WRC Portugali ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Autoralli MM-sarja hooaeg, mida jääb paraku tükiks ajaks varjutama tippsõitja Craig Breeni traagiline hukkumine, on hooaja nelja esimese etapi järel saanud tohutult põneva ja intrigeeriva alguse – tiitlivõistluses on igati sees lausa viis sõitjat ning vahed on minimaalsed. Ees ootab aga lausa seitsmest järjestikusest kruusarallist koosnev seeria, mis algab Portugali ralliga.
Mida Portugali etapist oodata, milline on selle ajakava, kes Rally1 klassis seal võidu kihutavad ning millised võiksid olla Ott Tänaku ja Martin Järveoja šansid kõrgele kohale jõuda? Nagu ikka, teeb Betsafe’i blogi uue MM-ralli eel põhjaliku eelvaate!
Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp
Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad salakavalalt liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus selle salakavalalt keeruliseks.
Kuna tegu on Mehhiko etapi kõrval alles hooaja teise kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi spetsiifilised, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse – Portugali etapiga algab seeria, mis lõpeb alles oktoobri lõpus esmakordselt sõidetava Kesk-Euroopa asfaldietapiga. Enne seda peetakse koos Portugali etapiga lausa seitse kruusarallit järjest, nende seas ka Eesti ralli!
Ralli keskus asub Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.
Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis ning viimastel aastatel on trassi muudatused olnud kosmeetilised, mis tähendab, et kogenumatel sõitjatel on seal kindlasti eelis – samas on tippkonkurentsi kuuluvad sõitjad kõik viimastel aastatel Portugalis kihutanud. Kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis on oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid.
Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 325,35 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga pisut rohkem kui 1600 kilomeetrit.
Neljapäev, 11. mai
Testikatse Baltar (4,61 km) – kell 11.01
Reede, 12. mai
SS1 Lousã 1 (12,03 km) – kell 11.05
SS2 Góis 1 (19,33 km) – kell 12.05
SS3 Arganil 1 (18,72 km) – kell 13.05
SS4 Lousã 2 (12,03 km) – kell 15.35
SS5 Góis 2 (19,33 km) – kell 16.35
SS6 Arganil 2 (18,72 km) – kell 17.35
SS7 Mortágua (18,15 km) – kell 19.05
SS8 SSS Figueira da Foz (2,94 km) – kell 21.05
Laupäev, 13. mai
SS9 Vieira do Minho 1 (26,61 km) – kell 9.35
SS10 Amarante 1 (37,24 km) – kell 11.05
SS11 Felgueiras 1 (8,81 km) – kell 12.35
Hoolduspaus
SS12 Vieira do Minho 2 (26,61 km) – kell 17.05
SS13 Amarante 2 (37,24 km) – kell 18.35
SS14 Felgueiras 2 (8,81 km) – kell 20.05
SS15 SSS Lousada (3,36 km) – kell 21.05
Pühapäev, 14. mai
SS16 Paredes (11,05 km) – kell 9.05
SS17 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.35
SS18 Cabeceiras de Basto (22,01 km) – kell 11.35
SS19 Fafe 2 (11,18 km) – kell 14.15 (punktikatse)
Portugali ralli osalejad ja stardijärjekord: Ogier’d seekord platsis pole
Portugali etapi stardinimekirja vaadates hakkab kohe esimese asjana selgelt silma see, et seekord ei ole stardis Sébastien Ogier’d, kes hoiab nelja etapi järel MM-sarja liidrikohta hoolimata sellest, et ta ei kavatse täishooaega kaasa teha ning jättis juba Rootsi ralli vahele. Toyota on juba kinnitanud, et Ogier on MM-sarjas järgmisena stardis Sardiinia etapil, mis peetakse pärast Portugali rallit juuni alguses.
Kokku on Rally1 klassis stardis vaid kaheksa autot – nii Toyota kui Hyundai on väljas kolme võistlusautoga, M-Spordil on platsis aga vaid Tänaku ja Loubet’ masinad.
Eesti sõitjatest on aga võimalik lisaks Tänak-Järveojale kaasa elada Rally2 arvestuses kihutavatele Robert Virvesele ja Georg Linnamäele, kes mõlemad sõidavad välismaa kaardilugejatega. Virvese paariline on sealjuures just portugallane Hugo Magalhaes – kas see annab Virvesele hea võimaluse kõva tulemus teha? Virvese istumise all on sealjuures mullu JWRC klassi võiduga tulnud auhind ehk M-Spordi Rally2 auto.
Sõitjaterivis allpoolt leiab tegelikult veel kaks Eesti ekipaaži – samuti Rally2 arvestuses võtab osa Gregor Jeets koos kaardilugeja Timo Tanieliga, Rally4 klassis võistlevad aga Joosep Ralf Nõgene ja Aleks Lesk.
Portugali ralli osalejad ja reedene stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
- Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
Portugali ralli ennustused: kas näeme jälle Sordo meistriklassi?
Kruusarallile omaselt on esimesel päeval esimesena rajale minna väga keeruline töö ning Portugalis teeb asja veelgi raskemaks tõsiasi, et reedene päev on sedavõrd pikk ja keeruline ning ilma hoolduspausita – kui just vihma sadama ei hakka, võib arvata, et normaalsete olude juures ei suuda Elfyn Evans ja Scott Martin avapäeval kiiruse poolest järgmistele vastu saada. Kalle Rovanperä olukord on juba märksa parem ning Ott Tänak võib paremate päevade hoo puhul juba oma stardikohalt kindlasti katsevõitude nimel võitlema hakata.
Soodsa stardipositsiooni tõttu võib aga väga heaks hinnata Dani Sordo võimalusi juba avapäeval kõrgesse mängu sekkuda ja esikolmikukoha nimel võidelda. Sel hooajal pole Sordo küll kahel osaletud etapi esikolmikusse jõudnud, kuid enne seda suutis ta viimasest seitsmest etapist lausa viiel end esikolmikusse pressida. Tema kogemused ja oskused sobiad Portugali oludega suurepäraselt ning eelmisel kahel aastal sai ta Portugalis vastavalt teise ja kolmanda koha.
Rallivõitude peale ei kipu Sordo aga tihtipeale võitlema – selles arvestuses võiks ehk panused teha Thierry Neuville’ile, kes on hooaega väga stabiilselt alustanud ning oli ka tänavusel seni ainsal kruusarallil Portugalis startijatest kõige kiirem. Neuville ei ole küll tavaliselt kiirete kruusarallide mees olnud, aga seda arvestades võiksidki tema koefitsiendid olla ehk pisut suuremad kui teistel samas olukorras.
Võidu peale võib kindlasti võidelda ka Ott Tänak, kelle puhul on aga viimasel ajal olnud peamiseks küsimuseks hoopis see, kas auto tema istumise all vastu peab. M-Sport on viimastel rallidel maadelnud väiksemate probleemidega, mis on lubanud küll Tänakul enamjaolt kõrgetele punktidele võidelda, kuid läbi raskuste. Kui Portugalis midagi halba ei juhtu, on Tänak kindlasti üks võidusoosikuid.
Huvitavaid fakte Portugali ralli kohta:
- Portugali ralli kuulus WRC kalendrisse juba MM-sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal.
- Viimased seitse Portugali rallit on kõik võidetud erinevate sõitjate poolt, kusjuures viis esimest neist ka erinevate autodega: 2015. aastal triumfeeris seal Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2016. aastal Kris Meeke (Citroen), 2017. aastal Sébastien Ogier (M-Sport), 2018. aastal Thierry Neuville (Hyundai), 2019. aastal Ott Tänak (Toyota), 2021. aastal Elfyn Evans (Toyota) ja mullu Kalle Rovanperä (Toyota).
- Esialgu sõideti Portugali rallit segaformaadis, kus mõned katsed olid kruusal, mõned asfaldil.
- 2001. aastal rikkus Portugali ralli väga tugev vihmasadu. Selle järel kaotas etapp viieks aastaks koha MM-kalendris.
- Enim kordi on Portugali ralli võitnud Markku Alén ja Sébastien Ogier (5).
- Fafe kiiruskatset, mille lõppu kogunevad tavapäraselt tuhanded ja tuhanded pealtvaatajad ning mis on viimastel aastatel olnud ka ralli viimaseks katseks, sõideti esimest korda WRC sarjas juba 1973. aastal.
- Portugali ralli oli aastaid kurikuulus selle poolest, et sealsed pealtvaatajad ronisid rajale väga lähedale ning vilistasid tihtipeale ohutusnõuetele. 1986. aastal saidki kolm pealtvaatajat surma, kui kohalik sõitja Joaquim Santos auto üle kontrolli kaotas ning rahva sekka paiskus.