WRC Akropolise ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Autoralli MM-sari on jõudnud hooaja seitsmenda etapini: suviselt soojade kruusarallide seeria jätkub Kreekas legendaarsetel Akropolise ralli teedel, mis on rallisõpru paelunud juba aastakümneid.
Elfyn Evans hoiab küll endiselt MM-sarja liidrikohta, kuid tema edu järgmiste ees ei ole veel nii mäekõrgune, et talle võiks võitjakrooni juba pähe asetada – seetõttu on põnevust MM-sarja jäänud küll ja veel. Ka Ott Tänak on viimastel rallidel näidanud taas päris head minekut ning sihib Kreekas kindlasti ralli võitu – kas see tal ka õnnestub?
Vaatame üle, mida Akropolise ralli endast kujutab, kes seal sõitma hakkavad ning mida võiks selle ralli eel ennustada!
Akropolise ralli: kivised ja keerulised mägiteed, korrutatud palavuse ja tolmuga
Sisuliselt võib öelda, et 2021. aastal MM-kalendrisse naasnud Kreeka ralli hõivas seal otseselt Türgi etapi koha – eelmistel aastatel sõideti kõige karmimate oludega MM-etapp Türgis ning kui välja arvata samuti suhteliselt värskelt kalendrisse naasnud Safari ralli, on tänavune kõige keerulisemate oludega etapp just Kreekas toimuv Akropolise ralli. Kui viimastel aastatel toimus see septembrikuus, siis nüüd on see liigutatud hooaja sees natuke ettepoole ning juuni lõpu temperatuurid ja teeolud tõotavad sellest teha ühe kõige tulisema ja raskema etapi kogu hooaja jooksul – seda nii sõitjate kui autode jaoks. Teravad kivid ja kitsad kurvid sõitjatele mägiteedel igatahes erilist eksimisruumi ei jäta.
Teed on Kreekas ajaga muutunud pisut siledamaks, ent katsumus on sõitjate jaoks ikka sarnane: iseäranis keeruliseks võivad teed muutuda teisel läbimisel, mil suur ports autosid on kõvasti kive ja kruusa teepinnalt minema kulutanud ning selle sees olevad suured ja teravad kivid võivad autodele paksu pahandust valmistada. Reedesel päeval ei ole kavas ka lõunast pikka hoolduspausi, mistõttu võib reede juba üksjagu jõujooni paika seada.
Punktikatseks on nelja-aastase pausi järel tagasi legendaarne Tarzani kiiruskatse, mis on peaaegu 50-aastase ajalooga ning mida on paljud sõitjad nimetanud oma Akropolise lemmikkatseks, kusjuures teist aastat järjest läbitakse seda kahel korral. Nime sai see ühe Ateena politseiniku järgi, kelle valduste juurest ralli läbi läks ning kes sõitjate ja korraldajatega heaks sõbraks sai. Kuigi mõned katsed on eelmise aastaga võrreldes jäänud samaks, on suhteliselt suur osa trassist ka mullusega võrreldes uus – samuti on samaks jäänud katsed ralli sees pisut ümber mängitud, sest näiteks eelmisel aastal sõideti laupäeval neid katseid, mis on seekord kavas juba reedel.
Akropolise ralli ajakava (Eesti aja järgi):
Neljapäev, 26. juuni
Testikatse Lygario (3,62 km) – kell 8.01
SS1 EKO Athens SSS (1,50 km) – kell 18.05
Reede, 27. juuni
SS2 Aghii Theodori 1 (26,76 km) – kell 7.28
SS3 Loutraki (12,90 km) – kell 8.31
SS4 Aghii Theodori 2 (26,76 km) – kell 10.28
SS5 Thiva (19,58 km) – kell 14.29
SS6 Stiri (24,18 km) – kell 16.50
SS7 Elatia (11,58 km) – kell 19.31
Laupäev, 28. juuni
SS8 Pavliani 1 (24,58 km) – kell 8.22
SS9 Karoutes 1 (19,48 km) – kell 10.05
SS10 Inohori 1 (17,66 km) – kell 11.32
Hoolduspaus
SS11 Pavliani 2 (24,58 km) – kell 15.22
SS12 Karoutes 2 (19,48 km) – kell 17.05
SS13 Inohori 2 (17,66 km) – kell 18.32
Pühapäev, 29. juuni
SS14 Smokovo 1 (26,16 km) – kell 8.03
SS15 Tarzan 1 (23,37 km) – kell 9.05
SS16 Smokovo 2 (26,16 km) – kell 12.32
SS17 Tarzan 2 (23,37 km) – kell 14.15 (punktikatse)
Akropolise ralli osalejad: Ogier jätkab rünnakut MM-tiitlile
Kreeka MM-etapi eel tasub osalejate nimekirja vaadates välja tuua, et kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier, kes on kahe järjestikuse etapivõiduga tõusnud hoolimata osalise hooaja kaasa tegemisest punktitabelis suisa teiseks, on taas platsis ning võib MM-sarja liidri Elfyn Evansi ebaõnnestumise korral tõusta suisa liidriks. Samas mäletame ka seda, et ka mullu oli ta Akropolise ralli eel sarnases seisus, andes selle eel märku, et kavatseb hooaja viimased neli etappi kõik kaasa teha, kuid erinevalt hooaja algusest hakkasid ka teda siis probleemid kimbutama ning Thierry Neuville’ile ohtlikuks ta lõpuks ei saanud.
Rally1 autodel on lisaks tavapärastele meestele stardis veel näiteks Martinš Sesks, hobisõitjana teeb tippkonkurentsis kaasa kohalik mees Jourdan Serderidis.
Eesti ekipaaže on rivis lisaks Tänak-Järveojale veel kaks: Rally2 autodel on võistlustules Georg Linnamäe koos James Morganiga ja Robert Virves koos Jakko Viiloga.
Akropolise ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
- Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
- Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
- Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
- Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)
- Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)
Akropolise ralli ennustused: võidab see, kelle auto ja rehvid peavad vastu
Kuna tegu on karmi iseloomuga kruusaralliga, kus tagantpoolt startijatele võiks anda eelise, tasub panustamisel ehk esmajärjekorras vaadata nende meeste koefitsiente, kes alustavad stardijärjekorras esimesel päeval tagantpoolt. Iseäranis head võimalused võiksid selleks olla vastavalt neljandalt ja viiendalt kohalt startivatel Ott Tänakul ja Thierry Neuville’il.
Üldiselt tasub aga nii karmi ralli puhul eelistada neid sõitjaid, kellel kipuvad rehvid ja istumise all olev auto terveks jääma – see tähendab eelkõige kogenud sõitjaid, samuti tasub ehk kerge eelis anda ka Toyota sõitjatele, kelle auto kipub rasketes oludes olema Hyundai omast viimastel aastatel stabiilsem ja töökindlam.
Kuigi ta stardib esimesel päeva teisena ehk mitte kõige ideaalsemast stardipositsioonist, on väga raske panustada Sébastien Ogier’ vastu – kõigil viiel etapil, kus Ogier on tänavu osalenud, on ta kokkuvõttes tulnud kahe parema sekka ning näidanud seeläbi üles fenomenaalset stabiilsust. Ogier’ rallivõidu koefitsient (3,05) on igal juhul üsna head väärtust pakkuv, kuigi ta alustab rallit koefide mõttes suurima soosikuna.
Rallivõidu koefitsientide väärtuse järgi kargab aga silma MM-sarja üldliidri Elfyn Evansi pöörane 51,00 – kuigi ta stardib reedel esimesena, võib selle panuse puhul lootust korjata tõsiasjast, et nii Thierry Neuville eelmisel kui Kalle Rovanperä üle-eelmisel aastal suutsid esimesena startides ralli võita. Evansi esikolmikusse jõudmise koef (4,75) pakub ka kindlasti head väärtust.
Huvitavaid fakte Akropolise ralli kohta:
- Esimene Akropolise ralli sõideti juba 1951. aastal. Esialgu oli tegu maratoni- või kestvusralli tüüpi võistlustega.
- Esimest korda kuulus Akropolise ralli WRC kalendrisse sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal. Esimese hooaja etappidest on tänavu MM-kavas veel näiteks Monte Carlo ralli, Rootsi ralli, Portugali ralli ja Safari ralli.
- Esimestel Akropolise WRC rallidel tuli võistlejatel läbida enam kui 800 kilomeetri jagu kiiruskatseid. Tänavu on selleks arvuks 345,76 km.
- Enne 2021. aastat kuulus Akropolise ralli MM-kalendrisse viimati 2013. aastal. Toona sai võidu kirja Toyota praegune tiimipealik Jari-Matti Latvala. Eelmisel neljal hooajal on selle ralli võitnud Kalle Rovanperä ja Thierry Neuville (mõlemad kahel korral).
- 2003. aastal võitsid Akropolise ralli Markko Märtin ja Michael Park. Tegu oli nende karjääri esimese MM-rallivõiduga.
- Tänavusel Kreeka rallil on koguni viis kiiruskatset, mida läbitakse vaid ühe korra. MM-rallide üldist dünaamikat arvestades on tegu haruldusega.