WRC Eesti ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Juuni lõpus toimunud Safari rallil ületas WRC hooaeg ekvaatori – 13 etapist on nüüdseks peetud seitse ning alles on jäänud veel kuus rallit, mis lõplikult selle hooaja paremusjärjestuse paika panevad.

Nendest kuuest rallist esimene peetakse meie oma koduõuel: neljandat aastat järjest toimub WRC etapp Lõuna-Eestis, kus Rally Estonia toob üheks nädalavahetuseks radade äärde suure osa Eesti rallisõpradest.

Mida seekordsest Eesti rallist oodata, kus ja millal kiiruskatsed toimuvad, kes rallist osa võtavad ning millised on Eesti sõitjate võimalused kõrgele kohale tõusta? Vaatame üheskoos üle!

Eesti ralli: esimene kahest ülikiirete kruusateedega etapist

Kui 2020. aastal oli Eesti etapp WRC kalendrisse lisatud poole hooaja pealt, et koroonapandeemiast räsitud maailmameistrivõistlused hoo tagasi sisse saaksid, siis järgneval kolmel hooajal on Rally Estonia kalendris olnud algusest peale ning on igati täieõiguslik MM-sarja liige. Paraku paistab, et vähemalt esialgu Eesti ralli WRC sarjas nelja aastaga ka piirdub – juba on selge, et järgmisel hooajal on esmakordselt kalendris Läti MM-ralli, mis tähendab kõigi eelduste kohaselt, et Eesti etappi kalendrisse ei lisata – kuna Soome rallit kalendrist välja naljalt ei visata, tunduks juba see ebausutav, et FIA sooviks kalendris näha kolme väga lähestikku toimuvat ja sarnase profiiliga rallit.

Ralli peakorraldaja Urmo Aava on küll kinnitanud, et töö käib edasi selle nimel, et ka järgneval aastal saaks Eestis MM-sarja etapp toimuda, kuid tõenäolisem tundub hetkel, et vähemalt mõneks aastaks taandutakse ERC-sarja ralliks. Loodetavasti saab aga Eesti ralli tulevikus vähemalt rotatsiooni korras MM-sarja naasta ning tänavune ralli ei jää Eestile MM-sarjas viimaseks.

Võrreldes eelmise aastaga on ralli selgroog jäänud endiseks, kuid tehtud on mõned väikesed muudatused. Ralli keskus jääb aga endiselt Raadile Eesti Rahva Muuseumi vahetusse lähedusse. Sealsamas sõideti varasematel aastatel ka vanale lennuväljale kunstlikult rajatud Raadi katse, mis oli 2021. aastal isegi punktikatseks, kuid teenis omajagu kriitikat, sest erines küllaltki palju ülejäänud rallist – teadupoolest peavad punktikatsed tegelikult olema ülejäänud rallile sarnase iseloomuga. Teist aastat järjest on punktikatseks seega hoopis Kambja kiiruskatse, Raadi katset ei ole seekord aga üldse kavas.

Kiiruskatsete kaarte saab vaadata ralli kodulehelt!

Rally Estonia 2023 ajakava

Neljapäev, 20. juuli

Testikatse Kastre (4,08 km) – kell 9.01

SS1 Tartu 1 (3,35 km) – kell 20.05

Reede, 21. juuli

SS2 Peipsiääre 1 (24,35 km) – kell 9.08
SS3 Mustvee 1 (17,09 km) – kell 10.01
SS4 Raanitsa 1 (21,45 km) – kell 11.44
Hoolduspaus
SS5 Peipsiääre 2 (24,35 km) – kell 14.42
SS6 Mustvee 2 (17,09 km) – kell 15.35
SS7 Raanitsa 2 (21,45 km) – kell 17.18
SS8 Neeruti (7,60 km) – kell 18.21

Laupäev, 22. juuli

SS9 Mäeküla 1 (10,27 km) – kell 8.09
SS10 Otepää 1 (11,15 km) – kell 9.02
SS11 Mäeküla 2 (10,27 km) – kell 11.10
SS12 Otepää 2 (11,15 km) – kell 12.03
Hoolduspaus
SS13 Elva 1 (11,73 km) – kell 14.56
SS14 Kanepi 1 (16,48 km) – kell 16.05
SS15 Elva 2 (11,73 km) – kell 17.56
SS16 Kanepi 2 (16,48 km) – kell 19.05
SS17 Tartu 2 (3,35 km) – kell 20.24

Pühapäev, 23. juuli

SS18 Karaski 1 (12,04 km) – kell 8.09
SS19 Kambja 1 (18,50 km) – kell 9.05
SS20 Karaski 2 (12,04 km) – kell 11.01
SS21 Kambja 2 (18,50 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Nagu öeldud, on ralli trass võrreldes eelmise aastaga jäänud üsna sarnaseks – mõned katsed on asendatud uutega ja mõnda trassi on pisut kohendatud, nagu alati. Ainsaks täiesti uueks katseks on pühapäeval Kanepi lähedal sõidetav Karaski katse, millest on küll varem teatud lõike kasutatud, kuid mitte sellisel kujul ja sellises mahus.

Huvitava nüansina on laupäevane päev üles ehitatud küll nelja katse kahel korral läbimisel, kuid mitte nii, et esimene läbimine enne hooldupausi ja teine pärast – Mäeküla ja Otepää katsed läbitakse kaks korda juba hommikul, Elva ja Kanepi katsed kaks korda pärastlõunal.

Omapärane on ka see, et kui tavaliselt on punktikatsed MM-sarjas alla kümne kilomeetri pikad, siis Rally Estonial jagatakse lisapunkte 18,5-kilomeetrisel Kambja katsel.

Eesti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord: stardis kümme Eesti sõitjat

Eesti ralli on klassikaline kiire kruusaralli, mis tähendab, et stardijärjekorral on mängida oluline roll – esimestena rajale minevad sõitjad käituvad kuiva ilma korral teiste jaoks teepuhastajatena, mis tähendab, et avapäeval võiks häid tulemusi eelkõige oodata neilt sõitjatelt, kes saavad rajale tagantpoolt. Elu on aga näidanud, et ka kolmandalt stardipositsioonilt võib võidu peale sõita küll – Ott Tänak saab seekord avapäeval stardi just kolmandalt positsoonilt ning kui auto terve püsib, võiks see anda talle hea põhja, et ralli võidu peale heidelda.

MM-sarjas ülinapilt Elfyn Evansi ja Ott Tänaku vahele mahtuv Sébastien Ogier tänavu Eestis stardis ei ole, mis tähendab, et Rally1 autosid on stardirivis vaid kaheksa ja konkurents seetõttu üsna hõre.

Kõige kõrgemast klassist allapoole vaadates näeme aga startimas veel mitmeid Eesti ekipaaže. Rally2 arvestuses tulevad starti nii Egon Kaur – Jakko Viilo, Robert Virves – Craig Drew, Georg Linnamäe – James Morgan, Priit Koik – Kristo Tamm kui Kaspar Kasari – Rainis Raidma, Rally4 autodel veel ka Jaspar Vaher – Evelin Mitendorf, Karl-Markus Sei – Martin Leotoots, Romet Jürgenson – Siim Oja ja Kevin Lempu – Andre Rahumeel. Eesti fännidel on, kellele kaasa elada!

Eesti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (M-Sport)
  4. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  5. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (M-Sport)
  8. Teemu Suninen – Mikko Markkula (Hyundai)

Eesti ralli ennustused: kas Tänak suudab taas kodupublikule rõõmu pakkuda?

Hoolimata palju uut lootust pakkunud kahe hooaja vahelisest meeskonnavahetusest pole Ott Tänaku õnn tänavu pöördunud: ka M-Spordi Fordiga on tal olnud omajagu probleeme, mis ei ole lubanud tal hooajast maksimumi võtta. Ikka ja jälle tulevad ette rehvipurunemised või tehnilised mured, mis ta kõrgest mängust kukutavad. Kodusel etapil võiksid Tänaku šansid aga vähemalt paberil olla üsna head – korralik stardipositsioon avapäeval ja suhteliselt väike konkurents võivad eestlasele trumbid kätte mängida.

Kõige tõenäolisem tundub aga paraku ikkagi MM-sarja liidri Kalle Rovanperä edu – Eestis kahel eelmisel aastal triumfeerinud noor soomlane on leidnud sel hooajal mõnusa stabiilsuse, mille abil on suutnud ka punktiarvestuses järgmiste ees korraliku vahe sisse saada. Rovanperäl on nii kiirust kui tarmukust, et edukas olla ning tema eelmiste aastate esitused Lõuna-Eestis näitavad hästi ära, et ta on siin võimeline hoolimata avapäeva kehvast stardipositsioonist võidu peale võitlema.

Suurde mängu võivad veel sekkuda Elfyn Evans, Esapekka Lappi ja Thierry Neuville, mustaks hobuseks võib pidada Teemu Sunineni, kes saab üle tüki aja istuda Rally1 auto rooli ja oma võimeid kiiretel teedel näidata. Ilmselt on Sunineni esikolmikukoefitsiendid Betsafe’i spordiennustuses saadaval väga hea väärtusega, nii et need tasub enda jaoks kindlasti välja otsida!

Huvitavaid fakte Eesti ralli kohta:

  • Kõige esimese Rally Estonia võitis 2010. aastal Markko Märtin. Enim võite (4) on kirja saanud Ott Tänak, kaks võitu on kirjas norralasel Mads Östbergil ja kahel viimasel aastal Eesti ralli võitnud Kalle Rovanperäl.
  • 2020. aastal tehti koroonapandeemia tingimustes Rally Estoniast MM-etapp vaid 63 päevaga.
  • Rally Estonia on kogu Baltikumi suurim mootorispordiüritus.
  • Kui praegu on ralli keskus Tartu külje all Raadil, siis varasemalt on Rally Estonia keskus olnud ka Otepääl Tehvandil.
  • 300,7 kogukilomeetriga on Eesti ralli selle hooaja senistest MM-etappidest kõige lühem.