Rally Estonia ootuses. Tänak: MM-sarja koroonapausilt naasmine Eestis tekitab pingeid nii mulle kui paljudele teistele

Foto: TT

Asi on lõpuks selge: nii uskumatu kui see ka ei tundu, saabub kauaoodatud MM-ralli Eestisse juba sel aastal ning kuigi see tuleb väga eriskummalises olukorras, on septembri esimesel nädalavahetusel Maarjamaale oodata autoralli maailma koorekihti. Esimene MM-ralli pärast märtsis toimunud (ja lühikeseks jäänud) Mehhiko etappi paneb eestlastele peale suure vastutuse ja sellega kaasneva pinge, mida tunneb ka Ott Tänak, keda peetakse juba täna ralli suurimaks soosikuks.

Kuna praeguseks tundub, et MM-sarja algus jääb juba väga kaugesse minevikku, tuletame aegade esimese Eesti MM-ralli eel pisut meelde, millises seisus me koroonapausile läksime – oma sõna ütleb sekka ka Tänak, kes andis sel puhul Betsafe’i blogile eksklusiivintervjuu.

Ott Tänaku blogi #2: ralliauto amortisaatorid

Mis ootab ees?

Foto: TT

Kui algselt pidi MM-sarja kavas olema 14 etappi, siis praeguse seisuga on neid kalendrisse alles jäänud kaheksa. Toimuda on saanud vaid Monte Carlo, Rootsi ja Mehhiko rallid, kusjuures Rootsis lühendati distantsi lumepuuduse tõttu ning Mehhiko etapil jäeti viimane päev ära, sest koroonapandeemia oli Euroopas puhkemas ning osalejad kartsid, et ühe päeva viivitamise korral ei pruugi nad enam kaugelt maalt koju pääseda.

Kui Tšiili etapp oleks seal riigis toimuvate poliitiliste rahutuste tõttu niiehknaa ära jäänud, siis koroonaviiruse tõttu on ära jäetud veel ka Argentina, Portugali, Keenia, Soome, Uus-Meremaa ja Walesi etapid. Ainsaks uustulnukaks kalendris on hetkel lisatud Eesti, kavas on praegu veel sõita ka Türgis, Saksamaal, Sardiinias ja Jaapanis. Pöidlad pihku, et viiruse teine laine kalendrit uuesti segi ei paiskaks…

Täpne Rally Estonia ajakava ei ole veel selgunud, kuid on spekuleeritud, et lisaks Tartu, Otepää ja Elva ümbruse teedele siirdutakse seekord ka Tartust põhja poole, Tartu maakonna põhjaossa ja otsapidi isegi Jõgeva maakonda. Rally Estonia kiiruskatsed peaksid esialgse plaani järgi olema kokku 232 km pikkused, mis tähendab, et keskmisest WRC rallist on trassi kogupikkus natuke lühem. Rally Estonia 2020 kaart ei ole veel avalikustatud.

Eesti rallil ootab aga ees üks huvitav reeglimuudatus, mis Tänakut kui MM-sarja mõistes tagaajajat ei soosi: nimelt muudetakse stardijärjestust juba avapäeva lõunapausi järel. Kui varem pidi MM-sarja liider kruusarallidel kogu avapäeva vältel teistele teepuhastajat mängima, siis nüüd on see aeg piiratud ainult avapäeva hommikuga, mistõttu ei ole tagantpoolt startijatel enam nii suurt eelist.

Kus me olimegi?

Foto: TT

Ott Tänaku jaoks saab Eesti etapi aegu viimasest MM-sarja rallivõidust koguni 11 kuud. Uskumatult pikk aeg – aga selle jooksul on toimuda saanud vaid neli rallit ning osad neistki pisut lühendatud kujul. Käimasolevat hooaega uue tiimi – Hyundai – ridades alustanud Tänak ei ole tiitlikaitsjana aastale kõige ideaalsemat algust teinud. Monte Carlo ralli lõpetas tema jaoks üks karjääri hirmsamaid avariisid ning avaetapilt punkte mitte teeninuna muudab tänavune lühike kalender olukorra Eesti ekipaaži jaoks keeruliseks. Ka Rootsist ja Mehhikost ei õnnestunud Tänakul ja kaardilugejal Martin Järveojal võitu võtta, kuid mõlemal etapil lepiti teise kohaga, mis leevendas olukorda natukenegi.

Kolme etapi järel on MM-sarja seis järgmine: Sébastien Ogier juhib 62 punktiga, järgnevad Elfyn Evans 54, Thierry Neuville 42, Kalle Rovanperä 40 ja Tänak 38 punktiga. Teemu Suninen (26) ja Esapekka Lappi (24) ei tohiks enam suurde mängu sekkuda.

Kahtlemata annab tavapärasest sisuliselt poole lühem hooaeg võimaluse üllatajatele, kelle jaoks võib kolmest-neljast õnnestunud rallist piisata, et kõrgele kohale jõuda. Samas võidab kokkuvõttes ikkagi see, kes suudab stabiilselt ja tugevalt sõita.

Tänaku 24-punktiline kaotus Ogier’le ei tohiks olla midagi ületamatut, kuid kahtlemata on praeguses olukorras suur eelis prantslasel, kes on ka Betsafe’i koefitsiente vaadates soosikuks number üks. MM-tiitli koefiks on Ogier’l 2,45, järgnevad Tänak (2,70), Neuville (4,00) ja Evans (5,20).

Rally Estonia piletid tulevad augusti alguses müügile rallipassidena, mida kokku müüakse piiratud koguses – et mitte tekitada liiga suuri inimeste kogunemisi, mis võiksid tähendada viiruse leviku ohtu, müüakse kokku 16 000 rallipassi, kusjuures seda 16 erinevas paketis, et kokku ei oleks ühes kohas enam kui 1000 inimest korraga. Rallipassi hind saab olema 65 eurot, müük algab augustis Rally Estonia kodulehel.

Kes aga piletit soetada ei jõudnud või seda ei soovi, saab muidugi Rally Estonia otseülekandeid täies mahus nautida WRC+ kanalilt!

Ott Tänaku eksklusiivintervjuu Betsafe’ile

Foto: TT

Ülemaailmse pandeemia tõttu peeti viimane autoralli maailmameistrivõistluste etapp märtsikuus Mehhikos ning ralliauto rooli pääsesid taas mai lõpus. Kas selle pika pausi ajal andsid nii keha kui vaim kuidagi märku, et aeg oleks taas tööpostile naasta?

Keha ja vaim olid tegelikult väga tänulikud. Seesugust aega iseendale pole mul olnud vähemalt kümme aastat ja see oli hea võimalus hetkeks aeg maha võtta. Aga oluline on, et oleme saanud kõigega süvitsi tegeleda ja kui hooaeg peaks uuesti käima minema, siis võiksime juba paremas seisus olla.

Eesti Autospordi Liit pidas hiljuti üldkogu, kus sind valiti seitsmeliikmelise volikogu üheks liikmeks. Milline on sinu nägemus Eesti autospordi tulevikust? Mis on sinu arvates peamised lahendamist vajavad murekohad?

Eesti autosport ei ole hetkel halval järjel, aga ütleksin, et peale tulevatele noortele ei ole ülespoole liikumine lihtne, pigem on see isegi keeruline. EAL-i eesmärk peaks olema üles ehitada redel, mida mööda noored saaks kõigepealt Eestis ronida ja seejärel edasi juba välja minna.

Kohalikus autospordis on üleüldiselt arenguvõimalusi peaaegu lõputult, aga oluline oleks, et meile tekiks rohkem edukaid sõitjaid, tänu kellele saaksime tagada autospordi jätkusuutlikkuse.

FIA avaldas maailmameistrivõistluste uue ajakava ning praeguse seisuga sõidetakse tänavu vaid kaheksa MM-etappi. Kas 2020. aasta maailmameistritiitlit saab üldse varasematega ühele kaalukausile panna, arvestades, et ka hooaja alguses jäid Rootsi ja Mehhiko rallid samuti üsna kesiseks?

Ikka saab, olukord on lihtsalt erinev, parim sõitja selgub endiselt hooaja lõpus.

Väga paljusid riike MM-karussell tänavu ei väisagi, millise ralli tühistamisest sul enim kahju on? Kus oleksid soovinud kindlasti võistelda?

Muidugi ma oleksin soovinud osaleda kõikidel ära jäänud etappidel, kuid tänases situatsioonis peame olema pigem rahul, et suudame olukorraga harjuda ja õpime edasi minema. Eesti on väike koht ja meie seis on võrreldes muu maailmaga suhteliselt hea ning seetõttu on rallide ära jätmine täiesti arusaadav. Suured võistlused ei lähe lähiajal vanamoodi edasi ja seepärast tuleb kohaneda ja minna edasi uutmoodi.

Hiljuti osalesid Eesti autoralli meistrivõistluste sarja kuuluval Viru rallil, kus saavutasite Hyundaiga ametlikult oma esimese võidu. Millise mulje jättis auto kiiretel kruusateedel ja kui palju erineb see sinu eelmisest autost, mis näitas end väga heast küljest just sellistel teedel?

Võrrelda kahte autot ei ole sellisel kujul võimalik, aga pausi ajal oleme palju analüüsinud ja kõvasti tööd teinud. Ma usun, et oleme edasi liikunud, aga kas piisavalt, seda näeb siis, kui päris võistlused jälle peale hakkavad.

Eesti sai õiguse korraldada 33. riigina maailmameistrivõistluste etapp ning septembri alguses jõuab rallimaailma koorekiht Lõuna-Eestisse. Kui suur võimalus see meie väikesele riigile on ning mida tähendab sulle maailmameistrina kodupubliku ees kihutamine? Kas tunnetad seetõttu ka teatavat lisapinget?

See, et Eestist saab peale viirusepuhangu algust esimene riik, kes MM-etapi korraldab, tekitab lisaks minule ka paljudele teistele inimestele kõvasti pingeid. Nüüd tuleb kõik väga hästi läbi mõelda, kuidas hooaeg ohutult uuesti käima lükata. Rally Estonia meeskond ei teinud kindlasti oma elu lihtsaks, kui nad aasta alguses paariks kuuks käigu välja võtsid, aga tekkinud olukord tõestabki, et käik peab koguaeg sees olema.

Kindlasti on meie kõigi jaoks oluline, et see võistlus oleks edukas ja lõppeks positiivse tagasisidega. Tänases olukorras oleks kindlasti kõige mõistlikum, kui raja äärde tuleksid vaid kohalikud Eesti fännid ja ülejäänud maailma eest hoolitseks promootor. Tänane WRC+ on väga heal tasemel ja selle kaudu ei jää keegi emotsioonist ilma.

Milliseid väljakutseid pakuvad Otepää ümbruses paiknevad käänulised kruusateed ning millise nõuande annaksid oma konkurentidele, kes asuvad neil teedel võistlema esmakordselt?

Lõuna-Eesti teed on kiired ja arvatavasti on tegu WRC kalendris ühe kiireima võistlusega. Konkurentidele ma nõu ei jaga.

Oled võidutsenud kolmel Rally Estonial, milline on sinu eredaim mälestus nendelt võistluselt?

Minu eredaimad mälestused on pärit varasematest aegadest, kui selliste suurte rallide korraldamise traditsioon Otepääl üldse algas. 2000. aastate alguses toimunud E.O.S rallid on pannud tänasele Rally Estoniale aluse ja kindlasti ka paljudele tänastele sõitjatele. Need olid ajad, mis ei lähe kunagi meelest.

MÄRKSÕNAD

SHARE