WRC Akropolise ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Autoralli MM-sari on jõudnud hooaja kümnenda etapini: sügiskuude esimene MM-ralli peetakse Kreekas legendaarsetel Akropolise ralli teedel, mis on rallisõpru paelunud juba aastakümneid.

Kalle Rovanperä hoiab küll endiselt MM-sarja liidrikohta, kuid tema edu järgmiste ees ei ole nii mäekõrgune kui näiteks mullu: seetõttu on põnevust MM-sarja jäänud küll ja veel ning kuigi Ott Tänaku tiitlišansid paistavad ebaõnnejada järel nullilähedased, võib ka tema endiselt ühe ralli käigus suures mängus kaasa rääkida.

Vaatame üle, mida Akropolise ralli endast kujutab, kes seal sõitma hakkavad ning mida võiks selle ralli eel ennustada!

Akropolise ralli: kivised ja keerulised mägiteed, korrutatud palavuse ja tolmuga

Sisuliselt võib öelda, et üle-eelmisel aastal MM-kalendrisse naasnud Kreeka ralli hõivas seal otseselt Türgi etapi koha – eelmistel aastatel on kõige karmimate oludega MM-etapp sõidetud Türgis ning kui välja arvata samuti suhteliselt värskelt kalendrisse naasnud Safari ralli, on tänavune kõige keerulisemate oludega etapp just Kreekas toimuv Akropolise ralli. Kuigi see toimub septembrikuus, on temperatuurid ja teeolud endiselt kuumad, lausa tulised, samal ajal kui teravad kivid ja kitsad kurvid sõitjatele mägiteedel erilist eksimisruumi ei jäta.

Teed on Kreekas ajaga muutunud pisut siledamaks, ent katsumus on sõitjate jaoks ikka sarnane: iseäranis keeruliseks võivad teed muutuda teisel läbimisel, mil suur ports autosid on kõvasti kive ja kruusa teepinnalt minema kulutanud ning selle sees olevad suured ja teravad kivid võivad autodele paksu pahandust valmistada. Seda eriti reedesel päeval, kui kavas ei ole ka lõunast hoolduspausi.

2021. aastal punktikatseks olnud legendaarne Tarzani kiiruskatse, mis on peaaegu 50-aastase ajalooga ning mida on paljud sõitjad nimetanud oma Akropolise lemmikkatseks, on seekord kavas taas pühapäeval, kuid seda läbitakse hommikul ja vaid ühe korra. Nime sai see ühe Ateena politseiniku järgi, kelle valduste juurest ralli läbi läks ning kes sõitjate ja korraldajatega heaks sõbraks sai. Punktikatseks on seekord aga hoopis Grammeni katse, mida sõidetakse pühapäeval kaks korda. Kuigi mõned katsed on eelmise aastaga võrreldes jäänud samaks, on suhteliselt suur osa trassist ka mullusega võrreldes uus.

Akropolise ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 7. september

Testikatse Lamia (3,62 km) – kell 8.01
SS1 EKO SSS (1,48 km) – kell 19.05

Reede, 8. september

SS2 Loutraki 1 (18,10 km) – kell 8.23
SS3 Pissia (16,43 km) – kell 9.26
SS4 Loutraki 2 (18,10 km) – kell 12.19
SS5 Livadia (21,03 km) – kell 15.12
SS6 Elatia (28,32 km) – kell 16.45

Laupäev, 9. september

SS7 Pavliani 1 (24,25 km) – kell 7.08
SS8 Karoutes 1 (28,49 km) – kell 8.41
SS9 Eleftherochori 1 (18,02 km) – kell 11.05
Hoolduspaus
SS10 Pavliani 2 (24,25 km) – kell 14.08
SS11 Karoutes 2 (28,49 km) – kell 15.41
SS12 Eleftherochori 2 (18,02 km) – kell 18.05

Pühapäev, 10. september

SS13 Tarzan (23,37 km) – kell 8.52
SS14 Grammeni 1 (19,77 km) – kell 10.05
SS15 Grammeni 2 (19,77 km) – kell 13.15

Akropolise ralli osalejad: Ogier taas stardis, Eesti ekipaaže kolm

Pärast kiirete ja talle endale mitte nii hästi sobivate Eesti ja Soome etappide vahele jätmist on taas stardijoonel legendaarne Sébastien Ogier, kes on hoolimata hõredast graafikust teinud tänavu väga tugeva hooaja: ühe ralli kohta on ta võtnud sel hooajal keskmiselt kõige rohkem punkte, kuid on üheksast etapist vaid viiel kaasa teinud. Hoolimata neljast etapist eemale jäämisest on ta MM-sarja punktiarvestuses Ott Tänakust vaid kuus punkti maas!

Ogieri stardis olemine tõotab Toyotas tekitada huvitavaid küsimusi. Kui palju lubatakse Ogier’l teiste Toyota meeste Kalle Rovanperä ja Elfyn Evansiga võidu sõita? Kui palju võivad aga Rovanperä ja Evans ise omavahel konkureerima hakata? Kui Evansi vahe Rovanperäga on 25 punkti, siis väga kaugele ei jää ju ka 36 silma kaugusel olev Neuville…

Eesti sõitjaid on lisaks Ott Tänaku ja Martin Järveoja duole stardis veel kaks tükki ja mõlemad Rally2 arvestuses: Robert Virves kihutab seal M-Spordi Ford Fiestaga koos kaardilugeja Craig Drew’ga, Georg Linnamäe istub aga koos James Morganiga Hyundai Rally2 autosse.

Akropolise ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  4. Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
  5. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  6. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  7. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  8. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  9. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
  10. Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)

Akropolise ralli ennustused: võidab see, kelle auto ja rehvid peavad vastu

Kuna tegu on karmi iseloomuga kruusaralliga, kus tagantpoolt startijatele võiks anda eelise, tasub panustamisel ehk esmajärjekorras vaadata nende meeste koefitsiente, kes alustavad stardijärjekorras esimesel päeval tagantpoolt. Iseäranis tasub silma peal hoida Dani Sordol – hispaanlane on viimasel paaril hooajal korduvalt tõestanud, et on võimeline sõitma kõrgete kohtade peale, samuti on väga korralik stardipositsioon kõrgesse mängu sekkumiseks ka ülikogenud Sébastien Ogier’l.

Üldiselt tasub aga nii karmi ralli puhul eelistada neid sõitjaid, kellel kipuvad rehvid ja istumise all olev auto terveks jääma – see tähendab eelkõige Toyotasid, kes on lisaks töökindlusele näidanud ka piisavalt head kiirust. Hyundaid ja M-Spordi autod on sel hooajal paistnud palju silma erinevate probleemide ja lagunemistega ning panustamisel tasub meeles pidada, et Toyotad pakuvad selles mõttes kõige „kindlama peale“ minekut.

Tasub meeles pidada, et eelmisel hooajal võitis Akropolise ralli aga hoopis Hyundai mees Thierry Neuville, nii et päris mängust välja teisi peale Toyota kindlasti arvata ei maksa. Neuville on hetkel ka heas hoos: kui välja arvata Keenia ralli, kus ta reeglite rikkumise eest disklahvi sai, on ta viimasel kolmel etapil iga kord tulnud esimese kahe sekka. Seetõttu tasub ehk välja otsida just Neuville’i võidule või esikolmikukohale pakutavad koefitsiendid.

Huvitavaid fakte Akropolise ralli kohta:

  • Esimene Akropolise ralli sõideti juba 1951. aastal. Esialgu oli tegu maratoni- või kestvusralli tüüpi võistlustega.
  • Esimest korda kuulus Akropolise ralli WRC kalendrisse sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal. Esimese hooaja etappidest on tänavu MM-kavas veel näiteks Monte Carlo ralli, Rootsi ralli, Portugali ralli ja Safari ralli.
  • Esimestel Akropolise WRC rallidel tuli võistlejatel läbida enam kui 800 kilomeetri jagu kiiruskatseid. Tänavu on selleks arvuks 292,19 km.
  • Enne 2021. aastat kuulus Akropolise ralli MM-kalendrisse viimati 2013. aastal. Toona sai võidu kirja Toyota praegune tiimipealik Jari-Matti Latvala. Eelmisel kahel hooajal on selle ralli võitnud Kalle Rovanperä ja Thierry Neuville.
  • 2003. aastal võitsid Akropolise ralli Markko Märtin ja Michael Park. Tegu oli nende karjääri esimese MM-rallivõiduga.
  • Tänavusel Kreeka rallil on koguni viis kiiruskatset, mida läbitakse vaid ühe korra. MM-rallide üldist dünaamikat arvestades on tegu haruldusega.