WRC Soome ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Suvine tempo on autoralli MM-sarjas tihe: Kreeka, Eesti ja Soome kruusarallid, millest viimased kaks on oma olemuselt üksteisele üsna lähedased, tulevad mõnusalt tihedalt ning Eesti ja Soome etappide vahe ongi kõige väiksem, mis tänavuses MM-kalendris on: finišit Käärikul ja starti Soomes eraldab vaid 11 päeva.

Autoralli MM-sarja vaat et kõige populaarsem ja kuulsam ralli, Soome etapp, seisab maailma kiireimatel ralliässadel järgmiseks ees ning Betsafe’i blogi on siin selleks, et sulle selle eel kõik oluline peo peale kätte tuua!

Hüpped, täisgaas ja veelkord hüpped!

Tuhande järve ralli, MM-sarja kõige kiiremad teed ja kõige peadpööritavamad hüpped. Soome ralli on WRC kalendris olnud aegade algusest peale ning seda põhjusega: rallihullud Soome fännid raja ääres koos laiade, ülikiirete ja voolavate teedega teevad sellest paljude sõitjate jaoks lemmiketapi. Erinevalt nii mõnestki teisest rallist ei ole siin esikohal tehnika, rehvivalik või midagi muud sellist – Soomes on oluline olla julge, isegi hulljulge, ja tempot kogu kiiruskatse vältel põhjas hoida.

Ülitähtsal kohal on ka täpne legend, sest väga kiiresti võetavate pimedate kurvide taga võivad olla järgmised kurvid ning seetõttu on eluliselt tähtis auto eelnevalt õigesse asendisse saada, et olla valmis juba järgmises kurvis õige külje ette viskama. Kuna kõik sõidavad täisgaasiga, tulevad ajavahed tavaliselt väikesed ning iga viga võib olla võidu peale võideldes saatuslik.

Autode puhul hakkab suurt rolli mängima aerodünaamika ja see, kuidas sõitjad suuri hüppeid manageerivad – täisgaasiga suurtesse hüpetesse minnes on oht, et auto nina tõuseb õhus üles ja põhjustab suure avarii. Sageli näeme, kuidas sõitjad vahetult enne hüpet väikese pidurduse teevad ning siis taas gaasi põhja suruvad. Lihtne loogikagi ütleb, et mida rohkem on rehvid vastu maad, seda rohkem on võimalik autot gaasipedaali tallates kiiremini edasi liigutada.

Äsjane Eesti ralli oli sõitjatele Soome etapi eel heaks soojenduseks – Eesti teed on Soome ralli omadega võrdlemisi sarnased, kuid Soome rallil kipuvad trassid olema pisut laiemad ja veidi teistsuguse kruusaga, samuti mõneti sujuvamalt looklevad. Sellegipoolest rääkisid ka mitmed sõitjad Eestis, et tegu on hea ettevalmistusega peatseks Soome etapiks.

Nagu ikka, on aasta-aastalt ralli trass pisut muutunud, aga väga suuri muudatusi võrreldes mullusega tehtud ei ole – ralli selgroog on endine, eemaldatud-lisatud on vaid mõned üksikud katsed ja mõne katse trass on pisut teistsugune kui eelmisel aastal. Reedene päev on sealjuures mullusega sisuliselt identne. Maailmakuulus Ouninpohja katse sõidetakse tänavu 23-kilomeetrise variandina pühapäeval – kusjuures pühapäevane programm piirdubki vaid Ouninpohja kahel korral läbimisega.

Soome ralli ajakava

Neljapäev, 31. juuli

Testikatse Ruuhimäki (4,12 km) – kell 9.01

SS1 Harju 1 (2,58 km) – kell 19.05

Reede,1. august

SS2 Laukaa 1 (17,96 km) – kell 8.03
SS3 Saarikas 1 (15,78 km) – kell 9.03
SS4 Myhinpää 1 (14,47 km) – kell 10.23
SS5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) – kell 11.51
Hoolduspaus
SS6 Laukaa 2 (17,96 km) – kell 14.44
SS7 Saarikas 2 (15,78 km) – kell 15.44
SS8 Myhinpää 2 (14,47 km) – kell 17.04
SS9 Ruuhimäki 2 (7,76 km) – kell 18.35
SS10 Harju 2 (2,58 km) – kell 20.05

Laupäev, 2. august

SS11 Parkkola 1 (15,51 km) – kell 8.01
SS12 Västilä 1 (18,94 km) – kell 9.42
SS13 Päijälä 1 (20,19 km) – kell 10.36
SS14 Leustu 1 (16,44 km) – kell 12.05
Hoolduspaus
SS15 Parkkola 2 (15,51 km) – kell 15.01
SS16 Västilä 2 (18,94 km) – kell 16.42
SS17 Päijälä 2 (20,19 km) – kell 17.36
SS18 Leustu 2 (16,44 km) – kell 19.05

Pühapäev, 3. august

SS19 Ouninpohja 1 (23,98 km) – kell 10.35
SS20 Ouninpohja 2 (23,98 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Soome ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  5. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  6. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
  7. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  8. Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
  9. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  10. Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
  11. Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)

Soome ralli on paljude sõitjate lemmik ning nii pole ka suurt imestada, et teiste seas on kohal ka maailmameister Sébastien Ogier, kes tänavu teadupoolest taas kogu hooaega kaasa ei sõida, kuid siiski üldarvestuses kõrges mängus püsib. Kolme ralli vahele jätmisest hoolimata on Ogier sel hooajal võtnud enim võite ning ta triumfeeris mullu ka Soomes. Igal rallil, kus Ogier on sel hooajal osalenud, on ta tulnud esimese kahe sekka – meie õnneks on samasugune seeria viimaselt neljalt rallilt ehk täpselt kruusarallide seeria algusest ette näidata ka Ott Tänakul.

Tänaku kahjuks räägib pisut see, et koduse Eesti ralli järel tõusis ta MM-sarja üldarvestuses Elfyn Evansist vaid punktiga mööda täpselt liidriks – see tähendab, et Soomes tuleb tal reedesel pikal päeval käituda teistele teepuhastajana, mis tema šansse pisut kärbib. Tuleb loota märjale ilmale!

Eesti sõitjatest on lisaks MM-sarja liidrikohta noolivale Ott Tänakule ja Martin Järveojale stardis veel mitmeid ekipaaže: Rally2 masinatega on rivis Romet Jürgenson – Siim Oja, äsja Rally Estonial oma klassis triumfeerinud Robert Virves – Jakko Viilo ja samuti Georg Linnamäe – James Morgan. Rally3 arvestuses kihutavad aga Joosep Ralf Nõgene – Aleks Lesk. Rally2 klassis sõitvad mehed peavad sealjuures teiste seas konkureerima päris kõvade nimedega: selles klassis tulevad starti näiteks äsja kraad kangemal masinal Eesti ralli üllatuslikult võitnud Oliver Solberg, samuti ei keegi muu kui Jari-Matti Latvala isiklikult!

Soome ralli ennustused: tee vabaks Tänakule?

Üle mitme aasta saab Ott Tänak mõnele MM-rallile vastu minna sarja punktiarvestuse liidrina – viimastel aastatel on erinevad probleemid ja eksimused ta suurest mängust korduvalt kõrvasle jätnud ning kuigi aasta esimeses pooles paistis, et ka tänavune hooaeg võib varakult lörri minna, on Eesti ekipaaži hoog kruusarallidel olnud suurepärane ning ka Soome etapi eel võiks teda pakkuda üheks ralli suuremaks soosikuks.

Kõvasid konkurente on aga stardis veelgi. Kuigi Rally Estonial puhta sõiduga Tänakust (ja kõigist teistest!) jagu saanud Oliver Solberg peab seekord istuma tagasi Rally2 masinasse ning suurt mängu seetõttu ei mängi, siis limpsavad võidule keelt eelkõige ka mullu Soomes triumfeerinud Sébastien Ogier ja koduradadel alati tugev olnud Kalle Rovanperä.

Mõneti võiks isegi hoolimata Tänaku suurepärasest momentum’ist arvata, et Ogier võiks seda rallit alustada isegi karvavõrra suurema soosikuna: ka tema senine seeria kruusarallidel on olnud kadestamisväärne ning MM-sarja üldarvestuse kolmanda mehena reedel startides on tema stardipositsioon alustuseks Tänaku omast kõvasti soodsam.

Põnevaid fakte Soome ralli kohta:

  • Esimene Soome ralli sõideti 1951. aastal – selle eesmärgiks oli välja selgitada, kellel on õigus Soomet Monte Carlo rallil esindada!
  • Soome ralli oli üks esimesi, mis kasutas tänapäevast ülesehitust – ralli koosnes kiiruskatsetest juba viiekümnendate keskel.
  • Esimest korda oli 1000 järve ralli nime kandnud võistlus WRC kalendris 1973. aastal, olles sellega kalendris juba kõige esimesel MM-hooajal.
  • Soome rallisõitjad on kodust võistlust domineerinud: 73 rallist on võit Soome jäänud lausa 55 korral. Rekordimehed Hannu Mikkola ja Marcus Grönholm on võitjaks tulnud seitsmel korral.
  • 2016. aasta Soome ralli oli MM-ajaloo kiireim: võitja Kris Meeke’i kogu ralli keskmine kiirus oli 126,62 km/h!
  • Soome MM-ralli on ainus, mille on võitnud kaks Eesti sõitjat: 2003. aastal tuli võitjaks Markko Märtin, 2018., 2019. ja 2022. aastal kordas seda tempu Ott Tänak.