Rally Estonia 2021: ajakava, osalejad, ennustused

Kas Ott Tänak suudab keerulise hooaja kiuste kodupublikut taas rõõmustada?

Sellise asjaga võib lausa ära harjuda! Juba teist aastat järjest saavad kümned tuhanded Eesti rallisõbrad nautida tõsiasja, et WRC etapp peetakse meie oma kodumaal. Südasuvel, juuli keskel kogunevad maailma tippsõitjad taas Lõuna-Eesti teedele, et jagada välja 116 MM-sarja punkti – täpselt nii palju MM-punkti jagatakse lõpuks etapi esikümne ja punktikatse esiviisiku vahel välja.

Eelmisel aastal suutis Ott Tänak tuhandete fännide ees pingele vastu pidada ning Otepää teede juurest võidupunktid endale noppida – maailmameistritiitlit kaitsta tal aga sellest hoolimata ei õnnestunud. Ka sel hooajal paistab punktiseis olevat juba niivõrd keeruline, et sellest seisust võidumehena tagasi tulla nõuaks juba ralliimet. Seega võikski just Rally Estonia võitmine olla Ott Tänaku ja Martin Järveoja jaoks hooaja lõpuosa eesmärgiks number üks.

Mida tänavune Rally Estonia meile toob, kus tänavused katsed sõidetakse ning kelle peale tasuks teha oma panused?

OTT TÄNAKU EKSKLUSIIVINTERVJUU BETSAFE’ILE

Võit Safari rallil kasvatas Sébastien Ogier’ edu MM-sarjas sinu ees juba 64 punktile, hooaja lõpuni on minna veel kuus rallit. Kas tiitli peale võitlemine on veel realistlik eesmärk?

Eelmisel aastal õnnestus sul kodupubliku ees Hyundaiga Rally Estonia võita. Vaadates ralli profiili, peaks see Hyundaile teoreetiliselt ilmselt päris hästi sobima?

Kas vastab tõele meedias spekuleeritud teooria, et Rally Estonia võitmine on MM-sarja keerulise üldseisu tõttu sinu ülejäänud hooaja kõige olulisem eesmärk?

Tänavusel Rally Estonial on eelmiste aastatega võrreldes mitmeid uusi lõike ja katseid. Millised neist on sinu jaoks kõige huvitavamad?

Seekord sõidetakse mitu katset ka Tartust põhja pool Peipsi järve lähedal. Mille poolest need Otepää ümbruse katsetest erinevad ning mida võiksid pealtvaatajad nendelt oodata?

Urmo Aava pakkus, et ralli kõige otsustavam katse võib olla 24-kilomeetrine Peipsiääre katse. Kas oled selle väitega nõus? Millised lõigud või katsed võivad ralli jooksul veel olla need, kus terad sõkaldest eraldatakse?

Mida arvad tänavusest plaanist otsustav punktikatse tuua ralli keskuse juurde Raadile? Kas punktikatse trass on ülejäänud ralliga võrreldes keerulisem – kaardi pealt vaadatuna tundub seal olevat palju rohkem kurve ja aeglaseid sektsioone kui mõnel teisel sarnase pikkusega katsel.

Eelmisel aastal sõideti Rally Estonia sügise poole, tänavu on see taas kavas südasuvel. Kui suur vahe see sõitjate jaoks Eesti ralli puhul on, kas etapp toimub suvel või sügisel? Millised on põhilised erinevused – kui neid üldse on?

Ralli eel on rahva seas poleemikat tekitanud korraldajate otsus lubada pealtvaatajad vaid rallipasside alusel kindlatele katsetele ja kindlaks määratud pealtvaatamiskohtadesse. Paljud fännid on seepeale olnud nördinud, soovides liikuda ja olla seal, kus nad ise soovivad. Mida sina sellest korraldusest arvad?

Milline on sinu arvamus MM-rallide praeguse ülesehituse kohta? Meedias ja fännide seas on viimastel aastatel arutletud selle üle, et pühapäevased päevad kipuvad olema pisut igavavõitu, sest jõujooned kipuvad olema paika pandud ning varasemalt katkestanud sõitjad keskenduvad vaid punktikatseks rehvide säästmisele. Kuidas tunduks sulle selline lahendus, kus näiteks ühe punktikatse asemel antaks lisapunktid kogu viimase päeva parimatele? Ühe võimaliku lahendusena on välja toodud ka iga võistluspäeva paremate lisapunktidega premeerimist.

Tänavune Eesti ralli: pikemad päevad ja Peipsi

Kui eelmisel aastal oli Eesti etapp WRC kalendrisse lisatud poole hooaja pealt, et koroonapandeemiast räsitud maailmameistrivõistlused hoo tagasi sisse saaksid, siis sel aastal on Rally Estonia kalendris olnud algusest peale ning on igati täieõiguslik MM-sarja liige.

Eelmise hooaja pandeemiajärgsed rallid olid mäletatavasti tavapärasest märksa lühemad ning sisaldasid endas vähem katseid ja vähem katsekilomeetreid – seekord on aga kõik tavaline, mis tähendab, et me näeme läbi aegade kõige pikemat Rally Estoniat.

Võrreldes eelmise aastaga on täiesti uus ka laupäevane plaan: nimelt liigutakse seekord ka Tartust põhja poole ning sõidetakse kaks katset (mõlemat läbitakse kahel korral) Peipsi järve läheduses asuvatel maateedel, mis jäävad Pala kanti. Ralli peakorraldaja Urmo Aava pakkus, et just 24-kilomeetrisel Peipsiääre katsel võidakse terad sõkaldest eristada. „Seal on hästi palju elemente. Alustame Selgise karjäärist, siis läheme kiirele osale, mis lõpeb väga täpse ja tehnilise pidurdamisega, sealt hästi keerulise kitsa osa peale, siis asfaldile, siis on üle kümne kilomeetri kohati võsametsas, mis on nagu tunnel – üsna kiire minek kraavide vahel, seal on kilomeetrite kaupa selline tunne, et oled kogu aeg ühes ja samas kohas. Ka kaardilugejal on päris keeruline tajuda, kus ta on. Kuna katsel on pikkust natuke üle 24 kilomeetri, siis mina panen küll panused, et selle katse pealt tõmmatakse päris olulised vahed sisse,“ sõnas Aava.

Ralli keskus jääb aga endiselt Raadile Eesti Rahva Muuseumi vahetusse lähedusse ning sealsamas sõidetakse ka Tartu linnakatse, mis avab ralli neljapäeva õhtul ning on kavas ka laupäevase viimase katsena. Sealsamas sõidetakse ka Tartu valla nime kandev katse, mis on pühapäeval ka otsustavaks punktikatseks. „Kui paljudele tundub, et lennuväljal pole võimalik ägedat katset teha, siis ma julgen kinnitada, et on küll. Just tänu sellele, et seal on Vene sõjaväe aegsed kaponiirid ja see maastik on päris huvitav. Katse algus on lihtsam, aga sealt edasi läheb järjest keerulisemaks. Majoraadi pargile ja sellele piirkonnale on hästi omased veesilmad, väiksed kraavid ja maakivid. Kui osad sõitjad arvavad, et see on lihtne katse, kus võit ära noppida, siis kindlasti mitte. Pinnasega teeme ka sedavõrd tööd, et ma loodan, et kui ilm hoiab, siis ei tohiks väga palju olla vahet, kas starditakse punktikatsele eest- või tagantpoolt. Soov on, et kõigil oleks võimalik sealt punkte noppida ja ralli oleks kuni lõpuni hästi huvitav,“ avas Aava.

Rally Estonia ajakava:


Testikatse Abissaare (6,23 km) – kell 9.01

SS1 Tartu 1 (2,00 km) – kell 20.38


SS2 Arula 1 (12,66 km) – kell 9.40

SS3 Otepää 1 (18,25 km) – kell 10.28

SS4 Kanepi 1 (16,51 km) – kell 11.16

SS5 Kambja 1 (17,85 km) – kell 12.08

Hoolduspaus

SS6 Arula 2 (12,66 km) – kell 15.34

SS7 Otepää 2 (18,25 km) – kell 16.22

SS8 Kanepi 2 (16,51 km) – kell 17.10

SS9 Kambja 2 (17,85 km) – kell 18.08



SS10 Peipsiääre 1 (23,56 km) – kell 8.06

SS11 Mustvee 1 (12,39 km) – kell 9.08

SS12 Raanitsa 1 (22,76 km) – kell 10.36

SS13 Vastsemõisa 1 (6,72 km) – kell 11.39

Hoolduspaus

SS14 Peipsiääre 2 (23,56 km) – kell 15.06

SS15 Mustvee 2 (12,39 km) – kell 16.08

SS16 Raanitsa 2 (22,76 km) – kell 17.34

SS17 Vastsemõisa 2 (6,72 km) – kell 18.37

SS18 Tartu 2 (2,00 km) – kell 20.08


SS19 Neeruti 1 (7,80 km) – kell 7.21

SS20 Elva 1 (11,72 km) – kell 8.09

SS21 Tartu vald 1 (7,47 km) – kell 9.08

SS22 Neeruti 2 (7,80 km) – kell 11,41

SS23 Elva 2 (11,72 km) – kell 12.29

SS24 Tartu vald 2 (7,47 km) – kell 14.18 (punktikatse)

Rally Estonia osalejad ja esialgne stardijärjekord

Rally Estonia puhul on stardijärjekord selline nagu ikka: reedesel võistluspäeval minnakse rajale MM-sarja üldarvestuse seisu alusel, mis tähendab seda, et esimesena hakkab teistele teed puhastama Sébastien Ogier. Kui olud püsivad kuivad ja soojad, tähendab see, et esimesed üks-kaks-kolm startijat on ülejäänutega võrreldes pisut kehvemas seisus ning neilt ei maksa avapäeval ilmselt väga head minekut oodata. Ott Tänak saab aga rajale asuda neljandana, kui tema peamised konkurendid on talle juba tee puhtaks sõitnud, mis on meie jaoks kindlasti heaks märgiks.

Rivis on kõik WRC „tavapärased kahtlusalused“, Hyundai on Tänaku ja Thierry Neuville’i kõrval kolmanda sõitjana üles andnud seekord iirlase Craig Breeni, kes on sarnast tüüpi kruusarallidel varemgi head kiirust näidanud ja suutis ju mullugi Tänaku järel teise koha noppida. M-Sport annab seekord Adrien Fourmaux’ asemel võimaluse Teemu Suninenile, kusjuures Fourmaux stardib seekord WRC2 klassis, kus on lisaks talle veel mitu hea tasemega sõitjat eesotsas Andreas Mikkelseni, Mads Östbergi ja Oliver Solbergiga.

Eesti sõitjaid on Eestis toimuval etapil mõistagi stardis päris palju: lisaks Ott Tänakule onj WRC2 klassis rivis Georg Linnamäe, WRC3 arvestuses Egon Kaur, Raul Jeets ja Priit Koik, JWRC arvestuses Robert Virves ning lisaks on üles antud veel ka näiteks Kaspar Kasari, Otto Täht, Ralf Joosep Nõgene, Karl-Markus Sei ja Pranko Kõrgesaar. Huvitav saab olema ka näha seda, mida suudab ainus ülesantud naissõitja, austraallanna Molly Taylor.

Rally Estonia reedene stardijärjekord (WRC autod):

1. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)

2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
5. Takamoto Katsuta – Daniel Barritt (Toyota)
6. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
7. Gus Greensmith – Chris Patterson (M-Sport)
8. Craig Breen – Paul Nagle (Hyundai)
9. Teemu Suninen – Mikko Markkula (M-Sport)
10. Pierre-Louis Loubet – Florian Haut-Labourdette (Hyundai)

Rally Estonia ennustused: Tänak peaks olema kindel soosik

Eesti ralli eel on vähemalt paberi peal Ott Tänaku jaoks kõik liikumas väga õiget rada pidi: tema Hyundai on kiiretel rallidel näidanud väga head minekut ning eelmistel kruusarallidel nii Portugalis kui Sardiinias ei olnud kiiruse poolest Eesti ekipaažile vastast. Kodupubliku ees on Tänakule alati sobinud kihutada ning seda näitas ka eelmise aasta Eesti ralli, mille ta väga veenvalt võitis. Stardijärjekord soosib Tänakut. Kõik on justkui hästi – tuleb ainult loota, et auto püsib koos, ära ei lagune ja muid ootamatusi ette ei tule. Eesti teed peaksid vähemalt teoreetiliselt olema ka autode jaoks suhteliselt sõbralikud ning neid mitte väga lõhkuma.

Betsafe’is on ralli eel mõistagi just Tänak võidusoosikuks number üks – tema võidukoefiks on märgitud 2,80, mis on küllaltki hea väärtusega, arvestades seda, et kui just auto alt ei vea, ei tohiks kiiruse poolest ükski teine sõitja Tänakule Eesti teedel vastu saada. Siin tasub üldse vaadata pigem Hyundai meeste poole – Thierry Neuville’i võidukoefiks on 3,85, eelmise aasta teise koha mehel Craig Breenil lausa 21,00. Kõige paremat väärtust pakuvad siin kindlasti just Tänaku ja Breeni koefid.

Mõistagi ei saa kunagi päris mööda vaadata ka Sébastien Ogier’st (7,50) ja Elfyn Evansist (5,50), samuti võib kaarte segada Kalle Rovanperä (6,00). Teised mehed võiduheitlusesse sekkuda ei tohiks.

Fakte Rally Estonia kohta:

MÄRKSÕNAD

SHARE