WRC Portugali ralli: ajakava, osalejad, ennustused

14 etapist koosnev tänavune autoralli MM-hooaeg on jõudnud mai keskel oma viienda rallini – seitsmest järjestikusest kruusarallist esimene viib maailma kiireimad ralliässad traditsiooniliselt Portugali, kus sõidetakse üks hooaja vaatemängulisemaid etappe.

Mida Portugali etapist oodata, milline on selle ajakava, kes Rally1 klassis seal võidu kihutavad ning millised võiksid olla Ott Tänaku ja Martin Järveoja šansid kõrgele kohale jõuda? Nagu ikka, teeb Betsafe’i blogi uue MM-ralli eel põhjaliku eelvaate!

Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp

Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus selle salakavalalt keeruliseks.

Kuna tegu on Safari ralli kõrval alles hooaja teise kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi eripärased, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse. Portugali etapiga algab seeria, mis lõpeb alles oktoobris sõidetava Kesk-Euroopa asfaldietapiga. Enne seda peetakse koos Portugali etapiga lausa seitse kruusarallit järjest, nende seas ka südasuvel ehk juuli keskel peetav Rally Estonia.

Ralli keskus asub, nagu ikka, Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.

Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis ning viimastel aastatel on trassi muudatused olnud kosmeetilised, mis tähendab, et kogenumatel sõitjatel on seal kindlasti eelis – samas on tippkonkurentsi kuuluvad sõitjad kõik viimastel aastatel Portugalis kihutanud. Kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis oli varasemalt oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid, kuid tänavu on seda katset lühendatud 22 kilomeetri peale.

Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 344,50 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga peaaegu 1800 kilomeetrit.

Portugali ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 15. mai

Testikatse Baltar (5,72 km) – kell 10.01

SS1 SSS Figueira da Foz (2,94 km) – kell 21.05

Reede, 16. mai

SS2 Mortágua 1 (14,59 km) – kell 9.35
SS3 Lousã 1 (12,28 km) – kell 11.05
SS4 Góis 1 (14,30 km) – kell 11.53
SS5 Arganil 1 (14,41 km) – kell 12.41
SS6 Lousã 2 (12,28 km) – kell 15.05
SS7 Góis 2 (14,30 km) – kell 15.53
SS8 Arganil 2 (14,41 km) – kell 16.41
SS9 Mortágua 2 (14,59 km) – kell 19.05
SS10 Agueda / Sever (15,08 km) – kell 20.35
SS11 Sever / Albergaria (20,24 km) – kell 21.20

Laupäev, 17. mai

SS12 Vieira do Minho 1 (17,69 km) – kell 9.35
SS13 Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km) – kell 10.35
SS14 Amarante 1 (22,10 km) – kell 12.25
Hoolduspaus
SS15 Vieira do Minho 2 (17,69 km) – kell 17.05
SS16 Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km) – kell 18.05
SS17 Amarante 2 (22,10 km) – kell 19.55
SS18 SSS Lousada (3,52 km) – kell 21.05

Pühapäev, 18. mai

SS19 Paredes 1 (16.09 km) – kell 8.43
SS20 Felgueiras 1 (8,81 km) – kell 9.48
SS21 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.35
SS22 Paredes 2 (16,09 km) – kell 11.58
SS23 Felgueiras 2 (8,81 km) – kell 13.03
SS24 Fafe 2 (11,18 km) – kell 15.15 (punktikatse)

Portugali ralli osalejad ja stardijärjekord: Ogier taas platsis

Portugali ralli stardinimekirja vaadates tasub peamise asjana välja tuua, et tavapäraste kahtlusaluste ehk kogu hooaega kaasa sõitvate meeste kõrval on sel hooajal kolmandat korda rivis ka kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier, kes on seni kaasa löönud Monacos ja Kanaaridel ning võtnud neilt etappidelt vastavalt esimese ja teise koha, olles seeläbi MM-sarja kokkuvõttes ühe punktiga eespool isegi kõik etapid kaasa teinud Ott Tänakust.

Kaks märkimisväärset meest on rivis M-Spordi Fordiga: tänavu teist korda saab MM-rallil Rally1 autoga võimaluse lätlane Martinš Sesks, oma Rally1 MM-debüüdi teeb aga kohalik sõitja Diogo Salvi. Sealjuures ei ole Salvi mõni noor talent, vaid 55-aastane ettevõtja, kes on nüüd sportlase kohta kõrges vanuses saamas esimest korda võimalust MM-sarjas kõige kõrgemas klassis kätt proovida. Eriti kõrget lendu ei maksa talle igatahes ennustada.

Kokku on Rally1 masinaid seega stardis tavapärasest pisut rohkem ehk 12: kolme Hyundai kõrval on rivis viis Toyotat ja neli M-Spordi Fordi. Kuna Portugali etapp on kruusaralli, siis on stardijärjekorral üsna oluline roll – kõige esimesed alustajad on tavaliselt teistele sisuliselt teepuhastajad ning seetõttu võib karta, et MM-sarja esimesed mehed Elfyn Evans ja Thierry Neuville üsna pikal ja nõudlikul avapäeval kõige kõrgemasse mängu ei sekku. Avapäeval alles viiendana lähte saav Ott Tänak võiks aga olla heas positsioonis, et kohe varakult rünnakule asuda.

Tänak-Järveoja ei ole ainsad Eesti esindajad Portugalis: Rally2 autoga on rivis Romet Jürgenson – Siim Oja, samuti Robert Virves – Jakko Viilo ning Georg Linnamäe – James Morgan. Rally3 klassis tuleb starti Ralf Joosep Nõgene – Aleks Lesk, kokku on rallile üles antud ekipaaže suisa üle 100.

Portugali ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  3. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  6. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
  7. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  8. Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
  9. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  10. Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)
  11. Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
  12. Diogo Salvi – Axel Coronado (M-Sport)

Portugali ralli ennustused: tavapärasest tummisem supp segab kaarte

Nagu öeldud, on Portugalis kohal tavapärasest natuke kõvem konkurents, sest stardis on neli maailmameistrit ning tänavuse MM-sarja liider – nendele lisaks veel ports heal tasemel mehi, kes võivad hea nädalavahetuse korral võidule pretendeerida. Kui mõne teise ralli eel on olukord selline, kus realistlikult võib potentsiaalseid etapivõitjaid olla vaat et vaid kolm-neli, siis seekord on rivis pisut rohkem sõitjaid, kes võiksid kõrgesse mängu sekkuda.

Suurimaks soosikuks peetakse Betsafe’i analüütikute hinnangul ralli eel mõneti üllatuslikult Ott Tänakut – reedel viiendana startiva eestlase võidukoefitsient on 3,90. Hoolimata sellest, et Tänak suutis eelmisel aastal Portugalis teiseks tulla, tasub märkida, et see on ka tema ainus sealne esikolmikukoht viimaselt neljalt aastalt. Kõikide selle hooaja seniste rallide võidud on läinud Toyota sõitjatele ning arvestades repliike ja kommentaare, mis on Hyundai meeste poolt tulnud, tundub nende olukord olevat Toyota meestega võrreldes üsna kehvavõitu. Seetõttu paistab väga üllatav, et rallieelsel nädalal on Betsafe’is Hyundai sõitja võit (1,77) märgitud tõenäolisemakski kui Toyota sõitja võit (1,81).

Ralli võitja osas tasub aga kõige magusama pilguga vaadata MM-sarja üldliidri Elfyn Evansi koefide poole – kuigi puhas kruus ei ole waleslase jaoks olnud ajalooliselt kõige mugavam teekate, on ta ka seal kiire ning 8,50 on tema võidule selgelt väga hea väärtusega koefitsient. Viimasel ajal väga hea stabiilsusega silma paistnud Evansi puhul tasub välja tuua ka tema TOP2 ja TOP3 koefid – need on vastavalt 3,75 ja 2,30, mis on samuti mõlemad väga hea väärtusega.

Päris magusad paistavad ka Sébastien Ogieri koefid – eelmisel aastal Portugalis triumfeerinud prantslase rallivõit on saadaval koefiga 5,75, esikahe sekka tulek koefiga 2,90.

Huvitavaid fakte Portugali ralli kohta:

  • Portugali ralli kuulus WRC kalendrisse juba MM-sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal.
  • Enne seda, kui Kalle Rovanperä mullu oma 2022. aasta võitu kordas, võideti seitse eelmist Portugali rallit kõik erinevate sõitjate poolt, kusjuures viis esimest neist ka erinevate autodega: 2015. aastal triumfeeris seal Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2016. aastal Kris Meeke (Citroen), 2017. aastal Sébastien Ogier (M-Sport), 2018. aastal Thierry Neuville (Hyundai), 2019. aastal Ott Tänak (Toyota), 2021. aastal Elfyn Evans (Toyota) ja 2022. aastal Kalle Rovanperä (Toyota).
  • Esialgu sõideti Portugali rallit segaformaadis, kus mõned katsed olid kruusal, mõned asfaldil.
  • 2001. aastal rikkus Portugali ralli väga tugev vihmasadu. Selle järel kaotas etapp viieks aastaks koha MM-kalendris.
  • Enim kordi on Portugali ralli võitnud Markku Alén ja Sébastien Ogier (5).
  • Fafe kiiruskatset, mille lõppu kogunevad tavapäraselt tuhanded ja tuhanded pealtvaatajad ning mis on viimastel aastatel olnud ka ralli viimaseks katseks, sõideti esimest korda WRC sarjas juba 1973. aastal.
  • Portugali ralli oli aastaid kurikuulus selle poolest, et sealsed pealtvaatajad ronisid rajale väga lähedale ning vilistasid tihtipeale ohutusnõuetele. 1986. aastal saidki kolm pealtvaatajat surma, kui kohalik sõitja Joaquim Santos auto üle kontrolli kaotas ning rahva sekka paiskus.