WRC Eesti ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Juuni lõpus toimunud Akropolise ralli tähistas WRC hooaja esimese poole lõppu – kogu aasta 14 etapist on nüüdseks peetud seitse. Hooaja teine pool saab alguse meie oma koduõuel: aastase vahe järel on tagasi WRC kalendris meie oma Rally Estonia ehk Eesti ralli.

Lõuna-Eestis peetav etapp toob üheks nädalavahetuseks radade äärde suure osa Eesti rallisõpradest – mida seekordsest Eesti rallist oodata, kus ja millal kiiruskatsed toimuvad, kes rallist osa võtavad ning millised on Eesti sõitjate võimalused kõrgele kohale tõusta? Vaatame üheskoos üle!

Eesti ralli: esimene kahest ülikiirete kruusateedega etapist

Kui 2020. aastal oli Eesti etapp WRC kalendrisse lisatud poole hooaja pealt, et koroonapandeemiast räsitud maailmameistrivõistlused hoo tagasi sisse saaksid, siis nüüdseks on Rally Estonia saanud igati täieõiguslikuks MM-sarja liikmeks – aastatel 2021-2023 kuulus Eesti etapp kalendrisse kohe algusest peale, 2024. aastal oli kord Läti käes ning tänavu taas eestlastel. Paistab, et Eesti etapi lähema tuleviku perspektiiviks ongi rotatsiooni korras aeg-ajalt MM-sarja kuulumine – siinne korraldus on pälvinud korduvalt kõvasti kiidusõnu ning kogu maailm näeb, kui oluline on rallisport Eesti inimestele.

Koos Soome ralliga moodustab Eesti etapp omapärase duubli: kuigi teede profiilid pole päris üks-üheselt samad, on Eesti ja Soome rallid siiski oma olemuselt üsna sarnased, sest mõlemad on väga kiired kruusarallid ning toimuvad kalendris järjest üsna väikese vahega.

Võrreldes üle-eelmise aastaga, kui Eesti etapp viimati WRC kalendrisse kuulus, on ralli selgroog üldiselt jäänud sarnaseks, kuid loomulikult mõnede väikeste muudatustega. Ralli keskus jääb endiselt Raadile Eesti Rahva Muuseumi vahetusse lähedusse. Kui varasemalt oli kaks WRC aastat järjest punktikatseks Kambja katse, siis nüüd on viimane päev pisut ümber mängitud ning kõige otsustavamad kilomeetrid sõidetakse hoopis spordimekas Käärikul.

Kohapeal katseid vaatava rallisõbra jaoks kindlasti hea uudisena on nii reedel kui laupäeval kiiruskatsete kava sätitud selliseks, et enne lõunapausi sõidetakse mitut katset kaks korda läbi. See annab rallisõpradele võimaluse lühikese aja jooksul kaks korda autosid näha ning pärastlõunaks võimaluse korral mõnele teisele katsele vaatama minna.

Kiiruskatsete kaarte saab vaadata ralli kodulehelt!

Rally Estonia ajakava

Neljapäev, 17. juuli

Testikatse Kastre (4,08 km) – kell 9.01

SS1 Visit Estonia Tartu vald 1 (1,76 km) – kell 20.05

Reede, 18. juuli

SS2 Peipsiääre 1 (24,35 km) – kell 9.16
SS3 Mustvee 1 (11,37 km) – kell 10.09
SS4 Peipsiääre 2 (24,35 km) – kell 11.53
SS5 Mustvee 2 (11,37 km) – kell 12.46
Hoolduspaus
SS6 Kambja 1 (23,74 km) – kell 15.44
SS7 Kambja 2 (23,74 km) – kell 18.04
SS8 Elva linn (21,45 km) – kell 19.15

Laupäev, 19. juuli

SS9 Raanitsa 1 (21,45 km) – kell 8.23
SS10 Kanepi 1 (17,43 km) – kell 9.16
SS11 Raanitsa 2 (21,45 km) – kell 10.54
SS12 Kanepi 2 (17,43 km) – kell 11.47
Hoolduspaus
SS13 Otepää 1 (11,15 km) – kell 15.05
SS14 Karaski 1 (11,97 km) – kell 16.00
SS15 Otepää 2 (11,15 km) – kell 17.35
SS16 Karaski 2 (11,97 km) – kell 18.30
SS17 Tartu vald 2 (1,76 km) – kell 19.51

Pühapäev, 20. juuli

SS18 Hellenurme (11,79 km) – kell 9.39
SS19 Kääriku 1 (24,20 km) – kell 10.35
SS20 Kääriku 2 (24,20 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Eesti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord: stardis kümme Eesti sõitjat

Eesti ralli on klassikaline kiire kruusaralli, mis tähendab, et stardijärjekorral on mängida oluline roll – esimestena rajale minevad sõitjad käituvad kuiva ilma korral teiste jaoks teepuhastajatena, mis tähendab, et avapäeval võiks häid tulemusi eelkõige oodata neilt sõitjatelt, kes saavad rajale tagantpoolt. Elu on aga näidanud, et ka kolmandalt stardipositsioonilt võib võidu peale sõita küll – Ott Tänak saab seekord avapäeval stardi just kolmandalt positsoonilt ning kui auto terve püsib, võiks see anda talle hea põhja, et ralli võidu peale heidelda.

MM-sarjas taaskord vähendatud programmi kaasa tegev, aga sellest hoolimata väga korralikult punkte kogunud Sébastien Ogier taaskord Eestis kaasa ei tee, mis tähendab, et eelkõige Elfyn Evansil ja Ott Tänakul on aeg temaga punktiarvestuses vahet kasvatada. Rally1 autosid on kokku stardis 11, sealjuures tuleb Toyota masinaga starti Oliver Solberg.

Kõige kõrgemast klassist allapoole vaadates näeme aga, nagu Eesti rallil ikka, startimas veel mitmeid Eesti ekipaaže. Rally2 autodega tulevad starti Romet Jürgenon – Siim Oja, Robert Virves – Jakko Viilo, Georg Linnamäe – James Morgan, Egon Kaur – Ermo Veltson ning Joosep Ralf Nõgene – Aleks Lesk. Rally4 autoga saab näha veel Travis Pärs – Aigar Pärsi. Eesti fännidel on, kellele kaasa elada!

Eesti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  2. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
  7. Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
  8. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Toyota)
  9. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  10. Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
  11. Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)

Eesti ralli ennustused: kas Tänak suudab taas kodupublikule rõõmu pakkuda?

Kuigi hooaja alguses paistis Ott Tänaku ja Hyundai käekäik olevat taaskord tõeliselt õnnetu ning olukord säärane, kus Toyotade vastu saamine tundus võimatu, siis nii-öelda „tavalised“ kruusarallid on seni näidanud, et midagi hullu siiski pole ning Tänak on kindlasti võimeline võitude peale sõitma – Akropolise rallilt naasidki Tänak-Järveoja oma hooaja esimese võidutrofeega ning ühtäkki on ka MM-sarja punktiarvestuses olukord vägagi lootustandev: liidrikohast lahutab Tänakut vaid 12 punkti ning viimasel kolmel rallil on ta kõigil jõudnud esikahe sekka, liider Evans aga olnud parimal juhul neljas.

Lisaks tundub, et ka tagantpoolt ei ole ühtegi väga ohtlikku konkurenti esile tõusmas. Kalle Rovanperä on kogu hooaja jooksul olnud hädas uute rehvidega harjumisega, tiitlikaitsja Thierry Neuville on tänavu olnud iseenda hale vari ning nooremad sõitjad ei ole suutnud vajalikku stabiilsust näidata. Kas see on lõpuks taas Tänaku aasta?

Viimaste rallide käekäiku arvestades ei ole üldse üllatus, et Tänak alustab kodust rallit suurima soosikuna – kuna Sébastien Ogier Eestis starti ei tule, pole ükski Eestis startija viimasel kolmel rallil suutnud Tänakust jagu saada. Eestlase võidukoef on Eesti ralli eel Betsafe’is üsna mahlane 2,25 – kusjuures võrdselt hinnatakse ka Kalle Rovanperä võiduvõimalusi. Nende kahe vahel valides tuleks aga kindlasti eelistada Tänakut, kes on tänavu olnud selgelt paremas hoos.

Järgmised mehed jäävad juba üsna kaugele – Thierry Neuville’i koef on 8,50, Adrien Fourmaux’l 12,00 ning MM-sarja liidril Elfyn Evansil 18,00.

Kes usub Tänaku heasse minekusse, võib panustada ka sellele, et ta võidab nii esimese kiiruskatse kui kogu ralli – selle koefiks on juba tunduvalt mahlasem 6,75.

Huvitavaid fakte Eesti ralli kohta:

  • Kõige esimese Rally Estonia võitis 2010. aastal Markko Märtin. Enim võite (4) on kirja saanud Ott Tänak, kolm järjestikust võitu on kirjas Kalle Rovanperäl ning kaks võitu norralasel Mads Östbergil.
  • 2020. aastal tehti koroonapandeemia tingimustes Rally Estoniast MM-etapp vaid 63 päevaga.
  • Rally Estonia on kogu Baltikumi suurim mootorispordiüritus.
  • Kui praegu on ralli keskus Tartu külje all Raadil, siis varasemalt on Rally Estonia keskus olnud ka Otepääl Tehvandil.