WRC Saudi Araabia ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Kätte on jõudnud novembri teine pool ja tänavune autoralli MM-hooaeg on lõppvaatuse ootel: seekordne hooaeg saab lõpu täiesti uue MM-etapiga Saudi Araabias.
Erinevatel põhjustel on tegu ühe selle hooaja kõige huvitavama ja samal ajal ka ebatavalisema ralliga – Betsafe’i blogi toob välja kõik peamised põnevust ja harjumatust pakkuvad asjaolud!
Saudi Araabia ralli: kümneks aastaks WRC kalendrisse naelutatud
Kui tavaliselt saavad uued rallid autoralli MM-kalendrisse ennast sisse sätitud üheks-kaheks-kolmeks aastaks, siis mõne etapiga käib asi hoopis teistmoodi – ei ole saladus, et Saudi Araabia soovib oma rahamägede toel end väga paljudesse tippspordi valdkondadesse sisse osta ning kui näiteks vormel-1 sarjas on Jeddah’i ringrajal sõidetav etapp juba muutumas harjumuspäraseks, siis nüüd on ots jõudnud ka ralli juurde – WRC promootoriga sõlmis Saudi Araabia ralli korraldaja koguni kümne aasta pikkuse lepingu, mis kindlustab selle ralli MM-kalendrisse terveks kümnendiks.
Seda, milliseks see ralli oma olemuselt täpsemalt kujuneb, on laiemal publikul veel keeruline ennustada, kuid selge on see, et etapi keskus on Jeddah’ linnas Punase mere ääres ning katsed on üsna vahelduvad – lisaks linnakatsele viivad need nii kiiretele kõrbeteedele kui ka ümbruskonna mägisematele trassidele. Tegu on kruusaralliga – ainult linnakatse kihutatakse asfaldil.
Täiesti harjumuspäratu on aga Saudi Araabia etapi ülesehitus: kui tavaliselt oleme harjunud, et pikad päevad on reede ja laupäev ning ralli saab lõpu pühapäeva pärastlõunal, siis seekord toimub esimene katse juba kolmapäeva õhtul, pikkadeks päevadeks on neljapäev-reede ning ralli kolm viimast katset toimuvad juba laupäeval. Seda põhjusel, et moslemimaades ongi meie mõistes nädalavahetus reedel ja laupäeval, uus töönädal algab neil pühapäevaga.
Evans või Ogier, Ogier või Evans?
Tänavuse Saudi Araabia etapi eel on põhiküsimuseks loomulikult see, kes tuleb maailmameistriks. Suuresti läheb andmiseks MM-sarja kahe esimese mehe vahel: viimasel neljal etapil järjest teise kohaga lõpetanud Elfyn Evans omab tiimikaaslase Sébastien Ogier’ ees vaid kolmepunktist edumaad, mis tähendab seda, et kuna Ogier’l on teisena startijana avapäeval Evansi ees väike eelis, võib sisuliselt öelda, et mehed stardivad täiesti võrdselt pulgalt.
Teoreetiline võimalus tiitlivõitjaks tulla on ka Kalle Rovanperäl, kuid see on tõepoolest vaid teoreetiline: Evansist 24 punktiga maha jääv soomlane vajaks selleks sisuliselt seda, et nii Evans kui Ogier katkestaksid või täielikult põruksid ning ta ise ralli võidaks. Seega tasub Rovanperä nimi selles kontekstis ära mainida, kuid tema võimalused on tõesti vaid teoreetilised-matemaatilised.
Nii Evans kui Ogier on tegelikult MM-sarjas juba kogenud tegijad, kuid sellest hoolimata väga erineva kaalukategooria sõitjad: 36-aastane Evans jahib alles oma esimest individuaalset tiitlit, 41-aastane Ogier aga on juba kaheksakordne maailmameister – üheksas tiitel tõstaks ta ühele pulgale teise prantslasest Sébastieni, Sébastien Loebiga. Seetõttu oleks tiitlivõit mõlema mehe jaoks väga märgiline, kuid kindlasti tunneb rohkem pinget just Evans, kes on varem korra juba sarnase olukorra maha mänginud: koroonapandeemiast laastatud 2020. aastal, kui MM-sari koosnes vaid seitsmest etapist, läks ta samuti viimasele rallile Monzas vastu liidrina – sealjuures lausa 14-punktilise edumaaga. Monza rallil tuli tal aga libedal teel eksimus sisse, mis maksiski talle lõpuks tiitli – Ogier suutis ralli puhtalt ja võidukalt läbida ning võitis seal oma seitsmenda tiitli.
Tasub endiselt mainida, et Ogier ei ole sel hooajal kaasa teinud isegi täishooaega: aasta esimesest kaheksast etapist tegi ta kaasa vaid viiel, kuid seda niivõrd hästi, et otsustas tiitlimängu lõhna tundes ülejäänud hooaja täies mahus kaasa teha. Seega on ülikogenud prantslasel võimalik tiitlivõiduga veel eriline temp korda saata.
Ott Tänaku hüvastijätt – või kas ikka on hüvastijätt?
Hooaja eelviimase etapi Jaapani ralli järel teatas Ott Tänak suure uudise: ta on otsustanud rallispordis vajutada pausinuppu ja aja maha võtta. See tähendab, et uuel hooajal ta MM-sarjas (vähemalt täies ulatuses) kaasa ei tee ning võtab aja perega olemise ja muude tegemiste jaoks.
MM-sarjale on see kahtlemata valus hoop, sest ka Kalle Rovanperä teatas hiljuti, et astub rallimaailmast kõrvale ning hakkab hoopis ringrajasõitjaks. Tänak jättis tuleviku mõttes selgelt ukse lahti, nii et lõplik hüvastijätt see ilmselt ei ole, aga kahtlemata on ka tema jaoks Saudi Araabia etapp emotsionaalselt eriline – sellest hoolimata, et ka kõige teoreetilisemad tiitlišansid tal Jaapanis kadusid.
Eesti rallifännid loodavad loomulikult, et see vähemalt mõneks ajaks hüvasti jätmine tuleb koos rallivõiduga – suurima soosikuna läheb etapile aga ilmselt siiski vastu Ogier, kes on sel hooajal oma kümnest osaletud etapist võitnud koguni kuus, näidates sellega nii oma Toyota kui iseenda ülimat stabiilsust. Täielikuks ebaõnnestumiseks ongi tal olnud vaid Kesk-Euroopa etapp, kus ta liidrikohalt avarii tegi ja katkestama pidi – kõikidel teistel etappidel on ta lõpetanud esikolmikus. Ka Evans on vahepealse kerge mõõnaperioodi järel leidnud hea mineku ning kuigi ta pole MM-sarja liidrina juba kümme rallit järjest kordagi võitnud, on ta viimased neli etappi kõik teise kohaga lõpetanud, kogudes nii häid punkte. Kruusasel ja ilmselt ka üsna liivasel etapil pole aga avapäeval esimesena alustada sugugi lihtne, mistõttu on Evansi šansid ralli võidule pretendeerida tavapärasest pisut väiksemad.
Saudi Araabia ralli ajakava (Eesti aja järgi)
Kolmapäev, 26. november
Testikatse Thabhan (4,56 km) – kell 10.01
SS1 Jameel Motorsport Super Special 1 (5,22 km) – kell 19.35
Neljapäev, 27. november
SS2 Al Fasallyah 1 (19,36 km) – kell 7.08
SS3 Moon Stage 1 (20,12 km) – kell 8.06
SS4 Khulays 1 (11,33 km) – kell 9.04
Hoolduspaus
SS5 Al Fasallyah 2 (19,36 km) – kell 13.22
SS6 Moon Stage 2 (20,12 km) – kell 14.20
SS7 Khulays 2 (11,33 km) – kell 15.18
Hoolduspaus
SS8 Jameel Motorsport Super Special 2 (5,22 km) – kell 19.31
Reede, 28. november
SS9 Alghullah 1 (11,69 km) – kell 7.26
SS10 Um Al Jerem 1 (30,58 km) – kell 8.19
SS11 Wadi Almatwi 1 (28,59 km) -kell 9.35
Hoolduspaus
SS12 Alghullah 2 (11,69 km) – kell 12.51
SS13 Um Al Jerem 2 (30,58 km) – kell 13.47
SS14 Wadi Almatwi 2 (28,59 km) -kell 15.05
Laupäev, 29. november
SS15 Thabhan 1 (16,29 km) – kell 8.05
SS16 Asfan (33,28 km) – kell 9.21
SS17 Thabhan 2 (16,29 km) – kell 12.15 (punktikatse)
Saudi Araabia ralli osalejad: 13 Rally1 autot!
Hooaja viimasel etapil on rivis kõik tavapärased sõitjad, aga lisaks neile on Rally1 autodel starti tulijate nimekiri meeldivalt pikk ja lai. Tiitliheitluse meeste ja järgmiste sportlaste kõrval on osalist hooaega tegevatest sõitjatest Rally1 autoga stardis näiteks lätlane Martinš Sesks ja Eesti ralli ootamatult võitnud Oliver Solberg.
Üle väga pika aja teeb aga WRC tippkonkurentsis kaasa Katari multitalent Nasser Al-Attiyah. 54-aastane Al-Attiyah on viie võiduga ränkraske Dakari ralli legend, kuid WRC konkurentsis pole teda ammu võistlemas näha saanud – viimati tegi ta MM-etapil kaasa 2015. aastal ehk lausa kümme aastat tagasi! Al-Attiyah on lisaks rallile olnud väga kõrgel tasemel sportlane ka jahilaskmises – 2012. aastal, kui ta osales oma tiimiga ka WRC-sarjas ning sai parimana Portugali etapil neljanda koha, võitis ta Londoni olümpiamängudel jahilaskmises suisa pronksmedali!
Eesti rallifännidel on Tänaku-Järveoja kõrval põhjust rallile kaasa elada veelgi, sest Rally2 autoga tuleb starti Robert Virves koos Jakko Viiloga.
Saudi Araabia ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
- Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
- Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Toyota)
- Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
- Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
- Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)
- Nasser Al-Attiyah – Candido Carrera (M-Sport)
Huvitavaid fakte Saudi Araabia ralli kohta:
- Saudi Araabiast saab 39. riik ajaloos, kes võõrustanud autoralli MM-etappi.
- WRC-sarjas on Lähis-Idas varem küll võidu sõidetud, kuid need rallid jäävad juba üsna ammusesse aega: 2008. ja 2010. aastal oli MM-sarjas kavas Jordaania ralli.
- 2010. aastal osales Jordaania rallil ka praegune tiitlipretendent Sébastien Ogier, kes sai Sébastien Loebi, Jari-Matti Latvala, Petter Solbergi ja Dani Sordo järel viienda koha. Tollest rallist võttis teiste seas osa ka Kimi Räikkönen. 2008. aastal võitis Ogier Jordaania etapi aga JWRC arvestuses!





