltskonnast ei võiks tulla võistluste direktoreid, aga samas ma ka ei arva, et igast kaardilugejast peaks saama F1 võistlusdirektor. Seda, kas see on Martini eesmärk, peab temalt endalt küsima! Pigem tundub utoopiline õhku visatud mõte, aga siin maailmas on kõik võimalik, kui huvi on.

Sardiinia ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 2. juuni

Testikatse Olmedo (3,53 km) – kell 10.01
SS1 Olbia – Cabu Abbas (3,23 km) – kell 19.08

Reede, 3. juuni

SS2 Terranova 1 (14,19 km) – kell 8.01
SS3 Monti di Ala e Budduso 1 (24,70 km) – kell 9.01
SS4 Terranova 2 (14,19 km) – kell 9.46
SS5 Monti di Ala e Budduso 2 (24,70 km) – kell 10.46
Hoolduspaus
SS6 Osilo – Tergu 1 (14,63 km) – kell 16.18
SS7 Sedini – Castelsardo 1 (13,26 km) – kell 17.01
SS8 Osilo – Tergu 2 (14,63 km) – kell 18.48
SS9 Sedini – Castelsardo 2 (13,26 km) – kell 19.31

Laupäev, 4. juuni

SS10 Tempio Pausania 1 (12,03 km) – kell 8.46
SS11 Erula – Tula 1 (15,27 km) – kell 9.46
SS12 Tempio Pausania 2 (12,03 km) – kell 11.01
SS13 Erula – Tula 2 (15,27 km) – kell 12.31
SS14 Coiluna – Loelle 1 (21,60 km) – kell 14.38
SS15 Monte Lerno di Pattada 1 (17,01 km) – kell 15.46
SS16 Coiluna – Loelle 2 (21,60 km) – kell 17.08
SS17 Monte Lerno di Pattada 2 (17,01 km) – kell 18.16

Pühapäev, 5. juuni

SS18 Cala Flumini 1 (12,55 km) – kell 9.10
SS19 Sassari – Argentiera 1 (7,10 km) – kell 10.08
SS20 Cala Flumini 2 (12,55 km) – kell 12.00
SS21 Sassari – Argentiera 2 (7,10 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Sardiinia ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord: Prantsusmaa ässad seekord puhkavad

Kui Portugali rallil sai äsja näha mõlemat mitmesetmekordset maailmameistrit Sébastieni, siis seekord korüfeesid stardis ei ole, mis muudab stardirivi tavapärasest ehk pisut lahjemaks. Võimalikke võidu peale välja minejaid on siiski omajagu – Toyota toob oma kolmanda autoga rajale Esapekka Lappi, Hyundai kolmandas autos on teist rallit järjest rivis Dani Sordo, kes Portugalis lõpuks esikolmikusse murdis ning kindlasti ka seekord võimalike esikolmikunõudlejate sekka kuulub, sest stardib rivis päris tagantpoolt.

Kruusarallile kohaselt on kuiva ilma korral selge eelis tagantpoolt startijatel, esimesed mehed peavad vähemalt esimesel päeval teistele teed puhastama. Portugali etapil see aga Kalle Rovanperät liialt ei seganud – ta võttis ikkagi oma kolmanda järjestikuse rallivõidu!

Eesti sõitjatest on Sardiinias Ott Tänaku ja Martin Järveoja kõrval stardis seekord vaid Rally2 arvestuses sõitev Georg Linnamäe, kelle kaardilugejaks on britt James Morgan.

Sardiinia ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
3. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
4. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
5. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
6. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
7. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
9. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
10. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
11. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)

Sardiinia ralli ennustused: Toyota meestest on raske mööda vaadata

Sardiinia ralliks Betsafe’is panuseid tehes tasub esmalt vaadata just nimelt Toyotade poole – senine hooaeg on näidanud, et just nemad suudavad olla nii kiired, stabiilsed kui ka vastupidavad ning Hyundai või M-Spordi sõitjate peale panuste tegemine on hetkeseisuga selgelt riskantne – seevastu kätkeb see endas ka suuremat koefitsienti!

Kolm MM-rallit järjest võitnud Kalle Rovanperä enesekindluse vastu ei ole hetkel MM-sarjas midagi panna ühelgi teisel sõitjal – samas tekib tema puhul küsimus sellest, kas ta suudab avapäeval teepuhastajana ennast liidritega võrreldes piisavalt heas löögiulatuses hoida, et siis laupäeval ja pühapäeval oma tõelist minekut näidata. Rovanperä kõrval võib suureks soosikuks pidada ka Elfyn Evansit, aga esikolmikukohale panustades tasub head väärtust Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku kõrval otsida ka Dani Sordo juurest, kes on oma karjääri kolmest MM-etapivõidust kaks saanud just nimelt Sardiinias ja seda võrdlemisi hiljuti.

Põnevaid fakte Sardiinia ralli kohta:

  • 2017. aastal said Ott Tänak ja Martin Järveoja Sardiinia rallil oma karjääri esimese MM-etapivõidu. Eestis võeti nad lennujaama VIP-tsoonis pidulikul üritusel kodumaale vastu.
  • Sardiinias on MM-ralli toimunud alates 2004. aastast. Varasemalt sõideti WRC sarjas Itaalia etapp Sanremo rallil.
  • Enim võite on Sardiinia rallil kirjas Sébastien Loebil (5), tema kaasmaalane Sébastien Ogier on seal võitnud neljal korral.
  • 2010. aastal toimus Sardiinia ralli IRC võistlusena ning WRC kalendrisse ei kuulunud.
  • Sardiinia ralli on võitnud koguni neli erinevat soomlast, kõik ühe korra: 2007. aastal oli kiireim Marcus Grönholm, 2009. aastal Jari-Matti Latvala, 2010. aastal IRC-sarjas Juho Hänninen ja 2012. aastal võitis Mikko Hirvonen.
  • Dani Sordo on pika karjääri jooksul võitnud vaid kolm MM-rallit – kaks neist tulid 2019. ja 2020. aastal just nimelt Sardiinias.