WRC Monte Carlo ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Uus autoralli MM-hooaeg on peagi algamas ning Eesti rallisõpradel on põhjust seda oodata erilise elevusega. Eesti esisõitja Ott Tänak on kahe hooaja vahel taaskord meeskonda vahetanud ning naaseb meeskonda, kus ta enne eelmist aastat kolm hooaega sõitis – tema istumise all on taas Hyundai Rally1 auto. Eesmärk ikka üks ja sama – MM-tiitel!

Kui kalendris on hiljem tulemas nii mõnigi huvitav ja enneolematu etapp, siis üks on ikka aastast-aastasse sama: hooaja esimene ralli sõidetakse Lõuna-Prantsusmaa mägistel ja kohati talvistel teedel. Mida Monte Carlo rallist oodata ja mida võiks seal korda saata Ott Tänak? Betsafe’i blogi jätkab ka sel hooajal põhjalike eelvaadetega!

Monte Carlo ralli: kas hooaja kõige keerulisem etapp?

Monte Carlo etappi võib sisuliselt pidada hooaja kõige ettearvamatumaks ralliks – lumistel ja jäistel mägiteedel võib kõike juhtuda ning ülitähtsat rolli mängib ka rehvivalik. Väga suur eelis on neil sõitjatel, kes oskavad kohalikke olusid hästi lugeda ning sellele vastavad rehvivalikud teha – pikkadel mägistel katsetel võib õigete ja valede rehvide vahe katsete peale kokku olla mõõdetav minutites.

Lisaks rehvivalikutele on salakavalad ka teed ise – kuigi suures osas on tegu asfaldiralliga, mängivad talvised olud eriti mägedes väga suurt rolli ning võivad teed muuta salakavalalt libedateks.

Erinevalt kahest eelmisest hooajast on ralli keskus viidud tagasi Prantsusmaa linna Gapi – see võimaldab nii reedel kui laupäeval teha ka hoolduspausi, mida eelmisel kahel aastal kavas ei olnud.

Varurehve võetakse Monte Carlos tavaliselt autosse kaasa kaks – mitte ainult rehvipurunemiste tõttu, vaid ka selleks, et erinevad tüüpi rehvidega erinevates oludes oleks võimalikult hea tegutseda. Tihtipeale võivad mägedes olla päikesele varjatud küljed väga külmad ja jäised, päikesepoolsed küljed aga sama kiiruskatse jooksul täiesti kuivad ja ideaalse pidamisega – seega tuleb sõitjatel pidevalt olukorda hinnata ja sellele vastavalt tempot kohendada.

Ralli kava on võrreldes eelmiste aastatega oluliselt muutunud, kuid mõned aspektid on siiski jäänud endiseks – näiteks algab võistlus juba neljapäeva õhtul pimedas sõidetavate katsetega, mis tekitavad tavaliselt juba reede hommikuks korralikud vahed sisse. Otsustav punktikatse on aga endiselt kuulsal Col de Turinil.

Uus punktisüsteem muudab nädalavahetuse nüansirohkemaks

Kui kiiruskatsete arv ja päevade peale jagunemine on ralli MM-sarjas võrreldes eelmiste hooaegadega endine, siis suure muudatusena on täieliku reformiga kostitatud kõige kõrgema klassi ehk WRC punktisüsteemi. Kui seni teenis ralli võitja 25 punkti ning teine ja kolmas koht said vastavalt 18 ja 15 punkti, siis alates sellest aastast teenivad esimesed kolm lõpetajat 18, 15 ja 13 punkti. Alates neljandast kohast saavad sõitjad 10, 8, 6, 4, 3, 2 ja 1 punkti.

Sealjuures jagatakse punktid välja laupäevaõhtuse paremusjärjestuse põhjal. Küll aga ei tohi laupäeval punktikohal lõpetanud ekipaaž pühapäeval katkestada, sest vastasel juhul jäädakse punktidest ilma.

Pühapäeval on nüüd eraldi punktisüsteem ja lisapunkte teenivad seitse parimat ekipaaži. Esikoht teenib 7 punkti, teine koht 6, kolmas 5 jne. Punktikatsel jagatakse punkte senisel tuttaval viisil (5-4-3-2-1), mis tähendab, et jätkuvalt on võimalik maksimaalselt koguda 30 punkti.

See tähendab ühesõnaga seda, et rallil kõige rohkem punkte kogumiseks ei pea enam olema kõigi katsete peale kokku kiireim. Väga vastuoluline ja palju kriitikat teeninud süsteem võetakse kasutusele kohe Monte Carlo etapist – saab olema huvitav näha, kas ja kuidas sellega hooaja jooksul erinevad osapooled harjuvad.

Monte Carlo ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Kolmapäev, 24. jaanuar

Testikatse Route de la Garde (3,28 km) – kell 17.31

Neljapäev, 25. jaanuar

SS1 Thoard / Saint-Geniez (21,01 km) – kell 21.35
SS2 Bayons / Bréziers (25,19 km) – kell 22.58

Reede, 26. jaanuar

SS3 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 1 (16,68 km) – kell 9.51
SS4 Champcella / Saint-Clément 1 (17,87 km) – kell 11.24
SS5 La Bréole / Selonnet 1 (18,31 km) – kell 12.57
Hoolduspaus
SS6 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 2 (16,68 km) – kell 15.56
SS7 Champcella / Saint-Clément 2 (17,87 km) – kell 17.29
SS8 La Bréole / Selonnet 2 (18,31 km) – kell 19.02

Laupäev, 27. jaanuar

SS9 Esparron / Oze 1 (18,79 km) – kell 9.05
SS10 Les Nonières / Chichilianne 1 (20,04 km) – kell 10.53
SS11 Pellafol / Agnières-en-Dévoluy 1 (21,37 km) – kell 12.06
Hoolduspaus
SS12 Esparron / Oze 2 (18,79 km) – kell 15.05
SS13 Les Nonières / Chichilianne 2 (20,04 km) – kell 16.53
SS14 Pellafol / Agnières-en-Dévoluy 2 (21,37 km) – kell 18.06

Pühapäev, 28. jaanuar

SS15 La Bréole / Selonnet 3 (18,31 km) – kell 8.04
SS16 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante (19,01 km) – kell 9.35
SS17
La Bollene-Vésubie / Col de Turini (14,80 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Monte Carlo ralli osalejad: valitseva maailmameistrit kohal ei ole

Viimasel kahel hooajal MM-tiitli võitnud Kalle Rovanperä otsustas, et uuel hooajal võtab ta asja vabamalt ning kõigil etappidel kaasa ei tee – kohe hooaja esimese etapi Monte Carlos jätabki noor soomlane vahele, mis tähendab, et valitsevat maailmameistrit seekord stardis ei olegi.

Esimesena saab seetõttu rajale minna hoopis tema meeskonnakaaslane Elfyn Evans, kes eelmisel MM-hooajal teise koha sai, talle järgnevad Thierry Neuville ja Ott Tänak. Kuna täishooaega kaasa tegevaid sõitjaid ongi ülivähe, paistab, et just nemad kolm jagavad ära ka tänavuse MM-tiitli.

Uues tiimis alustavaid sõitjaid samuti väga palju ei ole – Tänaku tiimivahetusest oli juba juttu, oluline on ka Andreas Mikkelseni taasliitumine Hyundai „esindustiimiga“, mis märgib mitme vaheaasta järel norralase naasmist MM-sarja.

Eesti ekipaaže peale Tänak-Järveoja seekord rohkem stardis ei ole.

Monte Carlo ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen (Hyundai)
  7. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  8. Grégoiré Munster – Louis Louka (M-Sport)

Monte Carlo ralli ennustused: Ogier’st on raske mööda vaadata

Kui Monte Carlo etapil on stardis kas Sébastien Loeb või Sébastien Ogier, ei maksa ralli võitja ennustamisel riskida – ajalugu on näidanud, et üks neist kahest selle ikka ära võidab! Alates 2007. aastast on Monte Carlo WRC-sarja kuulumise aastatel vaid ühe korra (!!!) läinud võit kellelegi teisele – 2020. aastal suutis Ogier’d seal edestada Thierry Neuville. Üldiselt on kohalikud sõitjad Monte Carlos aga väga tugevas eelisolukorras ning kui neil just midagi tõsist ei juhtu, siis tarkade valikute ja targa sõidustiiliga suudavad nad reeglina ennast ikka võidukonkurentsi venitada. Seetõttu tundub Ogier’ võidukoefitsient 2,00 väga korraliku väärtusena.

Küll aga võivad põnevat väärtust pakkuda esikolmikukoefid – Ogier’ seljataga võib asi minna päris huvitavaks. Ott Tänakule pole varasemalt Monte Carlo etapp üldse hästi sobinud – ta on kogu oma karjääris vaid kolm korda suutnud seal esikolmikusse jõuda, viimati 2019. aastal. Samas on eestlasel praeguseks juba piisavalt kogemusi, et keerulistes oludes õiged valikud teha. Kõrgesse mängu võiks kindlasti sekkuda ka 2020. aastal etapi Ogier’ ees võitnud Thierry Neuville (3,90), jokkeriteks võiksid olla Elfyn Evans (3,80) ja Andreas Mikkelsen (151,00!!!). Kuna sel etapil võib juhtuda palju, ei saa päris välistada ka seda, et kolme sekka tuleb mõni totaalne üllataja – Takamoto Katsutal (esikolmikukoht 5,50) on näiteks karjääris juba mõni esikolmikukoht isegi ette näidata.

Põnevaid fakte Monte Carlo ralli kohta:

  • Viimane mitte prantsuse emakeelega sõitja, kes suutis WRC-sarjas Monte Carlo ralli võita, oli 2006. aastal Marcus Grönholm.
  • Monte Carlo etappi on aastaid domineerinud Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier – Loebil on kirjas kaheksa, Ogier’l üheksa rallivõitu. Loebi esimest ja (seni!) viimast võitu lahutab suisa 19 aastat – ta triumfeeris nii 2003. kui 2022. aastal.
  • Prantslaste kõrval on Monte Carlo MM-etapil viimastel kümnenditel kõige rohkem edu nautinud Tommi Mäkinen, kes võitis seal aastatel 1999-2002 neli korda järjest.
  • Esimestel Monte Carlo rallidel alustasid kõik võistlejad erinevatest linnadest ning kogunesid siis Monte Carlos. 1933. aastal said kolmikvõidu Tallinnast startinud masinad!
  • Ott Tänaku jaoks oli Monte Carlo ralli esimene etapp nii Toyota kui Hyundai rooli istudes.