WRC Soome ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Eesti WRC etapi järel liigub MM-karussell kiirelt edasi – ja kaugele polegi ju vaja minna, sest Soome on meist vaid põgusa laevasõidu kaugusel. Autoralli MM-sarja vaat et kõige populaarsem ja kuulsam ralli, Soome etapp, seisab maailma kiireimatel ralliässadel järgmiseks ees ning Betsafe’i blogi on siin selleks, et sulle selle eel kõik oluline peo peale kätte tuua!

Hüpped, täisgaas ja veelkord hüpped!

Tuhande järve ralli, MM-sarja kõige kiiremad teed ja kõige peadpööritavamad hüpped. Soome ralli on WRC kalendris olnud aegade algusest peale ning seda põhjusega: rallihullud Soome fännid raja ääres koos laiade, ülikiirete ja voolavate teedega teevad sellest paljude sõitjate jaoks lemmiketapi. Erinevalt nii mõnestki teisest rallist ei ole siin esikohal tehnika, rehvivalik või midagi muud sellist – Soomes on oluline olla julge, isegi hulljulge, ja tempot kogu kiiruskatse vältel põhjas hoida.

Ülitähtsal kohal on ka täpne legend, sest väga kiiresti võetavate pimedate kurvide taga võivad olla järgmised kurvid ning seetõttu on eluliselt tähtis auto eelnevalt õigesse asendisse saada, et olla valmis juba järgmises kurvis õige külje ette viskama. Kuna kõik sõidavad täisgaasiga, tulevad ajavahed tavaliselt väikesed ning iga viga võib olla võidu peale võideldes saatuslik.

Autode puhul hakkab suurt rolli mängima aerodünaamika ja see, kuidas sõitjad suuri hüppeid manageerivad – täisgaasiga suurtesse hüpetesse minnes on oht, et auto nina tõuseb õhus üles ja põhjustab suure avarii. Sageli näeme, kuidas sõitjad vahetult enne hüpet väikese pidurduse teevad ning siis taas gaasi põhja suruvad. Lihtne loogikagi ütleb, et mida rohkem on rehvid vastu maad, seda rohkem on võimalik autot gaasipedaali tallates kiiremini edasi liigutada.

Mõne nädala tagune Eesti ralli oli sõitjatele Soome etapi eel heaks soojenduseks – ka Eesti teed on Soome ralli omadega võrdlemisi sarnased, kuid Soome rallil kipuvad trassid olema pisut laiemad ja veidi teistsuguse kruusaga, samuti mõneti sujuvamalt looklevad.

Nagu ikka, on aasta-aastalt ralli trass pisut muutunud ja nii ka seekord – kui mullu oli reedesel päeval kavas lausa kaks suurt hoolduspausi, siis seekord piirdume ühega. Kiiruskatseid on aga mõned rohkem kui mullu – ralli saab sealjuures lõpu kuulsa suusakuurorti Himose juures. Eriti otsustavaks saab ilmselt aga laupäev, kui kavas on kaheksa pikka katset.

Soome ralli ajakava

Neljapäev, 3. august

Testikatse Rannankylä (4,48 km) – kell 9.01

SS1 Harju 1 (3,48 km) – kell 19.05

Reede, 4. august

SS2 Laukaa 1 (11,78 km) – kell 8.05
SS3 Lankamaa 1 (14,21 km) – kell 9.03
SS4 Myhinpää 1 (15,51 km) – kell 10.21
SS5 Halttula 1 (9,14 km) – kell 11.35
Hoolduspaus
SS6 Laukaa 2 (11,78 km) – kell 14.32
SS7 Lankamaa 2 (14,21 km) – kell 15.30
SS8 Myhinpää 2 (15,51 km) – kell 16.48
SS9 Halttula 2 (9,14 km) – kell 18.05
SS10 Harju 2 (3,48 km) – kell 20.05

Laupäev, 5. august

SS11 Västilä 1 (18,94 km) – kell 8.05
SS12 Päijälä 1 (20,19 km) – kell 9.05
SS13 Rapsula 1 (20,56 km) – kell 10.05
SS14 Vekkula 1 (20,65 km) – kell 11.05
Hoolduspaus
SS15 Västilä 2 (18,94 km) – kell 15.35
SS16 Päijälä 2 (20,19 km) – kell 16.35
SS17 Rapsula 2 (20,56 km) – kell 17.32
SS18 Vekkula 2 (20,65 km) – kell 18.35

Pühapäev, 6. august

SS19 Moksi-Sahloinen 1 (16,56 km) – kell 7.53
SS20 Himos-Jämsä 1 (9,26 km) – kell 9.05
SS21 Moksi-Sahloinen 2 (16,56 km) – kell 10.30
SS22 Himos-Jämsä 2 (9,26 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Soome ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
  5. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
  8. Teemu Suninen – Mikko Markkula (Hyundai)
  9. Jari-Matti Latvala – Juho Hänninen (Toyota)

Soome MM-rallil on stardis üheksa Rally1 autot ning kõige suurem uudis on loomulikult see, et üheks koduralliks on taas kõrgeima klassi masinasse istumas ei keegi muu kui Jari-Matti Latvala, kes on WRC ajastu üks kogenumaid sõitjaid, aga on 38aastaselt juba teist hooaega toimetamas hoopis Toyota tiimipealikuna. Tema kõrvale istub Juho Hänninen, samuti Toyota asjapulk, kes on aga peamiselt tuntud sõitja, mitte kaardilugejana.

Soome sõitjad moodustavad Rally1 autodest peaaegu poole, sest lisaks oma teise MM-tiitli poole liikuvale Kalle Rovanperäle ja Latvalale on stardis veel ka Hyundaiga kihutavad Esapekka Lappi ja Teemu Suninen. Kodupubliku ootused on igatahes kõrgele krutitud!

Tavaliselt on Soome ralli olnud ka paljudele Eesti sõitjatele kohaks, kus MM-sarja taset tunnetada, aga seekord on Eesti ekipaaže lisaks Tänak-Järveojale stardis veel vaid kaks – Rally2 arvestuses tulevad sõitma Robert Virves ja Georg Linnamäe. Mõistagi on eestlaste vähesuse põhjuseks tõsiasi, et paljud meie MM-sarja noolivad sõitjad said just paar nädalat tagasi kodusel Eesti rallil oma selle suve MM-kogemuse kätte.

Soome ralli ennustused: kas keegi saab üldse Rovanperäle vastu?

Juba teine hooaeg järjest on kulgenud täiesti Kalle Rovanperä taktis: noor soomlane pole endiselt mitte ühelgi etapil jäänud esinelikust välja ning kuigi Eesti ralli võitmine oli alles tema hooaja teine etapivõit, on ta kokkuvõttes näidanud sellist stabiilsust, millele ei ole mitte kellelgi teisel midagi vastu panna. Sõidukiiruse poolest tundub, et ainus, kes talle võiks kokkuvõttes ohtlikuks saada, on Ott Tänak, kuid paraku on Tänaku hooaeg taaskord läinud totaalselt autoga juhtunud äparduste ja tehniliste viperuste nahka, mis tähendab, et hooaja viimasel viiel etapil peaks juhtuma väikestviisi ime, et tiitlivõitlus veel kuidagi põnevaks läheks.

Rovanperä ei ole ilmselt kodurallil avapäeval küll kõige kiirem, sest peab teistele teed puhastama, kuid ta on näidanud, et sellest hoolimata suudab ta edukalt suures mängus püsida ja laupäeva-pühapäevaga ralli võidu nimel heidelda – täpselt nagu äsja Eestis. Rovanperä alustab kodurallit ülisuure soosikuna ning kui teda just tehnilised jamad segama ei tule, peaks ta kodustel teedel olema selgelt kiireim ja ralli võitma – miks mitte lisaks sellele ka veel punktikatselt viis punkti korjata.

Ott Tänaku motivatsioon ja moraal paistavad olevat selle hooaja madalpunktis – koduse etapi eel olid küll lootused kõrgel, kuid juba testikatsel purunenud mootor, mille väljavahetamise tõttu sai ta viieminutilise ajatrahvi, lörtsis nädalavahetuse totaalselt ja ajas saarlasel tuju nii ära, et ta loovutas nädal enne Soome etappi kohalikul rallil osalemise (loe: testimise) hoopis tiimikaaslasele Loubet’le. Tänak suudab rallivõidu nimel heidelda vaid siis, kui tema Ford lõpuks ometi ühes tükis püsiks – aga seda on sel hooajal juhtunud vaid paaril üksikul rallil. Julgemad võivad aga panuse teha Tänaku esikolmikukohale. Tasub meelde tuletada, et eelmisel aastal suutis Tänak Soomes võita ning see ralli sobib talle tegelikult kui rusikas silmaauku.

Poodiumikohtade mõttes tasub kindlasti jälgida kohalikke mehi – Lappi ja Suninen omavad nendel teedel nii häid kogemusi kui ka piisavat taset kiiretel teedel, et kõrgesse mängu sekkuda. Samuti võib olla hea mõte teha tagasihoidlik panus Thierry Neuville’ile, kes Eesti kiiretel teedel üllatavalt head kiirust näitas.

Väga huvitav saab olema aga näha, millist minekut näitab Jari-Matti Latvala. Oma tippaegadel oli ta sellistel rallidel alati võidunõudleja, kuid praegu on olukord teistsugune – kõigi eelduste kohaselt ei lähe Latvala sajaprotsendiliselt pingutama (vähemalt mitte kogu rallit), vaid pigem naudib võistlemist ja ralli sõitmist. Seega on vähetõenäoline, et ta sekkuks esikolmikumängu (rääkimata esikohamängust), kuid esikolmiku seljataga ja mitte kaugel võib ta mõne koha hõivata küll – osalt juba seetõttu, et Rally1 arvestuses on konkurents lihtsalt sedavõrd hõre. Kui tema autoga midagi ei juhtu, siis on Latvala Soomes kindlasti punktikoha mees, aga võitu või väga kõrget kohta talle puhtalt nime pealt ei maksa ennustada.

Põnevaid fakte Soome ralli kohta:

  • Esimene Soome ralli sõideti 1951. aastal – selle eesmärgiks oli välja selgitada, kellel on õigus Soomet Monte Carlo rallil esindada!
  • Soome ralli oli üks esimesi, mis kasutas tänapäevast ülesehitust – ralli koosnes kiiruskatsetest juba viiekümnendate keskel.
  • Esimest korda oli 1000 järve ralli nime kandnud võistlus WRC kalendris 1973. aastal, olles sellega kalendris juba kõige esimesel MM-hooajal.
  • Soome rallisõitjad on kodust võistlust domineerinud: 71 rallist on võit Soome jäänud lausa 55 korral. Rekordimehed Hannu Mikkola ja Marcus Grönholm on võitjaks tulnud seitsmel korral.
  • 2016. aasta Soome ralli oli MM-ajaloo kiireim: võitja Kris Meeke’i kogu ralli keskmine kiirus oli 126,62 km/h!
  • Soome MM-ralli on ainus, mille on võitnud kaks Eesti sõitjat: 2003. aastal tuli võitjaks Markko Märtin, 2018., 2019. ja 2022. aastal kordas seda tempu Ott Tänak.