WRC kalender 2022: kus sel hooajal võidu kihutatakse?
Kui 2020. aastal kujunes autoralli MM-hooajast tõeline koroona-aja säästuversioon, siis mullu suutsid FIA ja WRC promootor kokku panna igati täisväärtusliku hooaja, mis lõppes Sébastien Ogier’ kaheksanda MM-tiitliga. Uuel aastal on aga olukord mitmes mõttes uus: Ogier ise vahetas kaardilugejat ja ei tee kaasa täishooaega, tiimid on pidanud uute regulatsioonide järgi kokku panema hübriidmootoritega ralliautod ning sõitjatel tuleb harjuda uute autodega kaasnevate uudsete nüansside ja nõksudega.
Meie vaatame aga siinkohal üle, milline näeb välja uue ralliaasta kalender. Kus ja millal sel hooajal võidu kihutatakse ning millised nädalavahetused tasub rallisõpradel enda jaoks broneerida?
Mullusest üks ralli rohkem – aga mitte Põhja-Iirimaa
Kui 2021. aastal sõideti WRC sarjas kokku 12 MM-rallit, siis nüüd on plaanide järgi WRC-sari naasmas 13-etapilise hooaja juurde – 13 rallit sõideti viimati 2018. aastal, kuid aasta hiljem, Ott Tänakule tiitli toonud hooajal oli esialgses kavas koguni 14 etappi.
Võrreldes eelmise hooajaga on oma koha kalendris säilitanud Monte Carlo, Horvaatia, Portugal, Sardiinia, Keenia, Eesti, Soome, Kreeka ja Kataloonia etapid, tagasi kalendris on Rootsi talveralli, Uus-Meremaa etapp ja Jaapani ralli. Rootsi ja Jaapani etapid olid mäletatavasti esialgu kavas ka mullu, ent koroonaviiruse pandeemia tõttu otsustati mõlemad lõpuks tühistada ja asendada teiste rallidega – Rootsi asemel kihutati lumel Soome põhjaosas, Jaapani ralli asemel võõrustas hooaja viimast etappi teist aastat järjest Monza linn Itaalias.
Eelmisel aastal sõidetud etappidest ei ole seekord kavas neidsamu Arktika rallit ja Monza rallit, aga lisaks neile oli esialgu kalendrist välja jäänud ka Belgia asfaldiralli, mille asemel oli esialgu korraldajatel kavas korraldada Suurbritannia etapp – aga mitte mudases Walesis, vaid hoopis Põhja-Iirimaa asfaltteedel. Pisut enne hooaja algust anti aga teada, et vajalike kokkulepeteni lõpuks siiski ei jõutud ning Põhja-Iirimaa etapi osas alustatakse tööd 2023. aasta nimel. Selle asemel saab kolmandat aastat järjest asendusrallina oma võimaluse Belgia asfaldietapp.
WRC 2022 ajakava:
1. Monte Carlo ralli (20.-23. jaanuar, asfalt/lumi)
Traditsiooniline hooaja avapauk keerulistel ja käänulistel mägiteedel. Jäised ja lumised asfaltteed tähendavad seda, et ainult gaas põhjas sõita ei saa – võidab see, kes suudab sõita sõita kiirelt, aga selle juures ka autot säästa ja mitte eksida. See on üks vähestest MM-etappidest, mida on viimasel ajal igal aastal sõidetud ning mida pole Ott Tänak veel võitnud – ta tuli seal küll aastatel 2017-2019 alati poodiumile, kuid parimaks jäi 2018. aasta teine koht. 2020. aastal tegi Tänak seal aga suure avarii. Tavaliselt on selle etapi suursoosikuks Sébastien Ogier, kes on pärit sealtsamast Gapi linna ümbrusest, kus suur osa rallist sõidetakse.
Esikolmik: 1. Loeb, 2. Ogier, 3. Breen
See oli mingis mõttes lausa sümboolne, et aastal 2022 ja uuel hübriidautode ajastul domineerivad esimest MM-rallit ikka ja jälle need mehed, kes seda vaat et viimased 20 aastat on teinud. Kohalikud mehed Sébastien Ogier ja Sébastien Loeb olid küll mõlemad esimest korda stardis uute kaardilugejatega, kuid näitasid testikatsest alates parimat minekut. Viimase päeva alguses küll tundus, et paarikümnesekundilise edu sisse saanud Ogier liigub kindla rallivõidu poole, kuid õnnetu rehvipurunemine eelviimasel katsel mängis supervõimaluse kätte hoopis 47aastasele Loebile, kellest sai WRC-ajaloo vanim etapivõitja. Ott Tänaku ebaõnnerada Monte Carlos jätkus: kolmandat aastat järjest ei teeninud eestlane sealt mitte ühtegi punkti. Seekord kukutas ta kõrgest mängust laupäevane rehvipurunemine ja sellest järgmisel katsel tehtud väike avarii, mille tõttu otsustati rallit lõpuni mitte sõita, et järgmiseks etapiks pisut vigane mootor välja vahetada.
2. Rootsi ralli (24.-27. veebruar, lumi)
Rootsi lumeralli on kavas endiselt Torsby ümbruses, kus on viimastel aastatel lumega pisut kehvasti olnud – eelmisel aastal liigutati koroonapiirangute tõttu etapp üldse Soome, kuid enne seda on mitu korda olnud probleeme sellega, et vähene lume kogus ei lase rallit ettenähtud mahus ära pidada. Loodetavasti on lumega sel talvel kõik hästi ning etapp saab üle tüki aja sobivates oludes toimuda. 2019. aastal suutis Tänak oma tiitlihooajal Rootsi ralli võita.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Neuville, 3. Lappi
Rootsi etapi eel olid ka paljud Eesti rallisõbrad närvilised: Hyundaid ei suutnud hooaja esimesel etapil Monte Carlos näidata ei kiirust ega vastupidavust, mistõttu oli suur küsimärk selle kohal, kuidas Tänaku tiim lumerallil hakkama saab – lumi on ju teadupoolest olnud Tänaku trumbiks. Õnneks tuli kohe ralli alguses välja, et varasemad kartused olid üle paisutatud – Hyundaid suutsid kiiruse poolest suures mängus püsida ja ka ralli võidu nimel heidelda.
Reedesel päeval tabas Ott Tänakut aga taas ebaõnn: pärast üht väga head katset süttis tema autos hübriidtehnoloogia punane tuli ning tehnika eest vastutav kompanii helistas sõitjale ja ütles, et ta peab katkestama, sest jätkamine ei ole ohutu. Hoolduses saadi aga asjad korda ning nii laupäeval kui pühapäeval näitas Tänak taas head minekut, võites ka pühapäevase punktikatse.
Ralli võit läks aga soomlasele Kalle Rovanperäle, kes edestas Thierry Neuville’i lõpuks 20 ja Esapekka Lappit 33 sekundiga. Punktikatse võiduga sai ka Tänak hooaja esimesed MM-punktid tabelisse.
3. Horvaatia ralli (21.-24. aprill, asfalt)
Horvaatia ralli oli mullu MM-sarjas uustulnuka rollis – selles riigis polnud varem MM-etappi korraldatud. Pealinnas Zagrebis asuva keskusega etapp tuli aga mõnusalt vaatemänguline ning uhke: käänulised asfaltteed Balkani poolsaarel meelitasid enda äärde väga suuri rahvahulki ning seda olukorras, kus tegelikult ei olnud koroonapiirangute tõttu publik lubatud! Pisut meenutas see Korsika rallit, mida enam MM-kavas ei ole.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Tänak, 3. Neuville
Horvaatia ralli eel olid suured küsimärgid Hyundai meeste kohal – hooaja esimene asfaldietapp Monte Carlos vihjas, et suurde mängu nad tõusta ei suuda. Õnneks näitas ralli ise midagi muud – kuigi puhta kiiruse poolest ei suutnud nad taaskord Toyotadele vastu saada, suutsid nii Ott Tänak kui Thierry Neuville suuremaid äpardusi ja eksimusi vältida. Neuville’i puhul on seda muidugi natuke palju öeldud, sest lisaks vahepeal saadud päris pirakale ajatrahvile lõpetas ta ralli mitme katkise rehvi ja puuduva raadiosidega, aga siiski kolmandana…
Kiiruse poolest oli Kalle Rovanperä kogu ralli vältel selge kuningas, kuid ootamatult suutis eelviimase kiiruskatsega Ott Tänak võidumängu tagasi tõusta – seda õige rehvivaliku tõttu, sest tema ilmamees oli täpsem kui teistel ning soovitas katseks märja ilma rehvid alla panna. See liigutus aitas Tänakul võrreldes Rovanperäga lausa pool minutit tagasi võtta ning õhkõrna eduga ka liidriks tõusta, kuid punktikatsel näitas Rovanperä omakorda jälle ülivõimsat minekut ning noppis rallivõidu lõpuks 4,3 sekundiga endale. Kahele Hyundaile läksid ülejäänud kohad poodiumil, parima M-Spordi mehena oli Craig Breen neljas. Tippsõitjatest ebaõnnestusid nii Esapekka Lappi kui ka Elfyn Evans – juba ralli esimesel katsel tegi Lappi avarii, Evansit tabas aga rehvipurunemine.
4. Portugali ralli (19.-22. mai, kruus)
Öeldakse, et just Portugali ralliga algab MM-sari „tõeliselt“ – eelmised etapid on pigem erilised ja spetsiifilistes tingimustes, Portugali etapiga algab aga ka tänavu pikk kruusarallide seeria. 2019. aastal õnnestus Ott Tänakul see ralli võita.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Evans, 3. Sordo
Portugali ralli oli selle hooaja esimene kruusaralli ning sellel jätkus Toyotade ülemvõim – kuigi võis loota, et uus teekate segab pisut kaarte, olid jõudude vahekorrad laias laastus siiski varasemaga võrreldes sarnased ning kui reede esimeses pooles püsisid tipus sõitjad suhteliselt väikeste vahedega koos, siis reede õhtupoolikuga hakkasid vahed kärisema ja seda just Toyota duo Kalle Rovanperä – Elfyn Evansi kasuks, kes suutsid suuremaid probleeme vältida ja puhtalt sõita. Nii Ott Tänak kui Thierry Neuville olid puhta kiiruse poolest esikolmikumängus sees, ent Tänakut tabasid õnnetult kaks rehvipurunemist, Neuville’i autol olid aga probleemid purunenud väntvõlliga.
Õnn ei saatnud ka kogenud maailmameistreid – nii Sébastien Loeb kui Sébastien Ogier pidid reedel katkestama ning langesid seetõttu suurest mängust. Laupäev ja pühapäev suures plaanis enam suuri korrektiive ei teinud – ralli pikimal katsel tõusis Kalle Rovanperä liidriks ning hoidis eduseisu lõpuni välja, võites ka punktikatse. Reedest kaotust tagasi tegema asunud Ott Tänak piirdus lõpuks kuuenda koha ja punktikatse kolmanda kohaga.
5. Sardiinia ralli (2.-5. juuni, kruus)
Itaalia etapp toimub Sardiinia saarel ning tavaliselt päris kuumades oludes – juunikuised temperatuurid ja kuiv kruus ei ole lihtne kombinatsioon. 2020. aastal liigutati Sardiinia etapp koroonakriisi tõttu suvest sügisesse, aga seekord on sealne etapp leidnud taas oma tavapärase koha hiliskevadel/varasuvel. Just seal sai Ott Tänak 2017. aastal oma esimese MM-ralli võidu.
Esikolmik: 1. Tänak, 2. Breen, 3. Sordo
Viimaks ometi! Hoolimata sellest, et vaid kaks nädalat tagasi toimunud kruusarallil olid Hyundaid Toyotadest tugevalt maas, oli Sardiinia etapp edukas eelkõige Hyundai meeskonnale ning ka Ott Tänakule, kes suutis probleeme vältida, samal ajal ka kiiruskatsete võite noppida ning enam kui aastase pausi järel taas võitjana poodiumi kõrgeimale astmele sammuda. Seda hoolimata sellest, et testikatsel süttis nende auto mootoriruumis väike tulekahju, mille mehed ise kiirelt kustutada suutsid ning sellega suuremat kahju vältisid.
Rajapuhastamise efekti tõttu langesid juba reedel suurest mängust MM-sarja esimese otsa mehed – liider Kalle Rovanperä lõpetas ralli lõpuks viiendana, punktikatse võitnud Thierry Neuville langes reedel suurest mängust tehniliste probleemide tõttu.
6. Safari ralli (23.-26. juuni, kruus)
Mullu 19-aastase vaheaja järel MM-sarja naasnud Safari ralli on ilmselt rallisõprade jaoks üks aasta põnevamaid nädalavahetusi. Kui varasemalt nägi Safari ralli ette seda, et sõideti avalike ja avatud teede peal teiste liiklejate ja loomade vahel, siis nüüd on Safari etappi moderniseeritud ning oma ülesehituselt tuttavamat laadi. Võib aga kindel olla, et ootamatusi seal juhtub. Safari etapp pidi kalendrisse naasma juba 2020. aastal, kuid siis jäi see koroonapandeemia tõttu ära.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Evans, 3. Katsuta
Safari ralli eel võis loota, et võit Sardiinias aitab Ott Tänaku hooajale uue hingamise sisse puhuda ja märgib mõnes mõttes uut algust, kuid reaalsus oli lõpuks risti vastupidine. Samal ajal kui lausa neli Toyota sõitjat suutsid suuremaid probleeme vältida ning veeresid turvaliselt finišisse, kimbutas Tänakut ja tema Hyundaid üks mure teise järel. Juba reedesel päeval murdus ootamatult Tänaku käigukang, mistõttu pidi ta loova lahendusena kasutama autos olnud vahendeid, et käiku vahetada. Sellega hädad aga ei piirdunud – erinevate tehniliste probleemide tõttu pidi Tänak katkestama nii laupäeval kui pühapäeval, mis tähendas, et tal ei olnud isegi punktikatselt võimalik lisa hankida. Ajaloolise nelikvõidu said lõpuks Toyota sõitjad, kusjuures Kalle Rovanperä järjekordne rallivõit tähendab seda, et sisuliselt poole hooaja peal on ta mäekõrgune MM-tiitlisoosik.
7. Eesti ralli (14.-17. juuli, kruus)
2020. aasta koroonakriis avas võimaluse ning Rally Estonia korraldajad kasutasid selle hiilgavalt ära, tuues ootamatult Eestisse läbi aegade esimese MM-ralli. Kõik sujus suurepäraselt ning seda nii korralduslikus kui sportlikus mõttes: Ott Tänak näitas koduradadel suurepärast minekut ning võttis publiku rõõmuks ilusa võidu. 2021. aastal enam sportlikus mõttes nii hästi ei läinud – Tänaku varajane katkestamine vajutas rallile pitseri, Lõuna-Eesti künklikud ja kiired kruusateed sarnanevad pisut Soome ralli pakutavatele.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Evans, 3. Tänak
Ka Eesti etapp kulges sarnases taktis nagu senine hooaeg tervikuna: Toyotade kiirusele teised vastu ei saanud ning vankumatult MM-tiitli poole purjetav Kalle Rovanperä võttis suuremate küsimuste ja probleemideta järjekordse etapivõidu, olles vaieldamatult etapi kiireim sõitja. Hoolimata sellest, et tegu oli kiire ralliga, kippusid vahed puhta sõiduga pikaks venima: teise koha saanud Elfyn Evans kaotas Rovanperäle lõpuks minutiga, poodiumi kolmanda koha hõivanud Ott Tänak peaaegu kahe minutiga. Sealjuures sai Tänak kogu etapi kihutada suuremate probleemideta – murekoht peitus seekord aga Hyundai autos tervikuna, mis ei pakkunud säärast kiirust, millega oleks saanud võrdses konkurentsis Toyotadele kandadele astuda. Viimase osa rallist sai kolmandas kohas kinni olnud Tänak sisuliselt teha testitööd Soome ralliks.
8. Soome ralli (4.-7. august, kruus)
Soome ralli on MM-sarja üks ikoonilisemaid etappe: tuhande järve ralli, nagu seda vahepeal nimetati, on MM-sarja kõige kiirem kruusaralli. Suured hüpped, külg ees võetavad kurvid ning muu pöörane võrdubki Jyväskylä etapiga. Eelmisel aastal sõideti see etapp tavatult sügisel, aga nüüd on see naasnud oma tavapärasele kohale augusti esimesel nädalavahetusel. Ott Tänakule need kiired teed sobivad – 2018. ja 2019. aastal tuli just tema seal võitjaks, aga seda Toyota roolis.
Esikolmik: 1. Tänak, 2. Rovanperä, 3. Lappi
Soome rallil tegi Ott Tänak oma hooaja kõige muljetavaldavama esituse – võiduni jõudis ta ka Sardiinias, kuid Soome ralli eel oli vähe neid, kes päriselt Tänaku võitu uskusid. On ju tegu hooaja valitseja Toyota koduradadega! Ott Tänak haaras aga ralli juhtohjad juba avapäeval ning ei andnudki neid lõpuni välja käest ära, kuigi vahe Kalle Rovanperäga oli pidevalt väga väike ning jäi ralli lõpuks vaid 6,8 sekundit. Suurtest probleemidest Tänaku Hyundai seekord pääses ning eestlane näitas kohe, milleks ta sellisel juhul võimeline on. Kalle Rovanperä eest Soome ralli võitmine on aastal 2022 väga kõva sõna!
9. Belgia ralli (18.-21. august, asfalt)
Belgia ralli lisati MM-kalendrisse viimasena – esimeses järjekorras lootsid MM-sarja korraldajad selle ajavahemiku täita Põhja-Iirimaal toimuma pidanud asfaldiralliga, kuid sealsete võimudega ei suudetud lõpuks sobivat kokkulepet saavutada, mistõttu pöörduti taas varuvariandi ehk Belgia ralli poole. Teist aastat järjest toimuv etapp viib sõitjad Belgia kenadele asfaltteedele, kus mullu triumfeeris kodupubliku rõõmuks Thierry Neuville.
Esikolmik: 1. Tänak, 2. Evans, 3. Lappi
Belgia rallit iseloomustasid paljuski kõrges mängus olnud meeste avariid: avapäeval tegi suure avarii juba teisel katsel MM-sarja üldliider Kalle Rovanperä, laupäeva eelviimasel katsel tegi aga avarii Thierry Neuville – mõlemad mehed olid õnnetuse hetkel ralli liidriks. Konkurentide eksimused kasutas suurepäraselt ära Ott Tänak, kes kirus jätkuvalt, et ei suuda autoga päris ühist keelt leida ning head tunnetust kätte saada, kuid võttis hoolimata sellest teise järjestikuse etapivõidu, tõrjudes viimasel päeval Elfyn Evansi rünnakud. Kui Soome rallil jäi Tänaku edu teise koha saanud Rovanperä ees 6,8 sekundit, siis Belgias edestas Tänak Evansit lõpuks vaid 5,0 sekundiga!
10. Akropolise ralli (8.-11. september, kruus)
Mullu seitsmeaastase pausi järel MM-kalendrisse naasnud Akropolise ralli on üks MM-sarja karmimaid võistlusi – peamiselt kitsastel ja kivistel mägistel teedel toimuv etapp on traditsiooniliselt olnud autode jaoks üks keerulisemaid ja nõudlikumaid. Puhta kiiruse kõrval on siin väga oluline ka oskus autot säästa.
Esikolmik: 1. Neuville, 2. Tänak, 3. Sordo
Kuigi Akropolise ralli teed on mõnekümne aasta tagusega võrreldes tunduvalt puhtamad ja mitte enam nii kivised ja autodele kurnavad, osutus seekordne Kreeka etapp siiski päris paljudele sõitjatele väga keeruliseks. Üksteise järel langesid avariide või tehniliste probleemide tõttu tippkonkurentsist mitmed ässad ning 2022. aasta hooajale ebatavalisel kombel jäid lõpuks esikolmikusõelale vaid kolm… Hyundaid! Oma hooaja esimese võidu noppis Thierry Neuville, kellele ei andnud meeskond kummalisel moel käsku viimasel päeval Ott Tänak endast mööda lasta – erinevalt belglasest oleks kolmas järjestikune rallivõit Tänaku MM-tiitli lootusi veel tugevamalt elus hoidnud, sest Kalle Rovanperä kogus punktilisa vaid punktikatselt. Neljas järjestikune poodiumikoht kergitas aga Tänakut Rovanperäle veel märksa lähemale, kuid 53-punktilise vahe tagasi tegemiseks on jäänud veel vaid kolm MM-rallit.
11. Uus-Meremaa ralli (29. september – 2. oktoober, kruus)
Uus-Meremaa teedest räägitakse suisa legende: maalilised vaated, fantastilised kaldega kurvid ja looklevad teed on sellised, mis sõitjatele ja ka fännidele tohutult meeldivad – isegi soomlased on tunnistanud, et sealsed teed on oma sõidumõnu ja mängulisuse poolest Jyväskylä omade konkurendid. Viimati käis MM-sari Uus-Meremaal 2012. aastal ning kümneaastase vahe järel ollakse viimaks maakera kuklapoolel tagasi.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Ogier, 3. Tänak
Noorel soomlasel Kalle Rovanperäl oli võimalik Uus-Meremaal oma esimene MM-tiitel kindlustada ning hoolimata sellest, et mõned viimased etapid olid tal aia taha läinud, suutis ta seda teha stiilselt – hooaja kuues rallivõit ja neljas täielik maksimum (võit ka punktikatsel) ei jätnud Ott Tänakule enam lootusi teda punktiarvestuses kinni püüda. Tänak tuli küll viiendat rallit järjest poodiumikohale ning kindlustas teist kohta punktitabelis, kuid see on vaid väikeseks lohutuseks.
12. Kataloonia ralli (20.-23. oktoober, asfalt)
Veel enne seda, kui rallikarussell põikab hooaja viimaseks etapiks kaugele Aasiasse, sõidetakse viimane etapp Euroopa pinnal oktoobri keskel Kataloonias. Kui pikki aastaid sõideti Kataloonia rallit hübriidrallina, kus ühel päeval kihutati kruusal ja teisel asfaldil, siis kulude kokkuhoiu mõttes piirdub Kataloonia etapp alates eelmisest hooajast vaid ühe teekattega, milleks valiti sealsed väga hea pidamisega musta värvi asfaltteed. Tehniline, aga samas kiire ralli nõuab rehvidelt väga palju ning sõitjad peavad autot, rehve ja teekatet usaldama rohkem kui mõnel teisel rallil.
Esikolmik: 1. Ogier, 2. Neuville, 3. Rovanperä
Kataloonia rallil sai oma hooaja esimese võidu kirja Sébastien Ogier, kes aitas koos kolmandale kohale tulnud Kalle Rovanperäga Toyotal ka võistkondliku MM-tiitli kindlustada. Ott Tänakul olid taas väikesed tehnilised mured ning seekord neljandast kohast enamat ta ei suutnud, kuigi vahe Ogier’ga jäi lõpuks alla minuti. Ralli lõpu järel teatas aga Tänak, et lahkub Hyundaist.
13. Jaapani ralli (10.-13. november, asfalt)
Jaapani asfaldiralli pidi hooajale piduliku punkti panema juba eelmisel kahel korral, kuid mõlemal puhul jäi see etapp koroonakriisi hammaste vahele. Kui selle sajandi esimesel kümnendil kihutasid WRC autod Jaapanis kruusateedel, siis nüüd on Jaapani ralli keskus viidud Nagoyasse, kus on kavas huvitav ja põnev asfaldietapp.