WRC Monza ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Hooaja lõpetab taas eriline etapp kiiruse templis

Järjekordne hooaeg ongi otsa saamas: novembri keskel toimuva Monza ralliga tõmmatakse taaskord joon alla autoralli MM-hooajale, aga ühtlasi ka kogu ajastule – uuest aastast sõidetakse WRC sarjas juba uute hübriidmootoritega autodega. Veel enne seda on aga vaja välja selgitada tänavune maailmameister – ning viimase etapi eel käib selles osas rebimine Sébastien Ogier’ ja Elfyn Evansi, kahe tiimikaaslase vahel.

Esimest korda üle päris mitme aasta peab Eesti rallisõber WRC etappi vaatama teadmises, et kõige kõrgemas mängus polegi ühtegi Eesti rallisõitjat sees – Ott Tänak teatas novembri alguses, et jätab Monza etapi isiklikel põhjustel vahele, mistõttu ongi tema hooaeg juba lõppenud – ja seda MM-sarja viienda kohaga. Monza etappi tasub aga sellegipoolest põnevusega jälgida, sest võime saada uue maailmameistri!

Ott Tänaku blogi #7: Testipäev Itaalias

OTT TÄNAK: sellisel ajal soovid, et üks kuu kestaks 70 päeva

Nagu ikka, andis Ott Tänak Betsafe’i blogile MM-etapi eel põgusa eksklusiivintervjuu – mis sellest, et ta ise Monzas starti ei tule.

Teatasid juba kuu alguses küllaltki ootamatult, et jätad Monza ralli perekondlikel põhjustel vahele, mis tekitas ralliringkondades palju erinevaid kuulujutte. Kas oleksid nõus pisut otsuse tagamaadest rääkima või eelistad jääda salapäraseks?

Minu eesmärk ei ole olnud kunagi olla salapärane, kuid antud olukord on seotud minu perekonnaga ja seetõttu olen tänulik fännide ja toetajate mõistvale suhtumisele. Avalik tähelepanu ei ole antud olukorras kohane ja täname kõiki osapooli senise privaatsuse eest. Hetkel on minu jaoks oluline täita kohustusi oma perekonna ees, aga olen sellegipoolest igapäevaselt seotud uue auto arendustegevustega ja täielikult fokuseeritud 2022. aastale, kuid teen seda lähiajal lihtsalt kodust.

Kuidas võttis sinu otsuse vastu Hyundai meeskond?

Meeskond toetab mind täielikult! Olen väga tänulik Hyundai juhtkonna toetusele ja nende mõistvale suhtumisele. Ma jään küll hooaja viimaselt rallilt eemale, aga osalen siiski uue auto arendusprotsessides ja kogu meeskond töötab täiel võimsusel, et järgmiseks aastaks valmis olla!

MM-hooaeg lõppes sinu jaoks seega varakult ja viienda kohaga. Etapivõite said ühe, poodiumikohti kokku neli. Milliste märksõnadega aasta ise kokku võtaksid?

Arvestades seda, kui paljudel rallidel pidime katkestama, oli tagasilööke väga palju. Võrreldes konkurentidega suutsime siiski kogu hooaja vältel juhtida kõige enam rallisid ja võita enim kiiruskatseid. Hyundai saime küll enda jaoks kiireks, aga jäi asju, mida me ei suutnud välja ravida. Oma jälje jättis siinkohal kindlasti ka COVID-i periood, mis limiteeris tugevalt meie esimest aastat uues meeskonnas.

Näitasid hiljuti oma blogis, kuidas Itaalias uue aasta masinat testisid. Kui palju selliseid või sarnaseid testisessioone veel uue hooaja alguse eel kavas on?

Nagu mainitud, siis arendustöö käib täie hooga. Just äsja tulimegi tagasi kruusatestilt ja sel aastal on neid sessioone veel omajagu ees ootamas.

Kui pikalt saad uue hooaja eel puhata ning kui suure osa võtab endale uue auto arendustöö? Igal nädalal ilmselt sellist testimist ette ei võeta – milline näeb sinu jaoks välja igapäevane või iganädalane arendustöö?

Novembri lõpust jõuludeni saab testimine olema kindlasti iganädalane töö. Sellisel üleminekuajal soovid, et kuu pikkus oleks vähemalt 70 päeva.

Meedia vahendusel on kõlama jäänud, et oled järgmiste aastate auto suhtes olnud päris kriitiline, sest julguse ja puhta kiiruse kõrval paistab oluliselt kasvavat taktika osakaal. Kas pelgad, et sinu suurimad trumbid ei pääse enam maksvusele?

Ei, oma trumpide pärast ma ei muretse… Väga head tööd on tehtud auto turvalisusega, aga sportlasena ma loomulikult lootsin näha kergemat ja mängulisemat autot. Ekstra kaal muudab autod laisemaks, mistõttu mängulisus kindlasti väheneb. Lõpuks panevad insenerid need autod ikkagi kiiresti sõitma, selles ei pea kahtlema, aga see võtab veel aega.

Kas uued regulatsioonid võivad mõnele praegusele WRC sõitjale eriti hästi sobida? Milline sõitja või tiim võiks saada reeglimuudatustest suurimat kasu?

Arvestades, et uuel hooajal algab kõik jälle valgelt lehelt, siis algus saab kindlasti huvitav olema, kuid ma usun, et mingit eelist ei ole kellegil. Kõigil on samad regulatsioonid ees.

Milliste emotsioonidega uut hooaega ootad? Mõnus ootusärevus, lihtsalt ärevus, kerge skepsis, lootus uuele algusele?

Selline olukord on alati põnev, aga hetkel oleme väga tegusad selles osas, mis puudutab auto arendustegevusi ja eks ta läheb niimoodi välja kuni Monte-Carlo ralli testikatse päevani. Sealt edasi näeme, kas või mis ärevus seal tekib.

Monza ralli: mitte ainult kuulus ringrada

Kuigi Monza etapp on ilmselt kogu MM-sarja kõige kompaktsem ralli, mis tähendab, et kõik kiiruskatsed toimuvad võrdlemisi väikese ala sees, ei ole tegu ainult kuulsal vormelirajal sõidetava ralliga – kaugel sellest. Nagu ka eelmisel aastal nägime, moodustasid ringrajal olevad lõigud rallist vaid väikese osa – oluline osa etapist sõideti hoopis ringraja „sisse“ ja ümber jäävatel kruusateedel, sel aastal liigutakse vahepeal ka Bergamo lähistel asuvatele tehnilistele mägiteedele, mis lisab Monza rallile veel ühe huvitava nüansi.

Hilissügisele omaselt võib olusid keerulisemaks muuta ka ilm: vihm ja varahommikune udu on väga tõenäoliselt Monza rallit mõjutavad faktorid, kusjuures mägiteedel ei saa välistada isegi jäidet. Osad lõigud on sellised, mis muutuvad iga läbiva autoga libedamaks ja kehvemaks, mis soosib varem startijaid – reede ja laupäev lõppevad aga pimedas sõidetavate katsetega. Kuigi peamiselt sõidetakse etapp asfaldil, leidub ralli jooksul väga palju kruusalõike – pühapäevase Serraglio katse jooksul vahetub teekate 15 kilomeetri jooksul lausa 22 korda! Seesama Serraglio on sealjuures ka punktikatseks, kus selgub maailmameister.

Monza ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 18. november

Testikatse (4,21 km) – kell 19.01

Reede, 19. november

SS1 Gerosa 1 (11,09 km) – kell 8.31
SS2 Costa Valle Imagna 1 (22,17 km) – kell 9.16
SS3 Gerosa 2 (11,09 km) – kell 11.16
SS4 Costa Valle Imagna 2 (22,17 km) – kell 12.01
Hoolduspaus
SS5 Junior 1 (14,97 km) – kell 14.38
SS6 Junior 2 (14,97 km) – kell 16.48
SS7 Grand Prix 1 (10,21 km) – kell 19.20

Laupäev, 20. november

SS8 San Fermo 1 (14,45 km) – kell 8.15
SS9 Selvino 1 (25,06 km) – kell 9.15
SS10 San Fermo 2 (14,45 km) – kell 11.45
SS11 Selvino 2 (25,06 km) – kell 12.45
Hoolduspaus
SS12 Roggia 1 (14,85 km) – kell 15.51
SS13 Roggia 2 (14,85 km) – kell 18.01

Pühapäev, 21. november

SS14 Grand Prix 2 (10,21 km) – kell 8.48
SS15 Serraglio 1 (14,43 km) – kell 11.08
SS16 Serraglio 2 (14,43 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Monza ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord:

1.           Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)
2.           Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3.           Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
4.           Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
5.           Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
6.           Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
7.           Gus Greensmith – ? (M-Sport)
8.           Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
9.           Teemu Suninen – Mikko Markkula (Hyundai)
10.         Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Hyundai)

Nagu mainitud, oleme üle väga mitme aasta olukorras, kus autoralli MM-etapil ei olegi WRC klassis sõitmas ühtegi eestlast. Koju jäävat Ott Tänakut asendab seekord Hyundais Teemu Suninen, Hyundai tiimiboss Andrea Adamo saadab võistlustulle ka Thierry Neuville’i ja Dani Sordo. „Lisaautodel“ on Toyotal tavapäraselt stardis Takamoto Katsuta, Hyundail Oliver Solberg.

Üks Eesti sõitja siiski Monzas starti tuleb – selleks on R5 autol sõitev Georg Linnamäe, kes istub koos britist kaardilugeja James Morganiga Volkswagen Polosse ning paneb ennast proovile tugevuselt teises masinaklassis.

Monza ralli ennustused: Ogier’ vastu on raske panustada

Pisut ehk isegi üllatuslikult on Betsafe’is Monza ralli peasoosikuks nimetatud Elfyn Evans, kelle suureks eesmärgiks on seal Sébastien Ogier’ troonilt kukutamine. Kuna teistel sõitjatel ei ole millegi väga erilise peale enam heidelda, siis tasub just Ogier’ ja Evansi koefidele pilk peale heita. Eelmisel aastal maailmameistrina Monza rallil triumfeerinud Ogier’ vastu tundub nende koefide põhjal suhteliselt raske panustada – see mees on aastast aastasse näidanud, et ta suudab ikka ja jälle õigel ajal vajaliku kiiruse leida ning riske maandada, Elfyn Evans ei ole aga seni oma karjääris veel ühtegi MM-asfaldirallit võita suutnud. Seetõttu tundub siin Ogier’ võidukoefitsient 4,15 väga hea väärtusega olevat.

Kui nendest kahest mööda vaadata, paistab väärtus aga paiknevat Dani Sordo juures – eelmisel aastal esikolmikusse jõudnud ning võitjale Ogier’le vaid 15 sekundit kaotanud Sordo võit on Betsafe’is saadaval 8,50-ga, mis teeb sellest päris ahvatleva pakkumise. Pigem vähese motivatsiooniga sõitva Thierry Neuville’i 5,00 ei paista aga nii hea välja – samamoodi nagu Evansi võidukoefitsient 3,75.

Põnevaid fakte Monza ralli kohta:

  • Monza ralli on MM-kalendris küll teist aastat järjest, kuid mõlemal hooajal on see olnud asendusralli: esialgu oli nii mullu kui tänavu hooaja viimane etapp kavas Jaapanis, kuid koroonapandeemia tõttu on mõlemad Jaapani etapid ära jäänud.
  • Eelmise aasta Monza ralli oli koos ülesõitudega MM-ajaloo kõige lühem etapp: kompaktsuse tõttu tuli võistlus- ja ülesõidukilomeetreid kokku vaid 513,90 km. Tänavu on ralli pisut pikem – vastav näitaja on 676,94 km.
  • Monza rallilt on enim võite kirjas… mootorrattalegendil Valentino Rossil, kes on seal triumfeerinud suisa seitsmel korral.
  • Monza ralli on viimane etapp, kus WRC-s võisteldakse praeguste regulatsioonide järgi ehitatud ralliautodega.
  • Monza ralli viib sõitjad ja autod ka legendaarsele ringrajale, mis on teadupoolest vormel-1 sarja kiireim trass. Mõned kuulsad kurvid (Michele Alboreto, Lesmo ja Curva Grande) on ka kiiruskatsetel kavas.